G4Media.ro

Codul Administrativ a fost declarat neconstituțional în integralitate de CCR / Decizia,…

Codul Administrativ a fost declarat neconstituțional în integralitate de CCR / Decizia, luată cu unanimitate de voturi

Curte Constituțională a decis marți, cu unanimitate de voturi, că legea privind Codul Administrativ este neconstituțională în integralitate pe motive extrinseci, au declarat surse din CCR pentru G4Media.ro.

Potrivit surselor citate, Codul Administrativ a fost respins deoarece în cadrul procedurilor de adoptare Parlamentul a încălcat principiul bicameralismului. ”Unele articole au fost trimise Camerei decizionale, altele nu”, au explicat pentru G4Media.ro sursele citate.

Un alt motiv care a stat la baza deciziei CCR a fost că inițiatorii Codului Administrativ nu au solicitat avizul obligatoriu al Consiliului Economic și Social. ”Legea te obligă să soliciți acest aviz. Chiar dacă ei nu trimit răspuns sau dacă avizul este negativ, este obligatoriu să-l ceri”, au mai explicat sursele din CCR.

UPDATE: Curtea Constituțională a confirmat oficial respingerea Codului Administrativ:

”Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că Legea privind Codul administrativ al României este neconstituțională, în ansamblul ei (…) Pentru a pronunța această soluție, Curtea a constatat, pe de o parte, că legea criticată a fost adoptată fără ca avizul Consiliului Economic și Social să fi fost soli- citat cu prilejul declanșării procedurii parlamentare de legiferare (…) Pe de altă parte, Curtea a reținut că unele texte au fost adoptate de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, cu nerespectarea principiului bicameralismului”, se arată într-un comunicat al CCR.

Codul administrativ a fost adoptat pe 9 iulie de Camera Deputaților în calitate de for decizional  cu 175 de voturi “pentru”, 33 “împotrivă” şi 15 abţineri.

Comisia parlamentară specială pentru elaborarea Codului administrativ a adus, cu puțin timp înainte de votul final, câteva modificări esențiale actului normativ în ceea ce privește atribuțiile Agenției Naționale pentru Funcționarii Publici (ANFP). G4Media.ro a atras, încă de luna trecută, atenția asupra eliminării rolului de filtru al ANFP în calea abuzurilor politice, lucru care ar fi dus la pierderea unor finanțări europene de până la 553 milioane de euro .

Eliminarea unor astfel de prevederi a atras luna trecută un avertisment din partea Comisiei Europene, care a arătat într-un punct de vedere remis G4Media.ro că reducerea atribuțiilor ANFP și creșterea arbitrariului deciziei politice în privința funcționarilor publici constituie temeiul pentru suspendarea plăților către România. Și asta pentru că ANFP este o instituție-cheie în arhitectura instituțională, iar România și-a asumat păstrarea atribuțiilor sale pentru a atrage fonduri europene prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA).

Una dintre cele mai importante prevederi ale Codului sunt pensiile speciale pentru primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de Consilii Județene.

Modul de calcul al pensiei speciale pentru aleșii locali este similar celui pentru pensiile speciale ale parlamentarilor: produsul numărului lunilor de mandat cu 0,4% din indemnizația brută lunară aflată în plată.

Pensia specială se acordă cu condiția ca persoana respectivă să fi avut minimum un mandat întreg de primar, viceprimar, președinte sau vicepreședinte de Consiliu Județean, iar în calcul se iau maximum trei mandate.

De asemenea, pensia specială se cumulează cu orice alt tip de venit, inclusiv pensia normală, și se plătește din bugetul ministerului responsabil cu administrația publică.

Nu beneficiază de pensia specială persoana condamnată, în calitate de ales local, pentru infracțiuni de corupție.

O altă prevedere a Codului administrativ vizează că deciziile privind patrimoniul unităților administrativ teritoriale vor putea fi luate cu jumătate plus unu din numărul consilierilor locali sau județeni, față de majoritatea de două treimi necesară în prezent.

Propunerea de modificare a fost făcută de Ministerul Dezvoltării, unde a fost scris proiectul de Cod Administrativ, care a preluat practic un amendament depus de Darius Vâlcov în 2015 la legea administrației publice locale.

Potrivit noii prevederi, cele mai multe decizii privind patrimoniul, inclusiv închirierea sau concesionarea, se vor lua cu jumătate plus unu din numărul total al consilierilor.

Majoritatea de două treimi a rămas doar în ceea ce privește deciziile de vânzare, cumpărare, schimb sau donație a proprietăților imobiliare aflate în patrimoniul orașelor, comunelor și județelor.

Practic, România risca să piardă alocarea financiară a programului pentru perioada 2014-2020, adică 553,19 milioane de euro.

O sinteză a celor mai importante și contestate modificări aduse de majoritatea PSD, ALDE, UDMR a fostă făcută de senatoarea USR Florina Presadă, membră a comisiei speciale care a elaborat Codul administrativ.

1. Prin noul Cod Administrativ s-au introdus pensii speciale pentru primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de consilii județene. De ele beneficiază toți cei care au avut aceste funcții din 1992 încoace (și care nu au avut o condamnare pentru fapte de corupție) și se cumulează cu orice tip de pensie stabilită în sistemul public de pensii sau în alt sistem de pensii neintegrat sistemului public. Această pensie specială va fi plătită din bugetul de stat. Pe lângă nedreptatea care se face românilor care plătesc contribuții la diverse sisteme de pensii, public și private, aceste pensii speciale contribuie la deficitul bugetului de stat. USR a fost singurul partid care a formulat amendament de eliminare a acestora și singurul partid care a votat pentru el.

2. Codul Administrativ devine baza legală pentru numiri politice și pentru a răsplăti cu o funcție de demnitate publică pe cei ce slujesc partidul. De la Secretarul General al Guvernului, prefect și subprefect și până la șefii de deconcentrate, aceste poziții devin demnități publice sau permit numirea oricăror persoane pe placul partidului de la guvernare sau al primarului, fără nicio preocupare pentru competență. După ce a trecut de Senat, în Comisia specială de Cod Administrativ PSD a introdus noi amendamente care transformă funcția de conducere a deconcentratelor, acum ocupată de către funcționari publici: conducătorul va fi „manager, funcție de demnitate publică”. Este o găselniță fără niciun fel de acoperire în legislația curentă, inventată special pentru a putea crea poziții de demnitate publică dar fără răspunderea aferentă. În urma acestui amendament, vor trebui operate o serie de modificări legislative importante, urmărindu-se numirea politică și salarizarea mai ridicată în acord cu Legea salarizării unitare pentru funcția de subsecretar de stat.

3. Iobăgia funcționarilor publici. Funcționarii publici sunt singurii care răspund pentru legalitatea actelor administrative, astfel că era important pentru decidenții politici să poată scăpa ușor de cei incomozi, fie prin schimbarea naturii anumitor posturi, fie prin reorganizări mai facile de structuri de posturi. Funcția de arhitect-șef nu mai este funcție publică de niciun fel (acum funcție publică specifică de conducere), astfel că primarii pot scăpa de arhitecții-șefi care nu vor să emită avize și autorizații care încalcă legea. În plus, a fost eliminat din Cod articolul care prevedea că funcționarii legii beneficiază de protecția legii atunci când sesizează fapte pe care le consideră nelegale. Totodată, autoritățile și instituțiile publice pot efectua reorganizări de posturi fără a mai fi necesar avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, ca până acum, iar ANFP nu mai are legitimarea procesuală activă pentru a ataca acele acte nelegale în domeniul funcției publice. USR a avut amendamente pentru a remedia toate aceste aspecte.

Pe lângă consecințele de sistem descrise mai sus, România riscă în continuare sistarea Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA) și pierderea a jumătate de miliard de euro, așa cum a atras atenția USR și cum a confirmat Comisia Europeană, dacă aceste schimbări la funcția publică rămân în Codul Administrativ. Chiar dacă s-au făcut unele modificări față de varianta adoptată de Senat, rămân în continuare chestiuni ce țin de funcția publică ce pun în pericol proiectele finanțate prin POCA. Dacă România pierde finanțarea europeană, bugetul acestor proiecte va fi suportat din bugetul de stat, ceea ce va contribui la un deficit bugetar și mai mare.

4. Printre schimbările adoptate în cadrul administrației publice locale sunt prevederi care fac ca activitatea autorităților să fie și mai opacă decât era până acum. Nu vor mai fi publicate procese verbale ale ședințelor de consiliu local, ci sinteze ale acestora. Practic, cetățenii nu vor mai ști cine ce a zis exact în ședința de consiliu local. Au eliminat obligația aleșilor locali de a aduce la cunoștința cetățenilor toate faptele și actele administrative ce interesează comunitatea locală.
Primarii nu mai sunt declarați incompatibili în exercitarea calității de persoană fizică autorizată sau de persoană care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială

Deciziile privind patrimoniul – mai puțin vânzarea și cumpărarea – se iau cu o majoritate de 50% +1 din numărul consilierilor în funcție în loc de majoritatea de 2/3 din numărul consilierilor locali și județeni în funcție. USR a fost singurul partidul care s-a opus acestei modificări. E un amendament dorit foarte mult de toți primarii care au majorități în consiliile locale și care nu sunt în stare să convingă opoziția de ce e necesară înstrăinarea bunurilor publice (parcuri, piețe etc.). Amendamentul din Cod a fost susținut de primari și președinți de consilii județene de la toate partidele si e similar unui proiect de lege inițiat în 2015 de către Gabriela Firea, actualul primar general al municipiului București.

De asemenea, conform Codului Administrativ, procedura de licitație a contractelor de concesiune sau închiriere a bunurilor proprietate publică va fi validă dacă sunt depuse doar 2 oferte valide (nu 3, cum era până acum). Dacă procedura se reia, este necesară doar 1 ofertă validă depusă (și nu 3).

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

15 comentarii

  1. Megasurpriză. Ce-or fi păţit?

    • @indrea:
      Nu e vorba de niciun fel de megasurpriza !

      Deja de vreo doua luni de cand Comisia de la Venetia a facut praf modificarile aduse de Parlament legilor justitiei si codurilor penale si de procedura penala si de cand Tudorel s-a dezbracat de tot de haina tehnocratului si a imbracat haina politicianului, s-a observat o schimbare in atitudinea CCR care a mai lasat deoparte partizanatul politic !
      Cat priveste Codul Administrativ, pt cei care cunosc, era evident ca va fi declarat neconstitutional, macar pt ca s-a incalcat ghiolbaneste principiul bicameralismului !

      PS. Stai sa vezi cand va fi declarat neconstitutional si pt motive intrinseci , de exemplu stabilirea de pensii sapeciale pt primari, vice… samd ! 😉

    • Normal ca e neconstitutional…a fost facut de oligofrenii: Pricolicea , Altaintrebare si Serbansexanal…toti cu studiile facute prin veceurile unor facultati de kkt.
      Ma mira si pe mine revenirea CCR dupa schimbarea de macaz din vara. Nu pot sa-mi dau inca seama daca e de bine sau nu

  2. Stau și mă gândesc la ce bun mai e Parlamentul când tot ce vor să adopte sunt legi proaste/neconstituționale. Asta chiar e culmea, ÎNTREG Codul administrativ, declarat neconstitutional. În cazul ăsta, mai bine ar sta acasă. Nu de alta, da’ măcar se reduc din cheltuielile Parlamentului: lumină, apă etc. Asta nu-i o problemă? Justiția, marea problemă a României, auzi…

    • PSD e partid de hoti si psihopati, ALDE e partid de slugi, UDMR e partid de mercenari fara constiinta.

      Daca romanii au minte, nu le mai voteaza pe astea 3 in vecii vecilor.

    • Alegem pe liste de partid parlamentarii, astea sunt urmarile competentei lor, adica legi proaste neconstitutionale.
      Pensii speciale? Pentru ce? Domnii primari,viceprimari,președințin de consilii județene,etc cât și parlamentari în ce condiții de muncă specială lucrează? Au mașini,șoferi,cazare platita,delegatii platite f.f. bine , salarii de mii de euro,tot ce le dorește sufletul. Nu îi mai satură dumnezeu?
      Poate un șut în cur la următoarele alegeri astea le trebuie.

  3. cetatenii platesc taxe ca deputatii sa faca legi bune pentru fiecare cetatean, nu sa faca legi si pensii speciale numai pentru ei, vad ca deputatii primesc salarii dar nu pot face legi normale, atunci sa plece sa vina altii, poporul roman nu are atitia bani ca sa plateasca pentru nimic, pentru legi strimbe care nu sunt constitutionale

  4. Inca un hop si se va da liber la FURAT….cu acte in regula…. Iar functionarul public onest va trebui sa adopte pozitia ghiocelului si bataia de joc a alesilor locali (multi analfabeti cu diplome).
    O Tara numita „Romania”…. si batuta si ..ututa.

  5. Ce daca i-a venit mintea la cap ccr-ului? Da mirobolanta veo o ordonanță ca aia pt fondul suveran de investiții și se rezolvă…

  6. Era prea evidență neconstitutionalitatea acestei prostii votate de golanii din parlament.
    Sa mai lase de la ei, a zis CCR, pe langa cate alte grozăvii declarate constituționale de acest cimitir al justiției.

  7. O palmă ţeapănă pe obrazul de toval al borfaşilor din parlament.

  8. @ 2087- iar vii tu ăla care doar jignești cetațenii că nu au votat. Ești un postac psd-alde sau mai bine zis lup îmbrăcat în blană de oaie.

  9. Aproape toti judecatorii fmmccr sunt argati la vanzatorii de tara psdalde si asta e doar de fatada. Codul va merge inapoi si contrar asteptarilor nu se va imbunatati ci se vor adauga niste modifucari mai diabolice pe care ccr le va aproba si atunci nu se va putea spune ca nu au muncit. Tara merge direct in prapastie.

  10. Pe autori inli doare-n p$#@.. la fel si de votantii lor.. ei servesc mamaligarul penal sef care imparte tara si ne fac pe noi datori pe viata sa traiadca ei bine.. ce sa mai zic.. #muiepsd #muiealde #muieudmr #muiepnl #muiebor
    . Mai tre sa zic, ca in ultimele zile am citit de maghiari pedepsiti pt opinia lor. Jos palaria! Sa traiti alaturi de noi romanii, care va iubim ca va doriti o tara cu care sa ne mandrim.. sau macar sa nu ne mai fie rusine. Respect. Sunteti romani si sunteti mandrii maghiari care CLAR nu sunteti reprezentati de partidul curva udmr. Respect!

  11. Normal ca e neconstitutional…a fost facut de oligofrenii: Pricolicea , Altaintrebare si Serbansexanal…toti cu studiile facute prin veceurile unor facultati de kkt.
    Ma mira si pe mine revenirea CCR dupa schimbarea de macaz din vara. Nu pot sa-mi dau inca seama daca e de bine sau nu