Cercetare: Dezinformările anti-europene în România/ Peste 7.000 de postări sau știri în ultimul an pe tema „UE ne va obliga să mâncăm insecte”
Peste 7.000 de postări sau știri în ultimul an au fost publicate în mediul online pe narativul anti-european „UE ne obligă să mâncăm insecte” și peste 3.900 pe cel al identității digitale, în conotație negativă (control absolut), arată o cercetare coordonată de Centrul Român de Politici Europene.
Cercetarea a analizat impactul narațiunilor anti-europene în ultimul an, în online-ul din România (presă și rețele sociale) și cum au funcționat o parte din soluțiile de combatere a dezinformării și este prezentată marți, 30 mai în cadrul unui eveniment organizat de think tank-ul Centrul Român de Politici Europene și Freedom House România.
„Frecvența cu care se răspândesc narativele anti-europene este fără precedent, induc neîncredere în mentalul colectiv, neîncredere în produse și servicii, în tehnologie”, a spus Bianca Toma, director de program CRPE.
Bianca Toma a mai explicat că există o creștere a simpatiei pentru discursul populist, este un teren propice. Se remarcă un procent de 50% disponibilitate a publicului român de a asculta discursul populist.
Reprezentanta CRPE a explicat că au fost cercetate narativele intens circulate în online, inclusiv rețelele sociale și au fost folosite instrumente de „social listening” și platforme de monitorizare.
Principalele date prezentate
Narativul: „UE ne va obliga să mâncăm insecte”
- Au fost publicate 7181 de știri/postări pe această temă. Mass media a avut impact mai mare decât Facebook-ul. Tiktok vine puternic din urmă.
- Actorii care au avut cele mai multe pe acest subiect (Top 10 mențiuni cu impact puternic): George Simion, Gheorghe Piperea, Cristian Terheș, ca dezmințiri: Dacian Cioloș, Vlad Gheorghe. Sunt printre puținii care au ieșit cu dezmințiri.
- Surse online care au publicat cel mai mult pe acest subiect: Romania TV, stiripesurse.ro, Observator, Marcel Ciolacu, George Simion.
Narativul: „Identitate digitală – „control absolut”
- Au fost publicate 3937 de știri/postări pe această temă. Mai mult de 50% a avut impact Facebook-ul.
- Influencerii principali pe subiect: Cristian Terheș, Luis Lazarus, Iosefina Pascal, Gheorghe Piperea, George Simion
Ce este de făcut? Soluțiile identificate:
- Construirea unei coaliții – baricada anti fake-news trebuie rapuid și consistent consolidată
- Distribuire de cunoștințe
- fact checking
- Explicații pe înțelesul tuturor
- Media literacy
Știre în curs de actualizare
Dezbaterea este organizată în cadrul proiectului „Cine și cum: combaterea dezinformării care îndepărtează cetățenii de proiectul european”, susținut de Agenția Executivă pentru Educație și Cultură (EACEA) a Comisiei Europeane. Proiectul este realizat în consorțiu cu Freedom House Romania, think tank-ul Centrul Român de Politici Europene și G4media, AMAPOLA (Italia), Center for the Study of Democracy (Bulgaria).
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
2 comentarii