G4Media.ro

CFR încă nu a intrat în Schengen. Trenurile stau la frontiera cu…

Cu trenul de la Timișoara la Budapesta: șase ore și 20 de minute FOTO Flavius Sebastian

CFR încă nu a intrat în Schengen. Trenurile stau la frontiera cu Ungaria la fel de mult ca înainte/ Pentru actualul plan de mers, circulația trenurilor internaționale a fost stabilită înainte de aderarea României la spațiul Schengen

Odată cu aderarea României la spațiul Schengen, punctele de frontieră cu Ungaria au dispărut. Călătoriile cu mașina sunt similare unei călătorii în interiorul țării: se trece prin frontieră ca dintr-un județ în altul, fără opriri pentru controale, fără cozi și staționări. Nu același lucru se întâmplă, însă, și în cazul circulației trenurilor internaționale. Pentru acestea, nu există nicio schimbare după aderarea României la Schengen: trenurile stau în frontieră la fel de mult ca înainte. Și asta pentru că actualul plan de mers a fost stabilit de CFR înainte de aderare, iar planurile se actualizează o dată pe an.

Înainte să intrăm în Schengen, trenurile CFR stăteau în frontieră o oră și jumătate, timp în care poliția de frontieră efectua controlul documentelor de călătorie ale pasagerilor, se făcea schimbul de locomotivă și se realiza o așa-zisă revizie tehnică. Pe teritoriul Ungariei, vagoanele CFR sunt tractate de locomotivele companiei maghiare MAV Start, de asta este nevoie de schimbarea mijlocului de tracțiune.


Cu trenul de la Timișoara la Budapesta: șase ore și 20 de minute FOTO Flavius Sebastian

Acum, după aderarea în spațiul Schengen, trenurile staționează la fel de mult, punând la încercare răbdarea călătorilor.

Explicația celor de la CFR Călători

Un cetățean care călătorește frecvent pe ruta Timișoara – Budapesta cu trenul a trimis o întrebare Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, care, la rândul său, a solicitat un răspuns de la compania CFR Călători. Răspunsul a venit prompt.

„Vă mulțumim pentru sesizarea trimisă și pentru interesul manifestat față de îmbunătățirea transportului feroviar internațional. Înțelegem importanța reducerii timpilor de staționare în punctele de frontieră și dorim să vă oferim clarificările necesare cu privire la această situație. Pentru actualul plan de mers, circulația trenurilor internaționale a fost stabilită înainte de aderarea României la spațiul Schengen, iar timpii de staționare în frontiere au fost planificați astfel încât să permită desfășurarea proceselor tehnologice esențiale, inclusiv verificările efectuate de poliția de frontieră”, au transmis reprezentanții Direcției de Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale de la CFR Călători SA.


Cu trenul de la Timișoara la Budapesta: șase ore și 20 de minute FOTO Flavius Sebastian

Apoi, cei de la CFR explică:

„Procesul de optimizare a traseelor feroviare este unul complex, deoarece modificarea duratei de staționare într-o stație de frontieră implică ajustări pe întreg parcursul trenului, inclusiv pe secțiunile cu linie simplă, unde sunt necesare încrucișări cu alte trenuri. De asemenea, în stațiile Curtici, Episcopia Bihor, Valea lui Mihai și Giurgiu Nord, opririle sunt necesare pentru operațiuni precum schimbarea mijlocului de tracțiune, revizia tehnică a garniturii și procedurile de predare-primire”, au mai precizat reprezentanții CFR Călători.


Cu trenul de la Timișoara la Budapesta: șase ore și 20 de minute FOTO Flavius Sebastian

Urmează schimbări. Nu se știe când

CFR ia în calcul schimbări în orarul trenurilor internaționale „în măsura în care se vor identifica soluții viabile”, însă nu a oferit și un termen concret.

„În ceea ce privește staționările pe teritoriul Ungariei, partenerii noștri de la MAV Start analizează posibilitatea de reducere a acestora și, în măsura în care se vor identifica soluții viabile, orarul de circulație al trenurilor va fi replanificat pentru a reduce durata totală a călătoriei. Pentru viitorul plan de mers, CFR Călători va avea în vedere stabilirea unor timpi de staționare minim necesari în stațiile de frontieră, astfel încât să asigure atât eficiența transportului, cât și respectarea condițiilor tehnice și operaționale”, au încheiat cei de la CFR Călători.


Cu trenul de la Timișoara la Budapesta: șase ore și 20 de minute FOTO Flavius Sebastian

Întrebarea care se pune este de ce în decembrie 2024 (decizia a fost anunțată pe 12 decembrie), când se știa că România va intra în Schengen și când s-a elaborat planul de mers pentru 2025, nu s-a luat în calcul un nou orar al trenurilor, adaptat la noile realități?


Cu trenul de la Timișoara la Budapesta: șase ore și 20 de minute FOTO Flavius Sebastian

O oră și jumătate în stație

Cele trei trenuri directe între Timișoara și Budapesta staționează în prezent aproape o oră și jumătate la frontiera cu Ungaria. Asta în condițiile în care între orașul de pe Bega și capitala Ungariei călătoria durează șase ore și 20 de minute.

„Merg des cu trenul de la Timișoara la Budapesta. E frustrant că, după intrarea în Schengen, tot se stă enorm de mult la frontieră. Nu i-a interesat să găsească o soluție, deși aveau timp. Programul pentru 2025 a fost anunțat la începutul lunii decembrie. Dar nici pe unguri nu i-a interesat. Am înțeles că ei oricum își iau o marjă, pentru că trenurile noastre întârzie mai mereu. Ultima dată am stat o oră și jumătate la frontiera Curtici-Lokoshaza. Schimbul de locomotivă se face în 15 minute, asta nu ar fi o problemă. În rest, stai în câmp. Poți să ieși, să fumezi o țigară, să admiri peisajul. Din păcate, trenul merge încet pe ruta Timișoara – Arad, faci două ore, pentru că se lucrează la modernizarea liniilor. Merge cu 20 de kilometri pe oră. De la Arad la Curtici se merge deja pe linia nouă, cu 130 de kilometri pe oră. La unguri se circulă iar bine, pe linie electrificată, cu 120 de kilometri pe oră. Dar, cu toate astea, 310 kilometri, între Timișoara și Budapesta, se fac în șase ore și 20 de minute”, ne-a declarat timișoreanul Flavius Sebastian.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. Cand va intarzie trenurile cu orele nu mai e problema cu sincronizarea. E greu sa lucrati ceva, mai bine dati explicatii de doi bani.

  2. Ca quaderno iei masina pana la prima gata ungureasca si castiga timp!? 😀

  3. Ca aradean

  4. Nu pot edita comentariul publicat!? 😀

  5. Nu pot edita comentariul publicat!? 😀