Convalescența economiei germane se prelungește și în 2020
Primele date statistice publicate la începutul acestui an întăresc sentimentul că economia germană se află într-o convalescență care se va prelungi și în 2020 și va fi marcată de tresăriri legate de dificultățile din industrie. Cifrele lunii noiembrie, publicate joia aceasta, dau mărturie despre această situație pe muchie, a cărei soluționare va depinde de capacitatea industriei germane de a se adapta la normele digitale și ecologice.
(analiză preluată din Les Echos, via Rador)
Producția manufacturieră a crescut cu 1,1% în luna noiembrie grație dinamismului sectorului construcțiilor (+2,6%), dar acest salt nu compensează reculul lunilor precedente: reunind octombrie și noiembrie, producția a scăzut cu 0,7% față de cele două luni precedente și, într-un an, reculul a atins 2,6%. În același timp, exporturile germane au scăzut cu 2,3% într-o lună și cu 2,9% pe an.
«Slăbirea conjuncturală a sectorului industrial nu a fost încă depășită», recunoaște Ministerul Economiei într-un comunicat. Îmbunătățirea indicelui IFO al așteptărilor întreprinderilor nu este suficientă atâta timp cât acest indice rămâne în urmă cu 5,7 puncte, ceea ce înseamnă că lucrătorii din industrie se așteaptă la o scădere a producției în următoarele trei luni.
O anticipare coroborată cu publicarea, miercuri, a unei scăderi cu 1,3% a comenzilor industriale din luna noiembrie, adică o scădere de 6,5% pe an. Foarte atinsă de dificultățile industriei de automobile, a cărei producție a scăzut în 2019 la cel mai scăzut nivel din 1997, sectorul mașini-unelte a înregistrat scăderi de 15% a comenzilor în luna noiembrie și se așteaptă la înregistrarea unei scăderi cu 2% a producției sale în 2020.
Spre deosebire de guvern, instituțiile economice nu anticipează o recesiune, ci mai curând o stagnare a PIB-ului între 0,5% și 1%. «Sectorul serviciilor rămâne dinamic, este robust și susține consumul gospodăriilor, la fel ca politica fiscală expansivă a guvernului», care reprezintă 0,6% din PIB – subliniază Clément Fuest, președinte al Institutului Ifo din Munchen.
Rămâne de aflat cât timp va mai dura convalescența primei economii europene. Dincolo de tensiunile internaționale, sectorul industrial trebuie să își reinventeze modelele economice în era digitală și să se adapteze la noile exigențe de protecție a mediului.
«Răspunsul depinde înainte de toate de angajamentul întreprinderilor, în special al constructorilor de automobile care își afișează mobilizarea», observă Clément Fuest.
Economistul subliniază rolul statului în punerea la dispoziție a unui mediu competitiv. «Germania are una din fiscalitățile cele mai dificile pentru întreprinderi, trebuie de asemenea să adoptăm energetică atractivă, deoarece toate industriile viitorului sunt energofage. Or politica germană face contrariul, renunțând în mod simultan la energia nucleară și la cărbune fără plan alternativ pentru a garanta întreprinderilor prețuri abordabile», regretă Clément Fuest.
În materie de politici digitale, tabloul nu este mai încurajator. Potrivit unei anchete a IFD Allensbach pentru centrul european de competitivitate digitală al ESCP prezentat joi, 91% din cei 500 de lideri economici și politici chestionați estimează că guvernul nu are politici convingătoare și că 67% nu au încredere în niciunul dintre partidele politice. Un semnal cel puțin alarmant pentru atractivitatea economică viitoare a Germaniei.
Articol de Ninon Renaud (corespondent la Berlin) / Traducerea: Ruxandra Lambru
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
12 comentarii