Cine se face vinovat în cazul unui accident care are loc din cauză că lipsesc indicatoarele rutiere? Ce spun specialiștii în siguranță rutieră și cum se apără Administrația Străzilor
Declarația Primarului Radu Mihaiu potrivit căreia în Sectorul 2 pe care îl administrează lipsesc nu mai puțin de 913 indicatoare „Cedează trecerea”, 726 indicatoare „Trecere pietoni”, 99 limitatoare de viteză si 789 marcaje trecere pietoni, a adus în atenția opiniei publice o problemă majoră peste care cu greu s-ar putea trece având în vedere efectele grave pe care le produce.
O problemă care ridică multe semne de întrebare și scoate la iveală nepăsarea dusă până la inconștiență a autorităților.
Potrivit specialiștilor în siguranță rutieră consultați de G4Media.ro, în cazul unui accident care are loc din cauza lipsei marcajelor sau indicatoarelor rutiere, cel care se face vinovat este administratorul drumului.
„În cazul producerii unui accident unde se stabilește că există un viciu de semnalizare și acest viciu a stat la baza producerii accidentului, indiscutabil trebuie făcut responsabil administratorul drumului public. Asigurarea semnalizării rutiere optime cade în sarcina administratorului drumului public care este obligat să instaleze și să mențină în condițiile impuse de standarde, indicatoarele și marcajele. Poliția este singura autoritate de control în respectarea legislației rutiere care are obligația de a constata neregulile și de a lua măsuri.
Nu putem vorbi de scuze în astfel de situații venite din partea administratorului străzii, întrucât aici vorbim de instituția juridică a răspunderii civile. Administrația Străzii răspunde pentru evenimentele rutiere ce se produc pe arterele pe care le administrează din cauza carențelor de infrastructură. Nu pot invoca nici lipsa de buget sau alte aspecte întrucât există instituția juridică a răspunderii civile.”, declarat pentru G4Media.ro, Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație.
La nivelul capitalei, cea care este responsabilă de semnalizarea rutieră este Administrația Străzilor din subordinea Primăriei Capitalei.
„De toate străzile răspunde Administrația Străzilor. Administrația Străzilor este administratorul tuturor. E drept că unele străzi secundare au fost date în întreținere la unele primării de sector, dar în continuare Administrația Străzilor are obligația să se ducă și să verifice calitatea semnalizării rutiere pe acele străzi. În ceea ce privește semaforizarea, chiar toate sunt ale Administrației Străzilor. Tot ea poate să ia măsuri împotriva Sectorului care a cerut să administreze străduțele și nu se ocupă de ele.”, declarat pentru G4Media.ro Valentin Ciobanu, specialist în siguranță rutiere.
Cum s-a ajuns ajuns în această situație în București?
„Acum nu face nimeni marcaje rutiere. Există un operator care a câștigat o licitație și o perioadă lungă s-au tot bătut pe licitația aia. A câștigat-o și invocând diverse elemente juridice, nu a semnat documentele, nu s-a apucat de marcaj, a ținut Bucureștiul blocat.
În timpul ăsta, Administrația Străzilor nu a făcut marcaje nici măcar pentru situații de urgență cu acele fonduri pe care legea îi permite să le acceseze, pentru că sunt tocmai pentru situații de urgență. Acum văd că au început să facă marcaje cu vopsea convențională.
În București, marcajul cu vopsea convențională poate să țină maxim trei luni, cu multă îngăduință. Asta înseamnă că un marcaj pe care îl faci acum, o să dispară la toamnă sau la iarnă când apare sezonul ploios și nu se mai poate reface. E imposibil să-l refaci când plouă, când ninge, când e umezeală.”, a declarat pentru G4Media.ro, Valentin Ciobanu, specialist în siguranță rutieră.
Administrația Străzilor dă vina pe lipsa banilor, a resurselor umane și tehnice, și promite că din septembrie va demara o procedură de achiziție. Aceasta spune că din 2017 și până în prezent a făcut toate lucrările în regie proprie.
Potrivit TVR, „Din anul 2017, atunci când Administraţia Străzilor a demarat procedura de achiziţie „Proiectare şi execuţie lucrări de semnalizare orizontală şi verticală pe străzile din Municipiul Bucureşti”, licitaţia a fost contestată în nenumărate rânduri până în 28.04.2021 când fost reevaluată şi anulată de Curtea de Apel.
Din anul 2017 şi până în prezent, lucrările de semnalizare rutieră orizontală şi verticală din Municipiul Bucureşti au fost executate în regie proprie cu Secţia Indicatoare, cu un numar redus de resurse umane şi capacitate tehnică. În luna septembrie 2021 Administraţia Străzilor va demara o procedură de achiziţie lucrări de semnalizare rutieră orizontală şi verticală, urmând încheierea contractelor de lucrări şi materializarea acestora în teren.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii