Critici dure pentru legile justiţiei de la Consiliul Europei – Grupul de State Împotriva Corupţiei
Grupul de State Împotriva Corupţiei (GRECO), un organism al Consiliului Europei, critică dur reforma justiţiei realizată de coaliţia PSD-ALDE. Un raport al GRECO cere autorităţilor să renunţe la crearea unui parchet special pentru infracţiunile magistraţilor, precum şi să revizuiască amendamentele care privesc răspunderea magistraţilor pentru erorile judiciare. Raportul avertizează asupra faptului că o serie de modificări referitoare la recrutarea și la pensionarea magistraților ar putea avea, printr-un efect combinat, un impact semnificativ asupra capacității de lucru și, în general, asupra capacității operative a judecătorilor și procurorilor mai ales că n-a fost prevăzută o perioadă de tranziție.
GRECO notează în raport că magistrații se vor putea retrage mai devreme, după doar 20 de ani vechime în muncă, fără limită de vârstă (cu pensii care pot ajunge la 75% sau chiar la 120% din ultimul salariu în cazuri excepționale). Acest lucru, avertizează GRECO, ar putea reprezenta un puternic stimulent pentru numeroși judecători și procurori – mai ales din instanțele și parchetele superioare – să se retragă foarte devreme din activitate. Potrivit anumitor estimări, aproximativ 1500-2000 de magistrați (din aproximativ 8000) ar urma să beneficieze de aceste noi reguli.
Numai în privința Înaltei Curți de Casație și Justiție, 94 de judecători din 115 sunt posibil vizați de aceste noi reguli (ceilalți urmând să poată ieși la pensie în următorii cinci ani). Dacă va fi adoptat, proiectul de lege va introduce condiția de minimun 18 ani de experiență ca magistrat pentru a putea ocupa o funcție la Înalta Curte, urmând ca la 20 de ani de experiență să se poată retrage ceea ce înseamnă că teoretic va mai funcționa doar 2 ani ca judecător de Înaltă Curte dacă acea persoană intenționează să se pensioneze. În același timp, durata practicii în cazul tinerilor magistrați crește la șase ani (de la patru cât este în prezent), ceea ce ar putea genera un gol de câțiva ani până când noile garnituri de magistrați vor fi gata de intrare în sistem. Acest scenariu ar putea afecta funcționarea întregului sistem judiciar (încărcătură mare de dosare, închiderea unor dosare din cauza prescripției și a întârzierilor).
GRECO atrage atenția asupra faptului că modificările propuse conțin o doză de subiectivitate în ce privește selecția și deciziile de promovare în carieră.
Raportul GRECO a fost publicat pe site-ul instituţiei. Până la această oră, guvernul român nu a făcut public acest raport, în ciuda promisiunilor ministrului Justiţiei, Tudorel Toader.
Puteţi citi aici raportul integral (in engleză)
GRECO subliniază că următoarele recomandări făcute la precedenta evaluare nu au fost implementate:
- E regretabil că nu a fost realizat niciun studiu de impact
- Transparenţa procesului legislativ trebuie îmbunătăţită
- Procedura numirii și revocării în cazul procurorilor șefi, alții decât procurorul general, pe baza articolului 54 din legea 303/2004, include un proces transparent și bazat pe criterii obiective, iar Consiliul Superior al Magistraturii primește un rol mai puternic în această procedură
Suplimentar, GRECO face următoarele recomandări:
- Abandonarea iniţiativei de creare a unei secţii speciale a Parchetului pentru investigarea infracţiunilor săvârşite de magistraţi
- Revizuirea amendamentelor care afectează drepturile şi obligaţiile magistraţilor şi modul în care aceştia sunt traşi la răspundere pentru erorile judiciare, pentru a evita situaţia în care acestea devin o ameninţare la independenţa justiţiei
- evitarea unor noi situații care pot genera conflicte de interese și incompatibilități, în special în legătură cu activități politice și funcții guvernamentale
- revizuirea acelor amendamente care afectează drepturile și obligațiile și răspunderea judecătorilor și procurorilor pentru erori judiciare, astfel încât să fie asigurată claritatea și predictibilitatea acestor reguli și evitarea situației în care aceste reguli devin o amenințare pentru independența justiției
În raport se mai arată că ”GRECO este îngrijorat de obiectivele urmărite de anumite amendamente la legislația penală în cadrul procesului legislativ inițiat în decembrie, amendamente care pot avea un impact negativ asupra eforturilor anticorupție. Amendamentele aduse Codului de Procedură Penală discutate de comisia specială pentru a transpune Directiva UE referitoare la prezumția de nevinovăție depășesc obiectivele Directivei. Amendamentele propuse generează îngrijorări serioase atât interne, cât și externe din cauza potențialului lor de a avea un impact negativ asupra cooperării în materie penală și asupra capacității sistemului penal de justiție de a rezolva infracțiuni grave, inclusiv infracțiuni de corupție. De exemplu, s-a subliniat că inițiatorii intenționează să limiteze în mod excesiv condițiile de aplicare a tehnicilor de investigații sub acoperire și de utilizare a probelor strânse în acest mod (de exemplu, suspecții ar trebui să fie informați de la bun început despre aceste măsuri, ar urma să aibă dreptul să participe la audierea tuturor martorilor și ale victimelor etc).”
GRECO avertizează că, dacă amendamentele aduse la Codul Penal și la Codul de Procedură penală vor fi adoptate, ar intra în contradicție cu o serie de angajamente internaționale asumate de România, inclusiv cu Convenția penală privind corupția, adoptată de Consiliul Europei.
Grupul de State Împotriva Corupției amintește că precedenta evaluare adoptată în decembrie 2017 a concluzionat că nivelul de implementare al recomandărilor este ”pe ansamblu nesatisfăcător” și că României i s-a cerut să transmită informații suplimentare până pe data de 31 decembrie 2018. GRECO arată că este important să nu se aștepte acest termen pentru remedierea problemelor, iar președintele Consiliului Europei ar urma să invite delegația României să prezinte, la următoarea sesiune plenară a GRECO (18 – 22 iunie 2018), un răspuns scris actualizat în ce privește stadiul reformelor referitoare la sistemul de justiție.
Menționăm că legile justiției (statutul magistraților, legea de organizare judiciară și legea de funcționare a CSM) au trecut de Curtea Constituțională, care a constatat că o serie de articole încalcă legea fundamentală, iar în prezent sunt în Parlament pentru a fi puse în acord cu deciziile CCR. După ce vor ieși din Parlament, cele trei legi vor merge la promulgare, însă ele vor putea fi atacate din nou la Curte.
Forumul Judecătorilor din România cere respingerea imediată a tuturor proiectelor care slăbesc lupta anticorupție
Asociația Forumul Judecătorilor din România a dat, miercuri, publicității un cominicat în care solicită respingerea imediată a tuturor proiectelor criticate în raportul GRECO:
”Raportul extrem de critic al GRECO cu privire la impactul modificărilor aduse legilor justiției asupra politicilor anticorupție din România obligă Parlamentul României, Guvernul României și Președintele României să conlucreze pentru respingerea imediată a tuturor proiectelor care slăbesc lupta anticorupție. (….) Prin urmare, se impune imediat ca legile transmise spre promulgare să fie reanalizate de Parlament sub aspectul oportunității acestora, întrucât, pe de o parte, interesul public general nu justifică multe dintre reglementări, iar, pe de altă parte, este pusă în discuție respectarea angajamentelor asumate de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene și al Consiliului Europei. În acest scop, Parlamentul României, Guvernul României și Președintele României, a căror credibilitate în ochii partenerilor occidentali (GRECO cuprinde 48 de state europene și Statele Unite ale Americii) se pierde inclusiv prin inacțiuni greu de explicat, trebuie să conlucreze pentru respingerea imediată a tuturor acestor proiecte care slăbesc lupta anticorupție, având în continuare posibilitatea de a apela la sprijinul tehnic al Comisiei de la Veneția, așa cum, la 22 decembrie 2017, Secretarul General al Consiliului Europei a solicitat. Asociația Forumul Judecătorilor din România consideră că singura soluție pentru modernizarea justiției constă în dezvoltarea unui dialog concret, efectiv, cu magistrații, Consiliul Superior al Magistraturii, asociațiile profesionale ale judecătorilor și procurorilor, exclusiv după efectuarea studiilor de impact cuvenite și după prezentarea unor motivări serioase și credibile referitoare la modificările legislative propuse, în acord cu Mecanismul de Cooperare și Verificare instituit de Comisia Europeană.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii