G4Media.ro

Cine a câștigat lucrări pentru proiecte de infrastructură de 57 milioane euro,…

sursa foto: Info Sud-Est

Cine a câștigat lucrări pentru proiecte de infrastructură de 57 milioane euro, în Portul Constanța: Clienți tradiționali ai portului, legături cu lumea politică, dosare penale

Portul Constanța este vizat de investiții în valoare de peste 1,5 miliarde de euro, potrivit informațiilor transmise de Administrația Portului Constanța. În prezent, sunt în derulare lucrări de infrastructură, pentru care au fost alocate 57 de milioane de euro. Majoritatea companiilor care au câștigat contracte pentru lucrări de infrastructură în cadrul acestor proiecte aparțin unor influenți oameni de afaceri constănțeni, vechi clienți ai banilor din port și cu legături în lumea politică. Câțiva dintre ei sunt judecați pentru fapte de corupție.

Ministrul Sorin Grindeanu a anunțat în luna mai semnarea unor contracte finanțate cu fonduri europene, pentru investiții de 140 de milioane de euro în județul Constanța. Circa patru milioane de euro erau destinați unor proiecte de modernizare a Portului Constanța.

Celebrii frați Chicheanu

  • Primul dintre ele vizează construcția unui drum şi a unei parcări în zona cheului fluvio-maritim și are o valoare totală de 3,26 milioane de euro, potrivit reprezentanților administrației portuare. Un contract pentru acest obiectiv a fost deja atribuit pentru 2,4 milioane de euro, potrivit datelor din sistemul electronic de achiziții. În septembrie 2022 a câștigat asocierea Consal Trade și Idecon SAU Zaragoza (o companie din Spania). Proiectul este în curs de execuție și va fi finalizat în decembrie 2023, au anunțat reprezentanții portului. 

Consal Trade SRL este compania deținută printr-un offshore de frații Chicheanu, oameni de afaceri controversați din Constanța, legați constant de afacerile din Portul Constanța. Fac afaceri în port din anii 90 și numele lor au apărut în numeroase scandaluri de corupție, cum ar fi Țigareta 2 sau privatizarea Petromin, dar ei nu au fost niciodată condamnați. Afacerile lor au prosperat în toate guvernările. 

Tot în 2022, Consal Trade a câștigat un contract de 18 milioane de euro în Portul Constanța, pentru reparații la digul de nord. De altfel, câștigă aproape în fiecare an cel puțin un contract pentru lucrări de construcții, reparații sau dragări in port.

Firma unui fost angajat CNAIR

  • Al doilea proiect de investiții este pentru constucția unei noi parcări în zona de sud a portului, în valoare totală de peste 700 de mii de euro, iar un contract pentru acest obiectiv a fost atribuit deja pentru 560 de mii de euro. Firma care a câștigat contractul este Drum Construct, din Galați. Este deținută de Iuliana Stanciu și Ciprian Filote. Jurnaliștii de la Reporteris au dezvăluit că firma ar fi controlată de un personaj apropiat de CNAIR. Mai exact, a fost fondată de fosta soție a lui Petru Tudorache, un inginer controversat de la Drumuri și Poduri. Ciprian Filote ar fi vărul său, iar Tudorache este indicat drept reprezentant legal al companiei inclusiv într-un raport CNAIR.

Are în portofoliu nenumărate contracte cu CNAIR, dar a mai lucrat și în Portul Constanța. De exemplu, tot anul trecut, a câștigat în port, alături de alți constructori, un contract pentru lucrări de întreținere a drumurilor și platformelor de circulație din porturile maritime, în valoare totală de 2 milioane de euro.

Familia Papadumitru intră din nou în Portul Constanța, deși îi datorează bani

Alte proiecte de investiții în infrastructura Portului Constanța, în valoare de 100 de milioane de euro, au fost deja aprobate prin Programul Infrastructura Mare. Dintre acestea sunt în derulare trei, în valoare de 53 de milioane de euro, cu termene de finalizare la sfârșitul anului și în august 2024. Banii provin din fonduri europene și surse proprii ale administrației portului.

  • Primul dintre ele, în valoare totală de 12,7 milioane de euro, vizează extinderea la 4 benzi de circulație a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10 și va fi finalizat în luna decembrie a acestui an. Pentru execuția lucrărilor, a fost atribuit deja, în 2021, un contract în valoare de 7 milioane de euro, asocierii SC Acvatot SRL – SC Omni Construct Logistic SRL – SC Sirius Proiectare Studii SRL – SC Dimex – 2000 Company SRL. Contractul de supervizare a fost încheiat cu TPF Inginerie, pentru 220 de mii de euro.

Acvatot este o companie care aparține grupului Veolia, iar Omni Construct Logistic este compania familiei Papadumitru, una dintre cele mai bogate și influente familii de la malul mării, tradițional abonată la contracte publice, inclusiv în Portul Constanța.

În 2020, milionarul Alexandru Papadumitru a fost trimis în judecată de procurori la Tribunalul Bihor, fiind acuzat de obținerea ilegală de fonduri în dauna Companiei Naționale de Investiții. O altă firmă a sa, Al Storm Company se află în procedură de insolvență din anul 2017. Printre creditorii care își așteaptă banii se găsește inclusiv administrația Portului Constanța. Presa locală a scris că directorul general al Al Storm și finul lui Papadumitru este Alexandru Cârlig, fiul fostului șef IPJ Constanța. Soția lui a candidat în 2016 la parlamentare, pe listele PNL.

Sirius Proiectare Studii este o firmă din București care se ocupă cu ”activități de inginerie și consultanță tehnică legate de acestea” și este deținută de Nicolae, Lya și Irina Mucică. A încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 4,4 milioane de lei și profit net de 450.000 de lei.

Dimex – 2000 Company este o firmă de construcții din Bistrița Năsăud, care a obținut foarte multe contracte publice în județ, dar și în alte regiuni ale țării. Aparține soților Scurtu. A încheiat 2022 cu o cifră de afaceri de 180 de milioane de lei și un profit de aproape 7 milioane de lei.

Familia Bîlteanu, principala clientă a Transelectrica

  • Al doilea proiect își propune modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța, în valoare totală de 23 de milioane de euro, potrivit reprezentanților administrației portului. Un contract în valoare de 7 milioane de euro a fost atribuit deja pentru acest obiectiv, în anul 2021. A câștigat asocierea Electromontaj SA – Siemens SRL – Enevo Group SRL.

Electromontaj SA este unul dintre marii constructori de rețele electrice de înaltă tensiune din țară și unul dintre principalii furnizori de servicii ai Transelectrica. Compania a fost preluată în 2020 de familia Bîlteanu. Fost șef al SIF Banat-Crișana, Dragoș Bîlteanu a fost condamnat definitiv în 2019 la trei ani de închisoare cu suspendare pentru manipulare a pieței de capital. A fost audiat în dosar și tatăl său, Gheorghe Bîlteanu, fost administrator SIF Muntenia și fondator al grupului Romenergo.

Enevo Group este o companie fondată în 2014, specializată în inginerie electrică şi sisteme de automatizare pentru sectorul energetic. Este deținută de Radu Ștefan Brașoveanu și de Daniel Cristian Pârvulescu. A încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 62 de milioane de lei și un profit net de 2,3 milioane de lei.

Un contract pentru Vasile Costea, apropiat de Radu Mazăre

  • Al treilea proiect vizează extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din Zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor, în valoare totală de 17 milioane de euro, potrivit reprezentanților administrației portului. Lucrările ar trebui finalizate până în august 2024. Un contract pentru acest obiectiv, în valoare de 10,3 milioane de euro, a fost atribuit anul trecut asocierii ABC VAL SRL – Betoane și Prefabricate SRL – Almma Contractors Group SRL.

Asocierea este controlată de omul de afaceri Vasile Costea, un apropiat al fostului primar Radu Mazăre. El deține atât ABC VAL SRL, cât și compania Betoane și Prefabricate, iar cea de-a treia companie este conectată tot la Vasile Costea. Omul de afaceri a mai câștigat contracte cu această asociere, inclusiv în Portul Constanța.

De altfel, Vasile Costea a obținut nenumărate contracte în județul Constanța de-a lungul anilor, mai ales de la primărie și consiliul județean, inclusiv proiecte de infrastructură finanțate cu fonduri europene, scriu jurnaliștii de la Info Sud Est. În 2018, Vasile Costea a fost trimis în judecată alături de fostul președinte al Curții de Apel Constanța, Nicolae Stanciu, fiind acuzat că i-ar fi dat șpagă acestuia ca să intervină în litigii privind achizițiile publice.

Vasile Costea câștigă în mod sistematic contracte în Portul Constanța. În 2022, ABC VAL a câștigat un contract de 800 de mii de euro în Portul Constanța, pentru reparația Danei 114. Cu un an în urmă a reparat Dana 63 pentru 500 de mii de euro. Betoane și Prefabricate a reparat anul trecut Dana 38, pentru 350 de mii de euro.

Almma Contractors Group este o firmă deținută de Alexandru Lucian Stamate, un apropiat și asociat al lui Vasile Costea.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Cleptocrația se consolidează. O parte din resursele extrase din banii publici se vor utiliza pentru realegerea marionetelor pe care chiar ea le-a pus in funcții administrative.