Controversa cărților pentru copii ale lui Roald Dahl: Editura Penguin Random House a revenit asupra decizie/ Ar trebui operele clasice schimbate pentru a se alinia standardelor morale moderne?
Editura Penguin Random House a anunțat vineri că va publica versiuni „clasice”, fără modificări, ale romanelor pentru copii ale lui Roald Dahl, după ce a fost criticată pentru tăierile și rescrierile menite să facă cărțile potrivite pentru cititorii moderni, transmite ABC News.
Alături de noile ediții, compania a precizat că 17 dintre cărțile lui Dahl vor fi publicate în forma lor originală în cursul acestui an sub numele de „The Roald Dahl Classic Collection”, astfel încât „cititorii vor fi liberi să aleagă ce versiune a poveștilor lui Dahl preferă”.
Această decizie a fost luată după criticile aduse modificărilor aduse cărții „Charlie și fabrica de ciocolată” și altor cărți clasice foarte îndrăgite în cadrul edițiilor recente publicate sub marca Puffin a companiei, în care au fost modificate pasaje referitoare la greutate, sănătate mintală, sex și rasă.
Augustus Gloop, antagonistul gurmand al lui Charlie din „Charlie și fabrica de ciocolată” – publicat inițial în 1964 – a devenit „enorm” în loc de „enorm de gras”. În „Vrăjitoarele”, o femeie supranaturală care se prezintă ca o femeie obișnuită poate fi „om de știință de top sau conduce o afacere” în loc de „casieră într-un supermarket sau dactilografă de scrisori pentru un om de afaceri”.
Compania Roald Dahl Story, care controlează drepturile asupra cărților, a declarat că a colaborat cu Puffin pentru a revizui textele, deoarece a dorit să se asigure că „poveștile și personajele minunate ale lui Dahl continuă să fie savurate de toți copiii din ziua de azi”.
Deși modificarea cărților vechi pentru a le adapta la sensibilitățile moderne nu este un fenomen nou în domeniul editorial, amploarea editărilor a atras critici puternice din partea unor grupuri pentru libertatea de exprimare, cum ar fi organizația de scriitori PEN America, și din partea unor autori precum Salman Rushdie.
Important de amintit este că ideea de a elimina elemente problematice din piese literale și creații media pentru copii este dezbătută în spațiul public de decenii întregi.
Spre exemplu, în biblioteca digitală UNESCO se pot găsi lucrări care abordează subiectul, cum ar fi „Down with stereotypes! Eliminating sexism from children’s literature and school textbooks”, scrisă în 1986 de socioloaga franceză Andrée Michel.
Această atitudine, totuși, ridică anumite întrebări despre cum trebuie tratate asemenea aspecte ale conținutului literar și media pe care îl consumă copiii.
„Atunci când alegeți sau citiți cărți cu copilul dumneavoastră, evidențiați stereotipurile sau le întăriți? Cum vorbiți despre ceea ce este „normal”? Story time-ul este o ocazie excelentă de a vorbi cu copilul dumneavoastră despre rasă”, este punctat într-un articol PBS.
Desigur, în special în ceea ce privește probleme de natură rasială în literatură, dezbaterea este una complexă. ONG-ul Teaching for Change, cu sediul la Washington, de exemplu, consideră că asemenea discuții controversate nu își au locul în cadrul momentelor de lectură, ci ar trebui încurajate în alte contexte.
O dezbatere similară are loc în paralel în mediul televiziunii. În 2019, o decizie a companiei Disney de a nu face filmul din 1946 “Cântec al Sudului” disponibil pe platforma Disney+, împreună cu alte clasice a atras atenția publicului datorită naturii controversate a producției.
“Cântec al Sudului” urmărește viețile unor foști sclavi pe o plantație agricolă la puțin timp după abolirea sclaviei în Statele Unite și a atins succes critic la vremea lansării sale, imediat după Al Doilea Război Mondial, notează Insider, dar și critici semnificative pentru prezentarea într-o lumină romantică a relațiilor rasiale din sudul american în perioada respectivă.
Bob Iger, CEO-ul Disney a explicat la acea vreme că pelicula „nu s-ar potrivi neapărat sau nu s-ar simți bine pentru o serie de oameni în prezent” și că „nu ar fi în interesul acționarilor noștri să o aducem înapoi, chiar dacă ar fi un câștig financiar”, explicând decizia companiei.
Realitatea și ficțiunea au avut întotdeauna o relație complicată, iar modificarea artei din considerații morale este o practică poate la fel de veche precum arta însăși, iar situația cărților lui Roald Dahl arată că, cel puțin pentru moment, oamenii încă nu se pot se pot pune de acord în privința măsurilor care trebuie luate.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank