G4Media.ro

Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean: Aprobarea ajutorului de stat de 95 de…

Sursa foto: Facebook/Tarom

Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean: Aprobarea ajutorului de stat de 95 de milioane de euro pentru TAROM reprezintă un certificat de sănătate al companiei / Trebuie căutaţi investitori

Aprobarea ajutorului de stat pentru TAROM, de 95,3 milioane de euro, reprezintă un certificat de sănătate al companiei, decizia Comisiei Europene fiind un avantaj pentru găsirea unor investitori pentru operatorul aerian naţional, a declarat, luni, pentru AGERPRES, comisarul european pe transporturi, Adina Vălean.

„Este o propunere de restructurare, un plan pe care TAROM l-a propus şi Comisia l-a găsit bun. Aş vrea să spun că aprobarea acestui ajutor de stat de 95,3 milioane de euro reprezintă, totodată, un certificat de sănătate al companiei, în sensul în care acest ajutor de stat plus planul de restructurare pe care Comisia l-a analizat în detaliu reprezintă un nou început. Practic, vom avea de-a face cu o companie care pleacă de la zero, fără datorii, sănătoasă, cu un plan bun şi nu putem decât să ţinem pumnii strânşi ca în viitor să performeze”, a spus Vălean.

Potrivit comisarului european, un astfel de plan de restructurare are anumite criterii care trebuie îndeplinite, iar Comisia Europeană a considerat că este „foarte solid” şi compania poate redeveni profitabilă în viitor.

Întrebată dacă există o situaţie ipotetică în care TAROM ar fi obligată să dea înapoi banii, Adina Vălean a răspuns: „Nu. Eu cred că, dacă mă întrebaţi, planul (de restructurare – n. r.) este foarte solid. A ajuns la acest plan în urma unor negocieri de durată. Iată că prima parte a ajutorului de stat a fost acordat în 2020, deci suntem la capătul unui proces care durează de 4 ani şi Comisia nu ar fi dat undă verde dacă nu ar fi fost convinsă de faptul că tot ceea ce este în plan este fezabil şi compania este determinată să facă”.

„Este un angajament, pentru că sunt anumite lucruri, într-adevăr, pe care trebuie să le facă în viitor. De exemplu, renunţă, să zicem, acum la un slot pe un aeroport prin închiriere, îl închiriază cuiva, să zicem până la sfârşitul anului X. Ulterior, are opţiuni, pentru că în funcţie de performanţa economică poate să îl vândă mai departe şi să încaseze banii sau să-l reactiveze. Astea sunt chestiuni care sunt stipulate destul de exact în planul respectiv”, a adăugat oficialul european.

În opinia sa, important este faptul că TAROM a primit banii şi, printre altele, poate să îşi finanţeze aeronavele, planul privind structura parcului de aeronave fiind unul foarte bun.

„Important este că acum a primit banii că-şi poate finanţa aeronavele, că are un plan privind structura parcului de aeronave foarte bun, că vor veni lucruri noi. Deci, cetăţenii care folosesc TAROM vor fi, cred eu, mulţumiţi de faptul că au în continuare conectivitate în principal în România, pe care nu o asigură alte companii, că vor avea aeronave mai bune. Nu trebuie să fie multe, dar trebuie să fie bune şi folosite judicios. Deci cred, după cum spuneam, că este un nou început şi că acum avem un certificat de sănătate al companiei care ne face să credem că în viitor lucrurile vor merge mai bine. Şi vreau să mai spun că a existat un nucleu al unei echipe la TAROM, pe care eu l-am cunoscut şi l-am văzut acţionând pe parcursul acestui proces, foarte profesionist, foarte multă dedicare pentru a salva compania şi vreau să le mulţumesc pentru tot ceea ce au făcut”, a transmis Adina Vălean.

În ceea ce priveşte o eventuală restructurare de personal la TAROM, comisarul european a precizat că Executivul comunitar nu a indicat acest lucru.

„Astea sunt chestiuni de bucătărie internă a companiei. (…) Ce pot să spun este că, în general, în funcţie de modelul de business pe care îl ai, restructurarea poate presupune şi reaşezarea personalului. (…) până la urmă, statul român este acţionar principal, trebuie să vadă, împreună cu compania, Consiliul de Administraţie, managementul executiv care sunt cele mai bune soluţii. În această privinţă, Comisia nu a indicat că ar trebui restructurat personalul. Aici se discută numai despre modelul de business şi ce vor să facă în continuare. Ajustările de management, pe acestea le decide compania, împreună cu acţionariatul”, a subliniat ea.

Întrebată dacă vânzarea unui pachet minoritar de acţiuni ar fi o soluţie pentru TAROM, Vălean a spus că mai degrabă ar numi acest lucru „o investiţie”.

„Să o numim o investiţie. În primul rând că această decizie luată astăzi de Comisie şi după cum vă spuneam certificatul, să spunem, de sănătate în business este foarte important în a atrage investitori, pentru că una este o companie cu datorii, alta este o companie care pleacă de la zero, fără datorii, şi ar putea deveni atractivă. Eu cred că trebuie să facă eforturi să găsească investitori. Ştiu sigur că toate companiile aeriene europene doresc să se finanţeze şi caută investitori într-un fel sau altul. Acestea sunt lucruri de strategie economică pe care sper că şi TAROM o să le facă şi o să aibă succes. Deci, da, răspunsul la întrebarea dumneavoastră este că trebuie căutaţi investitori şi că decizia de astăzi a Comisiei Europene oferă un avantaj în plus în găsirea acestor investitori”, a afirmat comisarul european.

Comisia Europeană a aprobat, luni, planurile României de a acorda transportatorului aerian naţional deţinut de stat, TAROM, un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane euro (473,69 milioane lei), în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.

Bruxelles-ul a ajuns la concluzia că măsura va permite companiei să îşi restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în acelaşi timp la minimum denaturările concurenţei.

„Ajutorul de restructurare acordat de România care a fost aprobat astăzi (luni, n.r.) va contribui la menţinerea conectivităţii regionale a cetăţenilor şi a întreprinderilor din România. În urma investigaţiei noastre aprofundate, am concluzionat că planul de restructurare al TAROM va asigura viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene. Pentru a limita eventualele denaturări ale concurenţei generate de sprijinul public, TAROM îşi va reduce semnificativ numărul de rute şi de aeronave”, a declarat vicepreşedinte executiv al CE, Margrethe Vestager, în comunicat.

Măsurile de restructurare notificate includ anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane euro (246,19 milioane lei), corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente şi o injecţie de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei).

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, pe 17 aprilie, că Guvernul este interesat în acest moment să scoată TAROM din „zona nefericită” în care se află din punct de vedere economic şi caută investitori pentru acest lucru.

Grindeanu a fost întrebat într-o conferinţă de presă la finalul unei vizite efectuată în Qatar, alături de premierul Marcel Ciolacu, dacă în întâlnirile pe care le-a avut a discutat şi despre Tarom.

„Nu am discutat. (…) Pe noi ne interesează în acest moment să scoatem TAROM din această zonă nu prea fericită, ba chiar nefericită, economic vorbind, care la rândul ei are efecte în calitatea serviciilor pe care noi vrem să le îmbunătăţim în perioada următoare. Statul nu poate să vină cu un ajutor de stat, după cum bine ştiţi, fiindcă ceilalţi jucători din piaţă ar reclama imediat, conform legilor concurenţei, şi atunci trebuie să găseşti forme în a ieşi din acest cerc vicios”, a spus Grindeanu.

El a adăugat că una din aceste forme este de a găsi investitori care să investească în aeronave noi şi în servicii mai bune.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

5 comentarii

  1. Nu am rabdare sa citesc, dar Tarom trebie dezpaduchiat serios, intinerit, modernizat, mai agil personal care sa vorbeasca cel putin o limba straina, nu genul tanti care se plimba sumbra pe coridor numarand pasagerii de sapte ori. La scoala cu personalul de cabin@. Tot aeroportul Otopeni, tot personalul din avion au un aer de provincie, de lipsa de profesionalism. Sa nu mai vorbim de piste. Tronc, tronc, tronc.

    • hahaha „certificat de sănătate” pentru o gaura neagra in bugetul de stat denumita Tarom in care mafia PSDNL isi spala banii murdari cu ajutorul pilelor bagate in CA-ul ei.

  2. TAROM dă impresia că e o „vacă de muls” pentru oricine deține puterea politică în România… niciodată nu va fi o companie pe profit. Va intra în faliment in momentul în care se închide „robinetul” de la Buget.

  3. Nu avem spitale dar sustinem companii falimentare .Bravo mafiei

  4. A nustiu cita oara statul salveaza aceasta companie falimentara.cum pot sa vada ca lucreaza in deficit ,si sa mearga mai departe ani de zile ,fara sa faca ceva.schimbati conducerea, reduceti personal ce freaca menta…faceti ceva natarailor