Ce trebuie să știe Marcel Ciolacu referitor la salarizarea profesorilor în funcție de performanță – cercetătorul Dacian Dolean
Am citit recent despre declarația dlui prim-ministru Marcel Ciolacu, prin care solicita găsirea de soluții pentru salarizarea diferențiată a profesorilor în funcție de performanță. Înțeleg că pentru cineva care nu este foarte familiarizat cu învățământul preuniversitar, problema poate părea destul de simplă: Elevul vine la școală, învață și pleacă învățat. În cazul acesta, sigura variabilă care explică performanța ar fi experiența școlară a elevului (și implicit, măsura în care profesorul își face treaba).
Însă pentru cei care înțeleg științele educației sau pentru cei care lucrează la firul ierbii este foarte clar că problema este mult mai complexă. Performanța elevilor depinde de foarte mulți factori, dintre care unii sunt dificil de gestionat de către profesori. De exemplu, dacă predai într-o comunitate în care elevii frecventează școala foarte rar din diferite motive (ex. trebuie să stea acasă cu fratele mai mic sau să își ajute părinții la munca câmpului), este foarte greu să arăți că ești profesor performant conform unor standarde de performanță universale impuse de la minister.
Ce performanță să ai dacă ai în față niște bănci goale? Dacă ești profesor de română la clasa a VIII-a și te chinui să îți înveți elevii că la „pită” i se pune „pâine”, sau că la „barabulă” i se spune „cartof”, probabil vei avea o performanță mai slabă comparativ cu profesorul a căror elevi povestesc în timpul liber despre „blockchain”.
Sau când încerci să dezvolți competenețele de alfabetizare funcțională, e mult mai greu să o faci atunci când predai unei clase de elevi care majoritatea provin din familii cu risc crescut de dificultăți de învățare (de exemplu: tulburările de limbaj au o componeță genetică importantă) sau limitări cognitive (care influențează negativ, de exemplu, capacitatea de a face inferențe). Iar dacă ai norocul să predai unei clase de elevi care iau frecvent meditații la materia ta, pare că performanța ta e fenomenală, nu-i așa?
Aceste realități se pot testa foarte simplu: Dacă se vor lua 10 profesori de elevi olimpici internaționali de la școli foarte competitive și se transferă câțiva ani în școli cu performanță foarte slabă, vom vedea că acestor profesori le va fi foarte greu să replice performanțele de la școlile precedente. De ce? Deși prestația profesorului la clasă este foarte importantă, nu putem pretinde că performanța elevilor depinde exclusiv de măsura în care profesorul își ține lecția.
Citește analiza integrală a lui Dacian Dolean pe Edupedu.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii