G4Media.ro

Ce trebuie verificat atunci când faci revizia la o mașină electrică /…

Ce trebuie verificat atunci când faci revizia la o mașină electrică / Diferențe mari față de motoarele termice

În condițiile în care mașinile cu motor termic sunt supuse unor noi taxe și restricții de circulație în mod frecvent, o categorie însemnată de clienți se orientează spre automobilele electrice.

În acest material vom aborda o serie de aspecte legate de mentenanța/reparațiile mașinilor electrice, având ca sursă de informare expertiza specialiștilor în autovehicule second-hand din cadrul echipei carVertical – cunoscutul mijloc de verificare on-line al vehiculelor la mâna a doua.

1. Reparații ale mașinilor electrice: informații generale

Mașinile electrice au în componența lor mai puține piese în mișcare decât cele de tip ICE (Internal Combustion Engine) și din acest motiv reviziile acestora sunt mai ieftine și mai simple.

Un autovehicul electric nu necesită schimburi de ulei, antigel, înlocuirea distribuției, a ambreiajului sau orice altă intervenție specifică unui motor termic.

Totuși, există unele operațiuni de mentenanță legate de sistemele de răcire ale bateriilor, verificarea acumulatorilor prin diagnoză și actualizări de software.

În afara acestor revizii, mașina electrică necesită înlocuirea periodică a pieselor componente ale sistemului de frânare (plăcuțe, discuri, lichid) și a anvelopelor.

Mai mult decât atât, suspensia, direcția, sistemul de climatizare și luminile trebuie verificate și reparate la timp.

Este de menționat că unele mașini electrice au nevoie de revizii și pe partea de transmisie, spre exemplu, înlocuirea uleiului în diferențial la 3 ani (Volkswagen e-Golf) sau verificarea/înlocuirea lichidului din cutia de viteze la 12 ani sau 240.000km (Tesla Model S)

2. Unde se pot repara mașinile electrice ? Sunt destule service-uri și specialiști în acest domeniu relativ nou?

În cazul operațiunilor obișnuite de mentenanță periodică (sistem de frânare, direcție, suspensie, climatizare), mașinile electrice pot fi reparate în majoritatea atelierelor autorizate din țara noastră.

Totuși, în cazul în care autoturismul prezintă un defect semnificativ al acumulatorilor sau orice simptome legate de trenul de rulare electric, acestea vor trebui remediate în reprezentanță sau într-un service specializat.

Din păcate, la ora actuală atelierele cu experiență în repararea de automobile electrice sunt puține și cea mai bună recomandare este fie achiziționarea unui autoturism electric nou (și implicit, în garanție), fie second-hand, dar cu garanție valabilă, pentru a evita costurile mari ale potențialelor reparații.

Spre exemplu, înlocuirea întregului acumulator poate costa între 5000€ și 12.000€, depășind astfel
în unele cazuri, prețul de achiziție al mașinii (dacă a fost cumpărată second-hand).

În situația în care mașina beneficiază de o garanție valabilă, tarifele remedierii defectelor apărute pe trenul de rulare electric vor fi acoperite de către producător – un aspect deosebit de important în achiziția de mașini electrice la mâna a doua.

Dacă ezitați în a cumpăra un automobil electric second-hand deoarece considerați că este mai costisitor sau mai dificil de reparat, trebuie să aveți în vedere că singurele probleme mai scump de remediat sunt legate de acumulator sau de sistemul de climatizare.

Dacă acestea se află într-o stare satisfăcătoare, mașina va fi chiar mai ieftin de întreținut decât alternativele propulsate de motoare termice.

3. Cât costă reparațiile mașinilor electrice?

Lucrările de mentenanță periodică necesare unei mașini electrice sunt adesea la prețuri convenabile deoarece aceste vehicule au mai puține piese în mișcare.

Elementele care se înlocuiesc periodic și câteva prețuri orientative sunt după cum urmează:

1. Plăcuțe/discuri și lichid de frână: ~300 lei set plăcuțe față-spate, 800
lei set discuri față-spate, 50 lei/1 litru de lichid de frână;
2. Anvelope 16 țoli: ~800-1200 lei set vară/iarnă;
3. Amortizoare: ~500 lei/bucata;
4. Arcuri: ~300 lei/bucata;
5. Încărcare cu freon și igienizarea instalației (inclusiv filtru habitaclu cu carbon activ): ~600 lei;
6. Verificarea și revizia sistemului de răcire al bateriei (în cazul mașinilor cu răcire activă – ventilator sau lichid de răcire): ~200 lei.

Aceste sume sunt aproximative însă în general întreținerea unei mașini electrice este mai ieftină iar pe lângă economia de carburanți, un astfel de automobil este economic și datorită reviziilor mai simple și mai rare.

Dacă mașina are probleme însemnate pe acumulator și nu există o garanție valabilă, prețul pentru înlocuirea acumulatorului poate depăși suma de 10.000€.

Există soluții alternative, precum înlocuirea celulelor afectate, însă pentru a obține starea optimă de funcționare, revizia trebuie întocmită complet și corect. Deși este un defect mai rar întâlnit la mașinile electrice recente, acesta trebuie luat în calcul iar verificarea amănunțită a bateriei în reprezentanță este un pas esențial în procesul cumpărării la mâna a doua.

Totuși, cel mai bun sfat pentru achiziția second-hand este alegerea unui autoturism cu garanție pe acumulator în termenul de valabilitate.

Așadar, mentenanța mașinilor electrice este accesibilă ca preț iar dacă adăugăm și economia de combustibili, obținem un mijloc de transport ecologic, economic și ieftin de întreținut. Cu toate acestea, în situația achiziționării second- hand există anumite riscuri iar cea mai bună recomandare este să verificați cu atenție bunul vândut înainte de a efectua tranzacția.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. Presupun ca tot ce scrie aici (inutil) e deja scris in manualul pe care-l primesti impreuna cu masina, manual pe care inginerii din service trainuiti de producator il stiu si aplica.
    Ingineri sau mecanici, asta-i intrebarea. Cine are grija de masina ta cand o abandonezi in service?

  2. chestia este ca nu are cine sa verifice. La noi nu au aparut service autorizat pe asa ceva deci nema specialisti specializati

    • Ai uitat sa mentionez ca motorul electric are piese in miscare cand functioneaza asa ca tot se va uza rulmentii de la rotor nimic nu-i vesnic sau perii colectoare daca are!!!

  3. Am cumpărat o mașină SH acum un an. Cu motor Diesel. Am dat 11.000 de lei. Adică 2.300 de euro. Am făcut revizia + distribuția + roți de oțel de iarnă + cauciucuri de vară + cauciucuri de iarnă = 6.000 de lei, adică 1.200 euro. Per total 17.000 de lei sau 3.500 de euro. Din acel moment am mai cheltuit doar pentru motorină. O folosesc doar strict atunci când am nevoie, în general merg pe jos sau cu ,,mijloacele de transport în comun”. Nu văd de ce ar trebui să cumpăr una electrică, m-ar costa mult mai mult achiziția inițială plus că orice defect apărut ar însemna o mare bătaie de cap, ținând cont de lipsa de ateliere de întreținere specializate. Dar cea mai mare problemă este cea a încărcării bateriei: în condițiile în care locuiesc la bloc, este, deocamdată, insurmontabilă. SE exagerează inutil cu costurile legate de întreținerea unui autoturism cu motor cu ardere internă.