G4Media.ro

Coșul obișnuit de produse e mai ieftin în supermarketurile grecești decât în…

Sursa foto: Unsplash / Karsten Winegeart

Coșul obișnuit de produse e mai ieftin în supermarketurile grecești decât în România

Prețurile coșului obișnuit de produse pentru gospodărie din supermarketurile grecești sunt mai mici decât în Franța, Anglia, Italia, Spania, Portugalia, Germania, România. Această concluzie a reieșit din raportul realizat în mod regulat de Institutul de Cercetare a Comerțului Retail de Bunuri de Consum (IELKA) în urma unei cercetări bazate pe datele din platformele de comparare a prețurilor din fiecare țară, dar și a prețurilor din lanțurile de supermarketuri, pentru un coș tipic de produse pentru gospodărie achiziționate din comerțul organizat de alimente cu amănuntul (supermarket) în martie 2024 în Grecia și, respectiv, în Franța, Marea Britanie, Spania, Italia, Portugalia, Germania și România. 

De notat că s-a făcut o comparație a prețurilor cu și fără valoarea TVA, care diferă de la țară la țară, potrivit publicației elene Capital, citată de Rador Radio România.

Pentru această analiză, au fost comparate prețurile pentru un total de 43 de categorii de produse:

– 20 de subcategorii de produse care alcătuiesc un coș de cumpărături tipic, așa cum acest coș a fost configurat pe baza studiului realizat în mod regulat din 2012 până în prezent.

– 18 subcategorii de produse incluse în coșul casnic începând cu 11/2022.

– 5 subcategorii de produse incluse în coșul casnic începând cu 3/2023.

Aceste subcategorii de produse sunt examinate dintr-un eșantion semnificativ de peste 6.000 de prețuri și 40 de lanțuri de supermarketuri diferite din cele opt țări pentru a calcula prețurile medii, cu luarea de eșantioane de preț din site-uri credibile de comparare a prețurilor din Grecia și din străinătate, dar și din lanțurile de supermarketuri. Datele includ atât prețurile produselor la ofertă, cât și produsele cu etichetă de marcă proprie din fiecare țară. Se precizează că prețurile se referă doar la rețele de supermarketuri și nu la alte puncte de vânzare.

Compararea prețurilor medii ale coșurilor arată că toate cele cinci țări au un coș mediu semnificativ mai scump decât Grecia, și anume cu 24% în Germania, cu 20% în Franța, cu 25% în Marea Britanie, cu 16% în Italia, cu 7% în Portugalia, în timp ce Spania și România sunt destul de aproape de Grecia, dar mai scumpe cu 5% și respectiv 1%.

Imaginea rezultatelor se schimbă semnificativ atunci când este eliminat TVA-ul aferent fiecărei țări. Compararea coșurilor în acest caz arată că toate cele șase țări au un coș mediu mai scump decât Grecia, și anume Germania cu 31%, Franța cu 28%, Regatul Unit cu 33%, Italia cu 24%, Spania cu 12%, Portugalia cu 10% și România cu 6%. Acesta este rezultatul diferențelor generate de cotele reduse de TVA din fiecare țară (este vorba de TVA-ul pentru alimente și băuturi). În Grecia, cota de TVA este de 13%. Această cotă de TVA este semnificativ mai mare decât în Marea Britanie (0% sau 5%) și Franța (10% și 5,5%), Spania (10% și 4%), Portugalia (13% și 6%), Italia (5% și 4%), Germania (7%) și România (9%), dar și decât în majoritatea țărilor din UE. Principala diferență este dată de produsele care sunt supuse cotei ridicate de TVA, care în Grecia este 24%. De notat că impactul accizelor (de exemplu, la cafea) nu poate fi calculat conform datelor de mai sus.

Concret, coșul produselor de bază a fost evaluat în Grecia la 160,33 euro cu TVA și 138,86 euro fără TVA, în România la 161.28 euro cu TVA și 146,69 euro fără TVA, în Spania la 167,78 euro cu TVA și 155,14 euro fără TVA, Portugalia 171,38 euro cu TVA și 152,01 euro fără TVA, în Italia 186,64 euro cu TVA și 172,58 euro fără TVA, în Franța 192,30 euro cu TVA și 177,17 euro fără TVA, Germania 199,20 euro cu TVA și 181,76 euro fără TVA și în Marea Britanie 199,98 euro cu TVA și 185.29 euro fără TVA.

Concluzia generală a studiului este că în Grecia comerțul retail organizat (supermarketurile) oferă consumatorilor greci acces la produse pentru coșul lor obișnuit la prețuri în medie mai mici, acesta fiind rezultatul efortului organizat al furnizorilor și comercianților cu amănuntul de a ține prețurile sub control în ultimii ani.

Această tendință, cu fluctuații minore, a fost constantă în ultimii 12 ani în care IELKA a efectuat acest studiu. Comparația prețurilor de-a lungul timpului cu cele din străinătate arată că în ultimii ani Grecia a avut în mod constant un coș mai ieftin decât țările comparate, cu unele fluctuații care nu modifică însă concluzia generală a analizei.

De notat că, pe lângă TVA, factorii care ar trebui luați în considerare la compararea prețurilor între diferite țări sunt:

– Nivelul fiscalității din fiecare țară

– Obiceiurile de consum din fiecare țară (de exemplu, tendința spre produse ambalate sau neambalate, produse sub marcă proprie etc.)

– Dezastre naturale datorate schimbărilor climatice

– Distanța la care se află țara față de centrele de producție din Europa Centrală și costurile aferente

– Costul energiei

– Costul combustibilului și al transporturilor în general

– Complexitatea configurației geografice a fiecărei țări (de exemplu, rețeaua de drumuri, insule etc.)

– Dimensiunea pieței, puterea de cumpărare și economiile de scară aferente în achiziția de produse

– Balanța export-import în raport cu alimentele și materiile prime de producere a acestora

– Diferitele costuri de producție (energie, materii prime, costuri salariale, costuri financiare, birocrație)

– Productivitatea industriei și a comerțului cu amănuntul în fiecare țară

– Sezonalitatea cererii și ofertei (de exemplu, datorită turismului sau condițiilor meteorologice)

– Costul salarial – costul muncii.

Datele privind prețurile sunt calculate din centralizatoare bine-cunoscute de prețuri din țările cuprinse în studiu, iar pentru Grecia pe baza datelor primare cu privire la prețurile din marile lanțuri de supermarketuri. Criteriile de selectare a produselor din coș au fost o combinație între coșurile similare utilizate în evaluările din străinătate și datele legate de prețurile la produsele comune disponibile în țările cuprinse în studiu. La fiecare evaluare nouă este reactualizat eșantionul codurilor luate în calcul și, în funcție de disponibilitate, sunt selectate cantități diferite de produse.

Datele provin de la următoarele lanțuri de supermarketuri: − Grecia: Sklavenitis, AB, My Market, Masoutis, Market In − Marea Britanie: Morrisons, ASDA, Sainsbury’s, Coop, Ocado, TESCO − Spania: Carrefour, Marcadona, Caprabo, Condis, Dia , Eroski, SoySuper, Alcampo − Italia: CosiComodo, emiDrive, Pim Spesa, Agora, Everli, HeyConad, easyCoop − Portugalia: Continente, Minipreco, Auchan, Spar − Franța: Monoprix Plus, Carrefour, Super U, Auchan, Aldi − Germania: Rewe, Kaufland, Netto, Tukwila − România: Kaufland, Tommy, Spar, Konzum.

Sursa: CAPITAL.GR / Rador Radio România / Traducerea: Carolina Ciulu

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. E mai ieftin si ala din Spania, din Madrid.

  2. Foarte, foarte, foarte bine!!! Când pui an lfabeții la butoane și nu asiguri echilibru competiției umpli țară cu 50.000 supermarketuri ale aceluiași grup mare si-ți bagi in faliment alternativele local, cei rămași singuri pe piața își fac de cap! Și distractiv este că totul este LEGAL! Nu are niciun nepot sau amantă din conducerea țării ce să facă! Da, se pot criza la televizor, pot face controale, dar nicio lege nu este încălcată! Mulțumim votanților PSD-PNL-UDMR și aviz votanților AUR-SOS! 😏

  3. Luați cu pâine capitalism, asta in vreme in timp ce salariu minim e 2000 de lei, si cand te duci la corporație sa ceri 4000, strâmba din nas.

    • Tot cei din conducerea țării sunt vinovați! Companiile au drept scop să câștige cât mai mult, cât mai repede, cât mai ușor respectând legea! Nu „capitalismul” este de vină ci capitalismul de cumetrie făcut de oameni care n-au facut NIMIC in viața până au ajuns șefi de Guvern, de exemplu! Nu „companiile care strâmbă din nas” sunt vinovate ci cei ce le reglementează! De ce in alte țări nu sunt „rele” companiile? De ce supermarketurile in Grecia sunt „bune”? Care este soluția? Să intri in CSI? Să fii amar? Soluția este să pui oameni cu căpătâi, cu bacul luat la timpul lui, care au făcut ceva in viața, care stiu să lege o frază să guverneze țara!