G4Media.ro

Chinezii și turcii, în linie dreaptă pentru construcția autostrăzii Ploiești-Brașov în controversatul…

Chinezii și turcii, în linie dreaptă pentru construcția autostrăzii Ploiești-Brașov în controversatul regim de parteneriat public-privat

Compania chineză CCCC și compania turcă Makyol ar putea începe anul viitor construcția autostrăzii Ploiești-Brașov, a anunțat marți Ion Ghizdeanu, președintele Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză. Comisia de Prognoză, care are zero experiență în lucrări de infrastructură și zero parteneriate public-privat gestionate, a fost însărcinată de Guvern să negocieze cu asocierea sino-turcă realizarea în parteneriat public-privat a șoselei de mare viteză.

Statul român este pregătit să le plătească chinezilor și turcilor un bonus de 100 de milioane euro, dacă reușesc să termine autostrada mai devreme de cei 4 ani estimați, a mai anunțat Ghizdeanu. Dar, ca să putem vorbi de deschiderea șantierului și începerea lucrărilor, CNSP trebuie mai întâi să semneze contractul cu asocierea China Communications Construction Company și Makyol Insaat Sanayi Turizm. Deocamdată, însă, abia a avut loc o întâlnire pregătitoare la Palatul Victoria la care a participat și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

Acesta a avut marți ocazia să-i cunoască pe chinezii și turcii despre care acum o lună declara că știe doar din auzite că sunt singurii rămași în cursă pentru realizarea autostrăzii peste Valea Prahovei.

„1,4 miliarde euro este valoarea investiţiei din care partenerul public până la 25% şi până la 75% sau puţin mai mult asocierea căreia i s-a atribuit şi care a fost astăzi prezentă. Durata întregului proiect este de 24 de ani din care, în principiu, este un an proiectare, trei ani execuţie şi 20 de ani operarea, astfel încât să poată fi returnată valoarea pe care a investit-o partenerul privat. Proiectul este conceput în baza traficului şi studiului de trafic efectuate acum câţiva ani şi are de asemenea în el o profitabilitate de aproape 10%, ceea ce a asigurat interesul investitorilor străini. Au fost mai mulţi am rămas la această asociere cu firma chineză, cea mai importantă din lume. O altă dată importantă este că se prevede o bonificaţie în cazul proiectul este terminat mai devreme, respectiv în loc de patru ani, trei ani sau doi ani, o să vedem cât de repede, dar, de asemenea şi o penalitate dacă întârzie, de circa 100 de milioane de euro pe an”, a declarat Ion Ghizdeanu, președintele CNSP, citat de Agerpres.
În plus, președintele CNSP este de părere că dacă se va începe de pe acum proiectarea, aceasta ar putea fi gata anul viitor și atunci ar putea demarea construcția efectivă a șoselei de mare viteză.

Asta dacă negocierile, care se desfășoară în acest moment, se vor încheia cu semnarea contractului și nu cu un nou eșec. Să nu uităm că statul se află la a patra încercare de realizare prin PPP a autostrăzii peste Valea Prahovei.

“Înțelegem că este un proiect foarte important pentru România. Am călătorit de mai multe ori spre Brașov și înțelegem că este nevoie de această autostradă. Suntem una dintre cele mai mari companii din lume, sutem prezenți în circa 150 de țări din întreaga lume. Suntem prezenți atât în Asia, Africa, America de Sud și în Europa. În Europa am avut lucrări în Serbia, Muntenegru, Croația, Bulgaria și acum România”, a declarat Wang Jingchun, președinte executiv CCCC International.

Dacă autoritățile române, prin CNSP, vor ajunge la o înțelegere cu asocierea al cărei lider este CCCC, atunci acesta va fi al doilea mare contract direcționat de guvernul PSD spre o companie chineză, dupa acordul preliminar pentru constructia reactoarelor 3 si 4 de la Cernavodă semnat între Nuclearelectrica (SNN) şi China Nuclear Corporation.

Taxă de 6,3 euro/100 kilometri

Autostrada a fost împărțită în trei sectoare:

Sector 1 – Ploiești-Comarnic, km 0+000 – km 48+600,
Sector 2 – Comarnic-Predeal, km 48+600 – km 84+800,
Sector 3 – Predeal- Braşov (Cristian), km 84,4 – km 106,2 km. De reținut că tronsonul dintre Râșnov și Cristian (lungime 6,3 km-autostradă și 3,7 km -drum naţional la 4 benzi cu separator median) va fi construit de asocierea Alpenside – Specialist Consulting. Pe acest tronson lucrările au început ieri, 20 mai, și ar trebui să se finalizeze peste an și jumătate.

Deși în cadrul negocierilor se pot schimba multe, din Studiul de Fundamentare redactat de CNSP ne putem face o idee despre cum va arăta prima autostradă din România, care ar putea fi construită prin PPP, și ce taxe ar urma să plătească șoferii.

Potrivit acestui document, parteneriat public-privat se va întinde pe 44 de ani și va fi împărțit în 2 etape:
• ETAPA 1 – Servicii de proiectare, lucrări de întreținere si operare în regim de parteneriat public privat – durata Contractului – 24 de ani
• ETAPA 2 – Întreținere si operare în regim de autostradă cu taxa pe durata 20 de ani.

„Pe autostradă va fi implementat un sistem de taxare “semi-închis”, care prevede bariere, precum și cabine de taxare acolo unde va fi cazul. Tarifele vor fi introduse pe parcursul finalizării tronsoanelor de autostradă. Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurși este limitată la 6,3 euro fără TVA, şi poate fi supus indexării la data de 01 martie a fiecărui an cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior. Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcție de distanța parcursă de vehicul”, se mai arată în documentul citat.

Foto: Ion Ghizdeanu, Răzvan Cuc și reprezentanții companiilor din China și Turcia (Sursa: Ministerul Transporturilor)

Citiți și:
Avertisment pentru autostrada Ploiești – Brasov: Un raport al Curții Europene de Conturi arată că autostrăzile europene construite în regim PPP nu au fost gata la timp și au costat peste estimarea inițială

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

15 comentarii

  1. si taxa de drum platita se restituie?ca inteleg ca platim pentru autostrada nu ca fraierii de germani care nu platesc…
    deci,de mai platesc accize de drum in pretul benzinei si taxa de drum si taxa de rovinieta daca mai platesc si taxa de autostrada?
    ar trebui ca USR-PNL sa desfiinteze mizeria asta care pute a spaga si parandarat cu PPP pe V Prahovei.
    ca deh,fonduri UE nu se pot fura…

  2. Vai da mulțumim partidului Stat PSD , o idee excepțională să facă parteneriat public privat , ce e taxa mare 20 de lei de fiecare dată când intri pe ia ???? Ce nu vă permiteți săracilor ???? Firati ai dreacu cu mama voastră , pe fonduri europene nu ați făcut o să fie gratis , sa nu avem taxa pe ia , o faceți cu chinezi să plătim cate 20 de lei timp de 20 de ani . Bv ba nație ați ales PSD luați plăcute suedeze in gura .

    • Psd a luat banii de investitii si ia tocat pe salarii nesustenabile,vor sa faca si autostrazi pe care sa le platim tot noi ca Ultimii prosti , deci nou platim taxe doar ot salariile bugetarilor

  3. Acum se construiesc si drumuri private? Cu bani europeni nerambursabili nu se construieste nimic? O sa fie toata tara proprietatea partuculara a unora. Pina acum drumurile au fost libere. Daca va vrea turcul sa nu mai treaca romanul din Transilvania in Muntenia isi inchide strada particulara si gata ne-au izolat. Asta nu tine de siguranta nationala?

  4. Trebuie data lege ca trecatorile din munti ce unesc regiunile sa poata apartine exclusiv statului roman. Nu putem lasa msiguranta nationala pe mina chinezilor si turcilor.

  5. o sa iasa o autostrada sa faci ceva pe ea…si se vor mai cere si bani ca sa mergi pe ea. Normal ca nu vor sa ia bani europeni ca acolo e audit si daca descopera nereguli dai banii inapoi…pai si vrea PSD asta? Cu sigurantaza nu. Ei vor spaga, bacsis, comision, procent…iar prostii stau si platesc taxe si inghit gropi.

  6. publicul cu datoria, privatul cu profitul. costurile necunoscute. spagile, de neuitat.

  7. decii cinezii vin cu banii, cu muncitorii. spagile la partid, la conducatori.
    poulimea – jupuiala.

  8. si ashea mai scapa nomenklatura de poulime.

  9. Daca nu va plac autostrazile construite de PSD, si nu au cum sa va placa ca nu au construit vreuna in mandatul in curs, terminati cu bla-bla-urile pe site si mergeti la vot.
    Desi sunt sceptic ca europarlamentale vor aduce o schimbare senzationala.

  10. Are dreptate si Dragnea, romanii nu stiu nimic, porc nemtesc, rosii turcesti, praz polonez, peste spaniol. drumuri chinezesti, etc.

  11. Păi șefu o da înainte cu naționalismul. Chiar nu le bate nimeni obrazul la nemernici ăștia?

  12. Deci la un curs de 5 lei/euro 6,3 euro egal 31,5 lei plus combustibilul o medie de 6-7 % egal 77 lei / 100 km
    Multumim din inima, partidului subdezvoltarii romaniei

  13. Taxa de 6,3 euro + TVA pentru 100 km autostradă înseamnă ~ 7, 56 euro în total x 4,75 lei/ euro = 35,91 lei. Deci să plăteşti accize uriaşe la carburanți, taxe pentru construcția de autostrazi în combustibil, rovignetă, iar în final să plăteşti echivalentul a 6 litri de combustibil pt. a merge 100 km pe autostradă e hoție pe față.

  14. Furt pe fata si inante si in timpul constructiei da mai ales in utilizare! PSD se intrece pe sine! Cat despre siguranta nationala….bani sa iasa ca vand si aerul la metru cub, ca mame n-au. ( daca aveau ii bateau bine…. sau le-or fi vamdut si peele deja)