G4Media.ro

UPDATE În controversa Planșeului Unirii, Comitetul pentru Situații de Urgență cere emiterea…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

UPDATE În controversa Planșeului Unirii, Comitetul pentru Situații de Urgență cere emiterea cu celeritate a avizelor pentru lucrări de consolidare

UPDATE

Comitetul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă a dispus, în şedinţa de miercuri, ca instituţiile abilitate să emită cu celeritate avizele şi autorizaţiile necesare pentru demararea lucrărilor de consolidare şi reabilitare la Planşeul Unirii, transmite Agerpres.

„Comitetul Municipal pentru Situaţii de Urgenţă ia act de situaţia de urgenţă, astfel cum a fost consemnată de autoritatea publică locală a Sectorului 4 (…) pentru prioritizarea iniţierii lucrărilor de consolidare şi reabilitare a obiectivului. Comitetul dispune tuturor instituţiilor cu atribuţii în emiterea avizelor, autorizaţiilor să procedeze la rezolvarea cu celeritate a emiterii acestora”, a declarat prefectul Capitalei, Toader Mugur Mihai, după şedinţa CMSU.

Potrivit prefectului, Comitetul Municipal pentru Situaţii de Urgenţă a mai dispus aplicarea prevederilor Legii privind autorizarea lucrărilor de construcţii conform cărora, în situaţii deosebite, autorizaţiile de construire trebuie să fie emise în regim de urgenţă, în şapte zile, iar în cazul în care există anumite nelămuriri şi acelea să fie rezolvate în cinci zile.

Toader Mugur Mihai a completat că, în şedinţa de miercuri a Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă, s-a mai decis ca, în cazul apariţiei oricăror situaţii neprevăzute, pe durata desfăşurării lucrărilor, regiile autonome, serviciile de utilităţi publice vor asigura sprijin beneficiarului investiţiei, cu celeritate, conform competenţelor şi atribuţiilor fiecărei instituţii.

Conform sursei citate, Comitetul Municipal pentru Situaţii de Urgenţă a mai dispus că Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi Direcţiile generale de poliţie locală, în zona de competenţă teritorială, vor acorda sprijinul necesar, conform atribuţiilor şi competenţelor pe care le au.

Prefectul Capitalei a subliniat că în cazul Planşeului Unirii se înregistrează o situaţie de urgenţă care este stabilită prin expertizele ce au fost efectuate.

„Suntem într-o stare de real pericol, atât planşeul de acoperire a râului Dâmboviţa, cât şi Pasajul Unirii au nevoie de consolidare urgentă pentru a pune în siguranţă vieţile sutelor de mii de oameni care tranzitează zilnic centrul Capitalei, cu maşina, cu autobuzul, tramvaiul sau metroul ori ca pietoni. (…) Am încredere că autorităţile competente vor respecta hotărârea de azi a Comitetului şi vor debloca procesul de emitere a ultimelor documentaţii necesare pentru a demara rapid lucrările de consolidare. (…) Avem pregătite toate etapele de punere în siguranţă a Pieţei Unirii, iar finanţarea este deja asigurată de Guvern”, a declarat, la rândul său, primarul Sectorului 4, Daniel Băluţă.

El a punctat că lucrările la Planşeul Unirii vor începe în zece zile. „Vă garantez că, în următoarele zile, într-o modalitate sau alta, (…) vom avea autorizaţie de construire şi sunt convins că în următoarele zece zile vom începe lucrările”, a adăugat edilul Sectorului 4.

Știrea inițială

Miercuri de la ora 14.00, entitățile locale ale Bucureștiului – Primăria Capitalei, Prefectura și Primăria Sectorului 4 se pun la aceeași masă pentru a discuta, în cadrul Comitetului pentru Situații de Urgență al Municipiului București, alături de instituțiile de urgență, dacă se impun măsuri speciale la Planșeul Unirii. Ședința a fost convocată de prefectul PSD Mugur – Mihai Toader, care conduce comitetul în calitate de președinte, după ce primarul Sectorului 4 Daniel Băluță a declarat că structura stă să se prăbușească, iar lucrările au nevoie de autorizație „pentru că este o urgență a orașului”. Nicușor Dan a respins însă cererea și a arătat că expertiza demonstrează că nu este o stare de urgență, iar lucrarea trebuie să primească toate avizele în mode regulamentar.

  • Planșeul de la Unirii a fost construit în perioada interbelică, în 1936, și este o placă de beton în lungime de aproape 400 m care susține carosabilul și Parcul Unirii în zona în care râul Dâmbovița subtraversează Piața Unirii.

Daniel Băluță și-a argumentat părerea legată de urgența din Piața Unirii pe informațiile oferite în luna august de un expert tehnic, care a constatat la o vizită la planșeu că în cei doi ani de la ultima expertiză „degradările planșeului s-au accentuat și este necesară începerea cât mai repede posibil a lucrărilor”. În baza acestui punct de vedere, Primăria Sectorului 4, ca autoritate contractantă a lucrărilor de la Planșeul Unirii, a revenit la Primăria Capitalei și a făcut o cerere pentru eliberarea autorizației de construire în regim de urgență pentru a putea începe lucrările, care s-ar elibera în 7 zile, sărind peste alte etape de avizare.

Controversele publice între primarul general Nicușor Dan și Daniel Băluță, primarul Sectorului 4, încep în jurul acestui document, despre care Primăria Capitalei spune că nu poate fi invocat pentru a solicita autorizație în regim de urgență. „Punctul de vedere al expertului tehnic în urma vizitei pe teren din 06.08.2024 nu fundamentează autorizarea în regim de urgență”, se arată în răspunsul Primăriei Capitalei către Primăria Sectorului 4, document consultat de G4Media.

Singurul act oficial, respectiv expertiza tehnică, la care se raportează primarul general Nicușor Dan, datează din 2022 când starea tehnică a Planșeului Unirii a fost încadrată în clasa IV, nesatisfăcătoare, iar acesta „nu fundamentează autorizarea în regim de urgență”, potrivit lui Nicușor Dan. Conform legii 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, autorizarea în regim de urgență se emite doar pentru structurile încadrate în clasa V – stare critică, cumulativ cu încadrarea explicită „prezintă pericol public”, se mai arată în răspunsul PMB către administrația locală Sector 4.

Nicușor Dan s-a exprimat și public în acest sens. „Deocamdată avem o expertiză care spune că e clasa IV. (…) Nu avem o expertiză care să spună că e un pericol public, caz în care ar trebui să dăm nişte autorizaţii de pe o zi pe alta. (…) Aşteptăm să vină toată documentaţia, ca să le dăm autorizaţie să facă lucrările”, a afirmat de altfel Nicuşor Dan, într-o emisiune la B1 TV.

Diferența între o autorizație de contruire în regim normal și cea de urgență este nu numai rapiditatea, ci și numărul de avize care trebuie obținute. O autorizație în regim normal se eliberează între 30-60 de zile, cu posibilitate de prelungire la 3-4 luni, iar lista de avize cuprinde instituțiile care gestionează rețelele edilitare, de infrastructură rutieră, Metrorex, dar și subordonatele Primăriei Capitalei ALPAB sau Comisia de mediu. În acest moment, conform surselor G4Media, Primăria Sectorului 4 nu are încheiat un protocol cu ALPAB în care să se convină asupra intervenției din Parcul Unirii. În cazul unei autorizații în regim de urgență, aceste etape se sar, iar documentul fără de care lucrările nu pot începe se eliberează în doar 7 zile.

Potrivit unor surse G4Media, unul dintre scenariile care poate fi luat în calcul azi de Comitetul pentru situații de urgență al Municipiului București ar putea fi ca la Planșeul Unirii să fie declarată stare de urgență. Potrivit surselor G4Media, dacă se declară stare de urgență locală pentru că planșeul reprezintă pericol public, autoritatea publică locală, respectiv Nicușor Dan este obligat să emită autorizație de construire în regim de urgență. În punctul de vedere întocmit în august de expertul tehnic acesta propune ca în cazul în care nu încep de urgență lucrările la planșeu „este necesara cel puțin o limitare a greutății vehiculelor care să circule pe pod la maxim 10 tone, viteza vehiculelor să fie redusă la maxim 30km/h, iar distanța între acestea să nu fie mai mică de 5m”.

Independent de controversa legată de urgența cu care încep lucrările la Planșeul Unirii, șantierul pe care îl gestionează Primăria Sectorului 4 este pregătit să înceapă, are finanțare din programul național gestionat de Guvern Anghel Saligny, iar contractele de execuție sunt semnate și atribuite. În februarie 2024, Primăria Sectorului 4 a semnat contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor de reabilitare a planșeului de la Piața Unirii cu Asocierea Construcții Erbașu, Bogart, Concrete Design Solutions, valoarea fiind de circa 800 de milioane de lei.

Conform contractului de execuție, lucrările vor dura 2 ani, iar traficul va fi închis în etape. Circulația metroului nu va fi afectată, a declarat Băluță, la începutul anului. Primarul Sectorului 4 a menționat și faptul că, până la finalul anului în curs, nu vor fi restricționate, din cauza lucrărilor, nici circulația auto, nici cea pietonală, în zona Piața Unirii. Prima variantă de începere a lucrărilor în Piața Unirii pe care a anunțat-o Daniel Băluță în august a fost de 1 octombrie.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. Planseul trebuie refacut pentru ca baietii destepti din clanurile care controleaza primaria S4 sa incaseze banul gros. Restul e vrajeala. O sa vedeti cum sar pe mine pt ca spun adevarul in 3, 2, 1…

  2. Nu controversa, e încălcarea legii de către Nicușor Dan în cazul în care semneaza autorizația în regim de urgenta pe expertiza existenta. Prefectul subordonat PSD pune presiune pe primarul general deși atribuțiile lui sunt sa supravegheze respectarea legii.

  3. Ar trebui să existe cineva de meserie și neînregimentat care să explice ce ar fi putut să se întâmple în centrul capitalei dacă Boris ciclonul vărsa apa de a dat-o în Moldova în București și amonte de oraș. Cum din cauza unei construcții aiurea respectiv pasajul rutier subteran Unirii ne-am fi luat temporar adio de la pasaj și metrou. Dar sunt slabe speranțe. Toți au capul la cutie, că nimeni nu știe ce coaliție iese in toamna asta. Și dacă mă schimbă și pierd postul de conducere, mașina de serviciu, unde mă angajez că eu sunt născut sau născută să fiu șef. Așa mai bine tac și dau acatiste să nu pice năpasta pe București

    • In cazul acesta tot ce ar trebui sa facem este sa aducem mai multi buzoieni in Bucuresti. Pentru ca, conform cu cele spuse de dl. general Ciuca al nostru, buzoienii au curbat Carpatii din drumul lor spre Sud, catre Vest, cum era si firesc. Deci pentru buzoieni este o nimica toata sa deturneze un amarat de ciclon de deasupra Bucurestiului. Urmariti canalul meu pentru mai multe dume cu Ciuca.

  4. ND nu o sa dea aviz pana nu o sa se întâmple o tragedie