Compania Lululemon, evaluată la 45 de milliarde de dolari, este acuzată de ipocrizie după promovarea unui tutorial „de rezistență la capitalism”
Compania Lululemon, cunoscută pentru produsele de îmbrăcăminte sportivă scumpe, purtate în general de tineri profesioniști, a fost confruntată cu un val de critici dure pentru promovarea unui atelier de yoga, prezentat drept o oportunitate de „a rezista capitalismului.”
Firma internațională, care este înregistrată în Delaware, își are cartierul general în Vancouver (Canada) și este evaluată la 45 de miliarde de dolari, a difuzat afisul care afirma că participanții vor putea afla cum „construcțiile de gen din întreaga lume au influențat cultura și modul în care colonialismul violent a șters aceste istorii pentru a impune consumismul.” După ce criticii au acuzat ipocrizia companiei, Lululemon a îndepărtat postarea de pe Instagram în care promova evenimentul organizat de o instructoare americană de yoga care este ambasadoare a brandului.
Evenimentul „Decolonizing Gender,” care urmează să aibă loc joi, 17 septembrie, pe platforma Zoom, a fost prezentat într-o postare pe Instagram în care Lululemon a recomandat ca urmăritorii săi online să se aboneze și la alte conturi, inclusiv cel al gazdei atelierului, Rebby Kern. Aceasta este o instructoare de yoga din Statele Unite, care se prezintă pe conturile de socializare ca fiind non-binară și preferă la adresare pronumele they/them.
Tutorialul organizat de Kern a fost descris drept „un atelier pentru a dezvălui ștergerea istorică și a rezista capitalismului.”
Vocile care au criticat promovarea tutorialului de către companie s-au concentrat pe contradicțiile aparente dintre obiectivele unei clase care îi învață pe oameni cum „să reziste capitalismului” și capitalizarea de zeci de miliarde a companiei.
De altfel, acțiunile celor de la Lululemon, care au devenit publice în 2007, aproape s-au dublat din martie până acum, ajungând la 320 de dolari pe acțiune, ceea ce face ca valoarea de piață a companiei canadiene să fie de 45 miliarde de dolari. Vânzările sale online au crescut cu 157% în timpul pandemiei de coronavirus, după ce milioane de oameni au muncit de acasă și au preferat să se îmbrace în îmbrăcăminte neprotocolară.
Compania este cunoscută pentru produsele de îmbrăcăminte sportivă, în special colanții de peste 100 de dolari pe care-i vinde atât online, cât și în cele peste 460 de magazine din întreaga lume. Firma a fost fondată în 1998 în către Chip Wilson, în Vancouver (Columbia Britanică).
Însă ridicolul situației a fost remarcat pe rețelele de socializare după ce contul Twitter conservator Woke Capital, care deseori ia peste picior eforturile de marketing corporatist, a evidențiat ipocrizia companiei. Cifrele financiare ale Lululemon au fost publicate de altfel în urmă cu câteva zile și arată rezultate excelente.
Analiști și jurnaliști conservatori au criticat firma de îmbrăcăminte sportivă. „Lululemon ESTE capitalism. Este literalmente o corporație privată care a câștigat anul trecut jumătate de miliard de dolari în profituri pure, doar prin vânzarea la prețuri exagerate de pantaloni de yoga femeilor dornice și capabile să plătească pentru acest lux. Toate acestea mă fac să mă întreb… WUT?” a scris Amy Swearer, de la Heritage Foundation, o organizație conservatoare de tip think-tank.
“Lululemon, care găzduiește un atelier pentru a rezista capitalismului în timp ce ne vinde pantaloni yoga de 180 de dolari, este vârful anului 2020,” a scris un alt internaut pe Twitter, în timp ce altcineva s-a întrebat: „DE CE promovezi un atelier marxist anticapitalist când exiști DOAR datorită capitalismului?”
Mai mulți comentatori de stânga s-au alăturat și ei valului de critici. Randi Max, care se identifică drept liberală pe contul ei de Twitter, a scris: „OMG. M-am săturat de ipocrizie. Pantalonii de yoga de la Lululemon costă 150 de dolari și tu îmi spui să rezist capitalismului?”
Lululemon, în defensivă
Criticile și ironiile comentatorilor au atras atenția oficialilor Lululemon, care s-au grăbit să se distanțeze de postarea în cauză. „Am difuzat recent pe canalele noastre sociale un eveniment organizat de unul dintre ambasadorii noștri. Acesta nu este un forum Lululemon și nu reprezintă punctele de vedere ale companiei,” a declarat o purtătoare de cuvânt a firmei pentru BBC. Ea a spus că Lululemon va îndepărta postarea.
De altfel, duminică la prânz afișul controversat nu mai apărea pe conturile de socializare ale firmei.
În acest context, criticii au remarcat că nu este pentru prima dată când compania cu cartierul general în Vancouver face obiectul unor controverse. În 2015, fondatorul fimei, Chip Wilson, a fost forțat să demisioneze după ce a spus despre colanții pentru care este cunoscută Lululemon că nu au fost făcuți pentru femeile „fără spațiu între coapse.”
Anul trecut, publicația The Guardian a dezvăluit că Lululemon a importat produse de îmbrăcăminte dintr-o fabrică din Bangladesh în care lucrătoarele au afirmat că au fost bătute și agresate fizic. Raportul a apărut după ce marca a lansat un parteneriat cu Fundația Națiunilor Unite pentru a reduce nivelul de stres și pentru a promova sănătatea mentală a angajaților din domeniul asistenței umanitare.
Dar mai multe muncitoare de la o fabrică din Bangladesh care confecționează îmbrăcăminte pentru Lululemon au prezentat detalii despre modul în care s-au străduit să supraviețuiască cu salarii de mizerie și s-au confruntat cu violență fizică și umilință în mod regulat din partea managerilor, care le-au numit „târfe” și „prostituate.” Compania a ordonat realizarea unei anchete.
De asemenea, la începutul acestui an, compania a fost ținta unui alt scandal după ce un angajat a promovat un tricou, care nu a fost vândut de Lululemon, ce dezvăluia stereotipurile rasiste împotriva chinezilor pe fondul pandemiei de coronavirus. Tricoul înfățișa aripi de liliac care ieșeau dintr-un recipient pentru mâncare chinezească, pe care scria „Nu, mulțumesc.”
Surse: The Guardian, BBC, CTVNews, CBC, Lululemon, Twitter, Instagram
Foto: Magazin Lululemon / Sursa: G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank