G4Media.ro

Cristian Păun: Faptul că se agită iar steagul suveranismului şi naţionalismului economic…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Cristian Păun: Faptul că se agită iar steagul suveranismului şi naţionalismului economic ţine de o generaţie care simte că pierde definitiv controlul. O bătălie cu o miză economică enormă

Cristian Păun, profesor de economie la ASE Bucureşti, face, într-un mesaj postat pe Facebook, o analiză privind impactul suveranismului asupra economiei, el dând ca exemple succesul fabricilor de autovehicule care au fost vândute marilor companii, prin comparaţie cu soarta fabricii ARO, care nu mai funcţionează de mult timp. „Faptul că azi, în România, se agită iar steagul suveranismului şi naţionalismului economic ţine de o generaţie care simte că pierde definitiv controlul. O bătălie cu o miză economică enormă. Care nu are nicio legătură cu binele oamenilor”, sunt concluziile specialistului în economie, transmite News.ro.

Într-o analiză postată sâmbătă pe Facebook, Cristian Păun opinează că „suveranismul, ca orice proiect politic, trebuie să urmărească binele oamenilor”, specialistul în economie fiind de părere că, în caz contrar, suveranismul „nu este decât o mare păcăleală, o mare iluzie” şi „o fundătură”.

„Patriotismul sau naţionalismul economic nu au de ce să fie aplicate dacă produc probleme, dacă nu duc la mai multă prosperitate prin comparaţie cu alternativele lor. Protecţionismul şi izolaţionismul trebuie evitate dacă nu aduc mai mult bine în societate”, scrie Cristian Păun.

El dă ca exemplu industria auto din România. Păun spune că „soluţia globalistă”, reprezentată de privatizarea celor două fabrici comuniste Dacia (Piteşti) şi Oltcit (Craiova) care au fost vândute către Grupul Renault, respectiv către Daewoo care a revândut-o apoi către Ford.

„Cele două companii domină exporturile României, antrenează industrii locale, au pus România pe harta Europei”, spune profesorul.

La polul opus se află, conform lui Cristian Păun, soluţia suveranistă aplicată în cazul unei alte fabrici comuniste,  ARO (Câmpulung) care a fost „vândută la fier vechi în urma unor încercări succesive ratate de privatizare, în care tot felul de interese suverane şi naţionale s-au combinat, în final, cu un ”investitor” strategic american care a cumpărat-o pe nimic şi apoi guvernul i-a şters datoriile pe care le avea faţă de stat”.

„Înainte de privatizare, compania a fost îngropată în datorii de furnizorii săi (români) şi de dealerii auto (români) care câştigau mai mult din contractele lor decât câştiga fabrica pe care o căpuşeau Astăzi ARO nu mai există! Oamenii de acolo au pierdut totul. Deşi privatizată cu ”americanii”, soarta acestei fabrici nu este străină de serviciile secrete şi de interesele Rusiei în regiune”, scrie profesorul.

Cristian Păun subliniază că situaţia industriei auto din România din ultimele decenii „este elocventă pentru a arăta că suveranismul şi patriotismul economic sunt departe de a produce bunăstarea pe care ne-o dorim şi pe care o aşteptăm”.

„Nu din prea puţin suveranism suntem astăzi unde suntem. Ci din prea mult. Politicienii vremii au preferat să vândă aceste industrii către investitori ”strategici” şi persoane dubioase locale, aceştia punându-le pe butuci şi vânzând activele lor la bucată.  Faptul că astăzi, în România, se agită şi se flutură iar steagul suveranismului şi naţionalismului economic ţine de o generaţie care simte că pierde definitiv controlul. Că fondurile private de investiţii grupate în jurul Pilonului 2 de pensii şi nu numai, că fondurile de investiţii din străinătate, companiile multinaţionale, companiile mari prind putere şi devin tot mai greu de controlat şi de stors de rente substanţiale. Este vorba de bani mulţi, de putere. O bătălie cu o miză economică enormă. Care nu are nicio legătură cu prosperitatea şi binele oamenilor. Pe modelul ARO Câmpulung… Trupele au fost şi sunt demult spălate pe creier, fezandate, antrenate de luptă. Se aruncă în stânga şi dreapta cu jigniri, invective, ameninţări. Deloc argumente, nimic raţional. Cu bani mulţi în spate. Iar acolo unde argumentele par că înving, se ridică Crucea şi argumentul final şi irefutabil: Dumnezeu! Doar cel ortodox!”, concluzionează Cristian Păun.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. acesta este rezultatul romaniei, sub educate!

  2. Profesore, spune mai tare sa se auda si in fundul casei la Trump si Xi ca vor ramane repetenti la lectia ta de economie.

  3. Pentru noi astia „spalati pe creier” explica avantajul economic adus Romaniei de Dacia Spring

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.