G4Media.ro

Constructorul spaniol al autostrăzii Lugoj-Deva îl acuză pe ministrul Cuc de rezilierea…

Constructorul spaniol al autostrăzii Lugoj-Deva îl acuză pe ministrul Cuc de rezilierea abuzivă a contractului și aduce acuzații grave către CNAIR: ”Lotul 3 este finalizat și așteaptă recepția pentru a fi dat în folosință”

COMSA Corporación, parte a asocierii care a câștigat licitația de construire a lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, susține că a existat o colaborare ”extrem de dificilă” cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), dar că, în cele din urmă, bucata de autostradă a fost finalizată și se așteaptă recepția lucrărilor. Compania îl acuză pe Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, că a reziliat abuziv contractul după ce, timp de două săptămâni, au așteptat încheierea oficială a lucrărilor:

”Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva este finalizat și așteaptă recepția pentru a fi dat în folosință. Ministrul Cuc a reziliat însă contractul într-un mod absolut abuziv!”, arată societatea într-un comunicat de presă trimis joi.

”Piedicile înregistrate de Asociere pe parcursul derulării proiectului cât și rezilierea contractului în momentul în care construirea lotului 3 a fost finalizată ridică mari semne de întrebare despre integritatea și buna credință a autorităților statului, care intenționat au adus întârzieri în desfășurarea lucrărilor”, mai arată constructorii.

Aceștia mai spun că întârzierile lucrărilor au fost cauzate în principal de măsurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obținerea Acordului de mediu, fapt care ar fi prejudiciat financiar societatea.

”În septembrie 2017, în decizia luată de Curtea Internațională de Arbitraj, ne-a fost recunoscută extinderea termenului de execuție și a decis ca CNAIR să plătească revendicările pe care antreprenorul le avea deja câștigate în valoare aproximativă de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume. În urma acestor întâmplări, CNAIR și-a exercitat pe deplin forța într-o manieră absolut abuzivă, încălcând toate clauzele contractuale anterioare, continuând să amenințe Asocierea cu penalități, neconformități, instrucțiuni de remediere:

Cu rea-credință și într-un mod complet abuziv, conducerea CNAIR, după ce a stabilit oficial toate aceste probleme și după ce noi am executat aceste lucrări timp de mai bine de un an, a transmis o notificare, în decembrie 2017, prin care am fost informați că nu dorește să plătească niciuna dintre lucrările executate și în care practic nu recunoaște Autorizația de Construcție semnată de ministrul Transporturilor cu noile planuri de deviere a drumului național!”, mai arată constructorii în comunicat.

Societatea mai spune că epopeea constructorilor nu s-a terminat și că ”lovitura de grație urmează să vină”:

”Epopeea Asocierii TELOXIM CON – COMSA – ALDESA CONSTRUCCIONES – ARCADIS EUROMETUDES nu s-a terminat, pentru că lovitura de grație urmează să vină. Spre sfârșitul proiectului, pe data de 26 iunie 2019 a avut loc o nouă ședință oficială, unde s-a discutat despre faptul ca Proiectul se apropie de sfârșit, si se estimează că autostrada va putea fi dată în trafic în aproximativ o lună. Cu această ocazie s-a pus sub semnul întrebării modalitatea contractuală de efectuare a plăților rămase.

Lucrările s-au desfășurat cu o normalitate absolută până când s-a schimbat din nou conducerea CNAIR, și pe la mijlocul lunii iulie 2019 este numită aceeași echipă care anterior a acționat abuziv împotriva noastră. Evident, avem din nou sentimentul că suntem șantajați, numai că, acum lucrările sunt practic finalizate și gata de a fi puse în funcțiune”.

Astfel, se blochează posibilitatea populației României de a se bucura, din motive ascunse, din răzbunare și acțiuni deplasate ale autorității contractante, de această porțiune de autostradă care este gata să fie folosită”, se mai arată în comunicat.

Constructorul susține că, în 25 iulie, ministrul Cuc i-a felicitat pentru lucrări și că tot atunci s-a stabilit ca autostrada să fie deschisă în 12 august:

”Este, pentru noi cu atât mai frustrant ce se întâmplă acum, cu cât pe data de 25 iulie dl. ministru Cuc, împreuna cu directorul general al CNAIR și echipa sa, au vizitat șantierul și au afirmat că toate lucrările practic sunt finalizate și gata de a fi puse în trafic. În mod surprinzător, a fost felicitat și Project Manager-ul pentru munca depusă. Tot atunci s-a stabilit ca lotul să fie deschis traficului la data de 12 August 2019”.

Asocierea a anunțat pe 12 august că lucrările aferente proiectului au fost finalizate și că nu există impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru ca CNAIR să nu efectueze recepția proiectului și punerea sa în funcțiune. Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedică recepția lucrării.

De asemenea, Asocierea consideră o imprudență deschiderea unilaterală, în data de 13 august, de către CNAIR a traficului la Nodul Ilia, existând pericolul unui risc pentru utilizatori și nu își asumă nicio responsabilitate cu privire la această situație, având în vedere că recepția s-a realizat fără o coordonare corespunzătoare între Părți.

În comunicat se mai arată că CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei față de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor și lucrări certificate și aprobate de Inginer, care, însă, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei suma de 15, 5 milioane de lei fără TVA este aferentă Ecoductului 1 neplătit de CNAIR încă din anul 2016.

”Pe 9 august, am primit 2 scrisori de intimidare, prima cu Actul Adițional al Extinderii Garanțiilor, deja semnat de toți membrii CNAIR și prin care am fost invitati sa-l semnam desi nu se ajunsese la nici un acord cu privire la aceast subiect, iar a doua scrisoare conținând o factura cu penalități de 73.000.000 de lei pentru curățarea șanțurilor lucrării în timpul execuției, cu toate că există o decizie a Comisiei de Adjudecare a Disputelor prin care sunt respinse penalităţile solicitate.

În ceea ce privește recepția lotului 3, CNAIR ne-a transmis că pentru a o autoriza este necesar să extindem perioada de garanție contractuală a Proiectului de la 4 la 10 ani, adică 6 ani suplimentari, fără costuri pentru compania de stat. Noi am propus extinderea la 8 ani, cu limitare la parte din contract”, spun reprezentanții Asocierii, care dau toate asigurările în ceea ce privește calitatea lucrărilor și siguranța utilizării autostrăzii pe porțiunea construită de cei patru asociați.

”Această solicitare a CNAIR este total ilegitimă, deoarece este lipsită de o bază contractuală. Cu toate acestea noi ne dorim să găsim o soluție care să mulțumească toate părțile implicate, să deblocăm situația actuală. Din păcate, până acum ne-am lovit de un refuz total din partea companiei. Am avut discuții, în ultima perioadă, inclusiv cu ministrul transporturilor. Fără rezultat. Domnul ministru Cuc a decis, fără bază legală rezilierea contractului.

Am avut întotdeauna deschiderea de a continua și finaliza acest proiect, chiar dacă asta a însemnat pierderi pentru noi. Acest blocaj inventat de autoritățile române din cine știe ce motive obscure ne determină să ne gândim foarte serios să facem plângeri penale și să acționăm statul român în judecată. Abia acum putem înțelege de ce investitorii străini, atrași de promisiunile guvernanților și de imaginea idilică prezentată, după ce ajung în România nu știu cum să fugă mai repede”, își încheie comunicatul societatea Comsa SA.

Constructorul lotului 3 al atostrăzii Deva –Lugoj este Asocierea formată din S.C. TELOXIM CON S.R.L. – COMSA S.A.- ALDESA CONSTRUCCIONES S.A. – S.C. ARCADIS EUROMETUDES S.A. COMSA Corporación este un grup spaniol cu o cifră de afaceri de 1.080 milioane de euro și peste 7.700 de angajați ce îşi desfăşoară activitatea în sectorul infrastructurilor și ingineriei.

sursa foto: Ministerul Transporturilor

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. In sfarsit s-au convins si spaniolii de neseriozitatea institutiilor statului roman! Cred ca de acum incolo nicio firma occidentala nu va mi fi interesata de contractarea vreunei lucrari de constructii de strazi sau autostrazi in Romanica si va trebui sa apelam doar la turci si eventual greci. Unii vor chiar chinezi!

    • Asa sa fie. Totuși, cred ca adevărul este undeva la mijloc. Să decidă instanța și sa plătească vinovații. Românii au făcut măgarii, dar cred că și constructorul a fentat ceva. Oricum ar fi, situațiile astea puteau fi evitate printr-un proces transparent de licitație, cu un caiet de sarcini bine scris, clauze clare, responsabilitatea legală, livrare lucrări, tot tacâmul. De obicei, nu iese foc fără fum.

    • Spaniolii au avut in 2 locuri solutii gresite. Nu prea vad cum se pot remedia fara bani multi. Dar aceste solutii au fost acceptate de consultant si cnair.
      Factura aia de milioane pentru mizerie si santuri colmatate este o magarie absoluta din partea cnair.
      Parte din problema este ca la cnair nu stiu cum sa plateasca lucrarile suplimentare si au incercat sa ii bage pe gat constructorului sa absoarba costul.
      Nu poti cere nici 10 ani de garantie, cand contractul e clar.
      Statul pierde garantia. Spaniolii vor castiga aproape sigur la arbitraj. Statul nu va primi fondurile europene, si va plati si prin nas si urechi claimurile spaniolilor si penalitati. Adica noi vom plati.
      Trebuie trasi la raspundere cei vinovati din partea statului si pusi sa plateasca. Nu ma intereseaza sa ii vad la puscarie, dar trebuie sa li se confiste totul pana cand ajung boschetari. Vinovati: PSD, Dancila, Cuc, Scarlat, Stefan Ionita si mai sunt si altii de la cnair pe care nu ii stiu.

    • JohnSmith, visezi cu ochii deschisi:
      „…un caiet de sarcini bine scris, clauze clare, responsabilitatea legală, livrare lucrări, tot tacâmul…”
      Cine sa faca toate astea? Pentru un angajat al statului racolat din masa de fii, nepoti, amante, lipitori de afise etc elaborarea unui caiet de sarcini cum zici, ar fi un efort de premiu nobel. Stors creierii o viata-ntreaga si lasat urmasilor continuarea operei.
      Daca ai avut vreodata ocazia sa ceri clarificari la o licitatie pe bani publici, intelegi ce vreau sa zic.
      Nu ca spaniolii or fi niste ingerasi, dar e normal ca orice furnizor sa caute sa dea numai atat cat i s-a cerut in mod explicit ca nu-i prost sa mareasca pretul ca sa piarda licitatia in fata concurentei sau sa puna de la el ca e baiat bun.
      Acum sa vedem: CNAIR da cu var doua saptamani pe acolo si apoi platim din banii nostri. Nu am auzit pe cineva sa plateasca din buzunarul lui pagubele pentru incompetenta – nu mai vorbesc despre furturi cu buna stiinta

  2. Astia ori sunt prosti ori fac pe prostii!
    Asta e modul cel mai clar in care se cere….

    • Da, exact, au uitat de spaga… :)))

  3. Asta este in stare sa orchestreze aranjamente prin care o sa platim in instanteke internationale, chipurile,rezilieri abuzive.
    Pe romaneste si ..tuti si cu banii luati!

  4. Cuc are fatza de borfas ieftin ! Este clar ca, isi apara interesele fara a se consulta cu oamni de calitate. Adevarul celor care au muncit va capata valoare iar noi vom platii gafele borfasilor in functii. Daca ar fi legi acesti excroci cu acte ar urma sa stea dupa gratii lipsiti de averi.

  5. Sa plece acasa daca nu le place…dar nu…bani europeni dar cu firmele lor.
    Daca ar face la ei autostrazi cum fac la noi…s-ar rezuma la sapaturi de cimitire.
    Dar nu..hai la romani ca putem sa ii fraierim.
    Nici ai nostri CNAIR, dar nici ai lor nu sunt mai destepti.