G4Media.ro

Compania cehă Skoda face mișcări pe piața feroviară pentru a opri planurile…

Sursa foto: Facebook / Škoda Group

Compania cehă Skoda face mișcări pe piața feroviară pentru a opri planurile guvernului Orban de a prelua controlul asupra producătorul spaniol de trenuri Talgo

Producătorul ceh de trenuri Škoda Transportation Group este postulat ca fiind partenerul industrial pe care CriteriaCaixa îl pretinde pentru a formula contraopțiunea concepută de Moncloa și care i-ar permite să preia controlul asupra Talgo, relatează El Economista.

Acest producător est-european pare să fie, până în prezent, singura mare companie din sectorul feroviar interesată să achiziționeze o participație la producătorul spaniol de trenuri.

Mișcarea pare să se încadreze în intențiile guvernului lui Pedro Sánchez de a opri oferta de preluare lansată de holdingul maghiar Ganz-MaVag (Magyar Vagon), care va fi finanțată integral de guvernul lui Viktor Orbán. Respingerea acestei operațiuni, recunoscută de însuși guvernul său în mai multe rânduri, având în vedere accesul Talgo la date strategice privind infrastructura feroviară, este încă în curs de examinare în Consiliul de Miniștri.

Potrivit elEconomista.es, directorii Škoda Transportation s-au deplasat la Madrid la sfârșitul lunii aprilie pentru a avea o primă întâlnire cu înalți funcționari din cadrul Ministerului Transporturilor. Întâlnirea s-a soldat cu aprobarea guvernului pentru posibila lor intrare și cu angajamentul executivilor cehi de a studia modul în care să realizeze investiția împreună cu principalii lor investitori. Întrebați de acest ziar, ei au declarat că „nu comentăm speculațiile de pe piață”.

Intrarea capitalului ceh în Talgo ar urma să se facă împreună cu CriteriaCaixa, administratorul de investiții al la Caixa, care este în prezent în atenția presei din cauza probabilei oferte de preluare a companiei saudite Taqa pentru Naturgy și a creșterii participației sale în Telefónica.

Compania prezidată de Isidro Fainé și condusă de Ángel Simón este deja la curent cu intențiile Škoda și continuă să analizeze posibilitățile cu acest nou partener industrial care ar răspunde așteptărilor sale, în special posibilitatea de extindere a piețelor și a capacității de producție, care este cea mai urgentă. Criteria a refuzat să facă orice comentariu sau evaluare în această privință.

În cadrul sectorului feroviar, portofoliul de produse al Škoda se concentrează pe producția de trenuri electrice autopropulsate cu un singur etaj și cu două etaje, precum și de locomotive, dar toate pentru servicii regionale și locale. Prin urmare, ca și în cazul Stadler – care pare să fi exclus participarea sa la operațiune – produsele Talgo, care sunt foarte concentrate pe segmentele de mare distanță și de mare viteză, ar garanta o nouă nișă de piață pentru producătorul central-european.

Operațiune condusă de la Moncloa

Participarea Škoda la posibila contraofertă spaniolă pentru Talgo, pentru a contracara oferta depusă de grupul maghiar Ganz-MaVag, face parte din eforturile guvernului spaniol de a crea o alternativă la singurul ofertant de până acum. Astfel, operațiunea se află de săptămâni întregi sub tutela Moncloa și a Ministerului Transporturilor, unde șeful său, Óscar Puente, a avut diverse întâlniri pentru a o duce la bun sfârșit. Pentru a încerca să avanseze în negociere, Óscar Puente însuși s-a aflat luni și marți la Praga, unde s-a întâlnit cu Kupka, după ce a participat la un mic dejun cu oameni de afaceri spanioli și la un forum despre sectorul feroviar organizat de ICEX în capitala țării.

Cehia este o țară de interes deosebit pentru industria feroviară spaniolă, mai ales de când Renfe a cumpărat 50% din operatorul Leo Express, cu care speră să își sporească operațiunile atât în această țară, cât și în țările vecine, Germania și Polonia. După întâlnirea dintre miniștri, Puente însuși a vizitat joi instalațiile companiei și a călătorit cu unul dintre trenurile acesteia până la Kolín.

În timpul vizitei sale, șeful de la Transporturi i-a transmis, de asemenea, omologului său interesul și expertiza companiilor spaniole pentru dezvoltarea căii ferate de mare viteză în Cehia, un pariu al acestui stat pentru tren care contează pe „colaborarea deplină a Spaniei”. „Aș dori să felicit strategia politică a acestei țări, care a făcut din transportul feroviar una dintre prioritățile sale”, a subliniat Puente.

Calea ferată de mare viteză, o problemă pentru Skoda

Cu sediul în Republica Cehă, Škoda Transportation Group este specializat în fabricarea de vehicule și echipamente de transport și are o istorie îndelungată, care datează de peste un secol. Separat de Skoda Auto, care a fost preluată de Volkswagen, acesta face parte din grupul internațional de investiții PPF Group, care a realizat venituri de peste 1,4 miliarde de euro în 2023. Cu o prezență în 25 de țări și active de peste 43 de miliarde de euro, a fost fondat de Petr Kellner, care a murit în 2021. Văduva sa, Renáta Kellnerová, a moștenit imperiul care a făcut-o una dintre cele mai bogate femei din Europa.

Producția Škoda se concentrează pe tramvaie și trenuri pentru metrouri, servicii interurbane și regionale. De asemenea, produce autobuze electrice, troleibuze, tehnologie feroviară și sisteme de semnalizare și control. El Economista notează că absența sa pe segmentul de mare viteză ne invită să ne gândim la complementaritatea sa cu Talgo, întrucât ultimele modele fabricate de firma spaniolă sunt realizate pentru această piață (cum ar fi recentele Avrils livrate către Renfe) sau pentru distanțe lungi, cum ar fi trenurile ICE L pe care le construiește pentru DB din Germania și DSB din Danemarca.

Printre cele mai recente realizări ale sale se numără anunțul de săptămâna trecută privind fabricarea a 23 de trenuri electrice pentru RegioJet, cel mai mare operator feroviar privat din Europa Centrală, pentru 133 de milioane de euro. Cu o zi mai devreme, a anunțat, de asemenea, achiziționarea Cegelec, o filială energetică a multinaționalei franceze Vinci care produce componente și echipamente electrice pentru vehiculele de transport public, în principal tramvaie, troleibuze, metrouri și trenuri suburbane. În urma achiziției, firma a fost redenumită Electric Components A.S.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Simpatic cum Cehia este încă considerată o tara est-europeană. Cred ca mai trebuie sa treacă încă vreo 30 de ani ca sa își dea seama si „vest-europenii” ca este in Europa Centrala. Cehia este mai la vest decât Austria, considerată fără probleme o tara central-europeană

  2. Iar a ajuns G4 media sa faca promovare hulitului PSDNL? Nu aveti pic de demnitate. Sper sa dispareti si voi ca PNL. Rusine!