G4Media.ro

Ce trebuie să știe Marcel Ciolacu referitor la salarizarea profesorilor în funcție…

Foto: Dacian Dolean / Arhiva personală

Ce trebuie să știe Marcel Ciolacu referitor la salarizarea profesorilor în funcție de performanță – cercetătorul Dacian Dolean

Am citit recent despre declarația dlui prim-ministru Marcel Ciolacu, prin care solicita găsirea de soluții pentru salarizarea diferențiată a profesorilor în funcție de performanță. Înțeleg că pentru cineva  care nu este foarte familiarizat cu învățământul preuniversitar, problema poate părea destul de simplă: Elevul vine la școală, învață și pleacă învățat. În cazul acesta, sigura variabilă care explică performanța ar fi experiența școlară a elevului (și implicit, măsura în care profesorul își face treaba). 

Însă pentru cei care înțeleg științele educației sau pentru cei care lucrează la firul ierbii este foarte clar că problema este mult mai complexă. Performanța elevilor depinde de foarte mulți factori, dintre care unii sunt dificil de gestionat de către profesori. De exemplu, dacă predai într-o comunitate în care elevii frecventează școala foarte rar din diferite motive (ex. trebuie să stea acasă cu fratele mai mic sau să își ajute părinții la munca câmpului), este foarte greu să arăți că ești profesor performant conform unor standarde de performanță universale impuse de la minister.

Ce performanță să ai dacă ai în față niște bănci goale? Dacă ești profesor de română la clasa a VIII-a și te chinui să îți înveți elevii că la „pită” i se pune „pâine”, sau că la „barabulă” i se spune „cartof”, probabil vei avea o performanță mai slabă comparativ cu profesorul a căror elevi povestesc în timpul liber despre „blockchain”.

Sau când încerci să dezvolți competenețele de alfabetizare funcțională, e mult mai greu să o faci atunci când predai unei clase de elevi care majoritatea provin din familii cu risc crescut de dificultăți de învățare (de exemplu: tulburările de limbaj au o componeță genetică importantă) sau limitări cognitive (care influențează negativ, de exemplu, capacitatea de a face inferențe). Iar dacă ai norocul să predai unei clase de elevi care iau frecvent meditații la materia ta, pare că performanța ta e fenomenală, nu-i așa?

Aceste realități se pot testa foarte simplu: Dacă se vor lua 10 profesori de elevi olimpici internaționali de la școli foarte competitive și se transferă câțiva ani în școli cu performanță foarte slabă, vom vedea că acestor profesori le va fi foarte greu să replice performanțele de la școlile precedente. De ce? Deși prestația profesorului la clasă este foarte importantă, nu putem pretinde că performanța elevilor depinde exclusiv de măsura în care profesorul își ține lecția.

Citește analiza integrală a lui Dacian Dolean pe Edupedu.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. ar trebui un rulaj al cadrelor //cu grade// intre institutiile scolare. 4 ani intr-o unitate, apoi mutare la alta de alt tip. de la centru la periferie, de la un sector //bun// la altul mai putin //bun//, iar inspectorii, metodistii si antrenorii de genii neaparat trebuie sa aiba stagii la scolile si colegiile tehnice cu probleme, sa isi dovedeasca aptitudinile si sa //ridice// acele unitati. De asemenea ar trebui ca fiecare scoala sa aiba acelasi procent de profesori cu grad I, II, def si debutanti. Sa existe colective omogene din acet punct de vedere. Este evidenta necesitaea de reorganizarea a lgoitmului de ierarhizare a scolilor. In acest moment //ierarhizarea// se face pe baza rezultatelor (promovabilitate) la E.N VIIII si Bac. Evident este un sistem gresit, care nu reflecta munca profesorilor si nici problemele cu care se confrunta comunitatea locala. NU poti sa spui ca o scoala care are pomovabiliate 40% intr-un cartier modest este o scoala //proasta// doar pentru ca scoala de fitze are promovabilitate 99%. Acest tip de //ierarhizare// este discriminatoriu si creeaza anxietati si etichetari. Copiii si parintii lor sunt adesea luati peste picior ca //esti la scoala aia?…aaaa//…exemplele pot continua. Ca un raspuns al situatiei cadrele didactice incearca mereu sa se mute in scoli si licee //bune//. Este foarte la obiect aceasta opinie din articol.

  2. De ce nu începe Ciolacu să plătească după performață de acolo de sus, de la ei ? Că acolo e mult mai ușor de stabilit performanța decât în învățământ. De exemplu, un parlamentar care n-a scos un cuvânt, în afară de jurământ, în patru ani de mandat merită pensie specială pentru performanță ? N-ar trebui să dea și salariul și beneficiile de care s-a bucurat înapoi ? Un șef de companie de stat falimentară își merită salariul de zeci de mii de lei ? Un primar care a fost susținut patru ani cu bani de la buget merită și el pensie specială ? Dacă Ciolacu aplică performanța ca și criteriu de salarizare, s-o aplice acolo sus.

  3. Pai nu trebuie sa iei referinta scolile de top.
    Faci o medie nationala si stabilesti un barem.
    Trebuie sa iei nivelul actual si daca nivelul creste sa poti sa oferi un bonus salarial pe 1 an de zile pana la urmatoare evaluare in procent cu saltul pe care il fac elevii.

  4. Este vorba despre performanta profesorilor nu de cea a elevilor.

  5. Ce sa stie M C.?
    E varza si nici nu întelege nimic!

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.