Comenzi de 80 de miliarde de dolari pentru constructorii americani de avioane F-15, F-16 și F/A-18
Producătorii de aparate de vânătoare din Statele Unite sunt martorii unei creșteri semnificative a numărului de comenzi, încurajate atât de bugetul mărit al Departamentului american al Apărării, de retorica agresivă a Rusiei, cât și de intensificarea tensiunilor în Orientul Mijlociu. Potrivit celor de la DefenseOne, o pagină online specializată în chestiuni de apărare și securitate, comenzile la nivel mondial pentru avioanele F-15, F-16 și F/A-18 ar putea ajunge curând la 80 de miliarde de dolari. Analiștii consideră că este vorba de cifre semnificative, în condițiile în care, cu mai puțin de trei ani în urmă, industria constructoare de avioane de luptă se confrunta cu probleme mari.
Experții consideră că majorarea numărului de comenzi la nivel mondial a fost determinată de bugetul mărit pentru Pentagon anunțat de președintele Donald Trump, de declarațiile și acțiunile agresive ale Rusiei din ultima perioadă, precum și de intensificarea zvonurilor privind posibila declanșare a unui conflict între Statele Unite/Israel și Iran. Astfel se explică comenzile de avioane de luptă care ar putea totaliza circa 80 de miliarde de dolari.
De exemplu, bugetul alocat Pentagonului de către Administrația Trump în ultimii doi ani a permis celor din U.S. Navy să continue să cumpere noi aparate F/A-18 Super Hornets. Planul bugetar al președintelui republican pentru anul 2020 prevede achiziționarea și mai multor avioane F/A-18, plus o nouă variantă a modelului F-15 pentru Air Force. Potrivit datelor existente, Forțele Aeriene americane nu au mai cumpărat aparate F-15 Eagle, produse de McDonnell Douglas (acum Boeing), din 2001.
Defense One precizează că o altă sursă importantă de comenzi o reprezintă țările din Europa de Est, îngrijorate de tendințele expansioniste ale regimului de la Moscova. După anexarea regiunii Crimeea de către Rusia în 2014, tot mai multe state est-europene au luat în considerarea achiziționarea de aparate F-16 Fighting Falcon, care au prețuri mai accesibile. Aceste comenzi au reprezentat o adevărată gură de oxigen pentru producătorul american (Lockheed Martin), care, în urmă cu trei ani, se aștepta să mai producă în Statele Unite un singur aparat de luptă: F-35 Joint Strike Fighter, care este construit atât pentru forțele americane, cât și pentru un număr din ce în ce mai mare de aliați. (F-35 este un avion pe care Lockheed intenționează să îl vândă SUA și aliaților săi timp de 30 de ani sau mai mult de-acum înainte. Mai mult de 3.000 de comenzi sunt așteptate pentru acest avion la nivel global, aproape 2.500 pentru U.S. Navy, U.S. Air Force și Marine Corps).
Situația a fost dezvăluită de altfel recent de către directorul executiv al Lockheed, Ken Possenriede, care a afirmat: „Credeam practic că linia de asamblare (pentru F-16) a fost terminată.” De altfel, după ce comenzile pentru F-16 s-au diminuat, iar cele pentru F-35 au crescut, Lockheed și-a mutat fabrica F-16 din Fort Worth (Texas) la Greenville (Carolina de Sud).
Între timp însă, comenzile pentru aparatul F-16, care a zburat pentru prima dată în 1974, au fost reluate. Anul trecut, Bahrainul a comandat 16 avioane. În prezent, oficialii Lockheed negociază cu Slovacia vânzarea a 14 aparate, în timp ce Bulgaria este în discuții avansate pentru a cumpăra opt avioane F-16. Ministrul roman al Apărării, Gabriel Leş, a anunţat în urmă cu două săptămâni că au fost demarate procedurile pentru achiziţionarea a încă 36 de avioane multirol F-16. „Există și alte țări care sunt interesate. Indonezia. Maroc. Taiwanul este interesat,” a mai precizat Possenriede.
De la data introducerii oficiale în serviciu, în 1978, producătorul american a construit circa 4.610 aparate F-16 Fighting Falcon, aflate în dotarea forțelor americane și a celor din alte 25 de țări. Bahrain va primi primul său F-16 – construit pe noua linie de producție din Carolina de Sud – în 2021, a spus Possenriede. „Apoi … în viitorul apropiat ne veți vedea livrând aproximativ opt avioane pe an. Cred că, pentru o vreme, suntem în formă bună,” a afirmat directorul executiv de la Lockheed. Linia de producție F-16 din Greenville are capacitatea de a construi aproximativ patru avioane pe lună, potrivit declarațiilor lui John Losinger, un purtător de cuvânt al companiei americane.
Asa cum au remarcat experții, în timp ce unele guverne din vestul Europei cumpără aparate noi F-35 Joint Strike Fighters, țările mai mici din Europa de Est iau în calcul achiziționarea de avioane F-16 atât noi, cât și second hand (România a cumpărat aparate F-16 folosite de la Portugalia). Avioanele multirol F-16 sunt văzute de guvernele din aceste state ca o modalitate accesibilă de a-și consolida forțele militare împotriva agresiunii rusești, precum și de a renunța treptat la aparatele MiG, produse de sovietici, cu care au fost dotate flotele lor aeriene.
Creșterea comenzilor și pentru Boeing
Compania Boeing a cunoscut o situație similară la fabrica din St. Louis, unde produce aparate F-15 și F/A-18. În 2015, linia de producție pentru avioanele F/A-18 producea doar două avioane pe lună, în timp ce oficialii de la Pentagon dezbăteau avrins dacă trebuie să introducă noi comenzi. Răspunsul a fost pozitiv, iar linia de producție a rămas deschisă, tot cu două avioane realizate pe lună.
În anii 2018 și 2019, US Navy, care este principalul utilizator al F/A-18, alături de U.S. Marine Corps și forțele aeriene din Australia și Spania, a primit 3.7 miliarde de dolari pentru a cumpăra 24 de aparate Super Hornets. Bugetul pentru 2020, trimis săptămâna trecută Congresului de la Washington, prevede 1.8 miliarde de dolari pentru achiziționarea altor 24 de avioane. Potrivit documentelor de cheltuieli ale Pentagonului, proiectele de buget pentru anii următori prevăd cumpărarea altor avioane, deși într-un ritm mai lent: 60 de aparate F/A-18 între 2021 și 2024.
Aceste comenzi, la care se adaugă contractele semnate de Marina Statelor Unite pentru actualizarea aparatelor Super Hornets, vor menține deschisă linia de producție a celor de la Boeing până în 2034, a declarat un purtator de cuvant al companiei, Justin Gibson.
Există apoi și comenzile puse de cumpărătorii străini. Anul trecut, Kuweitul a comandat 28 de aparate Super Hornets, primul dintre acestea urmând să fie livrat până în decembrie 2019. Finlanda ia în considerare si ea noile Super Hornets (precum și F-35 și alte aparate europene) pentru a-și înlocui flota de avioane Hornets mai vechi, într-o afacere care ar putea valora 13 miliarde de dolari. De asemenea, Germania ia în calcul aparate noi Super Hornet care să înlocuiască flota sa de 90 de avioane Tornado.
La rândul lor, aparatele F-15 cunosc și ele o creștere a comenzilor. Bugetul Pentagonului din 2020 include 1.1 miliarde de dolari pentru achiziționarea a opt bucăți din noul model F-15EX. Dacă proiectul va primi undă verde de la legiuitorii americani, aceasta ar fi prima comandă de aparate F-15 făcută de U.S. Air Force în aproape două decenii. În plus, proiectul de buget prevede cumpărarea altor 72 de avioane F-15EX între 2021 și 2024, pentru o sumă totală de 6.8 miliarde de dolari.
Clienți străini și-au manifestat și ei interesul în F-15. În afară de o comandă făcută de Arabia Saudită, Qatar a fost de acord în 2017 să cumpere 36 de avioane F-15, primul dintre acestea urmând să fie livrat în 2021. Contractul semnat de statul din Golful Persic cu americanii se ridică la 12 miliarde de dolari. De asemenea, Israelul ia în considerare achiziționarea noului model F-15EX.
În sfârșit, producătorii americani Boeing și Lockheed Martin se află într-o competiție acerbă pentru a câștiga programul – extrem de costisitor – de înlocuire a aparatelor de vânătoare din India (este vorba de cel puțin 114 de aparate, pentru un contract de circa 15 miliarde de dolari). Guvernul de la New Delhi studiază aparatele Super Hornet de la Boeing și o versiune actualizată, numită F-21, a aparatelor F-16 produse de Lockheed.
Situația a cunoscut o nouă dezvoltare în urmă cu câteva săptămâni, după un duel aerian între avioane indiene și pakistaneze, când un aparat pakistanez F-16 a doborât un avion indian MiG-21 Bison într-o confruntare aeriană care a durat mai putin de doua minute și s-a desfășurat în provincia indiană Jammu.
Doborârea aparatului indian ar putea face ca India să accelereze programele de achiziție militară, care sunt blocate de ani de zile din cauza birocrației excesive și a disputelor interne. Cel mai recent, la începutul anului 2018, India a oprit planurile de a achiziționa mai mult de 100 de avioane de luptă cu un singur motor (F-16 de la Lockheed Martin și Gripen-E produs de Saab au fost singurii concurenți, F-16 fiind avionul favorizat), pentru a-și reevalua necesitățile militare și pentru a permite eventual deschiderea competiției pentru cumpărarea de modele cu două motoare. Această decizie a permis celor de la Boeing să intre în joc cu avioanele F/A-18 Super Hornet. Iar situatia s-a schimbat dramatic dupa confruntarea aeriana dintre cele doua state asiatice vecine. „Este greu să vinzi un avion de primă mână într-o țară care nu este amenințată, ” a declarat Loren Thompson, analist la Institutul Lexington. „Boeing și Lockheed Martin au șanse mai mari de a vinde acum, deoarece, dintr-o dată, India se simte amenințată. ”
Sursa: Defense One
Foto: Avion F16 (Sursa: Pentagon)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank