Cine este Dorinel Umbrărescu, cel mai puternic constructor român al momentului. Profilul antreprenorului care a câștigat într-o lună contracte de 2 miliarde de lei de la Compania de Drumuri
Aproape 2 miliarde de lei. La atât se ridică valoarea celor trei contracte pe care și le-au adjudecat în iunie firmele de construcții deținute de familia Umbrărescu: lotul Zimbor-Poarta Sălajului, parte din Autostrada Transilvania, pentru care s-a și semnat contractul de proiectare și execuție, și tronsoanele 3 și 4 din Drumul expres Craiova-Pitești, unde contractele vor fi semnate luna aceasta, dacă rezultatele licitațiilor nu sunt contestate.
Iulie ar putea fi o altă lună norocoasă pentru firmele „regelui asfaltului”, așa cum a fost supranumit Dorinel Umbrărescu. Specialiștii din Compania de Drumuri ar trebui să anunțe câștigătorii pentru alte două mari proiecte: lotul 1 al drumului expres Brăila-Galați și centura Galațiului, proiect estimat la peste 950 de milioane de lei.
Contracte câștigate de firmele familiei Umbrărescu în iunie
Autostrada Transilvania lotul Zimbor-Poarta Sălajului
- Lungime: 12,24 km
- Valoarea contractului: 680,4 milioane lei fără TVA
- Contractul a fost semnat pe 20 iunie
Drumul expres Craiova-Pitești – Tronsonul 3
- Lungime: 31,75 km
- Valoarea contractului: 670,71 mil. Lei fără TVA
- Constructorul a fost desemnat pe 26 iunie
Drumul expres Craiova-Pitești – Tronsonul 4
- Lungime: 31,88 km
- Valoarea contractului: 617,08 mil. Lei fără TVA
- Constructorul a fost desemnat pe 30 iunie
Cunoscut ca fiind „unul dintre cei trei regi români ai asfaltului” – alături de Dan Besciu (Euroconstruct Trading ’98) și Costel Cășuneanu (Pa&Co International), împreună cu care a lucrat la construcția tronsonului Moara Vlăsiei-Ploiești, parte din autostrada București-Ploiești – Dorinel Umbrărescu este, însă, singurul care a reușit să-și țină firmele pe linia de plutire și să evite insolvența. Acum, cele trei firme controlate de familia Umbrărescu – Tehnostrade, Spedition UMB și SA&PE Construct – sunt printre marile companii de construcții, care lucrează în România.
Tehnostrade și Spedition UMB au aceeaşi structură a acţionariatului, formată din Mirela Umbrărescu (89% din acţiuni), Alexandru Teodor Umbrărescu (5%), Petru Răzvan Umbrărescu (5%) şi Dorinel Umbrărescu (1%), potrivit datelor de la Registrul Comerţului. SA&PE Construct e deținută de Alexandru Teodor Umbrărescu (50%) și Petru Răzvan Umbrărescu (50%).
Cine este Dorinel Umbrărescu
Potrivit Forbes.ro, Dorinel Umbrărescu s-a născut pe 9 noiembrie 1961 în localitatea Tănăsoaia din județul Vrancea. A lucrat până la începutul anilor 1990 în cadrul Întreprinderii Agricole de Stat din localitatea Podu Turcului, județul Bacău, și a continuat în cadrul autobazei Întreprinderii Regionale de Transporturi Auto din aceeaşi localitate. Instinctul antreprenorial a început să și-l valorifice abia la sfârșitul anilor 1990, când și-a făcut debutul în mediul de afaceri cumpărând inițial două camioane cu care a început să facă transport internațional. Câțiva ani mai târziu deținea deja o flotă de peste o sută de mijloace de transport.
Familia Umbrărescu a ajuns, însă, în topul celor mai bogați români după înființarea celor două companii de construcții – Technostrade şi Spedition UMB. Drumul spre succes a fost pavat cu numeroase contracte cu statul, în principal cu autoritățile locale din Bacău și alte județe din Moldova, dar și cu Compania de Drumuri. Un raport al Expert Forum din 2017 lega succesul în afaceri ale firmelor controlate de familia lui Dorinel Umbrărescu, adică accesul la contracte cu statul, de conexiunile politice ale acestuia.
În 2013, Dorinel Umbrărescu și-a făcut intrarea și în domeniul bancar, cumpărând 93% din ATE Bank România de la Piraeus Bank. Valoarea tranzacției a fost estimată la vremea respectivă la 10 milioane de euro. În 2014 i-a schimbat numele în Banca Română de Credite şi Investiţii (BRCI). Ambiția sa era de a o face o bancă universală. Instituția financiară a înregistrat, însă, doar pierderi de la an la an, iar potrivit Profit.ro a fost vândută anul acesta către miliardarul indian Sanjeev Gupta.
El e cunoscut în piața constructorilor drept un antreprenor care atrage cu oferte financiare consistente specialiști de top și este extrem de loial angajaților. Spre exemplu, angajații săi nu lucrează niciodată în timpul sărbătorilor religioase, iar uneori îi transportă acasă cu avioane charter de pe șantierele aflate la mare distanță.
Umbrărescu se deosebește de alți competitori autohtoni prin investițiile făcute în parcul de utilaje, investiții care i-au permis să poată opera concomitent mari șantiere în toată țara.
La ce autostrăzi au lucrat firmele lui Umbrărescu de-a lungul timpului
Printre lucrările din portofoliul celor două firme deținute de familia Umbrărescu se numără:
- lotul 1 al autostrăzii Timişoara-Lugoj (9,5 kilometri), dat în folosință cu 6 luni mai devreme decât termenul din contract;
- lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva (21,8 km), finalizat anul trecut la aproape 6 ani de la începerea lucrărilor, cu întârziere, insa, față de termenul asumat prin contract*;
- tronsonul de nici 9 kilometri dintre Gilău și Nădășelu, parte a Autostrăzii Transilvania;
- multe contracte de reabilitări de drumuri naţionale sau județene, deszăpeziri sau întreţineri de şosele, încheiate, atât cu autoritățile locale, cât și cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Drumarul român nu a lucrat, însă, doar la proiecte de succes. Între 2007 și 2012, UMB Spedition a făcut parte alături de Pa&Co și Euroconstruct din consorțiul care a construit 42 de kilometri din autostrada București-Ploiești. Lucrările începute în 2007 au tot tărăgănat și au fost gata abia în 2012. Au costat aproape 884 milioane de lei, deși în contractul semnat cu „regii români ai asfaltului”, în 2006, era vorba de un cost de 702,6 milioane lei.
Cifră de afaceri și profit în creștere anul trecut pentru firmele lui Umbrărescu
În 2019, potrivit datelor furnizate de portalul Confidas, cele trei firme de construcţii deţinute de familia Umbrărescu din Bacău au avut o cifră de afaceri cumulată de circa 780 de milioane de lei, aproape triplu față de 2018, și circa 1.200 de angajați.
Tehnostrade
Cifră de afaceri: 458,32 milioane lei
Număr de angajați: 1.170
Spedition UMB
Cifră de afaceri: 280,28 milioane lei
Număr de angajați: 44
SA & PE Construct
Cifra de afaceri: 40 milioane lei
Număr de angajați: 11
sursa: Registrul Comerțului, Ministerul de Finanțe, Confida
În prezent, firmele controlate de Dorinel Umbrărescu lucrează la realizarea celor 32 de kilometri de centură ai Bacăului, din care 16 km la nivel de autostradă, la realizarea tronsonului 2 al drumului expres Craiova-Pitești și la centura Rădăuți.
Centura Bacău
- Lungime: 32 km din care 16 km de autostradă
- Valoarea contractului: 668,33 mil. lei fără TVA
- Începerea lucrărilor: ianuarie 2019
- Stadiul lucrărilor: 63%
Drumul expres Craiova-Pitești – tronsonul 2 lotul 1
- Lungime: 18,5 km
- Valoarea contractului: 661,45 mil. lei fără TVA
- Începerea lucrărilor: dec. 2018
- Stadiul lucrărilor: 18%
- Estimare finalizare lucrări: trim IV 2021
Variantă ocolitoare Rădăuți
- Lungime: 16,58 km
- Valoarea contractului: 97,44 mil. lei fără TVA
- Începerea lucrărilor: oct. 2018
- Stadiul lucrărilor: 67%
- Estimare finalizare lucrări: oct. 2021
Drumul expres Craiova-Pitești – tronsonul 2 lotul 2
- Lungime: 21,35 km
- Valoarea contractului: 792,18 mil. lei fără TVA
- Începerea lucrărilor: dec. 2018
- Stadiul lucrărilor: 16%
- Estimare finalizare lucrări: trim IV 2021
Ce spun politicienii din Bacău, despre băcăuanul plasat de Top 300 Capital printre cei mai bogați oameni din România, cu o avere estimată la 228-248 de milioane de euro?
„Dincolo de controversele legate de numele său de prin anii 2000, Umbrărescu este unul dintre cei mai performanţi constructori români, poate cel mai eficient atunci când este vorba despre construcţia de şosele şi autostrăzi. Centura Bacăului este o dovadă în acest sens. Mi-aş dori să avem mai multe firme româneşti de profil la fel de puternice şi de serioase”, a declarat, pentru G4Media, deputatul Lucian Stanciu Viziteu, șeful organizației județene USR Bacău.
„Am văzut cum a crescut această firmă încă din anii 2000. între 2004 şi 2013 toate lucrările contractate cu Consiliul Judeţean Bacău (prin fonduri europene sau de la bugetul judeţului) s-au detaşat prin calitate şi lucrări finalizate înainte de termenul limită. (…) Ceea ce se întâmplă din martie 2019 la centura Bacăului este absolut impresionant ca implicare, desfăşurare de forţe, ritm al lucrărilor şi este cea mai frumoasă demonstraţie de implementare a unei investiţii necesară ca aerul pentru judeţul Bacău şi nu numai”, a declarat și Dragoș Benea, europarlamentar și șeful PSD Bacău.
La articol a contribuit Gabriel Pop. Sursa foto: G4Media.ro
*In varianta initiala a articolului a aparut dintr-o eroare informatia ca lucrarile la lotul 4 al autostrazii Lugoj-Deva au inceput in 2011, lucru gresit. Potrivit CNAIR, lucrarile au inceput in toamna lui 2013.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
35 comentarii