Creșterea nivelului mării determinată de schimbările climatice, o amenințare pentru marile porturi petroliere ale lumii, arată un studiu
Creșterea nivelului mărilor determinată de criza climatică va copleși multe dintre cele mai mari porturi petroliere din lume, arată un nou studiu, potrivit The Guardian.
Oamenii de știință au declarat că amenințarea este ironică, deoarece arderea combustibililor fosili provoacă încălzirea globală. Ei au afirmat că reducerea emisiilor prin trecerea la energia regenerabilă ar opri încălzirea globală și ar furniza energie mai fiabilă.
Conform analizei, treisprezece dintre porturile cu cel mai mare trafic de superpetroliere vor fi grav afectate de o creștere de doar un metru a nivelului mării. Cercetătorii au afirmat că două porturi de mică altitudine din Arabia Saudită – Ras Tanura și Yanbu – sunt deosebit de vulnerabile. Ambele sunt operate de Aramco, compania petrolieră de stat saudită, iar 98% din exporturile de petrol ale țării pleacă prin aceste porturi.
Porturile petroliere Houston și Galveston din SUA, cel mai mare producător de petrol din lume, sunt, de asemenea, pe listă, la fel ca și porturile din Emiratele Arabe Unite, China, Singapore și Țările de Jos.
Cele mai recente date științifice publicate de International Cryosphere Climate Initiative (ICCI) arată că o creștere de un metru a nivelului mării este acum inevitabilă în decurs de aproximativ un secol și ar putea avea loc încă din 2070, dacă straturile de gheață se prăbușesc și emisiile nu sunt limitate. O creștere și mai catastrofală, de 3 metri, este probabil inevitabilă în următorul mileniu sau două și ar putea avea loc chiar la începutul anilor 2100.
Creșterea nivelului mării cauzează deja probleme în întreaga lume, chiar înainte de a depăși dezvoltarea liniei de coastă. Creșterea înregistrată până în prezent înseamnă că valurile de furtună sunt mai mari și mult mai susceptibile de a provoca inundații costiere, în timp ce infiltrarea apei sărate în zonele de coastă poate coroda fundațiile, notează cercetătorii. Reducerea drastică a emisiilor nu numai că ar încetini ritmul de creștere a nivelului mării, dar ar limita și creșterea finală.
Arabia Saudită, acuzată de obstructionism
Pam Pearson, directorul ICCI, a declarat: „Este ironic faptul că aceste porturi petroliere se află sub un metru de creștere a nivelului mării și trebuie să aibă în vedere aceste rate potențial mai mari de creștere a nivelului mării, care provin ele însele din utilizarea continuă a combustibililor fosili”.
Creșterea nivelului mării este cel mai profund impact pe termen lung al crizei climatice, redesenând harta lumii și afectând multe orașe mari, de la New York la Shanghai. Dar Pearson a declarat că interesele guvernamentale și corporatiste pe termen scurt au făcut ca acest lucru să fie trecut cu vederea. „Informațiile de bază [din evaluările științifice ale creșterii nivelului mării] nu par să fi ajuns în conștiința guvernelor”, a spus ea.
James Kirkham, consilier științific principal la ICCI, a declarat: „Refuzul de a închide robinetele de petrol înseamnă menținerea robinetelor deschise pentru creșterea nivelului mării. Topirea accelerată a gheții și expansiunea oceanelor au cauzat deja dublarea ratei de creștere a nivelului mării în ultimii 30 de ani. Dacă liderii nu își dublează eforturile pentru a renunța la combustibilii fosili, impactul teribil al creșterii nivelului mării nu va face decât să crească și mai mult – afectând toate țările cu litoral, inclusiv cele care continuă să obstrucționeze eforturile sporite de decarbonizare.”
Aramco a refuzat să comenteze.
Arabia Saudită a fost acuzată de obstrucționism la o serie de summituri globale recente, inclusiv de tactici de „distrugere” la Adunarea Cop29 privind schimbările climatice și de blocarea progreselor în cadrul negocierilor privind un tratat privind materialele plastice și privind combaterea secetei și deșertificării. Ultimele discuții au avut loc la Riad și s-au încheiat fără acord, saudiții refuzând să includă în acord orice referire la climă.
12 din cele 15 porturi petroliere cu cel mai mare trafic de petroliere sunt vulnerabile la creșterea nivelului mării
Noua analiză se bazează pe lucrările din luna mai, în care cercetătorii au constatat că 12 din cele 15 porturi petroliere cu cel mai mare trafic de petroliere sunt vulnerabile la creșterea nivelului mării. Hărțile privind creșterea nivelului mării de la Climate Central și GoogleMaps au fost utilizate pentru a arăta că o creștere de un metru ar afecta cheiurile, instalațiile de depozitare a petrolului, rafinăriile și alte infrastructuri.
Noua analiză a adăugat al doilea port saudit, Yanbu, care este, de asemenea, expus unui risc ridicat în cazul unei creșteri de un metru. Echipa a utilizat datele Bloomberg privind exporturile de petrol pentru a estima volumul și valoarea petrolului importat și exportat din porturi. Împreună, Ras Tanura și Yanbu au exportat petrol în valoare de 214 miliarde de dolari (171 miliarde de lire sterline) în 2023. În total, cele 13 porturi au reprezentat aproximativ 20% din exporturile globale de petrol în 2023.
Murray Worthy, de la Zero Carbon Analytics, care face parte din echipă, a declarat: „Această analiză arată că dependența de combustibilii fosili într-o lume care se încălzește este o cale către dezastru, nu către securitatea energetică. Țările se află în fața unei alegeri: să rămână la combustibilii fosili și să riște întreruperi ale aprovizionării, deoarece mările în creștere inundă porturile și terminalele, sau să facă tranziția către surse regenerabile interne sigure și durabile”.
S-ar putea face eforturi pentru a construi sisteme de apărare împotriva inundațiilor, care ar fi foarte costisitoare, dar Worthy a spus: „În cele din urmă, este o bătălie pierdută. Trebuie să continuați să construiți diguri mai înalte în timp”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.