Criza industriei luxului: dispare „Made in Italy”? / Peste 2000 de fabrici închise în 2024 / Sectorul a fost zguduit de o investigație italiană care a expus legături între branduri precum Armani și Dior și ateliere care operează în condiții de exploatare
Italia este epicentrul lanțului de aprovizionare pentru industria luxului: multe dintre cele mai mari branduri de lux din lume se bazează pe mii de ateliere din întreaga țară pentru a produce cele mai bine vândute produse, care ajung în magazinele luxoase purtând prestigiosul marcaj „Made in Italy”, relatează BoF.
Însă, în sectorul manufacturier al Italiei, o criză gravă amenință această piesă esențială a ecosistemului luxului.
În primele trei trimestre din 2024, peste 2.000 de fabrici de îmbrăcăminte, textile și produse din piele și-au închis porțile, potrivit InfoCamere, portalul registrului de afaceri din Italia. Producția industrială din acest sector a fost printre cele mai slabe performante ale țării în mare parte din anul trecut.
Această situație este rezultatul direct al unei scăderi accentuate a pieței, agravată de inflație, scandaluri și noi cerințe de reglementare. Totodată, scoate la iveală provocări structurale și dezechilibre de putere care au fost ignorate de mult timp. Brandurile și-au redus costurile și au crescut marjele de profit, deseori în detrimentul furnizorilor, promovând în același timp angajamentul lor față de meșteșuguri tradiționale și calitate.
Acum, furnizorii pricepuți de care brandurile depind pentru a-și respecta aceste promisiuni se confruntă cu o criză existențială, exact într-un moment în care consumatorii pun din ce în ce mai mult la îndoială dacă produsele de lux mai merită prețurile lor tot mai mari.
Aproximativ jumătate dintre produsele de lux din lume sunt produse în Italia, conform consultanței Bain & Co. Totuși, poziția dominantă a Italiei în producție este amenințată de zeci de ani, transformând țara într-un hub de producție extrem de valoros, dar precar.
Deși brandurile de lux și-au lustruit imaginea cu afirmații de marketing care subliniază măiestria artizanală, ele au căutat și opțiuni mai ieftine de producție în alte țări pentru a profita de oportunitățile de creștere oferite de globalizarea pieței de masă din ultimele trei decenii. Costurile în creștere pentru forța de muncă și energie au făcut ca furnizorii italieni să concureze mai greu pe o piață globală, mai ales având în vedere o scădere a forței de muncă locale, în ciuda inițiativelor de instruire sprijinite de mari jucători din industrie.
Cererea pentru producție mai ieftină și mai agilă a dat naștere, în Italia, unei economii subterane adânc înrădăcinate, cu fabrici la preț redus care operează fără respectarea legilor muncii. Acestea exploatează forța de muncă, în mare parte migranți, care sunt adesea angajați ilegal pentru a lucra ore lungi pe salarii minime. Între 2010 și 2023, numărul firmelor din domeniul textilelor, confecțiilor și pielăriei înregistrate la InfoCamere a scăzut cu 27%.
Un boom temporar în vânzările de lux în timpul pandemiei a mascat temporar aceste probleme, dar declinul recent a fost brutal, venind într-un moment de incertitudine intensă pentru furnizori. În ultimii ani, ritmul închiderilor s-a accelerat.
Sectorul a fost zguduit de o investigație italiană care a expus legături între branduri precum Armani și Dior și ateliere care operează în condiții de exploatare în apropierea orașului Milano. În același timp, tarife comerciale noi și reglementări europene menite să îmbunătățească tratamentul lucrătorilor și să reducă impactul ecologic al industriei generează costuri și cerințe suplimentare pentru furnizorii deja afectați.
„Starea de spirit este una de disperare în Italia”, a declarat Alberto Candiani, proprietarul companiei producătoare de denim Candiani Denim. Firma sa, fondată în 1938, a reușit să supraviețuiască prin inovație și sustenabilitate, dar se confruntă în continuare cu dificultăți.
Creșterile de prețuri practicate de brandurile de lux în ultimii ani au ajutat la creșterea marjelor lor de profit, dar rareori aceste beneficii s-au reflectat în rândul producătorilor. Între 2018 și 2022, marjele EBITDA ale brandurilor de lux au crescut în medie la peste 30%, în timp ce furnizorii au rămas cu marje subțiri de 10% sau mai puțin.
Unii analiști se tem că dinamicile actuale ale pieței vor zdrobi micile ateliere care au definit sectorul de producție italian de lux. Jucătorii mari și consolidați sunt mai bine poziționați pentru a face față volatilității, dar acest lucru riscă să piardă ceva esențial: atracția culturală a „Made in Italy”.
„Dacă pierdem ‘Made in Italy’, este pentru că am uitat ce înseamnă cu adevărat”, a spus Ercole Botto Poala, CEO al producătorului de textile din lână merino Reda.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.