Companiile de stat din Polonia finanțează prin publicitate publicațiile care contestă drepturile homosexualilor
Companiile de stat din Polonia alocă sume consistente pentru publicitate în publicațiile care susțin politicile guvernului de la Varșovia, al Partidului Lege și Justiție (PiS), în special pe cele care contestă drepturile comunității gay, se arată într-un studiu de piață efectuat de Kantar, informează agenția Reuters.
În avanpremiera alegerilor din octombrie, drepturile comunității gay din Polonia au generat dezbateri aprinse, partidul de guvernământ fiind acuzat că alimentează homofobia. Datele colectate de Kantar Media arată că PiS sprijină financiar, prin intermediul contractelor de publicitate pentru companiile de stat, publicațiile proguvernamentale.
”Companiile de stat sprijină media care promovează valorile guvernului. Întotdeauna lucrurile au stat așa însă niciodată la o asemenea scară”, a declarat Wiesclaw Godzic, analist media și profesor la Universitatea de Științe Sociale și Discipline Umaniste de la Varșovia.
Potrivit datelor Kantar, săptămânalul conservator Gazeta Polska, cel care a distribuit luna trecută stickere inscripționate ”Fără LGBT”, a înregistrat o creștere a veniturilor din publicitate de la 10.000 de euro în 2015 la peste 2.000.000 în 2018.
Un alt săptămânal, Sieci, a avut în aceeași perioadă o creștere de 30 de ori a banilor obținuți din publicitate la companiile de stat ajungând la 7.000.000 de euro. Sieci a publicat un articol în care a descris atacul violent asupra unei parade gay la Bialystok, afirmând că acesta a fost o tentativă a opoziției de a discredita guvernul polonez deoarece primarul orașului, de opoziție, a autorizat desfășurarea concomitentă a paradei cu o manifestație a extremei drepte. ”Motivația atacatorilor este clară: nnu sunt de acord ca teritoriul lor să fie infectat cu ideologia stângistă care are ca scop să elimine simțul moral al copiilor și să slăbească familiile”, se arăta într-un articol intitulat ”Se apropie un atac masiv asupra Poloniei”
În pofida banilor primiți de la companiile de stat, tirajele acestor publicații au înregistrat scăderi semnificative în acești ani. Printre companiile care au cumpărat publicitate în paginile lor se află companie de gaze PGNiG, grupul energetic Energa și PKO BP, cea mai mare bancă poloneză, toate trei refuzând să comenteze subiectul.
PiS susține că schimbările făcute de către companiile statului în bugetele pentru publicitate sunt destinate să corecteze dezechilibrele create în timpul guvernărilor liberale. ”Politicile companiilor trebuie, într-un mod, să sprijine pluralismul presei în Polonia, a declarat ministrul adjunct al Culturii Pawel Lewandowski.
Datele Kantar au arătat că, în paralel, contractele pentru presa de opoziție s-au redus apreciabil. Astfel, cotidianul Gazeta Wyborcza a înregistrat o scădere cu 97% în numai trei ani. În cazul tabloidului Fakt, scăderea este de 70%.
Foto: Jaroslaw Kaczynski, liderul PiS
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
12 comentarii