G4Media.ro

Construcția căii ferate spre aeroportul Otopeni stârnește nemulțumiri. Oamenii expropriați se plâng…

Construcția căii ferate spre aeroportul Otopeni stârnește nemulțumiri. Oamenii expropriați se plâng că primesc bani puțini și se tem că zgomotul și vibrațiile le vor face casele de nelocuit

Proiectul de aproape 400 de milioane de lei prin care Capitala se va lega printr-o linie de cale ferată de aeroportul Henri Coandă stârnește nemulțumirea oamenilor care vor fi expropriați. În cadrul dezbaterii publice organizată de Ministerul Transporturilor aceștia s-au plâns că trenul le va trece la câțiva metri de fereastre și că zgomotul și vibrațiile le vor face viața un calvar.

De partea cealaltă, CFR SA a dat în repetate rânduri asigurări că proiectul nu va afecta proprietăţile din zonă. Oamenii nu sunt, însă, convinși și cer să le fie plătite despăgubiri corecte, acuzând prețul mic cu care statul vrea să le ia terenurile. În plus, reclamă începerea ilegală a lucrărilor. În teren, asocierea româno-germană, formată din companiile Arcada Company, ISPCF și DB Engineering & Consulting GMBH, a început organizarea de șantier.

În mai anul viitor, vom merge cu trenul până la aeroportul Otopeni, promit autoritățile și constructorul care a câștigat licitația pentru realizarea celor 3 kilometri de cale ferată și a viaductului peste DN1. Ceea ce înseamnă că lucrările trebuie să se desfășoare în ritm alert. Dacă vestea este una bună pentru pasagerii aeroportului Otopeni, pentru persoanele ale căror proprietăți se află pe traseul proiectului este cum nu se poate mai proastă.

În cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Transporturilor, oamenii s-au plâns că despăgubirile stabilite conform grilei notarilor publici sunt mici. Ministerul Transporturilor a evaluat la aproape 7 milioane de lei celor 75.500 de metri pătrați necesari pentru construcția legăturii feroviare cu Aeroportul Otopeni. Din această sumă, circa 2,9 milioane lei vor merge către Compania Națională Aeroporturi București.

“Nu se poate să se ofere 20.000 de lei pentru 130 de metri pătrați în Otopeni”, a declarat Sorin Sfetcu, avocatul uneia din persoanele expropriate.

“Pentru terenul extravilan ne-au propus 9,31 lei pe metrul pătrat, iar pentru cel intravilan în jur de 100 de lei pe metrul pătrat în zonă în care terenul este în jur de 100 de euro metrul pătrat la vânzare”, a precizat și Mariana Iancu, o altă locatară din zonă afectată de lucrări.

În plus, oamenii cer ca la stabilirea despăgubirilor să se țină cont că locuințele și terenurile lor devin nefolosibile după construirea căii ferate.

Foto: G4Media.ro

“Se contestă aspectul exproprierii înjumătățite, adică pe bucăți. Nu poți să expropriezi jumătate dintr-un teren, lași casa și pui o talpă de pod pe unde urmează să treacă un pod de mare viteză. (…) În plus, legea prevede și o zonă de siguranță de 100 de metri, care este expropriată în fapt, nu neapărat în drept, deoarece Ministerul Transporturilor poate să vină să spună tu nu mai ai voie să faci nimic aici, Sau dacă vrei să te extinzi pe terenul care ți-a mai rămas nu o să poți să faci asta pentru că vei avea nevoie de niște avize suplimentare de la Ministerul Transporturilor”, a precizat și avocatul Adrian Cuculis, care reprezintă o parte din persoanele afectate de proiect. Potrivit acestuia, marginea viaductului se va afla la doar puțin peste 6 metri de una dintre case.

CFR SA, însă, printr-un comunicat emis săptămâna trecută declara altceva. Potrivit companiei care administrează infrastructura feroviară “distanța măsurată de la marginea viaductului la fața clădirii/locuinței aceasta este cuprinsă între minimum 14,71 m și maximum 27,78 m. Singura execepție o reprezintă o anexă/extindere fără număr cadastral, situată la o distanță de 8,53 m de la marginea viaductului”.

În plus, spun reprezentanții CFR SA, doar 5 dintre cele 42 de pile ale viaductului sunt prevăzute a fi construite în zona locuită, fără a fi afectate însă clădirile, iar lucrarea va fi astfel realizată astfel încât să fie amortizate vibrațiile și zgomotul, fiind instalate panouri fonoabsorbante.

Toate asigurările date de CFR SA nu îi conving, însă, pe cei cărora acest proiect amenință să le dea viața peste cap. Oamenii sunt supărați și pentru că lucrările au început, lucru ilegal, deși Ministerul Transporturilor anunță că proiectul de Hotărâre de Guvern privind exproprierile este încă în dezbatere publică.

“Dacă dezbaterea publică ar fi contat nu s-ar fi apucat deja de organizarea de șantier. Aceasta se face exclusiv prin obținerea autorizației de construire și nicidecum înainte să obții această autorizație. Este absurd să considerăm că există o autorizație în condițiile în care nici hotărârea de govern nu este dată”, a declarat avocatul Adrian Cuculis.

Contactați de G4Media pentru a explica în baza cărei autorizații a început organizarea de șantier asocierea Arcada Company-ISPCF-DB Engineering & Consulting GMBH, reprezentanții CFR SA au precizat că vor reveni cu un răspuns. Până la publicarea acestui material nu ni s-a comunicat acest răspuns.

Conectarea Aeroportului Otopeni de Capitală printr-o legătură, alta decât cea rutieră, este una dintre cerințele puse autorităților de la București pentru ca România să găzduiască 4 meciuri din cadrul Campionatului European de Fotbal din vara lui 2020.

Potrivit reprezentanților CFR SA, la finalizarea lucrărilor, în condițiile în care nu se va face nicio oprire, cei circa 20 de kilometri dintre Gara de Nord și Aeroportul Otopeni vor putea fi parcurși în 22 de minute. După finalizarea lucrărilor la legătura feroviară directă, CFR SA estimează că în fiecare tren care va circula se vor afla în medie circa 250 de călători. Garniturile ar urma să circule din jumătate în jumătate de oră.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

18 comentarii

  1. Se vede gena dictatoriala a statului roman. Ei fac ce vor, fara sa se gandeasca la oameni.

    De aceea trebuie sa incepem curatenia in stat, iar prima actiune e mersul la vot, de fiecare data.

    • Tot prost ai rămas, bah!

    • Tot trol împuțit ai rămas, RealGogule

    • lasa-ne, nene! nu te poti opune progesului doar ca vrei tu bani mai multi de la stat!

    • Probabil esti un frustrat care locuiește în garsonieră, prin urmare nu prea ai noțiunea de proprietate ! Dar fă un exercițiu și imaginează-ți că primaria îți ia garsoniera si îți dă jumătate din pretul ei pe ea ? Cum te-ai simți ?

  2. Si prosti, si incompententi, si rau voitori. Exista cale ferata existenta care traverseaza DN1 ! Se poate prelungi aia pana la aeroport mult mai ieftin, si facut un sistem multimodal care sa ajunga direct in terminal. Asa or sa faca viaductul ala kitchos care nu exista nicaieri in lume la intrarea intr-un aeroport

  3. Statul face fix cum vrea, pentru ca poate. Iar supusii carora li se vor lua terenurile sa fie in cuget si simtiri alaturi de majoritatea celorlalti supusi socialisti, carora Statul le da tot ce crede el ca au ei nevoie (dar le si ia tot ce are el nevoie!). Sa inteleaga ca au si ceilalti (mai ales suporterii straini) nevoie de un transport rapid pana la aeroport si sa cedeze cu bucurie din bunurile proprii pentru binele societatii in ansamblu.

    La fel cum fac si cei care lucreaza in privat, pentru binele (cel putin a acelei parti a) birocratilor care freaca menta pe la serviciu (asta daca dau pe acolo), angajati pe pile si directive de partid. Sa luam ca exemplu „Oficiul pentru Cinstirea Memoriei Eroilor Neamului” – ce fac astia toata ziua si de ce nu pot romanii verzi sa ii cinsteasca in cadrul fiintei lor pe eroi?!? :mrgreen:

    Concluzia e una singura: civismul trebuie exersat si pozitiile trebuie exprimate inclusiv in situatiile in care pare ca nu e problema ta.
    Intr-un final, iti vine si tie randul si nu va fi nimeni sa te sustina la momentul respectiv! Precum e cazul nefericitilor carora li se vor distruge proprietatile dar li se vor da bani de covrigi in schimb. 🙁

  4. In Romania se face prea mult caz de autostrazi. Sigur ca nu e niciuna facuta si trebuie facite cateva. Dar ca tara suntem pe inveras fata de restul lumii. In restul lumii s-a inteles ca cu cat faci mai multe austrazi cu atat creste traficul, nu se diminueaza. Congestia nu scade. Ca urmare acolo prioritatea e construirea si resuscitarea tranaportului public pe cale ferata de pilda, atat din motive economice (timp nepierdut in trafic, cost redus), cat si din motive practice de congestie cat si din motive ecologice….In Romania totul e cam pe dos si in urma!

  5. mint cu nerusinare in continuare,la o casa o sa treaca la o distanta de 6 m, dar nu ,acest lucru nu are nici un impact asupra propietarilor ,astia sunt mai rai decat comunistii,de ce sa continuam cu ceea ce avem deja cand putem face ceva prost pe bani multi

    • te invit sa masori distanta de la sina la unele case in zona chitila din sectorul 1…sa-mi spui cat iti iese si dupa aia mai discutam! :)))

    • @ion. Asta a ta fiind un argument pentru care teza, mai exact?!?

      Ce va mai place sa va cititi singuri … 😆

  6. In cazul aeroportului Baneasa, mai intai a fost aeroportul, apoi niste potentati ai vremii si-au construit casele la cativa metri de pista. Scandal mare, ca nu se pot odihni oamenii de zgomotul avioanelor. Solutia? S-a inchis aeroportul.

    Aici, calea ferata va trece la cativa metri de casele oamenilor, de data asta casele fiind construite mai intai. Iar scandal mare, zgomot, vibratii, umbra, etc. Urmand precedentul exemplu, cine a venit ultimul are dreptate. Deci, casele trebuie sa dispara, ca doar s-a mai facut asa.

    Nu neg ca solutia aleasa de proiectanti este proasta, deoarece exista o alta cale ferata deja facuta, care mai trebuie doar prelungita, fara mari inconveniente. Dar probabil ca cineva de acum vrea sa-si treaca in CV un pod care intra in aeroport. Ca tichia cu margaritar.
    Dar si de partea cealalta vad aceeasi nepasare: Eu mi-am facut casa aici, nu ma intereseaza de restul. Exproprierile nu se fac la pretul pietei, decat daca ai ceva rude in partidul de guvernamant.
    Iar de cand am auzit cum a ramas treaba cu aeroportul Baneasa, si se pare ca in curand si Otopeniul va avea aceeasi soarta, ca deh, si-a facut Tiriac pationar in zona si-l deranjeaza avioanele, mi s-a cam luat de astia care se plang de exproprieri. Tot soiul de arivisti, care au aflat pe unde va trece culoarul de expropriat si si-au luat terenuri, iar acum vor sa faca afaceri… Bineinteles, aparati de avocati de arivisti, gen Cuculis asta, Piperea sau alte nume.

  7. @Marcu : cazul Aeroportul Baneasa inchis de niste potentati care si-au construit fraudulos vile langa pista e exemplu exceptional de cum in tara asta legea, ratiunea, economia, interesul public si bunul sunt tinute ostatice de bunul plac al unor corupti, al unor plutocrati, al unor oligarhic!

  8. Parcă văd că restricționează mersul trenul pe timpul nopții.
    Dau banii degeaba, daca îl închid noaptea.
    Adică tot la mafia taxiurilor vom fi? Că sunt o mulțime de avioane care aterizează la orele 22,23,24, 01, 02.

  9. Unii nu vad padurea din cauza copacilor…
    1. Solutia cu apendicele la calea ferata existenta a fost publicata înca din 1994. Au dreptate cei ce zic ca viaductul e o facatura. Pentru a reduce riscurile în cazul vreunei aterizari fortate, la Baneasa si la Otopeni s-au pus pe sosea stâlpi de iluminat mai scunzi si mai sfrijiti. Acum vor o structura robusta la ceva metri deasupra solului. IDIOTI!!
    2. A studiat careva o solutie similara cu cea de la Frankfurt, anume devierea caii ferate Bucuresti-Ploiesti cu gara subterana la Otopeni? Ar fi servit pasageri din Ploiesti, Braila si Galati. Si nu ar mai fi atât de necesar metrou pâna la aeroport.
    3. In spiritul corectitudinii: organizarea de santier se poate autoriza separat de constructia propriu-zisa; a verificat vreun avocat daca s-a aprobat DTOE?

  10. Gara aeroportului Fumicino(Roma) are cateva elemente de similitudine cu acest proiect.