Construcția submarinelor nucleare din Rusia a ajuns la un nivel record în perioada post-sovietică. Rusia construiește și mai multe spărgătoare de gheață
Șantierul naval Sevmash, singurul din țară care construiește submarine cu propulsie nucleară, a înregistrat un an record în 2021. Trei submarine au fost predate marinei militare, două au fost lansate la apă și a început construcția altor două.
Din ultimele zile ale Uniunii Sovietice, lucrătorii de la șantierul de construcții și reparații Severodvinsk nu au fost mai ocupați ca acum. Programul de modernizare a marinei din ultimul deceniu contrastează puternic cu neglijența considerabilă din anii de după dezintegrarea Uniunii Sovietice.
Anul 2022 marchează 10 ani de când primul submarin multifuncțional, a patra generație al Marinei Ruse, Severodvinsk, a lansat cu succes o rachetă de croazieră Kalibr dintr-o poziție scufundată în Marea Albă. Deși a durat aproape 20 de ani pentru a finaliza construcția Severodvinsk, acum navele din clasa Yasen-M sunt construite mai repede.
Construcția submarinului Novosibirsk, care a fost pus în funcțiune la sfârșitul lui decembrie 2021, a durat opt ani.
Perioade similare de construcție se întâlnesc și pentru noile submarine cu rachete balistice din clasa Borei-A, după Yury Dolgoruky, care a durat 16 ani de la început în 1996 până la punerea în funcțiune pentru Flota de Nord în 2012. Knyaz Oleg, predat Flotei Pacificului chiar înainte de Crăciun, anul trecut, a fost terminat după șapte ani.
Începând cu 1 ianuarie 2022, 13 submarine cu propulsie nucleară se află în diferite etape de construcție la șantierul Sevmash și sunt de așteptat să fie livrate marinei militare înainte de 2027.
În timp ce o publicitate deosebită este acordată ceremoniilor de lansăre și punere în funcțiune a submarinelor cu rachete balistice și a submarinelor multifuncționale, se cunoaște mult mai puțin despre submarinele cu scop special.
Barents Observer a relatat de mai multe ori despre Belgord, cel mai lung submarin din lume construit pe o carenă modificată de clasă Oscar-II. Submarinul va fi purtătorul noilor drone cu propulsie nucleară Poseidon și va avea sediul probabil cu Flota Pacificului în cursul acestui an.
Alți doi transportatori ai dronei Poseidon sunt în prezent în construcție la șantierul Sevmash, Habarovsk și Ulianovsk.
Alte submarine neconfirmate care ar putea fi în curs de construire în anii următori sunt încă două nave din clasa Borei-A, încă două portavioane Poseidon și unul sau două mini-submarine cu destinație specială care urmează să navigheze pentru GUGI – Direcția principală pentru adâncime a Ministerului Apărării. Cercetarea pe mare.
Lucrările de proiectare pentru submarinele cu propulsie nucleară de generația a cincea, denumite clasa Husky, ar fi în curs de desfășurare, dar până acum nu au fost semnate contracte.
Pe lângă noile submarine, șantierul Sevmash lucrează la repararea și modernizarea marelui crucișător de luptă cu propulsie nucleară Amiral Nahimov. Inițial pusă în funcțiune în Marina Sovietică în 1988, nava de război a fost rareori desfășurată pe mare și s-a aflat în Severodvinsk în ultimii 23 de ani. Dacă nu sunt anunțate alte întârzieri, crucișătorul de luptă va fi repus în funcțiune pentru Flota Nordului în 2023.
Barents Observer listează submarinele aflate în construcție de către Federația Rusă la 1 ianuarie 2022
Clasa Borei-A
- Generalissim Suvorov
- Împăratul Aleksandr III
- Cneazul Pojarskii
- Dmitry Donskoy
- Cneazul Potemkin
Clasa Yasen-M
- Krasnoyarsk
- Arhangelsk
- Perm
- Voronej
- Vladivostok
Submarine cu destinație specială
- Belgorod
- Habarovsk
- Ulianovsk
Totodată, Rusia a accelerat construcția spărgătoarelor de gheață, care potrivit Forțelor Armate Ruse, vor avea o importanță majoră pentru dezvoltarea zonei arctice, explorarea apelor arctice și protecția Rutei Mării Nordului, relatează Barents Observer.
Construcția navelor va fi de „înaltă prioritate în 2022 și în perspectivă pe termen scurt”, subliniază reprezentanții militari.
În cursul anului, vasul Yevpaty Kolovrat va pleca din șantierul naval Almaz din St.Peterburg și va stabili cursul către apele înghețate din nordul îndepărtat. Nava de 85 de metri lungime, prima din proiectul 21180M, va aparține Flotei Pacificului a Rusiei și va sparge gheața pentru navele de război de-a lungul coastelor de est ale țării.
Nava este o versiune modernizată a lui Ilya Muramets, spărgătorul de gheață care a fost inclus în Flota Nordului în 2017.
Spărgătoarele de gheață sunt construite pe măsură ce Marina Rusă își intensifică prezența în apele arctice. În ultimii câțiva ani, Flota Nordului a desfășurat mai multe exerciții și expediții majore în apele nordice îndepărtate, inclusiv în zonele din jurul arhipelagurilor Ținutului Franz Josef, Novaia Zemlya, Severnaya Zemlya și Insulele Noii Siberii.
sursa: Barents, Observer, The Moscow Times, sursa foto: Kremlin.ru
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
11 comentarii