G4Media.ro

Cristina Lupu, de la Centrul de Jurnalism Independent: Este important ca publicul…

sursa foto: Facebook/ Fundația Friends for Friends

Cristina Lupu, de la Centrul de Jurnalism Independent: Este important ca publicul să înțeleagă că trebuie să plătească pentru jurnalism de calitate. Fără informații corecte ești extrem de vulnerabil

Cristina Lupu, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), a declarat vineri că publicul trebuie să înţeleagă importanţa jurnalismului de calitate, precum şi a finanţării acestuia, deoarece fără surse de informare corecte un om obişnuit poate să devină extrem de vulnerabil.

Precizările au fost făcute în cadrul dezbaterii „Examenul care se dă în fiecare zi: Cum să treci testul dezinformării prin educaţie media”, eveniment online organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent, cu sprijinul UNICEF.

  • „E foarte important să investim în o mai bună formare a jurnaliştilor. Este foarte important să învăţăm publicul de ce este important să consume jurnalism de calitate şi că este important să plătească pentru jurnalism de calitate, pentru că fără informaţii corecte… e important să ai jurnalism bun, e important să ai surse de calitate din care să te informezi, pentru că altfel eşti extrem de vulnerabil tu, ca om obişnuit. Şi cred că fiecare dintre noi trebuie să înţeleagă că are o răspundere şi el pentru valoarea surselor de informare pe care le are”, a afirmat Cristina Lupu.

Aceasta a atras atenţia asupra faptului că, potrivit studiilor, informaţiile false circulă mai mult şi mai rapid, iar consumul de media nu se reduce doar la urmărirea posturilor TV, ci include muzica ascultată, cărţile citite sau informaţiile de pe reţelele sociale.

  • „În 2018, MIT a publicat un studiu care spunea că o informaţie falsă circulă cu 70% mai mult decât o informaţie adevărată şi circulă şi de şase ori mai repede. Tot aşa, Eurobarometrul ne-a arătat că aproape 70% dintre români cred că informaţiile trunchiate, care denaturează realitatea, sunt un pericol pentru democraţie. Noi, toţi, consumăm media. Aud foarte des ideea că ‘eu nu am televizor, nu consum media, nu am nevoie să mă educ în ceea ce priveşte media’, ceea ce este o greşeală. Consumăm media din momentul în care ne-am trezit până în momentul în care mergem la culcare. Media nu înseamnă doar ştirile de la televizor. Media înseamnă muzica pe care o ascultăm, cărţile pe care le citim, informaţiile care ajung la noi pe reţelele sociale. De aceea, pentru că nu putem să ne ascundem de media, pentru că nu trebuie să ne ascundem de media, este foarte important să învăţăm cum funcţionează ea. Lumea noastră e conturată de produsele media pe care le consumăm. Este vital să înţelegem cum funcţionează, pentru că aşa putem să devenim toţi consumatori de media mult mai avizaţi, să fim cetăţeni implicaţi în comunitate”, a mai declarat reprezentanta CJI.

Cristina Lupu a vorbit şi despre Programul de Educaţie Media al CJI, desfăşurat în parteneriat cu UNICEF România, prin intermediul căruia copiii şi adolescenţii obţin competenţe media care să susţină dezvoltarea acestora şi a unei generaţii de cetăţeni care participă activ la viaţa civică.

  • „Îi învăţăm pe elevi cum să identifice informaţiile corecte, cum să descifreze un mesaj – indiferent că îl văd la televizor, că îl văd pe YouTube, că se uită pe Instagram – sau că îl află de la prieteni. Să avem copii mai bine pregătiţi pentru lumea reală ne interesează pe toţi. Ultimul an ne-a arătat cât de repede putem să avem societăţi polarizate, în condiţiile în care informaţiile ajung la noi din surse multiple. Ce facem noi în programul de educaţie media? Lucrăm cu profesori, pentru ca profesorii la rândul lor să lucreze cu elevi. (…) Însă educaţia media nu este neapărat soluţia magică. Nu e suficient doar să pregătim profesorii şi elevii. Este foarte important să ne uităm la un cadru mai larg, la un policy”, a adăugat aceasta.

Pieter Bult, reprezentant UNICEF în România, a avertizat asupra faptului că, din cauza pandemiei, numeroase activităţi s-au mutat online, context în care multe persoane, nu doar copiii, s-au confruntat „cu un exces, un val” de informaţii. Potrivit acestuia, informaţiile false şi educaţia precară în domeniul mass-media au sporit ezitarea în privinţa vaccinării.

  • „UNICEF a tras semnalul de alarmă din primele săptămâni de pandemie anul trecut, arătând faptul că copiii sunt mai vulnerabili la ştirile false, la dezinformare, la hărţuirea în mediu virtual, aşa-numitul cyberbullying şi alte tipuri de abuz, pentru că ei petrec din ce în mai mult timp în faţa ecranului. Protejarea copiilor în lumea digitală este una dintre principalele provocări ale vremurilor noastre. (…) Este foarte important să investim în educaţie şi în special în educaţia în domeniul mass-media. Vedem efectele negative ale investiţiilor insuficiente în educaţie, vedem că circulă în fiecare zi informaţii false şi dezinformare şi are un efect dramatic asupra abilităţii noastre de a curma pandemia, prin măsurile care trebuie luate în fiecare zi şi prin vaccinare. Vaccinarea, şi ea, a fost afectată de răspândirea de informaţii false”, a spus el.

sursa: Agerpres.ro, sursa foto: Facebook/ Fundația Friends for Friends

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

14 comentarii

  1. Lasa ca știrile le iei de la grupul de comunicare strategica. Ce sa cauți în alta parte ca poate vin de la negationisti.
    Iar presasa trăiască din banii de îi dă guvernul de anul trecut.

    • Exemple de jurnalisti independenti ,corecti , fara apartenenta politruca , se pot da ?

    • Bot e platit destul de bine… si ignorat de breasla lui.
      Nu va e rușine cu calitatea voastra… ?
      Si jurnalistele alea de la Raiz Project tot jurnalism fac cand scriu despre #nimic in context politic? Mureau daca mai asteptau un timp sa publice articolul?
      Interesele sunt aceleasi, mereu

  2. Cel putin jumatate din publicul consumator de stiri nu vor informatii corecte ci „informatii” care le alimenteaza propriile opinii si le produc satisfactie. Pe un consumator de latrina3 sau guitatv nu-l intereseaza cit de obiectiva si reala este informatia ci doar se bucura cind dusmanul adica „rezistii, neomarxistii, useristii” sint tavaliti prin cele mai nastrusnice acuzatii. Nici partea cealalta nu este scutita de partizanat subiectiv. Deocamdata e foarte greu pentru cineva care doreste informatii nedeformate sa le obtina.

  3. Adica, bani publici pentru pregatirea unor jurnalisti de calitate! Care sa se angajeze apoi pe bani multi la trustul lui Voiculescu, de unde sa ne dea minciuni de calitate!

    • Koaie,
      Sau la digi, koaie…

  4. Gargara de jurnalism „independent”. Candva credeam ca e posibil, dar ultimul an m-a facut un mic Diogene.

    • Cam tirziu , dar poate renunti si la circul politruc si atunci vei reusi cu adevarat sa judeci liber si independent .

  5. Unii dintre noi am inteles, de ceva vreme, cat de toxica e manipularea media. Prin urmare urmarim doar jurnalisti independenti, ba chiar sustinem demersul lor, pe Patreon.

  6. Tare!!! Femeia asta e conștientă că îi crește audienta lu ‘ Felix???

  7. Cine e persoana in cauza? Jurnalista? N-am auzit de ea!

  8. The cheque is in the mail!
    De ce as avea incredere in domnita asta ca imi spune adevarul? Vorba lui Andries: „Adevarul meu e cel mai adevarat”

  9. Măi nu fiţi răi că mai sunt jurnalişti TV de bună credinţă iar ultimii pe care i-am văzut au fost la Digi 24 înainte să îi schimbe cu alţii echidistanţi dar o să mai vedem din-ăştia la următoarea televiziune nouă de ştiri care începe ca orice scenariu securist cu echidistanţă pentru atragerea credibilităţi şi termină cu înlocuirea lor odată când cred că v-au prin în plasă, dar astea sunt deja fumate şi deja facem pariu cât le trebuie să se echidistenţeze şi de care parte se vor da la final fiindcă ăsta e un dans în doi.
    Dar să revenim la ale noastre şi să vă arătăm cât de uşor e să fie rezolvată problema „FACEŢI CNA-UL ĂLA PE BUNE” şi va mai rezista doar jurnalismul de calitate şi chiar şi televiziunile îşi vor închide afacerea dacă nu mai prinde la public şi nu mai iese câştig de o să vă doriţi într-o zi o televiziune unde să mai râdeţi atâta de copios la atâta delir adus la nivel de balamuc ambulant.
    În ziua când TELEVIZIUNEA NAŢIONALĂ va face jurnalism de calitate doar atuncea veţi putea spune că domeniul ăsta e pe drumul cel bun aşa că nu vă mai bateţi capul cu celelalte televiziuni că televiziunea naţională e busola care va arăta pe ce lume trăieşte media noastră tare amuzantă cel puţin pentru unii.
    Măi dar voi nu vă întrebaţi unde e Soşoşaca că nu vrem să credem că stă ascunsă din cauza covidului de la atâta echidistanţă cu Lazarus.

  10. Sa fie clar: doar jurnalistii stabilesc ce e de interes public si ce nu.
    Europa FM e un reper in acest sens. Pare ca fac ceva – ceva dar de fapt nu apasa pedala destul… ne mentin asa… in agonie