G4Media.ro

Croaţia vrea să îi seducă pe telemuncitorii din întreaga lume

Sursa foto: Pixabay

Croaţia vrea să îi seducă pe telemuncitorii din întreaga lume

Americanca Melissa Paul a devenit în acest an primul „nomad digital” din Croaţia, graţie unui program de vize speciale creat de autorităţile din această ţară în speranţa de a promova o industrie a călătoriilor grav lovită de coronavirus, informează AFP, preluată de Agerpres.

Din cauza pandemiei, munca la distanţă a explodat pe întreaga planetă astfel încât unii telemuncitori au ajuns mult mai departe de domiciliul lor.

„Croaţia este minunată, viaţa este frumoasă, accesibilă comparativ cu alte locuri, clima este superbă, accesul la Internet este bun” spune Melissa Paul, o consultantă în marketing în vârstă de 53 de ani, care în prezent locuieşte la Labin, un orăşel pitoresc pe malul Mării Adriatice. În luna ianuarie, americanca a obţinut prima viză creată special de Guvernul croat pentru a atrage telemuncitorii care nu sunt originari din Uniunea Europeană.

Pentru moment este vorba de un program limitat, dar autorităţile de la Zagreb vor să îl extindă.

Croaţia a modificat legea cu privire la statutul străinilor pentru a permite nomazilor din afara UE să obţină vize de rezidenţă pe durata unui an şi să fie scutiţi de impozitele pe venit. Solicitanţii trebuie să dovedească că lucrează în regim de telemuncă, că au o locuinţă, o asigurare de sănătate şi venituri lunare de peste 2.200 de euro.

Melissa Paul, care concepe bloguri şi gestionează pe reţele sociale conturile unor artişti sau designeri, figurează printre cei aproximativ 100 de solicitanţi de vize croate, dintre care jumătate sunt britanici sau americani.

Pentru moment, doar aproximativ 30 au obţinut vizele, iar Guvernul de la Zagreb speră că numărul va creşte exploziv după ce vor fi ridicate restricţiile de călătorie impuse în contextul pandemiei.

Mica ţară, cu o populaţie de 4,2 milioane de locuitori, şi care se bazează pe veniturile din turism pentru o cincime din PIB, a suferit din plin ca urmare a prăbuşirii industriei internaţionale a călătoriilor. În 2020 numărul turiştilor s-a redus la o treime iar veniturile din sectorul turismului s-au redus cu 50%, până la 4,8 miliarde de euro.

Oraşul Dubrovnik, o perlă a Adriaticii, care înainte de pandemie era preocupat de gestionarea problemelor create de turismul în masă, a fost lovit în mod deosebit. Majoritatea turiştilor ajungeau în acest oraş din sudul Croaţiei cu ajutorul avionului, astfel că pandemia a dus la prăbuşirea numărului de vizitatori.

În spatele programului de vize special este Jan de Jong, un om de afaceri olandez care anul trecut i-a făcut o propunere în acest sens premierului croat Andrej Plenkovic via reţelele sociale. Şase luni mai târziu sistemul era pus în practică.

„Pe ansamblu, Croaţia oferă o experienţă unică”, spune Jan de Jong, menționând frumuseţea peisajelor, calitatea vieţii şi legăturile cu restul Europei.

Însă Croaţia nu este singura ţară care îi vizează pe nomazii digitali. În Europa, Estonia şi-a lansat anul trecut propriul său sistem de vize speciale iar ţări precum Cehia şi Islanda oferă sejururi similare. În locuri mai îndepărtate, Antigua vrea şi ea să îi seducă pe telemuncitori la fel ca şi insula Bali din Indonezia.

Cu toate acestea, Ministerul croat al Turismului vede în acest program un mijloc pe termen lung pentru a diversifica industria, mai degrabă decât o soluţie temporară pentru acoperirea pagubelor create de pandemia de Covid-19. „Cei care vor să îşi facă din Croaţia biroul lor de muncă temporar, şi care se îndrăgostesc de natura şi cultura noastră, pot deveni cei mai buni agenţi ai noştri de publicitate”, subliniază Ministerul croat al Turismului într-un comunicat remis AFP.

La rândul său, Jan de Jong speră că nomazii digitali îi vor inspira pe tinerii din Croaţia, din rândul cărora mulţi vor să emigreze. „Vor aduce experienţa lor şi starea lor de spirit iar aceasta poate avea un impact pozitiv”, susţine omul de afaceri olandez.

Foto: Dubrovnik / sursa: Pixabay

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...