G4Media.ro

Cinci mituri despre mașinile second-hand

Cinci mituri despre mașinile second-hand

Piața de mașini second hand este una foarte variată, atât în cazul autovehiculelor vândute cât și a tipurilor de vânzători. Astfel, din cauza unor situații nefericite au început să apară și anumite prejudecăți și mituri legate de cumpărarea la mâna a doua.

Din acest motiv am creat o listă cu cinci dintre cele mai comune mituri despre mașinile SH. Acestea vor fi analizate și, după caz, invalidate.

Mitul 1: „Mașinile SH nu sunt fiabile.”

Chiar dacă vorbim despre un număr mare de variabile posibile, nu putem generaliza ideea că toate mașinile SH sunt bune de aruncat la fier vechi. Desigur, există o categorie de vânzători care ascunde cu bună știință defecte și/sau daune mai grave sau mai ușoare. Pe unii clienți îi deranjează o bară revopsită, în vreme ce alții înțeleg că la 20 de ani un motor poate consuma o anumită cantitate de ulei.

Preferințele sunt diverse, fiecare cumpărător având propriile așteptări în legătură cu bunul achiziționat, dar dacă un ambreiaj cedează sau se arde un bec nu putem spune că întreaga mașină este un „dezastru” mecanic.
Fiabilitatea este un concept destul de complex, unele piese sunt consumabile, iar o dată cu înaintarea în vârstă, mașinile încep să dezvolte probleme mai ieftin sau mai scump de remediat.

Mitul 2: „Kilometri mulți înseamnă probleme grave”

V-ați întrebat de ce a apărut practica (ilegală) de a da kilometrajul înapoi?

Răspunsul este unul simplu: clienții își doresc o mașină cât mai ieftină, bine dotată, cât mai nouă și cu kilometri puțini. În acest fel, persoanele care se ocupă cu tranzacțiile auto pot găsi mașini potrivite dar cu kilometraj mare. Acesta este apoi falsificat și mașina vândută în profit, cu 20-30% mai scump decât a fost achiziționată în primă fază.

În mod paradoxal, există situații în care mașini cu km mulți (300-400.000 km) pot avea rezolvate unele probleme specifice (DPF înlocuit, ambreiaj + volant noi, turbină recondiționată, etc.), dovedindu-se mai fiabile decât unele cu 100.000 km de întreținere precară.

Mai există și mașinile cu kilometraj mic autentic, dar și acestea pot dezvolta anumite defecțiuni. De exemplu, dacă o mașină a parcurs 50.000 km în 7 ani înseamnă fie că a circulat rar și puțin, fie a avut și perioade lungi în care a stat. Indiferent de situație, automobilul este mai predispus coroziunii, cauciucul din care sunt alcătuite furtunurile îmbătrânește, devenind casant, motorul poate avea depuneri însemnate din cauza uleiului vechi, etc.

Este de preferat să achiziționați o mașină cu kilometri puțini, dar nu ar trebui să vă ghidați doar după acest considerent fiindcă un număr mic de km parcurși poate fi benefic pentru o mașină relativ nouă sau poate ascunde o stare de degradare pentru o mașină mai veche.

Mitul 3: „Toate mașinile SH au suferit daune și sunt făcute din bucăți”

O parte dintre automobilele vândute la mâna a doua au fost implicate în incidente variate ca intensitate și costuri de remediere. De obicei, daunele serioase atrag după sine intervenția unor companii de asigurări și a unor service-uri autorizate. Aceste unități vor introduce evenimentele în baze de date oficiale, accesibile inclusiv mulțumită decodoarelor seriilor de șasiu (VIN).

Un astfel de instrument online vă este oferit de către carVertical. Dacă aveți dubii în legătură cu un autoturism pe care l-ați găsit listat la vânzare, aveți posibilitatea de a introduce seria de șasiu a acestuia și a afla în amănunt date referitoare la kilometrajul înregistrat, posibilele accidente, numărul de proprietari anteriori, cât și fotografii nemodificate cu mașina din țara de origine, date tehnice și dotările opționale cu care este echipată.

Cumpărătorii de mașini second-hand tind să fie influențați de orice fel de mituri, dar în acest caz este necesară o analiză mai amănunțită. De exemplu, o daună frontală indicată în raport cu un cost de 1500-3000 de lei poate însemna că mașina a avut un accident ușor unde a suferit doar bara față și radiatorul.

Dacă dauna figurează cu un cost mai mare, există posibilitatea ca autovehiculul să fi fost implicat într-un eveniment mai serios ce poate avea urmări pe termen lung în fiabilitatea și comportamentul rutier al acestuia.

Pe de o parte, dacă reparațiile sunt efectuate corespunzător și cu piese originale, mașina poate circula în continuare fără să-și expună pasagerii unor riscuri ascunse.

Pe de altă parte, o reparație efectuată precar, doar pentru a revinde automobilul în profit este un act infracțional din cauza pericolului la care pot fi expuși ocupanții în eventualitatea unui accident.

Mitul 4: „Mașinile second-hand nu beneficiază de garanție”

Este recomandat ca în cazul oricărui autovehicul SH cumpărat, acesta să beneficieze de o garanție. De obicei în această situație se încadrează vehiculele tranzacționate de către companii importatoare de autoturisme sau dealeri autorizați parteneri cu diverși producători auto. Contractul încheiat cu o astfel de entitate juridică vă oferă în 99% din cazuri o garanție, de obicei pentru cutia de viteze și motor.

Citiți cu atenție clauzele exprimate în certificatul de garanție și cântăriți dacă merită sau nu să plătiți niște bani în plus pentru acesta (este posibil ca atunci când negociați la preț, dealerul să vă ofere varianta achiziției fără garanție).
Unele mașini SH beneficiază de garanție transmisibilă din partea producătorului dacă sunt vândute în termenului de valabilitate al acesteia.

Este o practică absolut legală și recomandată atât pentru vânzători cât și pentru cumpărători. Astfel, persoana care vinde va primi o sumă mai mare de bani, iar cel care cumpără nu va avea stresul plății vreunei reparații costisitoare atât timp cât are garanția.

Mitul 5: „Mașinile SH nu sunt sigure și consumă mai mult”

Dacă vorbim despre mașini la mâna a doua de acum 15-20 de ani, cu siguranță echipamentele de asistență ale șoferului sunt limitate, motoarele au un anume grad de uzură și unele elemente ale caroseriei/șasiului sunt în proces de coroziune. Cu toate acestea, este impropriu să punem laolaltă mașini premium, echipate cu tehnologia de vârf din vremea respectivă și mașini de buget, concepute să meargă cât mai economic din punctul A în punctul B.

De exemplu, un autoturism ce a costat 40.000€ în 2005 și a fost întreținut ca la carte poate arăta și funcționa mai bine decât o mașină ieftină din 2012. Există însă posibilitatea ca mașina din 2012 să dispună de echipamente care o fac mai sigură în trafic, poluează mai puțin și are cifre de consum acceptabile.

Din cauza numărului foarte mare de variabile posibile este dificil să catalogăm toate mașinile la mâna a doua ca fiind nesigure și consumatoare.

Până la urmă, aceste epitete pot fi atribuite și anumitor mașini noi, în funcție de echiparea și motorizarea aleasă. Este ca și cum am spune că un motor de 1 litru în 3 cilindri este nesigur pentru că „nu are putere în depășire”. Ce spunem în acest caz despre un BMW Seria 5 F10 4.4 twin-turbo V8 sau o Tesla Model S P100D în mâinile unui șofer neexperimentat sau inconștient?

Siguranța și consumul sunt de obicei factori direct proporționali cu experiența și comportamentul rutier al șoferului. Automobilele moderne dispun de numeroase sisteme menite să ajute și uneori să salveze ocupanții în eventualitatea unor pericole iminente. Aceste mașini se găsesc inclusiv pe piața SH, unele fiind chiar modele populare la prețuri convenabile, invalidând astfel prejudecățile că orice automobil la mâna a doua e nesigur și consumă mult.

Așadar, miturile și ideile preconcepute legate de autovehiculele SH sunt fondate pe niște baze ale unor proprietari nemulțumiți, ale unor mecanici care s-au văzut depășiți de anumite situații și alte asemenea. Însă, fiecare mașină este diferită, are un istoric distinct, o întreținere efectuată mai mult sau mai puțin corect și din acest motiv este dificil să dăm credit unor afirmații generale, fără exemple concrete.

Deși unele sunt cvasi-adevărate, aceste mituri trebuie tratate ca atare, iar mașinile de care sunteți interesați necesită verificări amănunțite pentru a evita neplăceri ulterioare și a nu fi chiar voi precursorii unor noi „mituri”.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. Asa ar trebui sa arate o parcare moderna, ca in poza articolului.Desi am auzit ca inca ar exista probleme de fiabilitate la asa ceva.

  2. Redactia – sa punem un (P) in titlul articolului, nu…? Daca e publicitate/advertorial sau cum vreti sa-i spuneti – trebuie marcata ca atare.

  3. Anul asta am facut ultima donatie la G4Media. Va las sa va descurcati cu mizeria de publicitate
    de mai sus. Firma pentru care faceti publicitate factureaza servicii pe care nu le presteaza, taxeaza TVA pe care nu o vireaza statului roman. Despre cine urmeaza sa scrieti? Despre firmele fierarilor din Oltenia?

  4. Cumpărarea unei mașini second hand este întotdeauna riscantă. Dealerii auto știu cum să creeze povești convingătoare. Deci, o verificare detaliată a mașinii și o verificare a istoricului sunt importante înainte de a alege un vehicul folosit.