Ce măsuri urgente cere mediul de afaceri pentru a evita colapsul a mii de întreprinderi
Articol scris de consultanți fiscali Bogdan Gheorghiu, Dan Bărăscu și Alin Chitu.
Masurile urgente sugerate mai jos sunt rezultatul unui sondaj (skype si/sau telefonic) realizat cu 20 de companii (Mari Contribuabili) din industriile descrise ma jos (inclusiv Presedinti de patronate). Nu am inclus toate masurile si cererile formulate de anumite companii, si am incercat o filtrare a acestora (impreuna cu o parte din cei chestionati) luand in considerare gradul de rezonabilitate ale acestora, precum si circumstantele economico-sociale din Romania cuantificabile si publice pina la data de 15 martie 2020.
- Turism, Transportul de marfuri si persoane, domeniul Hotelier si Restaurante (HORECA)
Riscuri majore:
Industriile cele mai afectate in perioada 2-13 martie 2020, prin anularea de calatorii si intalniri de business, vacante, restrictii.
Mare parte dintre companii nu au platit inca (asteptand masurile Guvernamentale aferente crizei Coronavirus) salariile lunii februarie.
O lipsa acuta de cash, dat fiind specificul industriiei (incasari imediate si plati catre furnizori la 2-3 zile), generat de anularea zborurilor aeriene, restrictii rutiere, anularea vacantelor si a evenimentelor corporate de businees.
Incapacitate de plata si imediat insolventa, incepind cu cel tarziu luna aprilie, inclusiv neplata salariilor.
Masuri fiscale urgente ce ar putea salva partial industriile de mai sus
- Pentru salariile aferente lunii februarie 2020, scutire de impozit pe salarii si contributii sociale (termen de plata si raportare 25 martie). Astfel, salariile lunii februarie pot fi platite in full.
- Pentru lunile martie si aprilie 2020, in contextul evolutiei crizei coronavirus, mentinerea scutirii impozitului pe salarii si contributiilor salariale, si acolo unde situatia financiara a companiei impune “reducerea si/sau intreruperea temporara a activitatii” (art. 53 coroborat cu art. 52 din Codul muncii, cunoscut si ca “somaj tehnic”), cu urmatoatele modificari:
- Eliminarea plafonului pentru indemnizatia minima de 75% din salariul de baza, de platit din fondul de salarii, in conditiile in care pentru aceste luni personalul s-ar putea sa nu lucreze nici o zi. Introducerea unui plafon minim pentru aceasta indemnizatie la nivelul “cosului minim garantat pentru alimente” sau la nivelul salariului minim net pe economie (1.346 lei). In cazul in care in aceasta perioada se suspenda perioada de “intrerupere temporara a activitatii”, pentru fractia de luna pentru care s-a reluat activitatea se aplica prevederile Contractului de munca in ceea ce priveste salariul de baza (salariul de baza se calculeaza proportional cu perioada de luna lucrata in conditii normale), iar indemnizatia se calculeaza proportional cu perioada de neactivitate. Se vor lua in considerare numarul de zile lucratoare totale din luna respectiva pentru calculul fractiilor.
- daca angajatul este chemat/solicitat periodic (in anumite zile) in aceast interval de timp, pentru zilele respective salariatul este remunerat proportinal in baza salariului de baza conform Contractului de munca. Pentru aceste zile indemnizatia se diminueaza proportinal cu numarul de zile de activitate.
- Amanarea termenului de plata si raportare a impozitului pe profit, respectiv impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferent trimestrului I 2020, cu termen la 25 Aprilie, pina la o data ulterioara ce va fi comunicata ulterior.
- Amanarea termenului de plata si raportare a TVA aferent lunii februarie si martie 2020, cu termen la 25 Martie, respectiv 25 Aprilie, pina la o data ce va fi comunicata ulterior.
Masuri financiare solicitate – de negociat prin intermediul MF
- Acordarea de facilitati de creditare – credite guvernamentale si/sau garantate de catre stat cu dobanda redusa;
- Amanare si reesalonare a ratelor la credite bancare (rate de leasing) pentru perioada marie – aprilie 2020, cel putin.
- Industria Agro-Alimentara
Riscuri majore
Industria nu prezinta riscuri majore financiar-economice generate de criza coronavirus in prezent. Atat fermele de animale cat si fermele vegetale dispun de resurse interne (materii prime) pentru urmatoarele 2-3 luni pentru a produce la capacitate maxima.
Principalele riscuri sunt legate de:
– prezenta/existenta fortei de munca (nu poate fi utilizata forta de munca in urmatoarea perioada sosita din zone cu risc) si/sau forta de munca locala asupra careia exista riscuri de contaminare.
– asigurarea transportului si a logisticii pentru distribuirea si comercializarea produselor;
– incasarea in aceleasi termene a facturilor aferente produselor livrate de la retaileri;
– informarea regulata a cetatenilor asupra faptului ca industria poate livra alimente regulat astfel incat sa fie satifacuta cererea normala, si astfel diminuarea starii de panica din marketuri. Achizitionarea de catre populatie a unui numar foarte de alimente in perioade scurte de timp, poate duce la pierderi pentru industrie, deoarece la produse perisabile livrarile si incasarile sunt zilnice (in perioadele in care produsele nu sunt achizitionte, acestea depasesc termenul de valabilitate si nu mai pot fi valorificate, rezultand pierderi ce pot afecta sectorul pe termen mediu – poate fi afectata industria in urmatoarele 2-3 luni)
Masuri fiscale
- Pentru a motiva personalul/angajatii din domeniul Agro-Alimentar (inclusiv Super-Marketuri) sa deserveasca in continuarea industria in aceasta perioada cu risc de contaminare si sa nu recurga la demisii unilaterale, pentru perioadele/lunile cu risc urmatoarele masuri se impun:
- Scutirea impozitului pe salariu si a contibutiei la sanatate (similar cu domeniul constructiilor) pentru veniturile salariale aferente lunii martie si aprilie 2020 (cu termen de declarare si plata 25 Aprilie si 25 Mai 2020) – masura ar putea fi extinsa si domeniului medical si farmaceutic. Prin aceasta masura salariul net al personalului din industria Agro-Alimentara (inclusiv medicala si farmaceutica) pentru aceasta perioada ar creste cu 28%-29%.
- Amanarea termenului de plata si raportare a TVA aferent lunii februarie si martie 2020, cu termen la 25 Martie, respectiv 25 Aprilie, pina la o data ce va fi comunicata ulterior.
- Constructii si productie industriala
Riscuri majore
- Scaderea productiei pentru 2-3 luni maxim cu 20%-30% fata de perioada normala poate fi administrata cu pierderi medii (mini-recesiune) de catre industrie, fara disponibilizari majore (in domeniul contructiilor activeaza aprox. 300.000 de angajati, in domeniul automotive aprox. 80-90 mii angajati, textile, productie industriala, etc).
- Scaderea productiei cu 40%-50% in urmatoarele 2-3 luni duce la recesiune, incapacitate de plata, insolvente si disponibilizari masive de personal;
- Somajul ar putea exploda la 2 cifre;
- Recesiune generala in economie – afectat inclusiv domeniul bancar.
Masuri fiscale urgente
- Amanarea termenului de plata si raportare a impozitului pe profit, respectiv impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferent trimestrului I 2020, cu termen la 25 Aprilie, pina la o data ulterioara ce va fi comunicata ulterior.
- Amânarea plății TVA-ului aferent facturilor neîncasate sau trecerea la un regim de plată a TVA-ului la încasare la nivelul tuturor entităților ce activează în industrie/construcții pentru o perioada limitata (lunile martie, aprilie);
- In cazul prelungirei crizei cu mai mult de 2 luni, masuri similare cu punctul 1, b) ii de mai sus in ceea ce priveste “reducerea si/sau intreruperea temporara a activitatii” angajatilor, cu eliminarea plafonului de 75% a indemnizatiei minime.
Masuri Bugetare si financiare
- Cu CELERITATE deblocarea platilor restante ale Statului: Prioritizarea decontării producției realizate și acceptate la plată (trimise spre decontare) – facturi emise și neîncasate – către Unitatile Administrativ Teritoriale (din surse de finanțare precum PNDL, POR, etc. sau prin intreventia MF) în scopul închiderii ciclului de producție anterior. Decontarea producției realizate si predate UAT-urilor în lunile ian – martie 2020 este esențială pentru plata furnizorilor, salariilor curente cât și pentru a genera un cash-flow necesar continuității afacerii.
- Plata urgenta a TVA de incasat solicitat la rambursare de catre contribuabili – acolo unde s-au depasit 45 de zile conform legii si/sau unde este solicitat TVA-ul in curs de solutionare cu control ulterior, pina la deconturile lunii ianuarie 2020 depuse pina la 25 februarie 2020 – masura se poate extinde pentru toata economia.
- Garantii din partea Guvernului Romaniei ca vor fi respectate bugetele de investitii asumate si aprobate.
Foto: Pexels.com
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank