
China ia în calcul să-și limiteze exporturile calma tensiunile cu Trump
În fața unei presiuni economice crescânde din partea celei de-a doua administrații Trump și a unei creșteri economice lente pe plan intern, China ia în considerare adoptarea unei strategii similare celei folosite de Japonia în anii 1980. Potrivit consilierilor guvernului chinez, Beijingul analizează posibilitatea de a limita cantitativ anumite bunuri exportate către SUA, în special în sectoare sensibile precum vehiculele electrice și bateriile, pentru a atenua impactul tarifelor americane mai mari și al altor bariere comerciale, arată un articol Wall Street Journal.
În timpul primului mandat al lui Donald Trump, China a fost hotărâtă să nu cedeze presiunii americane în domeniul comerțului, așa cum a făcut Japonia în anii 1980. Însă situația actuală pare să determine o schimbare de strategie. Adoptarea de către Tokyo a așa-numitelor restricții voluntare la export (VER) pentru a limita livrările sale de automobile către SUA în anii 1980 a ajutat la prevenirea impunerii de către Washington a unor taxe de import mai mari.
O mișcare similară din partea Beijingului ar putea atenua criticile din partea SUA și a altor țări cu privire la „dezechilibrele economice” ale Chinei: companii puternic subvenționate care produc bunuri cu profituri reduse, dar care saturează piețele globale, în detrimentul producătorilor din alte țări. Președintele Trump a impus deja tarife cumulative noi de 20% asupra Chinei, peste cele impuse în primul său mandat și menținute în mare parte de președintele Joe Biden.
Deși încă nu au avut loc negocieri între Beijing și Washington, secretarul Trezoreriei Scott Bessent a exprimat recent îngrijorări cu privire la practicile Chinei care distorsionează piața în timpul unei convorbiri introductive cu vicepremierul chinez He Lifeng, care este poziționat să fie principalul negociator comercial al lui Xi Jinping cu administrația Trump. Conducerea lui Xi a indicat dorința de a încheia un acord cu administrația Trump pentru a preveni atacuri comerciale mai mari.
Japonia a fost de acord pentru prima dată să limiteze exporturile de mașini în 1981. Exporturile au scăzut cu aproximativ 8% față de anul precedent ca rezultat. Doug Irwin, profesor de economie la Dartmouth College și autor al cărții „Clashing over Commerce”, observă că restricțiile au fost deosebit de stricte la mijlocul anilor 1980. Dar până la începutul anilor 1990, VER nu mai era necesar, în parte pentru că până atunci companiile japoneze construiau mașini pentru piața americană în operațiuni locale.
Un motiv pentru care Japonia a fost dispusă să limiteze exporturile a fost că companiile sale puteau percepe un preț mai mare per mașină pentru un număr mai mic de mașini vândute, spune Irwin. Prețul unei mașini japoneze medii a crescut cu aproximativ 1.000 de dolari, aproximativ 3.500 de dolari în dolarii de astăzi, iar Japonia a început, de asemenea, să exporte mașini mai mari, de calitate superioară, ca rezultat al restricțiilor.
Similar cu Japonia, consilierii chinezi spun că Beijingul ar putea lua în considerare negocierea restricțiilor la export pentru vehiculele electrice și baterii în schimbul unor oportunități de investiții în aceste sectoare în SUA. În opinia unor oficiali, aceasta ar putea fi o ofertă atractivă pentru Trump, care uneori a indicat o deschidere către mai multe investiții chinezești în SUA, chiar dacă membrii administrației sale se opun ferm acestora.
Dezechilibrele economice ale Beijingului nu sunt noi, dar au fost agravate în ultimii ani de politica lui Xi de a încuraja fabricile să producă mai multe bunuri, indiferent de cererea internă, care pot menține economia Chinei în funcțiune în cazul unor sancțiuni severe occidentale sau a unui conflict deschis. Administrația Biden a avertizat în mod repetat conducerea chineză că producția mașinii de fabricație uriașe a Chinei a devenit prea mare pentru ca lumea să o poată absorbi.
În ultimul an al președinției lui Biden, SUA a ridicat tarifele pentru oțelul chinezesc, vehiculele electrice și alte produse. „Insistența administrației Trump de a folosi tarifele ca instrument de politică comercială ar putea face China receptivă la restricții voluntare la export”, spune Irwin. Cu toate acestea, consilierii chinezi avertizează că discuția despre restricțiile la export nu înseamnă că Beijingul are vreo intenție de a-și schimba politica centrată pe producție.
Mai degrabă, unii oficiali o văd ca pe o opțiune pe care Beijingul o poate folosi în negocierile cu echipa Trump și care poate chiar ajuta China să avanseze pe lanțul valoric. Această abordare strategică ar putea reprezenta un compromis calculat pentru China, permițându-i să-și protejeze interesele economice centrale în timp ce face concesii în domenii specifice pentru a atenua conflictul comercial mai larg cu Statele Unite.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.