Cioloș anunță comasări ”voluntare” de localități pentru reforma teritorială. Ce instituții ar trebui să dispară și când începe reforma administrației
Dacian Cioloș anunță într-un interviu pentr G4Media.ro că noua coaliție de guvernare vrea să stimuleze comasarea voluntară a localităților pentru a scădea costurile de funcționare. În cazul în care aceste comasări voluntare nu se vor produce, coaliția ar putea trece la comasări forțate în cazul localităților care nu se pot susține.
În ceea ce privește reforma administrației și eventualele concedieri ale bugetarilor angajați pe ușa din dos, co-președintele USR PLUS a declarat în interviul pentru G4Media.ro că în acest moment se face o evaluare a administrației, care va fi urmată de o reformă. Printre instituțiile care ar trebui să dispară în viziunea lui Cioloș se numără Academia Oamenilor și Știință.
- Citește mai jos răspunsurile relevante ale lui Dacian Cioloș:
Cristian Pantazi: O reformă cerută de mediul de afaceri este reforma teritorial-administrativă. Lumea afacerilor a zis „domnule, România nu mai poate funcţiona cu 41 de judeţe, 41 de direcţii judeţene de educaţie, inspectorate de muncă, de cultură şi aşa mai departe. Resursă risipită, pe scurt şi împiedicarea dezvoltării. Aţi discutat în coaliţie despre acest subiect, reforma teritorial-administrativă?
DC: Am discutat când am negociat programul de guvernare despre acest lucru şi… bun, acum nu avem majoritatea să putem modifica constituţia, din păcate, dar sunt unele lucruri care pot fi făcute şi fără modificarea Constituţiei…
CP: Comasări de localităţi, de exemplu, pot fi realizate fără modificare.
DC: Noi vrem să venim într-o primă fază cu comasări voluntare. Adică să-i stimulăm pe primari să aibă proiecte comune sau să împartă acelaşi, eu ştiu, departament de resurse umane, juridic, administrativ şi aşa mai departe, acelaşi departament care să pregătească proiecte de investiţii pe infrastructură, de exemplu şi să avem proiecte de investiţii asumate comun de mai multe unităţi administrativ-teritoriale şi ca să stimulăm primarii să facă lucrul ăsta ne gândim la nişte măsuri incitative prin care să primească mai mulţi bani de la buget, de exemplu, sau să primească anumite facilităţi atunci când se distribuie bugetul.
CP: Şi dacă totuşi nu vor vrea să facă acest lucru, să-şi pună la comun resursele ca să economisească? Gândiţi şi o metodă coercitivă, de genul „nu vă mai dăm bani dacă voi nu sunteţi în stare să…”
DC: Da, doar că lucrurile astea trebuiesc gândite. Adică eu sunt convins şi ştiu că există deja primari care îşi doresc să lucreze împreună şi e important, ca într-o primă fază să învăţăm din astfel de experienţe-pilot. Pentru că atunci când pui un proiect, ştiţi la noi s-au făcut, pe hârtie, o grămadă de reforme care nu s-au aplicat în practică pentru că au fost inaplicabile.
Pentru că cei care le-au făcut au gândit doar politic, nu au gândit şi cum pot fi implementate. Ei, de-asta e important să avem anumite astfel de proiecte pilot, în care să vedem cum funcţionează astfel de lucruri şi dacă pregătim o astfel de propunere legislativă, când om pregăti-o şi ne-om asuma-o politic cum să facem ca să ne asigurăm că poate fi implementată.
Dan Tăpălagă: Nu aş trece aşa de uşor, domnule Cioloş, peste subiectul concedierilor în rândul bugetarilor. E o întrebare legitimă şi o presiune legitimă care vine în special dinspre mediul de afaceri, cei care produc bani, alimentează bugetul de stat cu bani care se risipesc într-o clientelă de partide, de multe ori. Nu toţi sunt clientelă de partid, sunt funcţionari absolut necesari în funcţionarea unui stat foarte mulţi dintre ei, însă vedem această clientelă de partid cum s-a adăugat, guvernare după guvernare. România a ajuns azi la un milion 200 de mii de bugetari. Peste un milion 200 de mii, în condiţiile în care te aştepţi ca drumul să fie invers. Informatizarea, simplificarea procedurilor ar trebui să reducă acest număr de funcţionari. De ce nu se întâmplă asta? Şi de ce evitaţi să vorbiţi despre asta?
Dacian Cioloș: Dar nu evităm, doar că nu e modalitatea corectă de a discuta despre astfel de lucruri. Noi nu o să facem o reformă discutând doar, doar de dragul de a da afară nişte oameni şi de a simplifica schemele. Vrem să facem o reformă ca să ameliorăm funcţionarea administraţiei publice.
Şi asta poate să însemne că unii oameni care au ajuns acolo prin sinecuri politice, pe pile, pe nepotisme, nu au ce căuta în administraţia publică şi ei trebuie să plece.
Nu înseamnă că vor rămâne fără loc de muncă pentru că avem deficit de forţă de muncă în sectorul privat, pot trece prin programe de calificare şi să-şi găsească un loc de muncă corect, deci nu se pune problema să dai afară oameni care să stea în şomaj pentru că ai deficit de forţă de muncă, dar putem avea şi fenomenul invers, unde să luăm din sectorul privat oameni cu competenţă managerială care pe anumite posturi în administraţia publică pot fi foarte eficienţi.
Asta înseamnă reforma în administraţie şi profesionalizare. Dar în primul rând trebuie să definim clar care sunt atribuţiile unor instituţii. Noi avem instituţii care trebuie să dispară pur şi simplu, unele dintre ele.
CP: Daţi-ne nişte exemple.
DC: Nu vă dau acum nume pentru că miniştrii noştri fac acum nişte evaluări ca să vedem de care putem scăpa. Am găsit inclusiv unele subordonate direct Parlamentului României. Vă daţi seama cine din parlament verifică tot felul de institute de cercetare, de…
CP: Cele ale Levantului… al Revoluţiei…
DC: Exact. Şi aşa mai departe, deci şi acolo le vom trece prin filtru şi vom vedea care într-adevăr au sens.
CP: Academia Oamenilor de Stiinţă e una dintre aceste instituţii care nu au ce căuta?
DC: Din punctul meu de vedere, da. Dar, mă rog, lucrurile astea trebuiesc discutate în locurile şi structurile care chiar pot să ia decizii. Eu cred că ne e suficientă o academie. La fel, şi în subordinea Guvernului direct, sau a unor ministere trebuie făcute evaluările astea şi mai mult, o dată ce facem digitalizarea şi interconectarea unor ministere şi instituţii, agenţii, altele pot să dispară sau să-şi reducă mult activitatea sau să-şi reorienteze activitatea. Pentru că, uitaţi, vorbim de digitalizare.
Probabil că da, în unele administraţii publice vor dispărea nişte posturi. Dar vom avea nevoie, cel puţin într-o primă fază, să avem oameni formaţi, care să cunoască aplicaţiile astea din administraţia publică în relaţie cu cetăţenii şi care să, cel puţin un an, doi, trei să se ocupe şi de traininguri. Pentru că noi avem o mare problemă de analfabetism digital. Deci degeaba digitalizăm dacă oamenii nu o să ştie să lucreze cu ele. (Foto: Octav Ganea / InquamPhotos)
- Citește și:
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
18 comentarii