Consumatorii români se aliniază cu cei europeni în privinţa drepturilor şi metodelor de protecţie, a transmis ministrul Economiei, Florin Spătaru
Executivul a adoptat o Ordonanţă de Urgenţă care implementează prevederile directivei Omnibus şi, în acest fel, consumatorii români se aliniază cu cei europeni în privinţa drepturilor şi metodelor de protecţie, a declarat joi ministrul Economiei, Florin Spătaru, la briefingul de la finalul şedinţei de Guvern.
„Astăzi am adoptat Ordonanţa de Urgenţă privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniu protecţiei consumatorului. Am implementat prevederile Directivei Omnibus. Cu această ocazie, consumatorii români se aliniază cu consumatorii europeni în ceea ce priveşte drepturile şi metodele de protecţie pe care le asigură statul român. Practic, prin acest act normativ, am completat trei legi: Legea 193 din 2000, Legea 363 din 2007 şi o Ordonanţă de Urgenţă din 2014, introducând prevederi legate de conţinutul digital al acestor produse pe care le cumpărăm şi, de asemenea, introducând clarificări privind practicile incorecte, practicile înşelătoare sau practicile agresive”, a spus Spătaru.
Potrivit ministrului, cu ajutorul acestor modificări legislative sunt stabilite mult mai clar aceste practici, sunt detaliate şi, de asemenea, sunt adoptate sancţiuni care vin să reglementeze aceste practici şi să protejeze şi mai mult consumatorul.
Florin Spătaru a subliniat că reprezentanţii Ministerului Economiei, împreună cu cei ai asociaţiilor Profesionale şi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia consumatorilor, au avut discuţii pe parcursul a câtorva luni astfel încât această OUG şi măsurile adoptate, pe de o parte, să asigure o protecţie a consumatorilor aşa cum prevăd standardele europene, dar, de asemenea, să existe şi un cadru legislativ care să permită operatorilor economici să-şi desfăşoare activitatea „în mod corect, într-un mod concurenţial, astfel încât să nu venim cu măsuri suplimentare care ar fi dus la diminuare competitivităţii acestor operatori”.
Referitor la sancţiuni, ministrul Economiei a precizat că acestea ajung, la nivel naţional, până la valoarea de două milioane de euro, echivalent în lei, şi pentru cazuri excepţionale, transnaţionale, care sunt specificate în directiva europeană, se poate ajunge până la un procent de 4 % din cifra de afaceri. „Dar în cazuri excepţionale care vizează aceste practici neconcurenţiale sau practici înşelătoare care se manifestă în mai multe ţări din cadrul UE”, a punctat Spătaru.
Conform unui comunicat al Ministerului Economiei, Directiva Omnibus extinde drepturile consumatorilor şi mai mult în lumea digitală, asigurând clienţilor online drepturi similare celor care achiziţionează bunuri sau folosesc servicii offline. În ceea ce priveşte comercianţii şi pieţele online, noua directivă introduce cerinţe suplimentare, printre altele, privind transparenţa, dublul standard şi manipularea pieţei.
Prin transpunerea directivei europene se impune o transparenţă sporită în cazul publicităţii online şi reglementarea unor noi practici comerciale incorecte, cum ar fi furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menţiona în mod clar existenţa oricărei publicităţi plătite sau a oricărei plăţi specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziţie mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării sau prezentarea de recenzii ori recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înşelătoare a acestora pe platformele de comunicare sociale.
În plus, ordonanţa de urgenţă reglementează extinderea domeniului de aplicare a Cadrului UE privind Protecţia Consumatorilor, prin acoperirea conţinutului şi serviciilor digitale, alături de bunurile şi serviciile fizice. Toate acestea vizează alinierea cadrului legal, astfel încât consumatorii să fie protejaţi într-o manieră similară, indiferent dacă achiziţiile lor sunt efectuate online sau offline şi indiferent dacă acele bunuri sau servicii sunt sau nu digitale. Mai mult, se extinde protecţia consumatorilor la servicii digitale, furnizarea şi stocarea datelor cu caracter personal fiind considerate tranzacţii, pentru care „consumatori digitali” vor începe să beneficieze de drepturi suplimentare specifice consumatorilor (de exemplu, dreptul de a primi informaţii precontractuale; dreptul de retragere în termen de 14 zile).
sursa: Agerpres.ro, Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii