Companii aeriene din toata lumea si-au anulat complet operatiunile din cauza coronavirusului. Unde sunt parcate avioanele nefolosite
Zeci de companii aeriene din întreaga lume si-au redus activitatile cu 100 la sută dupa ce pandemia de coronavirus a dus la anularea zborurilor și a fortat avioanele sa ramâna la sol. Dintre cei 153 de transportatori, 72 au anunțat reduceri de capacitate de 100 la sută, o situatie considerata dramatica de expertii din industrie. Pe lânga pierderile masive înregistrate în ultimele saptamâni, companiile aeriene sunt nevoite sa ia masuri pentru parcarea avioanelor nefolosite, cu costuri suplimentare semnificative.
Potrivit datelor compilate de bloggerul de aviație Jason Rabinowitz și jurnaliștii Jon Ostrower, Danny Lee și Seth Miller, dintre cei 153 de transportatori aerieni analizati, 72 au anunțat reduceri de capacitate de 100 la sută. În plus, aproape 85 la sută din companiile aeriene la nivel global au facut reduceri ale activitatilor de 60% sau mai mult, conform datelor derivate din anunțurile companiilor de transport.
Ryanair, cel mai mare transportator din Europa în ceea ce priveste numarul de pasageri programați și transportati, a redus cu 100% capacitatea sa de operare, în timp ce a doua companie ca mărime de pe continent, Lufthansa, si-a redus operatiunile cu 95% pâna la 19 aprilie.
Printre companiile aeriene nord-americane care si-au redus activitatile cu 100 la sută se numara Air Transat, Compass Airlines, Pacific Coastal Airlines, Sunwing și Trans State Airlines.
Principalii operatori aerieni din Statele Unite au recurs si ei la reduceri, dar într-o proportie mi mica. Astfel, Delta Air Lines a tăiat 70 la sută din zbouri și a tinut la sol 600 de avioane, o creștere de 100 la sută fata de situatia de la jumătatea lunii martie. Între timp, United Airlines și-a redus 65% din capacitatea de zbor, inclusiv 42 la sută pe plan intern și 95% din zborurile internaționale.
American Airlines a redus 50% din capacitatea sa de zbor, inclusiv 40 la sută pe plan intern și 75 la sută internațional. JetBlue a taiat 55 la sută din zboruri și a spus că ia în considerare reduceri „substanțiale” pentru lunile iunie și iulie.
Singurii transportatori aflati în topul primelor 10 companii aeriene din America de Nord care si-au redus capacitatea de transport cu mai putin de 50 la sută sunt Southwest (25%), Alaska Airlines (15%), Spirit (cu reduceri actuale de 20 la sută, preconizate sa creasca cu la 25 la sută în luna mai) și Aeromexico (cu reduceri de 45% care au început la 17 martie și sunt programate sa tina pâna la 30 aprilie).
„Reducerile de capacitate ale transportatorilor afectează practic toate companiile aeriene din fiecare colț al lumii. Implicațiile acestor reduceri vor duce la reducerea considerabilă a conectivității globale pentru o perioadă prelungită de timp, unele companii aeriene anunțând de altfel că reducerile lor sunt nedeterminate, până la o perioadă în care condițiile se vor îmbunătăți,” a afirmat Rabinowitz pentru publicatia The Hill.
„Acestea fiind spuse, probabil ca multe companii aeriene care au fost instabile financiar înainte de izbucnirea focarului de COVID-19 nu vor supraviețui acestor reduceri de capacitate pe termen scurt,” a adăugat el. „Aceste reduceri de capacitate ale companiilor aeriene sunt fara precedent și nu există o foaie de parcurs pentru a reveni la 100% din capacitate sau garantia că asta se va întâmpla vreodată.”
„Transportatorii aerieni folosesc acum bani lichizi pe scara larga, deoarece anulările depășesc rezervările noi pentru companiile din SUA, avioanele sunt pline doar 20-30%, iar rezervările noi indică scăderi ale traficului de 70-80%, chiar dacă companiile aeriene fac reduceri masive de capacitate – iar acest lucru se agravează. în fiecare zi,” a declarat Katherine Estep, directorul comunicațiilor pentru asociația comercială Airlines for America.
„Reducerile anunțate sunt mult mai mari – probabil peste 50% începând în câteva săptămâni și ne așteptăm ca aceasta situatie să se extindă cel puțin până la jumătatea verii,” a precizat ea. „Este important să clarificăm și să înțelegem că 1) este nevoie de timp pentru a reduce capacitatea și 2) nu toate reducerile anunțate sunt reflectate încă în bazele de date publicate. Ca sa va dau un exemplu, United a anunțat că va reduce 95% din programul lor internațional. ”
Datele punctelor de control individual, preluate de la Administrația Securității Transporturilor din Statele Unite (TSA), arată o scădere majoră a călătoriilor aeriene fata de 2019. De exemplu, ziua de luni a înregistrat un numar de 331.431 de pasageri în SUA, comparativ cu 2.43 milioane în aceeasi zi a anului trecut.
Pe măsură ce pandemia de coronavirus se extinde, decalajul s-a mărit aproape în fiecare zi. De exemplu, pe 16 martie, TSA a înregistrat 1.26 milioane de călători, comparativ cu 2.39 milioane anul trecut în aceeasi zi.
Wall Street Journal, care citează surse anonime, a scris ca marile companii aeriene elaborează planuri pentru o potențială oprire a tuturor zborurilor de pasageri din cauza scăderii cererii și a focarelor de coronavirus în rândul angajaților de la centrele de control aerian.
Unde sunt parcate avioanele
Reducerea dramatica a numarului de zboruri a pus companiile aeriene în fata unei alte dileme: unde sa îsi parcheze sutele de avione nefolosite? Este o situatie delicata, în conditiile în care, înainte de declansarea pandemiei, circa 20.000 de avioane se aflau zilnic în zbor, iar sistemul, asa cum a explicat CNN, „nu este proiectat pentru ca acest numar mare de avioane să fie altundeva în afară de aer – singurul loc în care generează venituri.”
Asa cum am vazut, unele companii aeriene operează doar un numar redus de curse, iar reducerea masivă a zborurilor transatlantice la jumătatea lunii martie a dus la o reacție în lanț în ceea ce priveste mentinerea la sol a aparatelor. Delta Air Lines si-a parcat cel puțin jumătate din flota sa – mai mult de 600 de aeronave. „De asemenea, vom accelera retragerile de aeronave mai vechi, precum MD-88/90 și unele dintre aparatele noastre 767,” a declarat șeful companiei aeriene, Ed Bastian, într-un memoriu pentru angajații Delta.
De asemenea, compania Qantas din Australia a tinut la sol temporar 150 de avioane, între care aparate A380, 747 și B787-9. Transportatorul spune că înregistreaza progrese în discuțiile cu aeroporturile și guvernul cu privire la parcarea necesara aceste aeronave.
În plus, parcarea aeronavelor pe aeroporturi este costisitoare. De exemplu, principalele centre aeriene europene percep circa 285 de dolari pe oră pentru fiecare avion.
Si, totusi, cu atât de multe companii aeriene importante care îsi reduc capacitatea, unde vor fi depozitate toate aceste avioane? Într-un moment atât de delicat, multe spații de depozitare se tem de posibile reactii negative din partea publicului daca ar încerca sa profite de criza prin care trec companiile aeriene.
La complexitatea logistica a parcarii a mii de avioane se adauga si detaliile tehnice specifice ale depozitarii acestora. Pentru a se asigura că sunt parcate într-un mod care le permite să revină în serviciu în condiții de vârf atunci când zborurile se vor relua, CNN afirma ca este necesar un proces echivalent cu „o îmbălsămare aeronautică” pentru fiecare aparat. Aceasta presupune golirea diferitelor fluide, acoperirea admisiei motorului și a zonelor de evacuare, protejarea instrumentelor externe, precum tuburile pitot (utilizate pentru monitorizarea vitezei avionului în timpul zborului), acoperirea geamurilor și a anvelopelor – împreună cu alte sarcini specifice fiecărui avion.
Unul dintre locurile în care sunt depozitate avioanele este Pinal County Airpark din Arizona, creat în anii ’40 inițial ca o instalație pentru instruirea piloților militari. Astăzi, parcul aerian oferă o gamă largă de servicii de depozitare și întreținere pentru aparate comerciale mari. Regiunea arida este preferata din cauza ca reduce coroziunea avionelor, iar spatiile deschise mari sunt un alt criteriu pozitiv.
Parcul aerian are 200 de hectare potrivite pentru depozitarea avioanelor, iar costurile depind de mai multi factori – cât de mare este avionul și ce servicii suplimentare dorește proprietarul sau operatorul aerian.
„În cazul în care clientul dorește ca aeronava să fie menținuta la zi cu un timp minim pentru reactivare, pretul este mai mare decât doar simpla depozitare, deoarece există atât de multe lucruri de care aeronava are nevoie în mod special,” a declarat Jim Petty, directorul de dezvoltare economică pentru Airpark.
Dacă aeronava este doar parcată și nu este înttretinută, costurile sunt reduse. În general, aeroportul va închiria terenuri companiilor de depozitare care apoi vor furniza serviciile de parcare pentru clientii sai.
Petty a afirmat că tarifele medii pentru taxele lunare de parcare percepute în zona sunt într-un interval care este segmentat de categoriile de greutate ale aeronavei. Acestea se întind între 56.50 de dolari pe lună pentru avioanele între 5.6 tone – 11 tone, la 300 dolari pe lună între 45 de tone – 90 de tone.
Acestea, a spus el, sunt tarifele percepute de aeroport pentru fiecare aeronavă și nu neapărat tarifele percepute de firmele de depozitare care opereaza pe aeroport si care sunt mai mari, ținând cont de serviciile adăugate.
Un alt spatiu de depozitare este Roswell International Air Center din New Mexico, care îsi extinde în prezent capacitatea pentru a putea gazdui 800 de avioane. Prețurile de parcare sunt stabilite de primaria orașului Roswell, cu trei intervale de preț în funcție de dimensiunea aeronavei. Avioanele de până la 45 de tone sunt taxate cu 7 dolari pe zi; aeronavele de dimensiuni medii pâna la 90 de tone costa 10 dolari pe zi; iar avioanele mari de peste 90 de tone costa 14 dolari pe zi. De asemenea, Logistics Airport în Victorville, în sudul Californiei, este folosit si el pentru parcarea avioanelor nefolosite, fiind preferat pentru umiditatea scăzută si pistele suficient de lungi pentru a primi avioane comerciale de diferite dimensiuni. La fel, Phoenix Goodyear Airport din Arizona.
CNN a citat si cazul aeroportului din Copenhaga, în Danemarca, care a venit cu o soluție diferită pentru generarea unei noi capacități de parcare. Două dintre cele trei piste ale aeroportului danez au fost dezafectate temporar și sunt folosite pentru a găzdui avioane, lăsând doar o singura pista activă pentru toate decolările și aterizările.
Expertii citati de Los Angeles Times sustin ca întrebarea actuala pentru companiile aeriene este cât timp vor trebui să parcheze avioanele neutilizate. Dacă industria se așteaptă ca focarul de coronavirus să afecteze călătoriile timp de mai multe luni, atunci avioanele tinute la sol pot suferi un proces mai lung de revenire la forma de zbor. Dar, dacă se preconizează că zborurile se vor relua în câteva săptămâni, avioanele depozitate pot primi pur și simplu întreținerea de rutină, astfel încât să poată fi gata să zboare în cel mai scurt timp.
Surse: The Hill, CNN, Los Angeles Times
Foto: G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii