G4Media.ro

Companiile aeriene trebuie să monitorizeze impactul climatic al dârelor de fum lăsate…

Sursa foto: pixabay.com

Companiile aeriene trebuie să monitorizeze impactul climatic al dârelor de fum lăsate pe cer, spun noile norme UE

Companiile aeriene care operează zboruri de pe aeroporturile europene vor trebui în curând să raporteze Comisiei Europene impactul climatic estimat al urmelor de vapori provenite de la motoarele cu reacție, precum și cantitatea de dioxid de carbon pe care o emit anual, relatează Euronews.com.

Industria aeronautică a făcut presiuni puternice împotriva noilor norme – adoptate de delegații guvernamentali cu ușile închise – afirmând că nu există suficiente date de cercetare privind efectele dârelor de fum.

Dar Comisia Europeană, deși a recunoscut „incertitudinile inerente” cu privire la impactul asupra climei al industriei aviației, altele decât CO2, a declarat că „contribuția netă la încălzirea globală [este] bine cunoscută” și că noile cerințe de raportare vor contribui la aprofundarea cunoștințelor.

„Studiile au arătat că incertitudinea privind aceste efecte nu este un motiv suficient pentru a evita luarea de măsuri”, a declarat executivul UE.

Urmele conțin oxizi de azot, carbon negru și alte substanțe dăunătoare climei și s-a demonstrat că favorizează acoperirea cu nori în atmosfera înaltă, unde, spre deosebire de norii joși, contribuie la captarea căldurii.

Unele estimări sugerează că contribuția lor la încălzirea globală este cel puțin la fel de mare ca cea a 2% din emisiile mondiale de dioxid de carbon care provin de la aeronave.

Grupurile de protecție a mediului au criticat o excepție temporară pentru zborurile pe distanțe lungi, prevăzută în textul final convenit. Normele se vor aplica anul viitor doar zborurilor între aeroporturile din Spațiul Economic European – adică UE plus Islanda, Norvegia și Elveția.

„Companiile aeriene pe distanțe lungi beneficiază din nou de un tratament preferențial din partea UE”, a declarat Krisztina Hencz, manager pentru politica în domeniul aviației la grupul de lobby Transport & Environment din Bruxelles. „Au muncit din greu pentru a submina acțiunile și cercetările privind non-CO2 și sunt recompensate pentru eforturile lor”.

„În cele din urmă, această propunere a existat pentru a ajuta la o mai bună înțelegere a problemei non-CO2 și acest efort a fost împiedicat”, a declarat Hencz pentru Euronews, menționând că companiile aeriene au obținut doar o concesie limitată din partea legislatorilor – normele se vor extinde la toate zborurile spre și dinspre UE din 2027.

Legislația vine în urma unei reforme recente a sistemului european de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS), în cadrul căruia anumite companii trebuie să liciteze pentru cote pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit. Prețul este în prezent de aproximativ 70 EUR pe tonă – aproximativ emisiile generate de o călătorie transatlantică dus-întors a unui singur pasager.

Noua legislație a UE stabilește, de asemenea, norme privind modul de estimare a amprentei de carbon a combustibililor sustenabili pentru aviație, care pot fi produși din biocombustibili, deșeuri organice sau hidrogen verde.

Orice combustibil a cărui amprentă de carbon pe durata ciclului de viață este cu cel puțin 70% mai mică decât cea a kerosenului standard va fi clasificat ca având emisii zero în sensul schemei de comercializare. În cazul în care se utilizează energie electrică regenerabilă pentru sintetizarea combustibililor durabili, aceasta trebuie să provină de la turbine eoliene, panouri solare sau capacități similare nou instalate și dedicate.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...