Cinci înșelătorii de evitat când cumpărați o mașină second hand
Lumea comerțului auto este plină de „strategii de marketing”, unele dintre ele la limita legii. Am conceput acest articol cu scopul de a descrie câteva dintre aceste rele practici și a vă ajuta să evitați situațiile similare celor expuse aici.
1. Falsificarea kilometrajului. Cea mai des întâlnită metodă de a atrage clienți, falsificarea kilometrajului ajută vânzătorul să-și găsească un anumit tip de cumpărător, de obicei neștiutor, care își dorește o mașină cât mai nouă, cât mai dotată și cât mai ieftină.
Singura cale a comerciantului de a satisface astfel de pretenții și de a ieși în profit este astfel achiziționarea unui model cu kilometraj mare la un preț sub media pieței și apoi „întinerirea” acestuia la un număr de kilometri plauzibil – nu este ieșit din comun ca un astfel de vânzător să „dea înapoi” și 100-150.000 km pentru ca mașina să fie dezirabilă unei mase mari de potențiali cumpărători.
Sfatul nostru este să evitați pe cât posibil chilipirurile și să comparați oferta „de nerefuzat” cu alte anunțuri similare. Dacă diferențele de preț sunt semnificative (20-40% în plus față de cea găsită inițial), puteți fi siguri că aveți de a face cu o mașină ce vrea să pară mai „tânără” decât este de fapt.
2. Accidente/daune ascunse sau reparate neconform. Orice mașină second-hand este „pregătită” pentru vânzare în diverse moduri. Unii vânzători sunt mai atenți, efectuând un detailing interior-exterior, cât și spălarea compartimentului motor, în vreme ce alții repară defecte estetice cât mai ieftin posibil, existând astfel diferențe de culoare între elementele de caroserie, faruri cu aspect mătuit, scaune rupte, volane recondiționate îndoielnic și altele. Defectele mecanice pot fi și ele mascate prin software, aditivi sau improvizații electrice.
Mai grave sunt cazurile mașinilor care au fost implicate în accidente mai mult sau mai puțin serioase, inundații, etc. Acestea sunt, de regulă, achiziționate la licitații cu prețuri modice, reparate și apoi vândute în profit, fără să se menționeze istoricul adevărat al autovehiculului.
O practică relativ nouă este cea cu mașinile „import SUA” la prețuri sub media pieței și care sunt, în aparență, niște oferte greu de refuzat. O mare parte dintre aceste autoturisme sunt vândute la licitații în Germania și apoi reparate în România în condiții neconforme.
Pentru a afla istoricul de kilometri, daune, date tehnice, defecte comune și multe altele, aveți posibilitatea de a introduce seria de șasiu a autoturismului de care sunteți interesați într-un decodor VIN (Vehicle Identification Number). Astfel, veți afla detalii pe care vânzătorii le pot ascunde, fără a fi nevoie să vă deplasați, scutind timp și bani prețioși.
Un astfel de instrument vă este pus la dispoziție de către echipa carVertical. Acesta are acces la bazele de date europene și americane, inclusiv cele ale asiguratorilor auto, oferind informații utile despre kilometrajul mașinii la inspecțiile periodice, potențialele daune împreună cu costurile de reparație, date tehnice, dotări opționale și multe altele.
3. Documente suspecte sau care lipsesc. Înmatricularea unei mașini second-hand poate fi un proces destul de dificil, mai ales dacă sunteți în postura de a-l efectua pentru prima dată. Când vorbim despre mașinile importate din străinătate, veți avea nevoie de o serie de documente pentru a reuși să o înscrieți în România. Printre acestea putem menționa:
- Cartea de identitate a mașinii în țara de proveniență (Brief-ul „mare” și Brief-ul „mic”) – unul conține datele tehnice despre autoturism, iar celălalt date despre posesor/posesori anteriori (plus traducere autorizată);
- Factura (de preferință cu numărul de kilometri, dacă nu achiziționați dvs. mașina din afară);
- Plăcuțele de înmatriculare din țara de proveniență;
- Autorizația R.A.R.
O fraudă mai puțin întâlnită dar existentă este cea cu mașinile radiate în țara de proveniență. Acestea sunt vândute la un preț foarte mic și aduse la noi în țară pentru a fi vândute la prețuri atractive.
O astfel de mașină va fi aproape imposibil de înmatriculat, iar pentru a vă feri de această înșelătorie este indicat să studiați cu atenție modele ale cărților de identitate din țara de proveniență a mașinii pentru a putea depista mențiunea „radiat”, aflată undeva în subsolul paginii.
4. Defecte mecanice/electrice ascunse. Această categorie vizează majoritatea mașinilor second-hand aflate la vânzare. Este posibil să vă fi întrebat prietenii sau cunoștințele „Ce mașină să cumpăr?” iar răspunsurile primite să fie foarte diverse. Adevărul este că nu există o anumită marcă sau model care să nu prezinte defecțiuni odată cu trecerea timpului. Este recomandat să achiziționați o mașină care poate fi reparată de către mecanicii din țară, unele mărci fiind într-adevăr problematice pentru expertiza acestora.
Din păcate, un procent semnificativ dintre mașinile second-hand listate la vânzare prezintă defecțiuni, unele mai severe, altele mai ușor de remediat. Recomandarea noastră este să efectuați o verificare într-un service autorizat R.A.R. sau în reprezentanță pentru a afla în ce stare se află autoturismul pe care doriți să-l achiziționați.
Această verificare, inclusiv electronică prin intermediul OBD (On-Board Diagnostics), va expune majoritatea problemelor sau erorilor pe care mașina le prezintă, iar clientul va avea ocazia să mai scadă din preț sau să caute o altă mașină.
Un alt avantaj al unei diagnoze autorizate este acela că vă poate arăta kilometrajul la care mașina a înregistrat anumite erori pe cutia de viteze, DPF, EGR sau alte sisteme cu specificații detaliate. Astfel, dacă descoperiți o eroare care a avut loc la un număr de kilometri ce depășește kilometrajul afișat în bord puteți fi 80% siguri că mașina are kilometri dați înapoi.
5. Licitațiile de mașini confiscate/aflate sub litigiu. Instituțiile competente precum A.N.A.F. sau băncile care au pretins bunuri mobile și imobile drept garanții pentru creditele oferite pot organiza uneori licitații, inclusiv cu autovehicule.
Mașinile vândute în aceste circumstanțe sunt dintre cele mai diverse, de la mașini obișnuite cu o vechime de 5-10 ani până la mașini mai luxoase la prețuri foarte atractive.
Sfatul nostru este să vă feriți de astfel de oferte deoarece mașinile aflate sub litigiu sunt deseori neglijate sau abuzate, starea lor tehnică și estetică lăsând de dorit. Pe termen lung, investițiile necesare întreținerii unui astfel de autoturism se vor dovedi a fi semnificative, achiziționarea unui autoturism bine păstrat dar puțin mai scump fiind o decizie financiară mult mai înțeleaptă.
În concluzie, precauția, spiritul critic, buna informare și o mare doză de răbdare sunt condițiile necesare pentru a găsi un autoturism care nu va necesita investiții majore în viitor și care nu va trage în jos bugetul persoanei care îl achiziționează.
Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
20 comentarii