
CNA a adoptat regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale
Consiliul Naţional al Audiovizualului a adoptat, marţi, Decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale din luna mai, transmite Agerpres.
Potrivit deciziei, campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, începe în ziua de vineri, 4 aprilie, ora 0:00, şi se încheie în ziua de sâmbătă, 3 mai, ora 7:00.
Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, ale Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului, precum şi ale prezentei decizii.
Candidaţii au acces, egal şi gratuit, la serviciile de radio şi de televiziune, publice şi private, numai în emisiunile de promovare şi dezbatere electorală şi informative.
Reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale beneficiază de timpi de antenă, la serviciile private de radio şi de televiziune, contra cost, în cadrul emisiunilor de promovare electorală prevăzute şi prin difuzarea spoturilor publicitare electorale, în condiţiile prezentei decizii.
Posturile de radio şi de televiziune care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în data de 24 martie, lista radiodifuzorilor care au notificat CNA intenţia de reflectare a campaniei electorale urmând a fi comunicată public pe pagina de internet a instituţiei, la adresa www.cna.ro.
Candidaţii au la dispoziţie intervalul 24 martie – 3 aprilie pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze. După 20 martie, data rămânerii definitive a candidaturilor, şi până la data de 3 aprilie, posturile de radio şi de televiziune, în funcţie de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevăzute şi le vor comunica în scris Consiliului. Informaţiile comunicate de către radiodifuzori vor fi afişate pe pagina de internet a instituţiei, la adresa www.cna.ro, precum şi pe paginile de internet ale radiodifuzorilor respectivi, într-un mod accesibil publicului.
În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni:
* de promovare electorală – în care candidaţii şi/sau reprezentanţii lor îşi prezintă şi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură; acestea vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul „promovare electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;
* de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor, precum şi a jurnaliştilor, analiştilor, consultanţilor politici şi altor invitaţi; vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul „dezbatere electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune;
* informative – în care activităţile de campanie ale candidaţilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi informare corectă a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii făcute în direct de
către candidaţi.
Conform deciziei CNA, difuzarea în direct sau înregistrată a mitingurilor şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă ori a altor activităţi de campanie ale candidaţilor este considerată emisiune de promovare electorală. Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile publicitare electorale, puse dispoziţia radiodifuzorilor de către candidaţi pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală.
Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidaţi, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, al alianţelor politice, alianţelor electorale sau al organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi, jurnalist, analist, comentator sau consultant politic etc.
Sponsorizarea programelor jurnalelor de ştiri şi a programelor de actualităţi politice este interzisă.
În cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate.
Totodată, radiodifuzorii au obligaţia să se asigure că în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum şi în conţinutul spoturilor publicitare electorale şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de către candidaţi sunt respectate următoarele condiţii: să nu fie pusă în pericol ordinea constituţională, ordinea publică, siguranţa persoanelor şi a bunurilor; să nu incite la ură pe considerente de convingeri politice, rasă, religie, etnie, naţionalitate, sex sau orientare sexuală şi nici la violenţă; să nu conţină afirmaţii sau imagini care pot aduce atingere demnităţii umane, onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri; să nu conţină acuzaţii cu incidenţă penală sau morală la adresa altor candidaţi, fără a fi însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.
În perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii acestora, precum şi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.
Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale, care îndeamnă electoratul să voteze un anumit candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale amintite, cu respectarea următoarelor condiţii: spoturile publicitare electorale vor fi difuzate numai însoţite de un marcaj corespunzător; spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit, prin prezentare şi conţinut, de către candidaţi; difuzarea spoturilor publicitare electorale trebuie să asigure tuturor candidaţilor condiţii egale de acces; în emisiunile de promovare nu pot fi inserate spoturi publicitare electorale ale unor candidaţi în intervalele alocate altor candidaţi.
Spoturile publicitare electorale nu constituie comunicare comercială audiovizuală, în sensul dispoziţiilor legale, în perioada campaniei electorale, cu excepţia spoturilor publicitare electorale, fiind interzisă difuzarea oricăror forme de comunicare comercială audiovizuală sau noncomercială ce conţine referiri la candidaţi sau la reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi.
La finalul calupurilor de spoturi publicitare electorale vor fi inserate spoturi de interes public, cu caracter informativ privind legislaţia electorală, puse la dispoziţie de către Ministerul Afacerilor Interne şi Autoritatea Electorală Permanentă, cu acordul CNA.
Prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut electoral este permisă în condiţiile precizate la art. 39 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
„Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu conţinut electoral făcute pe stradă. În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării. Cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi spoturilor publicitare electorale, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a reprezentanţilor acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care susţin candidaţi, cu excepţia persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevărate beneficiază de drept la replică”, se precizează în decizie.
Monitorizarea respectării prevederilor referitoare la asigurarea informării corecte şi a pluralismului din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual se realizează săptămânal, iar radiodifuzorii au obligaţia să compenseze dezechilibrele evidente relevate, în săptămâna imediat următoare constatării acestora. Aceştia au obligaţia de a comunica săptămânal, în prima zi lucrătoare, CNA timpii de antenă utilizaţi de fiecare candidat şi/sau de reprezentanţii lor în emisiunile electorale prevăzute.
Totodată, radiodifuzorii vor asigura înregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale în condiţiile stabilite în Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligaţiile ce revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune, cu modificările şi completările ulterioare.
Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează potrivit dispoziţiilor Legii audiovizualului, sau, după caz, ale art. 55 lit. y) şi art. 56 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea alegerii preşedintelui României. În situaţia în care respectivele încălcări ale dispoziţiilor legale se produc după momentul încheierii oficiale a campaniei electorale, CNA se va întruni de urgenţă şi va analiza situaţia creată cu maximă celeritate.
Prevederile prezentei decizii se vor aplica în mod corespunzător şi pentru campania electorală ce se va desfăşura pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale.
Decizia, care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, este semnată de vicepreşedintele CNA Valentin-Alexandru Jucan.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.