G4Media.ro

Cercetare: Dezinformările anti-europene în România/ Peste 7.000 de postări sau știri în…

Cercetare: Dezinformările anti-europene în România/ Peste 7.000 de postări sau știri în ultimul an pe tema „UE ne va obliga să mâncăm insecte”

Peste 7.000 de postări sau știri în ultimul an au fost publicate în mediul online pe narativul anti-european „UE ne obligă să mâncăm insecte” și peste 3.900 pe cel al identității digitale, în conotație negativă (control absolut), arată o cercetare coordonată de Centrul Român de Politici Europene.

Cercetarea a analizat impactul narațiunilor anti-europene în ultimul an, în online-ul din România (presă și rețele sociale) și cum au funcționat o parte din soluțiile de combatere a dezinformării și este prezentată marți, 30 mai în cadrul unui eveniment  organizat de think tank-ul Centrul Român de Politici Europene și Freedom House România.

„Frecvența cu care se răspândesc narativele anti-europene este fără precedent, induc neîncredere în mentalul colectiv, neîncredere în produse și servicii, în tehnologie”, a spus Bianca Toma, director de program CRPE.

Bianca Toma a mai explicat că există o creștere a simpatiei pentru discursul populist, este un teren propice. Se remarcă un procent de 50% disponibilitate a publicului român de a asculta discursul populist.

Reprezentanta CRPE a explicat că au fost cercetate narativele intens circulate în online, inclusiv rețelele sociale și au fost folosite instrumente de „social listening” și platforme de monitorizare.

Principalele date prezentate

Narativul: „UE ne va obliga să mâncăm insecte”

  • Au fost publicate 7181 de știri/postări pe această temă. Mass media a avut impact mai mare decât Facebook-ul. Tiktok vine puternic din urmă.
  • Actorii care au avut cele mai multe pe acest subiect (Top 10 mențiuni cu impact puternic): George Simion, Gheorghe Piperea, Cristian Terheș, ca dezmințiri: Dacian Cioloș, Vlad Gheorghe. Sunt printre puținii care au ieșit cu dezmințiri.
  • Surse online care au publicat cel mai mult pe acest subiect: Romania TV, stiripesurse.ro, Observator, Marcel Ciolacu, George Simion.

Narativul: „Identitate digitală – „control absolut”

  • Au fost publicate 3937 de știri/postări pe această temă. Mai mult de 50% a avut impact Facebook-ul.
  • Influencerii principali pe subiect: Cristian Terheș, Luis Lazarus, Iosefina Pascal, Gheorghe Piperea, George Simion

Ce este de făcut? Soluțiile identificate: 

  • Construirea unei coaliții – baricada anti fake-news trebuie rapuid și consistent consolidată
  • Distribuire de cunoștințe
  • fact checking
  • Explicații pe înțelesul tuturor
  • Media literacy

Știre în curs de actualizare 

Dezbaterea este organizată în cadrul proiectului „Cine și cum: combaterea dezinformării care îndepărtează cetățenii de proiectul european”, susținut de Agenția Executivă pentru Educație și Cultură (EACEA) a Comisiei Europeane. Proiectul este realizat în consorțiu cu Freedom House Romania, think tank-ul Centrul Român de Politici Europene și G4media, AMAPOLA (Italia), Center for the Study of Democracy (Bulgaria).

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Dacă vor mai puține dezinformării n-au decât să renunțe la deciziile prostești!
    Existau multe alte priorități decât legiferarea uneo chestii care nu interesa pe nimeni. Inevitabil zelul de a aduce în piață subiecte nesolicitate ridică suspiciuni și creează teorii.

    • Suspiciuni celor care nu inteleg ce citesc? Sau celor care „halesc” tabloide si nu pot citi stirea corecta de la sursa? Intreb pt un prieten… 😈