G4Media.ro

Ce ne facem cu Gheboasă

Sursa Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Ce ne facem cu Gheboasă

Moraliștii națiunii au de rezolvat o nouă provocare ontologică: Ce ne facem cu Gheboasă? Cum a îndrăznit să lălăie toate spurcăciunile la Untold? De ce i s-a permis să urce pe scenă la un festival de muzică la care tinerii vin de regulă să citească din Kant și Schopenhauer sau să asculte imnuri religioase? Mi-e jenă mie de pudibonderia multora dintre cei care prin tinerețea lor ascultau Paraziții sau BUG, iar azi își dau ochii peste cap la Gheboasă cu fraza care le trădează decuplarea totală de generația copiilor lor: Tinerii din ziua de azi…

Nu, tinerii din ziua de azi nu ascultă altfel de muzică decât asculta generația noastră. Ea nu este radical diferită de cea ascultată de milioane de tineri din lumea asta. Numai că trupele lor proscrise nu se numesc Gheboasă, Lil Cagulă sau Rava ci Travis Scott, Tyga, Nikky Minaj sau Iggy Azalea. Mesajele, cam tot alea. A măsura undergroundul sau muzica trap din România, calitatea versurilor sau a liniei melodice, cu șublerul moralității publice este ca și cum ai cere liniște la un festival rock sau mai multă decență la bordel.

Au cântat la același festival Paraziții, BUG și nu s-a mai atacat nimeni. E drept că versurilor lor porcoase sună ceva mai inteligent, par să aibă și ceva mesaj, dar, zău, cu asta ne ocupăm la un festival de muzică, cu analiza literară a textelor care-i excită pe tineri? Muzica e muzică, bună sau proastă, cu mesaj sau fără, cu versuri idioate, inepte, revoltătoare sau provocatoare. Fix așa arată un festival, atenție, de muzică, nu de talente poetice.

Dar, da, de acord, când incită la consum de droguri, viol, când mesajele lor devin violent misogine sau rasiste, atunci devin o problemă. Lumea a evoluat, festivalurile s-au civilizat și există metode relativ simple prin care aceste expresii ale răului și urâtului din societate pot fi expuse fără a jigni sensibilitatea celorlalți. Văd că organizatorii Untold își bat acum capul dacă să interzică sau nu trupele trap gen Gheboasă și se muncesc să găsească un echilibru între libertatea actului artistic și impactul mesajului asupra tinerilor, încearcă tot felul de justificări, că n-au cântat pe scena principală, ci pe una secundară. Mai spun că festivalul expune toate genurile muzicale, curentele în vogă iar cui nu-i place să se mute la altă scenă.

” (…) Noi nu am intervenit niciodată în actul artistic, deoarece credem în libertatea de exprimare. Fiecare artist își asumă mesajele si este responsabil de conținutul pe care îl livrează”, conchid organizatorii, numai că derobarea lor de orice răspundere nu poate fi chiar atât de ușor acceptată. Ei, ca organizatori de festival, poartă totuși o responsabilitate socială față de mesajele transmise la evenimentul lor, girat de ei și livrat publicului cu garanția unui festival de calitate. În plus, aceste festivaluri sunt pândite de pericole majore, cum ar fi consumul de droguri, care acum câțiva ani nu existau la o scară atât de largă ca azi.

Nu poți invita artiști care promovează consumul de cocaină sau heroină într-o ditamai piață de desfacere, adică la un festival de muzică, fără să-ți asumi nicio responsabilitate față de mesajele lor. Dar nici nu cred că în România consumul de droguri a crescut exponențial la invitația lui Gheboasă, Paraziții sau BUG. La Untold autoritățile au raportat că au prins un singur dealer. Aici e problema, la eficiența poliției și structurilor de forță în combaterea consumului, nu la muzicanți.

Prin urmare, cred că Gheboasă, Paraziții sau BUG, atunci când prestează vulgaritățile obișnuite, o pot face foarte bine dacă publicul este avertizat că pe scena X, după o anumită oră, vor evolua trupe la care e bine să nu mergi însoțit de copii, iar minorilor să le fie interzisă complet prezența acolo. Cât timp publicul adult este avizat, pus în temă, câtă vreme pudibonzii și firile mai poetice află din timp ce urmează să se întâmple pe scena X a festivalului, nu văd motive ca Gheboasă sau alte trupe de trap, hip hop sau alte genuri din undergroundul muzical să fie interzise. La fel, nu cred că ar fi cea mai bună idee ca ele să fie invitate la festivalurile organizate pe bani publici, ar produce confuzii majore în societate.

Așadar, cazul Gheboasă poate fi rezolvat relativ simplu, fără să ne dăm foarte tare ochii peste cap. Puneți reguli clare, avertizați publicul, țineți minorii la distanță, delimitați-vă clar de mesaje unde este cazul și lăsați publicul să se bucure de muzică în toată diversitatea ei, de toate genurile, de subculturile și de ciudații ei, fără de care lumea ar suna mai monoton.

Nu cred că putem judeca o generație întreagă după muzica pe care o ascultă un grup, marginal sau nu, din societate. Nu-mi prea pasă dacă Gheboasă cântă bine sau prost, dacă obscenitățile debitate pe scenă sunt mai deștepte sau mai idioate decât ale artiștilor de cartier din generația mea și nici nu mă îngrijorează foarte tare că au un public tânăr care deja le știe versurile lor spurcate. Fix așa eram și noi în comparație cu părinții noștri.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

60 comentarii

  1. Ok, boomer.
    Problema nu e vulgaritatea, ci promovarea urii și violentei.
    Atât, nu mai agita apele.

    • @ Florin4 – Ai citit doar titlul? Exact asta a spus si omul asta! Plus, apele sunt deja agitate.

    • Trebuie trecută prin Parlament o lege PSD-PNL obligând televiziunile știriste să dea 33% emisiuni culturale, avizate de Academie, Universitate, Uniunile de Creație sau chiar de o agenție guvernamentală cu salarii 6000 euro și apoi pensii speciale. De asemenea, Arte tv pe orice telecablu.

    • Problema este ca toți behăitorii se cred artiști…

    • +1 la Michiduta, Gheboasă e un bombardier wannabe pensat

    • despre mesajele de ură, rasism sau xenofobie … doar asa poate si Gheboasă sa scoata capul deasupra apei

    • @Alin. Așa e! Ghebosu’ ăsta e o broască jupuită, incultă și agramată, o otreapă ruptă de foame,care, astfel, și-a atins scopul. Să fie băgat în seamă. Macar Paraziții au umor. Ăsta e trist. Ignorați ignorantul!

  2. Aici autorul e de nerecunoscut.De pe vremea cand urca printre primii in avionul prezidential aducand laude nemeritate celor doi domni,prima si celalalt !Dupa aceea,da, si-a revenit total ,cinste lui,dar azi a zbarcit-o..

  3. Astept Comentariile celor din Secta P$D, pana acum, dorm, oare au fost la antold ?

  4. Ce așteptări să avem când rezultatele de la evaluările naționale și bacalaureat sunt clare? Manelizarea și promovarea starletelor și țoapelor alături de bombardieri inculți și zgomotoși arată nivelul în care se zbate majoritatea dintre noi. Altfel, cei prezenți erau foarte fericiți în compania acelui eșuat.

  5. Asadar dupa parerea autorului, desi se pare ca in prima parte a articolului i’a scapat care este de fapt problema cu Ghebosu’, daca in tinerete ai ascultat BUG, esti patat pe viata si nu ai voie sa expui o parere impotruva celor ca ei. Bun, hai sa exageram un pic. Daca ai consumat droguri in tinerete, ai reusit sa te cureti si sa nu mai consumi, nu poti veni la 40 de ani sa spui ca drogurile sunt rele deoarece tu ai consumat si nu poti avea o parere pertinenta despre asta?

  6. Dezamagitor, acum ce facem? Aparam obscenitatile doar ca sunt politicienii corupti? Fara valori si cultura ne ducem de rapa… cati adolescenti de la Untold citesc articolele domnului Tapalaga? Mi se face sila de moralisti fara moralitate…. si se cam cunoaste.

  7. nanele/mizerie vs Rap

  8. „Ce ne facem cu Gheboasa”? Nimic! O sa treaca! Pietrele (nestemate) vor ramane!

  9. @Dan Tapalaga.
    Intru totul de acord cu tine!
    Si totusi…ca un „consumator” crescut cu Parazitii, BUG, si in general de rap/hip-hop (old-school) n-as pune semnul egal intre sus-numitii si Gheboasa!
    Da, artistii underground au avut intotdeauna un fel mai plastic de a se exprima si generatia mea (sic!) a folosit asta ca o forma de rebeliune. Per total muzica respectivilor a avut aproape intotdeauna un mesaj! De aproape fiecare pu.., pi…., mu…, cu…. rostit a fost legat un mesaj!
    Intre timp, trecut de 40, gusturile mele in materie de muzica, evident s-au schimbat (imi place sa cred ca au evoluat) dar tot sar boxele in aer (in intimitatea mea) cand Parazitii & Co mai scot cate o piesa noua. Si da, chiar daca regasesc in continuare aceleasi pu.., pi…., mu…, cu…., ghici ce: are si mesaj!
    Cum bine zice ALAN: „Tu cum ai vrea s-o zici ca lumea/Cand iti vine sa-ti bagi pu….?
    Am auzit de Gheboasa din dezbaterile de acest gen…si desi nu ma pasioneaza subiectul, inainte de orice am zis sa incerc sa ascult sa stiu despre ce e vorba.
    N-am rezistat mai mult de 15 de secunde, si stiu/inteleg ca, curentul se numeste trap dar mie personal mi s-a parut o manea ordinara!
    Prin urmare, eu unul nu voi consuma asa ceva, dar daca exista cerere pe piata, exista si un furnizor sa acopere cererea. Omu’ a fost sincer: Asa stie el sa faca bani! Atat timp cat nu ma afecteaza pe mine, nu am nici o problema!
    Aaaa, afecteaza generatia tanara prin mesaj si limbaj? Pai si ce vina lu’ Gheboasa ca copii (copilele) de 12 ani viseaza deja sa suga pu.., sa traga pe nas, sa-si bage-n vene si se vad deja in „mertane” de sute de mii de coco?
    E vina lu’ Gheboasa ca media din Romania, de mai bine de 30 ani promoveaza ce zice el in 2 strofe, in 2022/2023?
    Mai tineti minte emisiunea actualului lup moralist Dan Negru??

    • E ciudat cum se oincearca a pune semnul egal intre ce canta BUG Mafia / Parazitii, deloc cuminti si ei cu muzica abjecta cantata de niste scursuri ale societatii precum Gheboasa si alti manelisti .. Sa zicem doar ca inainte parca isi bagau si isi scoteau mai cu CAP, transmitand un mesaj despre viata, societate, etc … acum manelistii astia doar si baga si isi scot ca au valoare si asa vrea muschiul lor de cocalari. Cum sa pui semnul egal intre cele 2 atitudini?

    • Presupunând că nu se mai autosesizează robotul de cenzură al site-ului, rogu-te zi-mi și mie care sunt mesajele cât de cât inteligente ale unor piese ca „Omul din lift”, „Arde”, „Bot în bot cu o l**ră mică”?

    • Dupa părerea mea cea mai tare rima a Paraziților e asta: ” Un domn mai rușinos trăgea o my…. cu ochii închiși.” La gheboși.

  10. Felicitari presei romane care a reusit sa mai creeze un „erou” de tip becali, dintr-un necunoscut pentru marea majoritate a locuitorilor acestei tari…

    • @grongobar
      Acum, pe bune: Mai stii ceva de manelistul ala celebru, cu diploma obtinuta de la Facultatea de Medicina din cadrul UMF?

  11. „…cu asta ne ocupăm la un festival de muzică, cu analiza literară a textelor care-i excită pe tineri?” – Unii vor să se ocupe cu asta, care-i problema? E interzis?

  12. „Muzica e muzică, bună sau proastă, cu mesaj sau fără, cu versuri idioate, inepte, revoltătoare sau provocatoare.”. Interesant, nu știam.

    • Probabil a vrut sa zica, dar nestiind s afaca fiferenta, ca: muzica e muzica si gunoiul e gunoi.

    • Hai ca am bagatelizat si notiunea de muzica … Mozart face muzica, se pare ca si Gheboasa … asadar sunt colegi de breasla

  13. Daca tot suntem moralisti haideti sa fim politically corect (desi nu imi place sa zic asta). Sa luam niste melodii oarecare din topurile ultimilor 15 ani sa zicem, straine, aproape oricare si sa facem un exercitiu de traductologie, adica sa traducem cateva versuri. O sa vedeti ca e chiar mai rau decat Gheboasa. Pana la urma omul a avut un act artistic, iar majoritatea celor care comenteaza nu cred ca au ascultat vreo piesa trap cap coada ca sa inteleaga ce e cu ea. Personal ascult putin trap, dar asta nu inseamna ca nu are valoare pentru mine, are, doar ca nu e un gen pe care sa il prefer. Long story short: peisele americane din topuri sunt mult mai pline de mesaje vulgare, violenta si droguri, doar ca multi ori nu stiu engleza, ori nu asculta. Asadar, ceea ce a facut Gheboasa a fost sa trezeasca putin o natie cu privire la educatia poate uneori deficitare a copiilor, dar acesta este un subiect neverending asa ca… mai bine il lasam pe alta data. Iar referitor la comparatia dintre trupele anilor 90 si 2000 de hip hop din Romania si trap/manele, eu personal cred ca trapul de azi este o clasa peste manele; as mai adauga ca nimeni nu a mentionat ce gen canta Gheboasa: nu este doar trap si nici manele nu sunt, ati ghicit este o combinatie.

  14. „…se muncesc să găsească un echilibru între libertatea actului artistic și impactul mesajului asupra tinerilor”. Carevasăzică Gheboasă a produs un „act artistic”. A transmis și un mesaj cu impact. E tare domle, Gheboasă ăsta…

  15. D-le Tapalagă, am senzația că încurci nițel generațiile. Noi nu ascultam „Travis Scott, Tyga, Nikky Minaj sau Iggy Azalea”, cum afirmați dvs., ci ABBA, Genesis, Queen, Police, asta ca să-i menționăm numai pe cei foarte mari… Iar diferența calitativă între muzica pe care o ascultam noi (anii 70-80) și cea pe care o ascultau părinții noștri (anii 50-60) e practic inexistentă.
    Între ce ascultăm noi și ce ascultă copiii noștri, din păcate, prăpastia e mult mai mare.
    Nu ne jigniți spunându-ne că ascultam BUG sau alte alea. Mai documentați-vă.

    • Eu ascult si BUG si Parazitii si ABBA si Queen si Mozart dar sincer prefer Beethoven si Vivaldi. Doar manele nu suport. Probleme?

  16. ..omul e vedetă de Tik-tok, cu publicul de-acolo.. L-am găsit și pe Youtube, unde cam e luat la mișto.. Nu m-au dat pe spate marile lui „succesuri”, gen „Dă-i țiganca” sau „Mbappe”, nici ca muzică, nici ca text.
    Prin comparație, Macanache e cu câteva clase peste, cu un ritm original acompaniat de un limbaj mult mai colorat.. Recomand, spre edificare, câteva piese mai cuminți ce pot fi găsite pe Youtube : „Șefu”, „Ăsta sunt eu”, „În fiecare zi” sau „Toteu”
    Altfel și bunicii noștri se veseleau, mai spre sfârșitul chefului cu muzică lăutărească mai deocheată.. Muzică să fie.
    Cât despre mesajele de ură, rasism sau xenofobie.. toate astea țin de patologicul unor bipezi amestecați printre oameni..

    • despre mesajele de ură, rasism sau xenofobie … doar asa poate si Gheboasă sa scoata capul deasupra apei

  17. Nu am vreo problemă cu limbajul vulgar.
    Doar că BUG Mafia și Paraziții nu promovau țigănia.

  18. O intrebare mai buna, de ce s-a revoltat lumea acum cand de cateva editii bune la Untold sau Neversea sunt invitatii trapperi care au in mare parte aceleasi versuri ca si Gheboasa? Apropo, sa stiti ca tot hate-ul asta il ajuta pe Gheboasa.

  19. Autorul nu a ascultat BUG care practic se situează printre cei mai cuminți.

    • Autorul asculta manele la petreceri. Il rog sa ma contrazica daca informatiile mele nu sunt corecte. Nu ca ar fi rau sa asculti manele romanesti la propria petrecere. Dar muzica este ultimul lucru pe care l’as putea comenta dupa ce ascult flori de salam

  20. Si noi ascultam aceleasi rahaturi la 16 18 ani, cantate tot de 18-20 de anisti, adica BUG sau Parazitii. Problema e daca ai 30-40 si asculti rahaturile astea sau, mai rau, daca artistul are 30-40 si canta rahaturile astea. Probabil si Ghebosu, dupa ce mai trece putin prin viata, isi va schimba mesajul, versurile. La fel cum au facut-o si Parazitii sau BUG

  21. “Ce ne facem cu Gheboasa”.. Ii facem publicitate, ca eu pana acum nu auzisem de Gheboasa asta. Initial am crezut ca e vorba de un renumit personaj rusofil din parlament.

  22. Ii incredibil cum exista oameni care sunt convinsi sa BUG sau Parazitii au un „mesaj”

  23. Pe vremea mea muzica era muzică, versurile spuneau ceva frumos și decent, cântăreții aveau mai puțin ”joc de scenă”, dar cântau. Acuma urlă ca descreierații, dezbrăcați aproape de tot, se dau peste cap, scene erotice și vulgarități greu de reprodus, numai muzică nu. Suplinesc și ei cu ce pot. Ăsta e adevărul adevărat. Restul e can can. N-am auzit de Gheboasă până acuma și nici nu-i voi asculta ”muzica”, cum nu ascult de bună voie nici manelele nu știu cui. Dar, doar pentru faptul că place unora dintre tineri (aș fi curios ce educație au), nu cred că n-ar trebui să ne facem griji de viitorul acestei țări. Ar fi ca și cum n-ar trebui să ne facem griji că jumătate dintre tineri nu-și iau Bacul, că sunt analfabeți, că stau pe banii părinților și lenevesc (atunci când nu-i omoară ca să le ia banii pentru droguri), șamd. Probabil că Gheboasă va trece, dar chiar nu va lăsa nimic în urmă ? Câți ”gheboși” se vor ridica după el și-l vor întrece ? Iar tinerii aceștia vor trebui să conducă într-o zi țara asta. Vi-i imaginați politicieni ? Șoșoacă și Simion vor fi fost mici copii pe lângă ei…

    • „Acuma urlă ca descreierații, dezbrăcați aproape de tot, se dau peste cap, scene erotice și vulgarități greu de reprodus, numai muzică nu.”

      La fel au spus si despre Elvis Presley. Nu serios. Chiar i-au interzis sa mai danseze vulgar. Vezi ca iesit documentarul recent poti sa te culturalizezi, poate ajungi si tu in anii 70.

    • si cam ce muzica se asculta pe vremea matale? in perioada baroca? ma vampirasule

  24. Da, simteam eu ca lipseste ceva pe g4media. Acu abia mi-am dat seama, ce ne faceam daca nu scriam despre gheboasa. Asta era, bravo.

  25. Domnul Tapalaga, fara sa o zic cu rautate, la petreceri asculta manele romanesti. Fiecare asculta ce ii place. DAR: am mai putina credibilitate daca advultand manele vin si afirm ca un anume gen muzical este muzica si atat deoarece gusturile mele sunt discutabile. Da, domnul Tapalaga si echipa asculta manele la petreceri. Eu, nu ascult manele si am studii muzicale. Parerea cui este, teoretic, pertinenta asupra unui stil muzical, a mea sau a domnului Tapalaga?

    • Te repeti. Si nu era vorba de tapalaga aici, nici popa nu respecta sfanta scriptura intru totul si o propovaduieste.

  26. Fiind o persoana de bun gust, nu pot decat sa dispretuiesc manifestarile de prost gust, fie ele din prezent, din trecut sau din viitor.

  27. Pina la recentul scandal (lipsa de subiecte?) nici nu stiam ca exista o asa mare personalitate careia-i zice Gheboasa.

    • Fiecare mananca paine din propria reclama. Ghebosu’ avand ceva ce se numesc versuri, discriminatorii si injurioase, iar presa – de pe urma lui ghebosu’, precum scatofagii

  28. @Tapalaga deci daca am avut suficient creier pe vremea BUG, Getodacii, sa nu ascult mizerii, deci pot critica , si nu mi se adreseaza articolul, corect?

  29. Eu nici măcar n-am auzit de așa gen de muzică numit „trap”. Trebuie să dau o căutare. De Paraziții am auzit de asta, nu.

    • Trapul are cativa ani deja.. artistii „consacrati” romani sunt in ordinea cronologica: satra benz, Ian, Azteca, Nane si.. restul. Acuma din punctul meu de vedere Ian e cel mai bun de azi.

  30. Eu nu reusesc sa inteleg de ce l-au amendat? S-a apucat Gheboasa asta sa injure pe cineva dintre cei prezenti? A folosit expresii vulgare la adresa acelei persoane si i-a lezat demnitatea? S-au l-au amendat pentru ca a „recitat” o „poezie” proasta, identificata drep „cantec trap”? Daca-i asa, sa se astepte si actorii din piese de teatru la amenzi? Ca unii dintre ei pot interpreta interlopi cu gura sloboda… La fierbinti nu se pune? Ca si TV-ul e spatiu public…