G4Media.ro

Criză acută de tiriști: peste 100 de mii de camionagii lipsă în…

Sursa Foto: G4Media.ro

Criză acută de tiriști: peste 100 de mii de camionagii lipsă în Marea Britanie, 60.000 în Germania / De ce meseria de șofer de cursă lungă este tot mai puțin atractivă

Lipsa acută de şoferi profesionişti aruncă Marea Britanie în criză. Mulți tiriști din România sau Polonia au părăsit Regatul Unit și s-au întors acasă. Problema aceasta ar putea afecta şi Germania, transmite postul de radio Deutsche Welle.

Rafturile din unele magazine alimentare din Marea Britanie sunt tot mai goale, la Ikea lipsesc saltelele şi în staţiile de epurare a apei rezerva de substanţe chimice este la limită. Aproape toate branşele din economia britanică se confruntă cu problemele de aprovizionare.

Cauza principală este lipsa personalului care să transporte mărfurile. Nu există suficienți şoferi profesionişti pentru a manevra tirurile. Potrivit estimărilor Asociaţiei profesionale a transportatorilor din Marea Britanie – Road Haulage Association – cel puţin 100.000 de şoferi profesionişti lipsesc pe insulă.

De vină este, ca şi în alte domenii, în mare parte Brexitul, dar şi barierele aferente. Iar pandemia de coronavirus a agravat situaţia. Experţii estimează că lipsa de tirişti nu va rămâne o problemă care să afecteze exclusiv Marea Britanie.

„Ceea ce se întâmplă în Marea Britanie a fost practic accelerat de Brexit. Sunt însă aproape convins că situaţia se va repeta în Europa de Vest, chiar dacă va exista un oarecare decalaj”, spune Dirk Engelhardt de la Uniunea Federală a Transportatorilor – Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung – în discuţia cu agenţia de presă germană dpa.

În Germania lipsesc deja între 60.000 şi 80.000 de şoferi de cursă lungă, tendinţa fiind una ascendentă. Anual, 30.000 de şoferi se pensionează şi doar 15.000 sunt angajaţi.

Lipsa personalului din acest domeniu se explică și prin faptul că meseria de şofer de TIR nu este deloc percepută ca fiind una atractivă. Perioade lungi petrecute în trafic, dificultatea de a găsi un echilibru între viaţa profesională și cea de familie, lipsa unor locuri adecvate de parcare şi odihnă sigure şi cu facilităţi necesare pentru a face duş şi a mânca în mod civilizat.

În plus, vehiculele de mare tonaj au o imagine negativă din cauza nivelului ridicat de emisii care dăunează mediului, iar mulți consideră că tirurile încurcă şi mai mult circulaţia rutieră. „Imaginea astfel pătată îi face pe şoferi să se reorienteze. Avem nevoie de o nouă percepţie generală faţă de această meserie”, mai spune Engelhardt.

Dacă în Germania criza nu este însă sesizabilă, englezii constată deja în magazinele alimentare că marfa nu mai ajunge în galantare. BBC a realizat un interviu cu un fermier care era pe punctul de a arunca mii de litri de lapte, pentru că produsele nu mai sunt ridicate ca de obicei.

Publicaţia The Guardian relatează despre relaxarea regimului de lucru la staţiile de purificare a apei, care nu mai pot lucra la capacitatea obişnuită, în lipsa anumitor substanţe chimice.

Se preconizează deja o creştere a preţurilor, dacă problemele nu se remediază, iar şansele de îmbunătăţire a situaţiei pe termen lung nu sunt tocmai bune.

Tiriştii din România şi Polonia au părăsit Marea Britanie

În timpul pandemiei, mulţi şoferi de tir originari din România sau Polonia au părăsit Marea Britanie şi au revenit la familiile lor. Există mai multe piedici care fac incertă revenirea lor pe insulă.

Pe de-o parte, Brexitul a anulat şi libertatea de circulaţie a forţei de muncă din UE în Regatul Unit şi a atras proceduri greoaie şi costisitoare pentru acordarea vizei necesare. În paralel, este nevoie de şoferi de TIR şi în alte state europene, astfel încât Marea Britanie devine tot mai puţin atrăgătoare. Noile controale de la frontieră îngreunează suplimentar situaţia.

Asociaţia profesioniştilor din transporturi şi logistică – Road Haulage Association – insistă asupra unui regim facil de acordare a vizelor pentru forţele de muncă din afara Marii Britanii. Dirk Engelhardt de la Uniunea Federală a Transportatorilor din Germania este însă sceptic şi nu crede că problema va fi rezolvată în acest fel.

În opinia lui, în Germania s-ar impune aprobarea unor vehicule de transport mai lungi, care să fie dotate cu grupuri sanitare şi spaţii de odihnă independente pentru şoferi. În caz contrar, criza s-ar putea agrava. Engelhardt nu este deloc optimist:

„Cumpărăturile în cantități foarte mari, precum cele din perioada de început a pandemiei, ar putea ajunge la ordinea zilei, dacă nu se intervine deja de acum”, crede specialistul în logistică. Alți experți sunt de aceeași părere.

În Marea Britanie, şeful lanţului de supermarketuri Iceland avertizează deja că, în acest ritm, Crăciunul ar putea fi sacrificat. Încă de pe acum se conturează o criză profundă, în condiţiile în care magazinele măresc stocurile pentru a face faţă cumpărăturilor pentru sărbătorile de iarnă.


Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. localnicii de ce stau acasa cu ajutoare sociale in loc sa se reprofileze ca soferi de camion?

  2. Aveti nevoie de soferi? Platiti-i. Avem nevoie de marfa in hipermarketuri? O sa platim. Dar mai scadeti un pic profitul si mai vedem

  3. Normal ca nu mai vrea nimeni sa fie magarul patronului. Obligat sa care ca prostul, uneori sa isi descarce singur marfa, sa doarma si sa manance pe unde apuca si sa fie mereu presat de un boier de birou care sa ii calculeaza timpii cu un excel.
    Sa puna mana talharii astia si sa isi taie salariile si bonusurile primite doar pentru ca sprijina un scaun intre buci si sa plateasca decent. Sa isi trateze angajatii ca pe oameni si sa le lase suficient timp sa isi faca munca. Altfel sa puna mana pe volan si sa conduca ei.

  4. Dar au ajuns la ei in jur de 1,000,000 de străini est, est asiatici, să îi specializeze că șoferi…..

  5. Nu mai sunt tiristi romani si polonezi ca nu mai pot aduce tigari . Mulți au interdictie sa mai intre ca i-a prins ,nicidecum ca au plecat ei de bunavoie

    • Taci dracu de prost .

  6. 1. Pitik, super nickname, foarte probabil pe masura creierului.
    2. G4 media, preluati toate prostiile din presa britanica atotpupatoare in c..r de guvern.
    In UK se vorbeste de criza soferilor de cel putin 10 ani.
    La inceputul anului se vorbea despre un deficit de 60.000 de soferi. Aprope toata media pomeneste de pandemie si Brexit insa foarte putini amintesc de decizia tembela a guvernului britanic din aprilie, cand au stabilit ca nu mai poti activa ca sofer independent decat daca ai propriul camion. Pana in acel moment soferii de camion care nu erau angajati cu contract de munca, cei mai multi est-europeni, aveau posibilitatea sa-si infiinteze propria companie si sa lucreze prin intermediul agentiilor de intermediere a fortei de munca. A fost un compromis prin care soferii, chiar daca nu erau foarte bine platiti, isi puteau deconta anumite cheltuieli pe firma. De la 1 aprilie Guvernul a spus ca nu mai poti activa prin propria companie daca nu ai propriul camion si au obligat chiar si agentiile de intemediere a fortei de munca sa incheie contracte de munca soferilor. Evident, toate costurile suplimentare au fost aruncate in spatele soferilor iar acestea depasesc cu mult 20% raportat la ce se castiga inainte, . Acesta este momentul in care a explodat bomba, cand, spre lauda lor, soferii est-europeni le-au aratat degetul companiilor si agentiilor care au incercat sa le bage pe gat toata nota de plata. Acesta este momentul in care cei 60.000 de soferi lipsa din economie devin 100.000.
    Mai adaugam aici si faptul ca din cauza politicilor marilor lanturi, plata medie pe ora a fost in continua descrestere in ultimii 10 ani, astfel incat in 2021 se castiga mai putin decat in 2011, faptul ca soferii est-europeni, dupa care plang acum, au fost tot timpul la coada listei cand era vorba de cine primeste si cine nu un contract decent si nu in ultimul rand discriminarea salariala pe fata, la care au cotribuit din plin conservatorii britanici cu ocazia Brexitului, cand plimbau prin gura toata ziua sloganul: British jobs for British people!
    Acum, cand trebuie sa explice alegatorilor ce e cu rafturile goale din magazine dau vina pe Covid.
    Explicatia cu soferii care se reorienteaza din cauza imaginii de poluatori sau ca incurca circulatia este penibila. Este vorba de spre bani si nimic mai mult. Nu vreti sa stiti cam cat ii pasa unui sofer bine platit despre ce cred unii despre aglomeratia in trafic sau despre emisii.

  7. Să se dirijeze marfa mai mult spre calea ferată. În toată Europa. Un mecanic de tren înlocuiește sute de șoferi. O locomotivă elimină poluarea a sute de camioane. Și nici nu încurcă traficul. Să rămână camioanele doar pentru distribuția pe ultimii kilometri.

  8. Esti prea prost pentru zilele astea. Îți recomand un stagiu de gândire filozofica la talibani

  9. Noi suntem cea mai proastă nație de pe glob. Cand vezi unde este lipsa de personal in UE tu faci politică în asa fel să trimiți mâna de lucru acolo unde este nevoie ca acei oameni vor aduce în țară miliarde de euro . Stie cineva cat durează să obții în RO un permis de profesionist cu tot cu atestate ???? 2 ani !!!! Pe motiv că nu este personal evaluatori și tot felul de tertipuri birocratice. Durează enorm de la sala până dai traseul iar după trebuie să faci atestate. Faceți domnilor guvernanți ceva în asa fel să nu mai dureze o viață o școală de șoferi la noi , examenele să fie mai apropiate, școală să dureze puțin să ia permisul doar cei care merită ca acești oameni vor aduce în țară miliarde de euro, plus valoare economiei iar țară se dezvolta , să nu Vb ca și la noi sunt lipsa de șoferi.

  10. Sincer nu îmi e deloc mila(chiar daca am cunoscti in uk )cum spune românul așa și-au așternut…asa sa doarma

  11. Este o lipsa acuta de bani la salarizari din partea companiilor, nu este nici o lipsa de soferi. Muncesc de 10 ani in Germania, iar astazi salariile sunt cu 20 de ani in urma. Toata lumea profita de valul de forta de munca ieftina, creat pe baza crizei de Covid si dau salarii din ce in ce mai proaste. Ma gandesc deja foarte serios la reprofilarea catre alt domeniu, munca de sofer nu mai este decat o bataie de joc la peste 80% dintre angajatori.

    • Nemti nu au lipsa de soferi, ei au lipsa de soferi care sa fie prost platiti si munciti pina la epuizare. In UK e altceva , lucrez de 4 ani aici , 3 distributie Tesco si de un an distributie Morrison, pot sa spun un singur lucru: ma doare la maneta ca nu au soferi, in felu asta eu sint mai bine platit si pot sa fac pretentii. Acu nu-i mai pupa soferi in dos pe birocrati, ii pupa birocrati pe soferi. 🙂

  12. Acum 6 ani am incercat sa ma angajez in Uk ca sofer profesionist. Am fost la 3 agentii, niciuna nu a sunat. Acum au nevoie de soferi ? Sa ia de la mine jumatatea lu 5 in gurita