G4Media.ro

Critici dure pentru legile justiţiei de la Consiliul Europei – Grupul de…

Foto: Inquam Photos/ George Călin

Critici dure pentru legile justiţiei de la Consiliul Europei – Grupul de State Împotriva Corupţiei

Grupul de State Împotriva Corupţiei (GRECO), un organism al Consiliului Europei, critică dur reforma justiţiei realizată de coaliţia PSD-ALDE. Un raport al GRECO cere autorităţilor să renunţe la crearea unui parchet special pentru infracţiunile magistraţilor, precum şi să revizuiască amendamentele care privesc răspunderea magistraţilor pentru erorile judiciare. Raportul avertizează asupra faptului că o serie de modificări referitoare la recrutarea și la pensionarea magistraților ar putea avea, printr-un efect combinat, un impact semnificativ asupra capacității de lucru și, în general, asupra capacității operative a judecătorilor și procurorilor mai ales că n-a fost prevăzută o perioadă de tranziție.

GRECO notează în raport că magistrații se vor putea retrage mai devreme, după doar 20 de ani vechime în muncă, fără limită de vârstă (cu pensii care pot ajunge la 75% sau chiar la 120% din ultimul salariu în cazuri excepționale). Acest lucru, avertizează GRECO, ar putea reprezenta un puternic stimulent pentru numeroși judecători și procurori – mai ales din instanțele și parchetele superioare – să se retragă foarte devreme din activitate. Potrivit anumitor estimări, aproximativ 1500-2000 de magistrați (din aproximativ 8000) ar urma să beneficieze de aceste noi reguli.

Numai în privința Înaltei Curți de Casație și Justiție, 94 de judecători din 115 sunt posibil vizați de aceste noi reguli (ceilalți urmând să poată ieși la pensie în următorii cinci ani). Dacă va fi adoptat, proiectul de lege va introduce condiția de minimun 18 ani de experiență ca magistrat pentru a putea ocupa o funcție la Înalta Curte, urmând ca la 20 de ani de experiență să se poată retrage ceea ce înseamnă că teoretic va mai funcționa doar 2 ani ca judecător de Înaltă Curte dacă acea persoană intenționează să se pensioneze. În același timp, durata practicii în cazul tinerilor magistrați crește la șase ani (de la patru cât este în prezent), ceea ce ar putea genera un gol de câțiva ani până când noile garnituri de magistrați vor fi gata de intrare în sistem. Acest scenariu  ar putea afecta funcționarea întregului sistem judiciar (încărcătură mare de dosare, închiderea  unor dosare din cauza prescripției și a întârzierilor).

GRECO atrage atenția asupra faptului că modificările propuse conțin o doză de subiectivitate în ce privește selecția și deciziile de promovare în carieră.

Raportul GRECO a fost publicat pe site-ul instituţiei. Până la această oră, guvernul român nu a făcut public acest raport, în ciuda promisiunilor ministrului Justiţiei, Tudorel Toader.

Puteţi citi aici raportul integral (in engleză)

GRECO subliniază că următoarele recomandări făcute la precedenta evaluare nu au fost implementate:

  • E regretabil că nu a fost realizat niciun studiu de impact
  • Transparenţa procesului legislativ trebuie îmbunătăţită
  • Procedura numirii și revocării în cazul procurorilor șefi, alții decât procurorul general, pe baza articolului 54 din legea 303/2004, include un proces transparent și bazat pe criterii obiective, iar Consiliul Superior al Magistraturii primește un rol mai puternic în această procedură

Suplimentar, GRECO face următoarele recomandări:

  • Abandonarea iniţiativei de creare a unei secţii speciale a Parchetului pentru investigarea infracţiunilor săvârşite de magistraţi
  • Revizuirea amendamentelor care afectează drepturile şi obligaţiile magistraţilor şi modul în care aceştia sunt traşi la răspundere pentru erorile judiciare, pentru a evita situaţia în care acestea devin o ameninţare la independenţa justiţiei
  • evitarea unor noi situații care pot genera conflicte de interese și incompatibilități, în special în legătură cu activități politice și funcții guvernamentale
  • revizuirea acelor amendamente care afectează drepturile și obligațiile și răspunderea judecătorilor și procurorilor pentru erori judiciare, astfel încât să fie asigurată claritatea și predictibilitatea acestor reguli și evitarea situației în care aceste reguli devin o amenințare pentru independența justiției

În raport se mai arată că ”GRECO este îngrijorat de obiectivele urmărite de anumite amendamente la legislația penală în cadrul procesului legislativ inițiat în decembrie, amendamente care pot avea un impact negativ asupra eforturilor anticorupție. Amendamentele aduse Codului de Procedură Penală discutate de comisia specială pentru a transpune Directiva UE referitoare la prezumția de nevinovăție depășesc obiectivele Directivei. Amendamentele propuse generează îngrijorări serioase atât interne, cât și externe din cauza potențialului lor de a avea un impact negativ asupra cooperării în materie penală și asupra capacității sistemului penal de justiție de a rezolva infracțiuni grave, inclusiv infracțiuni de corupție.  De exemplu, s-a subliniat că inițiatorii intenționează să limiteze în mod excesiv condițiile de aplicare a tehnicilor de investigații sub acoperire și de utilizare a probelor strânse în acest mod (de exemplu, suspecții ar trebui să fie informați de la bun început despre aceste măsuri, ar urma să aibă dreptul să participe la audierea tuturor martorilor și ale victimelor etc).”

GRECO avertizează că, dacă amendamentele aduse la Codul Penal și la Codul de Procedură penală vor fi adoptate, ar intra în contradicție cu o serie de angajamente internaționale asumate de România, inclusiv cu Convenția penală privind corupția, adoptată de Consiliul Europei.

Grupul de State Împotriva Corupției amintește că precedenta evaluare adoptată în decembrie 2017 a concluzionat că nivelul de implementare al recomandărilor este ”pe ansamblu nesatisfăcător” și că României i s-a cerut să transmită informații suplimentare până pe data de 31 decembrie 2018. GRECO arată că este important să  nu se aștepte acest termen pentru remedierea problemelor, iar președintele Consiliului Europei ar urma să invite delegația României să prezinte, la următoarea sesiune plenară a GRECO (18 – 22 iunie 2018), un răspuns scris actualizat în ce privește stadiul reformelor referitoare la sistemul de justiție.

Menționăm că legile justiției (statutul magistraților, legea de organizare judiciară și legea de funcționare a CSM) au trecut de Curtea Constituțională, care a constatat că o serie de articole încalcă legea fundamentală, iar în prezent sunt în Parlament pentru a fi puse în acord cu deciziile CCR. După ce vor ieși din Parlament, cele trei legi vor merge la promulgare, însă ele vor putea fi atacate din nou la Curte.

Forumul Judecătorilor din România cere respingerea imediată a tuturor proiectelor care slăbesc lupta anticorupție

Asociația Forumul Judecătorilor din România a dat, miercuri, publicității un cominicat în care solicită respingerea imediată a tuturor proiectelor criticate în raportul GRECO:

”Raportul extrem de critic al GRECO cu privire la impactul modificărilor aduse legilor justiției asupra politicilor anticorupție din România obligă Parlamentul României, Guvernul României și Președintele României să conlucreze pentru respingerea imediată a tuturor proiectelor care slăbesc lupta anticorupție. (….) Prin urmare, se impune imediat ca legile transmise spre promulgare să fie reanalizate de Parlament sub aspectul oportunității acestora, întrucât, pe de o parte, interesul public general nu justifică multe dintre reglementări, iar, pe de altă parte, este pusă în discuție respectarea angajamentelor asumate de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene și al Consiliului Europei. În acest scop, Parlamentul României, Guvernul României și Președintele României, a căror credibilitate în ochii partenerilor occidentali (GRECO cuprinde 48 de state europene și Statele Unite ale Americii) se pierde inclusiv prin inacțiuni greu de explicat, trebuie să conlucreze pentru respingerea imediată a tuturor acestor proiecte care slăbesc lupta anticorupție, având în continuare posibilitatea de a apela la sprijinul tehnic al Comisiei de la Veneția, așa cum, la 22 decembrie 2017, Secretarul General al Consiliului Europei a solicitat. Asociația Forumul Judecătorilor din România consideră că singura soluție pentru modernizarea justiției constă în dezvoltarea unui dialog concret, efectiv, cu magistrații, Consiliul Superior al Magistraturii, asociațiile profesionale ale judecătorilor și procurorilor, exclusiv după efectuarea studiilor de impact cuvenite și după prezentarea unor motivări serioase și credibile referitoare la modificările legislative propuse, în acord cu Mecanismul de Cooperare și Verificare instituit de Comisia Europeană.”

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii

  1. Spun si astia exect ce spunem noi in strada de mai bine de un an. Nu scapam de ciuma rosie decat cu furci si topoare.

  2. Raportul GRECO este precum … articolul de fata – neconvingator. Doar ca, intins pe 20 de pagini, este mai diluat.

    In rest, niciunul dintre baubau-urile inventariate, nu sunt explicate cat de cat convingator. Adica, cu argumente.

    A … pentru asta au stat prin piete cateva mii de #rezistenti timp de un an!? ¯\(°_o)/¯

    Poate ca pana in iunie, le putem arata GRECO cat de independenta e justitia pe care ei o vor intepenita in actualele metehne. Sa ne spuna mai spuna odata ce buna e colaborarea pe baza de protocoale secrete alte magitratilor (procurori si inalti judecatori) cu serviciile secrete. Si ca nu trebuie sa-i stresezi pe cei din justitie cu sanctiuni doar fiindca folosesc probe si denunturi false, cu … [ne]buna stiinta.

    • Ce trebuia sa iti spuna mai clar de atat, ca-intre altele- pesedistii se pregatesc sa decimeze corpul judecatorilor ! Apoi sunt unele lucruri care se deduc pt ca un organism ca GRECO, care nu face politica, nu le poate spune in clar : Formarea mai greoaie a magistratilor prin prelungirea duratei INM-ului precum si a stagiaturii si pensionarea mai rapida, vor reduce nr magistratilor iar pt indreptarea situatiei va fi nevoie de modificarea legii, de aparitia unei legi mai laxe care va conduce la schimbarea regulilor de intrare in profesie, de simplificarea lor, ceea ce, in final, va conduce la deprofesionalizarea corpului de magistrati, cu consecinta subordonarii lor de catre politic !

      PS. Raportul este corect, nu cuprinde exagerari si nici interpretari cu tenta politica !

      PPS Bineinteles ca nulitatea de Nicolicea, cu facultatea facuta la distanta intr-un pachet promotional „3 in 1” (el, sotia si copilul) s-a apucat sa faca pe sarcasticul promitand ca va explica legile modificate membrilor grupului GRECO pt ca acestia sa le poata intelege !

      PPPS. Sarcasmul sau e insa precum bazaitul mustei de rahat care cand aterizeaza in varful rahatului inainte sa inceapa sa manance din el bazaie asurzitor crezandu-se un Boeing 747 si nu ceea ce e de fapt : o scarboasa musca de rahat !

    • Nu-ti trebuie multe studii, ci doar putin bun-simt pentru a nu pune prea mare baza pe raportul GRECO, nici cat pe vorbele unui sufler balbait. Macar pentru faptele publice, pe care le-au ignorat in raport:

      – DNA-ul este sursa unor incalcari grave ale Constitutiei si legilor (de la anchetarea discretionara orientata politic, la colaborari cu „serviciile”, pana la masluirea si plantarea de probe false pe baza carora oamenii sunt trimisi la puscarie)
      – daca GRECO este despre coruptie, cum se face ca lipsesc din analiza si recomandari … corupatorii, cu deosebire cei cu statut de multinationale
      – nicio referire la cauzele pentru care s-au prescris procese cu daune uriase
      – Nu este analizata nicio acuzatie de interventie asupra judecatorilor si intimidare a lor tocmai de procuratura si servicii.

      Se bate moneda pe influenta politica pe care ar vrea s-o capete actuala coalitie, dar nu a aparut nicio dovada concreta (nici macar un denunt fals!) ca vreunul din ei a incercat sa influenteze in mod incriminabil un judecator sau procuror, in ultimii 10 ani.

    • Raportul Greco si articolul de fata sunt neconvingatoare doar daca esti retardat sau aflat in solda mafiei psd si alde.
      Toata lumea s-a lamurit ca tara a incaput pe mina unui grup infractional organizat, care are ca singur obiectiv salvarea libertatii si averilor infractorilor.
      Mafia psd si alde, dupa ce a cumparat ziaristi, televiziuni si trusturi de presa cu care sa indobitoceasca electoratul, dupa ce a fraudat alegerile, dupa ce si-a infiltrat oameni in toate structurile statului, acum incearca sa schimbe legile justitiei pentru a face cit mai grea lupta impotiva coruptiei, pentru a dezincrimina actele de coruptie, pentru a multa deciziile de la persoane care nu au putut fi cumparate sau santajate, la persoane corupte si incompetente, impuse in diverse organe ale statului.
      Mafia si-a infiltrat oameni la CCR, in CSM, la Inspectia Judiciara, la ICCJ, la Curtile de Apel si la Judecatorii.
      Mafia si-a infiltrat oameni in CNA, la Avocatul Poporului.
      Mafia si-a infiintat propriile ONG-uri, chipurile, apartinind Societatii Civile.
      Mafia incearca sa modifice legile justitiei, astfel ca toate deciziile sa le ia oamenii mafiei.
      Judecatorii si procurorii cinstiti, corecti, competenti, incoruptibili si nesantajabili sunt atacati permanent.
      Modificarea legilor, in ansamblu, reprezinta problema, nu anumite articole.
      Luate separat, articolele nu sunt o problema, ci ceea ce ascund ele in spate.
      Daca mafia psd si alde a reusit sa-si infiltreze oameni corupti la CSM, vrea ca CSM-ul sa numeasca procurorii sefi.
      Problema este ca psd si alde si-au infitrat judecatori corupti chiar in CSM. De aceea, vor ca CSM-ul sa numeasca procurorii sefi, ca sa-si puna ei oamenii si sa-i scape pe mafioti de puscarie.
      Daca in CSM erau doar procurori si judecatori integri, cinstiti si competenti, nu era nicio problema ca CSM-ul sa numeasca procurorii sefi.
      Daca mafia psd si alde a numit un ministru corupt si las la Justitie, vrea ca ministrul sa controleze Inspectia Judiciara. Problema este ca psd si alde au pus ministru al justitiei o likea. De aceea, vor ca ministrul justitiei sa controleze Inspectia Judiciara.
      Daca ministru al justitiei era un om integru, un om cinstit si competent, nu era nicio problema ca acesta sa controleze Inspectia Judiciara.
      Forumul Judecatorilor trebuia de mult sa se asigure ca sunt trimisi in CSM, la ICCJ, in CCR doar judecatori cinstiti, incoruptibili si nesantajabili.
      Forumul Judecatorilor trebuia sa ceara revocarea likelelor trimise in CSM chipurile din partea Societatii Civile.
      Forumul Judecatorilor trebuia de mult sa ceara revocarea judecatorilor corupti care tergiverseaza dosarele, ii achita sau ii condamna cu suspendare pe infractori, nu le confisca averile si ii elibereaza anticipat, pe cei arestati de judecatorii cinstiti.
      Forumul Judecatorilor trebuia sa ia atitudine impotriva deciziilor aberante ale CCR in favoarea infractorilor.
      Actiunile masive de protest nu trebuie sa se termine pina la demisia guvernului mafiei, dizolvarea parlamentului borfasilor si organizarea de noi alegeri generale, la care infractorii sa nu aiba dreptul sa participe.

    • Pentru profan :
      Tot ce ai spus sunt minciunile sfruntate ale infractorilor, pe care, evident ca Raportul nu le putea lua in seama :
      – DNA-ul nu a incalcat, in niciun fel, Constitutia si legile (nu a desfasurat nicio ancheta discretionara orientata politic, a colaborat legal cu „serviciile”, nu a masluit nicio proba, nu a plantat probe false, niciun nevinovat nu a fost trimis in judecata, ca sa nu mai vorbim ca in puscarie infractorii sunt trimisi de judecatori, nu de procurori)
      – s-au prescris procese cu daune uriase, pentru ca judecatorii corupti, aflati in solda mafiei, au tergiversat procesele sau pentru ca probele au aparut prea tirziu.
      – nu a existat nicio interventie asupra judecatorilor, dimpotriva, datorita judecatorilor corupti, aflati in solda mafiei psd si alde, infractorii au fost achitati, condamnati simbolic cu suspendare, nu li s-au confiscat averile, au fost eliberati anticipat, cei arestati de judecatorii cinstiti, corecti, competenti, incoruptibili si nesantajabili.
      Procurorii nu au niciun motiv si niciun interes sa faca dosare si sa trimita in judecata nevinovati. Nimeni nu poate obliga un procuror sa faca un dosar unui nevinovat. Dosarele facute de procurori sunt verificate de sefii lor, de sefii sefilor lor si de judecatorii de la Camera preliminara.
      Este foarte normal ca procurorii sa colaboreze cu serviciile. Serviciile secrete culeg informatii, iar daca descopera ca cineva a comis vreo fapta penala, predau informatiile procurorilor. Procurorii verifica datele, cauta si alte probe, iar daca informatiile se verifica, ii trimit pe infractori in judecata. Asa se intimpla in toata lumea. Nu este absolut nimic anormal, nu este absolut nimic ilegal.
      In schimb, infractorii au toate motivele sa-i mituiasca, sa-i santajeze pe judecatori, sa cumpere ziaristi pentru intoxica cititorii si telespectatorii cu minciunile lor sfruntate.