Coca-Cola, BMW, Microsoft: sponsorii pentru președinția semestrială UE constituie o problemă? Răspunsul MAE: Parteneriatele nu au influențat gestionarea dosarelor
UPDATE: Ministerul Afacerilor Externe arată într-un comunicat că parteneriatele au fost limitate strict la susținerea pentru organizarea evenimentelor și ”nu au avut nici un impact sau influență asupra modului în care Președinția Română a Consiliului UE a gestionat negocierile legate de dosarele politice și legislative”. Comunicatul integral al MAE poate fi citit la finalul articolului.
Sponsorii majori ai statelor membre care preiau președinția Consiliului European constituie o problemă? România a fost sponsorizată de unele companii, inclusiv de Coca-Cola, iar Finlanda, care prezidează lucrările începând cu data 1 iulie, a ajuns la un acord cu BMW, se arată într-o analiză Euronews, preluată de Rador.
„Faptul că politicile europene și procesul decizional sunt sponsorizate în acest mod este aparent un lucru extrem de negativ”, a opinat cercetătorul specializat în lobby Vicky Cann, de la Corporate Europe Observatory (CEO), o organizaţie non profit din Bruxelles.
Potrivit lui Cann, principala problemă care derivă din această practică este că aceste companii, cu activitatea lor de lobby în cadrul Uniunii Europene, implementează o adevărată „igienizare a reputației lor”. Şi nu numai: „Întregul proces care se învârte în jurul sponsorizării este într-adevăr prea puţin transparent”.
E greu de stabilit momentul exact în care au început cu adevărat sponsorizările, însă o hotărâre a Ombudsmanului UE din 2005 sugerează că la acea dată, problema se afla deja pe ordinea de zi.
Statele membre care au acceptat bani de la companii private au fost, de exemplu: Austria în 2018 (Porsche, Audi, Microsoft și altele); Bulgaria în același an (peste 50 de sponsori); Malta în 2017 (BMW, AirMalta și Microsoft); Estonia în același an (Microsoft, Mercedes, BMW) și Slovacia în 2016 (Peugeot, Orange, Microsoft).
Ombudsmanul, adică mediatorul european Emily O’Reilly a deschis săptămâna trecută o anchetă privind sponsorizările private, în baza unei plângeri din partea ONG-ului Foodwatch împotriva Consiliului Uniunii Europene.
În februarie, ONG-ul a criticat sponsorizarea de către compania Coca-Cola a președinției române, declarând că este „inacceptabil” ca gigantul băuturilor răcoritoare să aibă dreptul de a sponsoriza președinția, în timp ce România superviza discuțiile privind revizuirea legislației în materie de alimentaţie, sau ambalaje.
”Acest tip de relație dintre principalele instituții europene și interesele companiilor subminează în continuare încrederea cetățenilor în politica europeană și în cei care iau decizii la Bruxelles”, a declarat atunci Thilo Bode, directorul executiv al Foodwatch.
Consiliul a răspuns reclamantului că „nu a reușit să abordeze sau să comenteze problema” deoarece „organizarea președinției, inclusiv cererea de a sponsoriza elementele unei președinții, este, în principiu, responsabilitatea autorităților statelor membre în cauză și nu este o chestiune care ţine de puterea decizională a Consiliului”.
Cu toate acestea, O’Reilly a subliniat, în contextul unei anchete anterioare efectuate de biroul său, că Consiliul consideră „Președinția, ca fiind o parte funcțională a Consiliului”. Din acest punct de vedere este greu de înțeles de ce problema nu a ”putut fi abordată, sau măcar comentată”.
Cann nu consideră acceptabil răspunsul instituției UE: „Este ușor pentru Consiliu să dea vina pe fiecare țară în parte, dar ar putea exista o discuție pe această temă”.
O’Reilly a cerut un răspuns oficial de la Consiliu până la 13 septembrie 2019. Euronews a contactat guvernul român, însă până în acest moment nu a primit un răspuns.
Nu este singura critică adusă unui stat membru în urma unui acord de sponsorizare. În aprilie, un grup format din 97 de deputați europeni a trimis o scrisoare fostului prim-ministru finlandez cerându-i să refuze orice sponsorizare corporativă și să „propună altor state membre ca toate președințiile viitoare să accepte această regulă”.
”Este o practică obișnuită pentru statele membre”, a declarat pentru Euronews premierul finlandez Anne Sjöholm referindu-se la acordul cu BMW. ”Nu avem suficiente mașini disponibile iar costul lor este foarte mare”. O poziție susținută și de guvernul de atunci.
”Sponsorizarea BMW, a adăugat, se concretizează în furnizarea unei flote de mașini disponibile doar pe durata președinției. Țara nu este împovărată de costuri suplimentare, în afara celor de gestionare, cum ar fi combustibilul sau salariile șoferilor”.
În ceea ce privește transparența, Sjöholm consideră că Finlanda a publicat „o licitație deschisă pentru furnizarea de autoturisme, la care a aplicat însă un singur producător de mașini”, decizia „fiind luată de secretarul președinției, care se ocupă doar de aspectele administrative, cum ar fi rezervarea hotelurilor, și nu şi de cele politice”.
Potrivit lui Cann, președinția semestrului european implică şi sarcini suplimentare, însă Bruxelles-ul ar fi cel care ar trebui să se ocupe de aceste aspecte.
”Dacă președințiile sunt greu de finanțat, ar trebui să existe un fond comun al bugetului miliardar UE de la care să se aprovizioneze. Cu toate acestea, responsabilitatea nu revine numai UE: Ar fi extrem de util dacă una sau două țări ar anunţa că nu vor să accepte acest tip de bani”, comentează Cann. În cele din urmă, secretariatul Consiliului ar putea ridica problema prejudicierii imaginii instituției.
Oricare ar fi calea aleasă, schimbarea „va trebui să se petreacă rapid”, concluzionează Cann, „deoarece Croația își planifică deja președinția și a început să vâneze sponsorizări”.
„Se pare că a devenit un lucru automat care pune puţin lucrurile într-o lumină negativă. Nu sunt sigur că în acest moment UE are nevoie de o altă controversă de acest gen, care, dacă s-ar dori, s-ar putea opri foarte uşor”.
UPDATE: Ministerul Afacerilor Externe arată într-un comunicat că parteneriatele au fost limitate strict la susținerea pentru organizarea evenimentelor și ”nu au avut nici un impact sau influență asupra modului în care Președinția Română a Consiliului UE a gestionat negocierile legate de dosarele politice și legislative”. Citiți mai jos comunicatul integral al MAE:
The partners and sponsors of the Romanian presidency of the Council of the European Union were selected based on the Guidelines for the selection and implementation of sponsorships for the purpose of preparing and exercising the mandate of the Romanian Presidency of the Council of the European Union during the first semester of 2019.
The Guidelines were prepared in compliance with Romanian Law no. 32/1994 regarding sponsorship (Article 4) and they outline the cooperation conditions, the sponsorship procedure and conditions and recommendations regarding specific domains (IT products, food & beverages, gifts & souvenirs, fuel vouchers, office supplies, public and cultural diplomacy events). We stress that the criteria considered included the role and contribution of partners to national economy and to the labor market.
The Guidelines were published on the Romanian MFA website (accessible here – https://www.mae.ro/sites/default/files/file/anul_2018/ghid_sponsorizari_presroue_site.pdf ) as well as on the Presidency Preparation website in May 2018 (at the end of December 2018 the Preparation website was replaced with the Presidency website). In addition, they were also disseminated in July-August 2018 to more than 75 companies registered in the National Trade Register Office of Romania which had among their activities the services mentioned in the Guidelines. Subsequently, the MFA has received partnership proposals from interested companies. The list of the partners selected by the Romanian Presidency of the EU Council may be accessible here – https://www.romania2019.eu/partners/
It should be stressed that such partnerships are a tradition that has allowed the private companies present in the EU to contribute to the success of the presidencies of the Council of the European Union.
Moreover, the partnerships agreed by the Romanian Presidency of the Council of the European Union have been strictly limited to support for the organization of the events and did not have any impact or influence on the way in which the Romanian Presidency of the Council of the European Union has handled the negotiations regarding the legal and political files. In other words, the dialogue with such partners did not include any discussions on legislative files or any form of lobby. Throughout our mandate, we have acted as an honest broker and have advanced on legislative files based on consensus, as shown by the extraordinary statistics certifying our performance (100 legislative files closed). For further details on the results of our mandate as Presidency of the Council of the European Union, please access this link – https://www.romania2019.eu/2019/04/18/100-days-ro2019eu/
Articol de Emma Beswick / Traducerea: Cătălina Păunel
Sursa foto: Stefan Leifert
Citește și: Guvernul Dăncilă, criticat dur pentru sponsorizarea primită de la Coca Cola pentru președinția UE
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu