Companiile Primăriei, găuri negre în economia Bucureștiului. În șase luni, o companie a cheltuit 230.000 de euro și a produs 3000/ Pază și Securitate cu pierderi de 800.000 de euro
Cele 22 de companii înfiinţate de municipalitate îşi dovedesc ineficienţa pe zi ce trece. Toate companiile care şi-au publicat bilanţul contabil pe primele şase luni merg pe minus, nici una nu a ajuns să aibă performanţele prognozate în planul de afaceri. Nu au reuşit nici măcar să angajeze oameni suficienţi, deşi dau salarii mari comparativ cu media pieţei. G4Media.ro a analizat datele financiare publicate pe site-urile a trei dintre companiile înfiinţate la dorinţa Gabrielei Firea.
1. Compania Municipală Turistică, firma primăriei care, în jumătate de an, a încasat 3 mii de euro şi a cheltuit 230 de mii
Mai mult de jumătate din bani au ajuns în salarii.
Denumire – Compania Municipală Turistică
Buget estimat 2018
Venituri- 13.020.000 lei
Cheltuieli – 12.203.000 ( din care 4.308.000 cheltuieli cu salariile – 35%)
Bilant contabil 31.06.2018
Venituri: 13 990 de lei
Cheltuieli: 1.085.845 (662.873 de lei – 61%)
Salariu director: 14424 de lei pe luna
Ce ar trebui sa facă:
Compania Municipală Turistică ar trebui să funcţioneze ca o agenţie de turism şi ar trebui să se ocupe de promovarea Bucureştiului prin:
– servicii de rezervare pentru călătorii, excursii, tururi, transport, cazare, masă, vizite la muzee sau monumente de interes istoric sau cultural;
– rezervări pentru transport, hoteluri, restaurante, închiriere de mașini, divertisment și sport etc.;
– vânzare de bilete pentru evenimente culturale, sportive, muzicale și de divertisment;
– asistență și furnizare de informații de călătorie pentru turiști, inclusiv prin oferirea serviciilor de ghidaj turistic;
– orice altă activitate legată de promovarea turistică a orașului București.
Abia în iunie 2016 la aproape un an de la înfiinţare, Consiliul de Administraţie al companiei aproba închirierea unor spaţii pentru a fiinţa ca agenţie de promovare.
Conform bilanţului contabil Firma are, după prima jumătate de an de funcţionare din 2018, încasări de 13.990 de lei şi cheltuieli de 1085845 lei.
La capitolul contracte, pe site-ul companiei este postat unul singur, cu o altă companie a Primăriei – Compania Municipală Tehnologia Informaţiei căreia îi plăteşte 6409,34 de lei cu TVA inclus pentru creare şi găzduire site.
Pe site-ul de licitaţii publice, e-licitatie.ro, informațiile sunt, de asemenea, puține. De acolo, rezulta că singura activitate importantă a firmei legată de turism a fost amenajarea unui stand de expozant în cadrul proiectului „Regata Marii Uniri – Flotila Romania Centenar 2018”.
G4media.ro a prezentat cum a fost organizată această manifestare de o altă companie a primăriei, Compania Municipală de Agrement SA condusă de Diana Chifa, o apropiată a familiei Firea-Pandele.
Amenajarea standului de participant la Regata Marii Uniri – Flotila România centenar 2018 a costat 132180 de lei ( 28 de mii de euro) şi a fost făcut de o firma din Constanta S.C. Skaarchitects S.R.L. Societatea mai are contracte şi cu Muzeul Naţional de Artă al României, tot pentru amenajarea de expoziţii, dar la sume mai modeste.
2. Compania Municipală Pază şi Securitate – venituri de 30 de ori mai mici decât cele prognozate, 800.000 de euro pierdere.
Denumire – Compania Municipală Pază şi Securitate
Buget estimat 2018 :
Venituri- 60.500.00 lei
Cheltuieli – 48.873.820 ( din care 4.308.000 cheltuieli cu salariile – 35%)
Bilant contabil trimestrul II:
Venituri: 1.253.717de lei
Cheltuieli: 5.060.025 lei
Pierdere: 3.806308 lei
Compania Municipală Pază şi Securitate este societatea primăriei care ar trebui asigurată paza şcolilor, spitalelor şi a celorlalte instituţii aflate în subordinea primăriei, dar şi oferirea de servicii către firme private. Conform site-ului companiei, aceasta ar trebui să asigure şi servicii de:
1. Paza și protecția persoanelor, obiectivelor, bunurilor și valorilor și consultanță;
2. Monitorizare sistemelor de alarmă și intervenția la semnalele acestora;
3. Servicii de gardă de corp și consultanța în domeniu;
4. Proiectare, instalare, întreținere sisteme de alarmare la efracție și început de incendiu, control acces și CCTV;
5. Servicii de transport bunuri și valori și consultanță.
În scurta perioadă de la înființare și până la licențiere ne-am bazat pe o echipă de profesioniști cu experiență în domeniu și am elaborat regulamente, norme, proceduri și soluții de securitate.
Tot Compania Municipală Pază şi Securitate se poate lăuda cu conducători de soi, pe care îi recomandă apropierea de Gabriela Firea. G4media.ro vă prezenta că, la începutul lunii mai 2018, fostul propagandist al Telejurnalului comunist, Cornelius Roșiianu devenea membru al Consiliului de Administraţie a companiei. Între timp, Roşiianu a avansat şi este preşedintele Consiliului de Administraţie.
La capitolul achiziţii, mai bine de un sfert din bugetul de cheltuieli programat pe anul acesta – 1.099.000 de lei – merge în reclame şi servicii juridice. Mai exact, compania vrea să contracteze publicitate în două rânduri, o dată de 50.000 de lei şi a doua oară de 120.000 de lei. 120 de mii de lei ar merge şi pentru „servicii de reprezentare şi consultanţă juridică”. Bani ar mai merge şi în servicii de spălat autoturisme – 10.000 de lei, servicii de formare profesională – 10.000 de lei sau în aranjamente florale – 1000 de lei. (Detalii aici)
Până acum, aceste achiziţii nu se regăsesc pe site-ul de licitaţii publice, apar, însă, date despre alte achiziţii: un scaun directoral ergonomic, „cu tapițerie din mesh pentru o mai buna circulație a aerului” al cărui preţ se ridică la 10.510 lei, aspirator umed-uscat de 379.98 lei sau 1000 de tricouri polo.
Ca furnizor de servicii publice, Compania Municipală Pază şi Securitate Bucureşti nu a câştigat nicio licitaţie sau o atribuire directă.
3. Compania Municipală Imobiliară – zero venituri în şase luni
Denumire – Compania Municipală Imobiliară S.A. (Detalii aici)
Buget estimat 2018
Venituri- 32.500.000 de lei
Cheltuieli – 31.570.000 ( din care 13.430.000 cheltuieli cu salariile – 42,5%)
Bilant contabil 31.06.2018
Venituri: 0 de lei
Cheltuieli: 841.105 de lei
Oficial, compania ar trebui să se ocupe de „administrarea locuințelor, a curților și a spațiilor cu altă destinație din fondul imobiliar de stat și al Municipiului București pe bază de comision sau contract reprezintă principala activitate a Companiei Municipale lmobiliara București S.A. în plus, societatea are ca obiectiv să cumpere și să vândă bunuri imobiliare, să închirieze și să subînchirieze imobile proprii sau în leasing, precum și să deruleze activități de igienizare a clădirilor din proprietate.” Practic, din datele contabile, rezultă că, în prima jumătate de an, nu a reușit să încheie niciun contract profitabil.
Deşi nu se poate lăuda cu încheierea de afaceri profitabile, compania se poate lăuda că dă bonuri de masa, tichete cadou şi tichete de vacanţă. Pe 8 aprilie, încheia contract pentru 9 persoane pentru bonuri de masă şi tichete cadou iar pe 25 iulie, comanda tichete de vacanţă. A mai cumpărat laptopuri şi obiecte de birotică. Din cei 841.105 lei cheltuiți, 298.095 de lei au mers doar în salarii.
Articolul este publicat în cadrul proiectului ”Capitalismul de stat”, finanțat de Fondul pentru Democrație.
(Sursa Foto: Inquamphotos/ Autor: Octav Ganea)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
18 comentarii