G4Media.ro

Celebra Wonder Wheel din Coney Island se va învârti pentru prima dată…

Sursa Foto: Wonder Wheel/ Facebook

Celebra Wonder Wheel din Coney Island se va învârti pentru prima dată în ultima sută de ani fără pasageri pe parcursul întregului sezon estival / Roata a fost proiectată un imigrant din Transilvania

În acest an, Roata Fermecată, vedeta atracțiilor din Coney Island urma să-și sărbătorească cea de 100-a aniversare. Deținătorii săi sunt convinși că roata va porni din nou, scrie The New York Times, citată de Rador.

Roata Fermecată a lui Deno (Deno’s Wonder Wheel), o construcție înaltă cât o clădire cu 15 etaje, ridicată spre cerul din Coney Island, a început să se învârtească pentru prima oară cu un secol în urmă, la puțin timp după pandemia de gripă spaniolă, iar acum, când coronavirusul își întinde umbra pesta parcul de distracții, proprietarii săi afirmă că, pentru prima oară după o sută de veri, roata se va învârti în continuare, dar fără pasageri, pe parcursul întregului sezon estival.

Aflată într-un ingenios sistem de roate și topogane realizat de imigranți italieni, irlandezi și ruși, roata a pornit cu trei ani înaintea finalizării faimosului parc din apropiere și a devenit o bijuterie din Coney Island, alături de plaja care fusese recent lărgită și care a devenit atracția așa-zișilor Roaring Twenties (les Années Folles- nebunii ani ’20).

Dar marea sărbătorire a centenarului acestui punct de reper al cartierului Brooklyn a fost amânată pentru o perioadă nedefinită, dat fiind faptul că redeschiderea în etape a economiei din statul New York, așa cum a fost hotrâtă de guvernatorul Anfrew M. Cuomo, a făcut ca parcurile să rămână închise tocmai în această perioadă cu vreme călduroasă și însorită pe care parcurile de distracții își bazează veniturile.

Pentru familia Vourderis, pandemia nu putea pica într-o perioadă mai nepotrivită, având în vedere, că anul trecut, familia cheltuise $5,5 milioane pentru mărirea spre vest a parcului și alte $6 milioane ca să construiască un alte gen de tunel, apreciat mai ales de europeni, al cărui proiect nu a fost încă dezvăluit.

Potrivit arhivelor familiei, Denos Vourderis, tatăl lui Dennis (actualul proprietar) și totodată patriarhul familiei, a văzut pentru prima oară proiectele Roții Fermecate în 1948. Imigrant grec, care vindea ‘hot dogs’ de pe un cărucior pe care și-l împingea singur, i-a făcut la logodnă soției sale, Lula, o promisiune grandioasă: “Căsătorește-te cu mine, iar eu am să-ți cumpăr Roata Fermecată“.

În 1983, după niște afaceri tot mai de succes în sectorul gastronomiei, el și-a respectat promisiunea, oferindu-i un inel de căsătorie cum nu se poate mai mare.

De altfel, întreaga poveste a Roții Fermecate este legată de imigranți, după cum relevă Charles Denson în cartea sa despre Roata Fermacată din Coney Island (‘Coney Island’s Wonder Wheel Park’), publicată de Arcadia Enliveland, cu fotografii și diagrame.. ‘Coney Island era un loc unde imigranții și-au realizat un vis’, a declarat Denison, director executiv la Coney Island History Project, într-un interviu. ‘A fost un fel de laborator al invențiilor‘.

Roata Fermecată a fost ‘copilul‘ lui Charles Hermann, un român născut în Alpii (sic!) Transilvaniei, care a imigrat tîn Statele Unite în anul 1907, fiind de profesie mecanic. Hermann, care uneori își scria numele cu doi ‘r’, a fost un om inventiv, autor al mai multor proiecte, inclusiv al unui „cadru care, atașat la botul mașinilor, îi împingea pe oameni afară de pe carosbil, evitând astfel ca ei să fie călcați”, după cum afirmă nepoata sa, Freddi Herrmann.

Fascinat de desenele lui Leonardo da Vinci cu aparate generatoare de perpetuum mobile, Hermann a proiectat și a obținut patentul pentru roată. Pe vremea când era administrator al unui bloc de apartamente din Washington Heights, românul l-a cunoscut pe unul dintre chiriași, Herman Garms, un imigrant german cu idei de afaceri.

Garms l-a convins pe Herrmann să-și refacă proiectul și să-l transforme în așa-zisul Dip to Dip –un mijloc distractiv de transport, viitoarea Roată Fermecată – iar William J. Ward, un cunoscut proprietar de terenuri din Coney Island, a dorit să investească în proiect.

Hermann, un visător căruia nu-i păsa de bani, și-a vândut toate acțiunile deținute la Roata Fermecată și, fără să câștige măcar un bănuț din invenția sa, și-a urmat mai departe visele.\…\

Sursa: The New York Times/ Rador/ Traducerea: Alexandru Danga

Sursa Foto: Wonder Wheel/ Facebook

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. *tobogane*

  2. Eram curios când va apărea in text termenul de “român”, legat de creatorul roții respective. În titlu, au reușit să evite acest lucru, dar era prea ispititor să nu-l folosească nici în interiorul textului. Așa că, iata-l – românul Charles Hermann! Care, fiți atenți, a emigrat în SUA în 1907, deci nu putea fi numit român nici măcar în virtutea eventualei apucari a Marii Uniri din 1918… Deci, care român Hermann?

  3. Daa, celebra, un fel de „blugi de firma”, versiunea pe tiribombe.

    Cu ce e mai interesant decat targul din Curtea Arges?

    Ei sunt proiectati de transilvaneni, ale noastre de munteni.

    Ei au tarabe cu crenvusti („hotdogi” pe limba inginerului oceanic), noi avem tarabe cu mici.

    Ei au ciori impuscatoare, noi avem ciori injunghietoare.