G4Media.ro

Cronica filmului Collective în The Guardian: Expozeu șocant al unor morți inutile…

Sursa Foto: Facebook/ Collective

Cronica filmului Collective în The Guardian: Expozeu șocant al unor morți inutile din România / Există un moment când mi-a venit pur și simplu să mă bag sub scaun

În incendiarul documentar al lui Alexander Nanau, un reporter-erou încearcă să afle cum cele mai multe dintre victimele incendiului dintr-un club de noapte au putut muri din cauza unor fraude din sectorul sanitar, scrie The Guardian, citată de Rador.

De ani de zile, de fapt, de zeci de ani, regizorii români ne-au avertizat despre corupția oficialilor din țara lor, de la rangul cel mai înalt până la rangul cel mai de jos – un flagel insidios care subminează statul și afectează sufletul. Filmul lui Cristi Puiu, ‘Moartea domnului Lăzărescu’ (2005), este o poveste despre ultimele ore de viață ale unui bătrân, transformate într-un coșmar de incompetența și ‘nesimțirea’ unui spital; filmul ‘Bacalaureat’ (2016), al lui Cristian Mungiu, este povestea unui medic care caută ca, prin favoruri, ’să aranjeze’ rezultatul la examen al fiicei sale, iar filmul ’Polițist, adjectiv’ (2009) al lui Corneliu Porumboiu a fost povesta bizareriei birocratice dintr-o secție de poliție. Acum, regizorul-documentarist Alexander Nanau vine cu un film menit să dovedească faptul că nu e vorba de manierism sau de vreo metaforă. Se bazează pe un fapt revoltător.

Filmul ‘Collective’ povestește ce s-a întâmplat după îngrozitorul incendiu izbucnit într-un club de noapte din București, în 2015, soldat cu moartea a 64 de oameni. Nu a fost pur și simplu vorba despre neglijența oficialilor de a examina ieșirile de incendiu și construcția clădirii: cei mai mulți au murit ulterior, și nu din cauza arsurilor, ci din cauza infecțiilor din spitale.

O îndrăzneață anchetă inițiată de Cătălin Tolontan, reporter la ‚Gazeta sporturilor’, o publicație sportivă, a arătat că dezinfectantul alocat spitalelor de stat era inutil, din cauză că fusese diluat pe ascuns.

În momentul când filmul ajunge în acest punct, gândul te-ar putea duce la Harry Lime și jaful său cu penicilină din ‘Al treilea om’. (Este vorba despre un film cu același nume din 1949, în care Harry Lime (personaj interpretat de Orson Welles) fură penicilină din spitalele militare, o diluează, după care o revinde pe piața neagră, n. red.).

Câștigul rezultat din jefuirea contribuabililor intra în buzunarele anumitor indivizi dintr-un așa-zis farma-guvern al României. Tolontan a descoperit că fenomenul nu face decât să se înscrie în corupția și gangsterismul atât de răspândit în România.

Filmul prezintă o paradă de miniștri grețos de nepăsători care încearcă să ocolească întrebările puse de Tolontan și de alții. În cele din urmă, după o curățenie la Ministerul Sănătății, un ministru, Vlad Voiculescu (fost militant pentru drepturile pacienților), e măcar mai simpatic.

“Cum dracu’ se pot rezolva toate astea?”, se întreabă el la un moment dat, confruntat fiind cu tot mai multe probe oferite de un turnător din spital. Chiar, cum? Militanții sperau ca, după guvernul de urgență națională adus la putere după scandalul Collective, o nouă generație de politicieni s-ar arăta hotărâtă să smulgă din rădăcini aceste abuzuri. Dar se pare că această campanie a lui Tolontan continuă.

Cinismul și indiferența manifestate față de suferință sunt într-adevăr respingătoare, iar ecranul pare să emane un spirit toxic precum bioxidul de carbon, dar și o imensă tristețe.

Există un moment când mi-a venit pur și simplu să mă bag sub scaun: când Tolontan și colegii săi sunt arătați filmând pe ascuns niște viermi care ies din rana incompetent îngrijită a unui pacient. Dacă asta s-ar fi întâmplat într-un film de ficțiune, metafora ar fi fost calificată drept exagerată. În cele din urmă, Tolontan și colegii săi sunt arătați în sinistra comunicare pe care au avut-o cu serviciile de informații, când de-acolo li se spune să fie atenți, spre binele familiilor lor.

Titlul în sine are și niște rezonanțe ironice din vremuri de demult. În parte, filmul Collective vorbește despre niște practici autoritare care au supraviețuit în România și după căderea lui Ceaușescu, iar pe de altă parte, este vorba despre bani mulți care pot fi câștigați în stil moscovit din avuția națională.

Pentru noi, cei de-aici, filmul e totodată un avertisment care arată cât de apetisant și de util poate fi sistemul sanitar de stat pentru o serie de antreprenori cu relații, al căror prim impuls e să economisească bani și să aibă un profit.

Filmul Collective este accesibil pe platformele digitale începând cu data de 20 noiembrie.

Sursa: The Guardian/ Rador/ Traducerea: Alexandru Danga

Sursa Foto: Facebook/ Collective

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

14 comentarii

  1. Iar v-ati luat de secu?Domnul Tolontan poate vrea sa faca si ceva ancheta cu umflarea artificiala a pierderilor eon gaz prin delgaz grid si obtinerea maririi pretului cu 10, 8 % a gazelor nstirale pentru persoane fizice, respectiv exportul profitului fara impozitare.Oricum felicitari si aveti scenarii pentru inca 30 ani!

    • Nu e de interes public.
      Românul daca are ce mânca ieftin si un hârb de mașina poluant in draci poate sa-și vada de viata lui. Daca se imbolnaveste: ghinion.
      Lui Secu nu-i pasa de clasa de mijloc decât daca ii poate ajuta (real) sa-si atinga scopurile.
      Cei de la Colectiv din ce clasa sociala erau?

  2. Intubatul de la terapie intensiva uitat acolo pe aparate a fost exceptional. Ce efecte! Sau nu erau efecte speciale ci doar realitatea din spitalele miniștrilor care se perinda an de an

  3. A cazut Ceausecu, a cazut disciplina in constructii si securitatea la incendii. Institutiile Romaniei si-au dat drumul la crime, falsuri si talharii. Marmureanu a explicat că, daca o cladire este construita respectandu-se raportul între înalțime, structura și tipul solului, aceasta are o posibilitate minimă să se darâme la un cutremur.

  4. Dacă în 5 ani victimele nu au avut parte de justiție, măcar au avut parte de un filmuleț care să ne facă celebri în toată lumea pentru ce sistem de sănătate de rahat avem. E și asta ceva.

    Între timp în spitale nu există angajare fără șpăgi și parandărături. Chiar și pentru cele mai josnice posturi trebuie să se dea șpagă. Iar acesta nu este sfârșitul, din contră, este doar începutul. O dată intrat în circuitul șpăgilor trebuie să produci pentru piramida șpăgilor din care fac parte toți acești minunați doctori cu foarte mulți arginți. Cazul Beuran se întâmplă zilnic în România, este regula, nu excepția. Iar astea sunt doar șpăgile la angajare. Vin apoi șpăgile pentru fiecare operație, internare, îngrijire, să îți deschidă poarta portarul, să îți schimbe sonda infirmiera și tot așa. Plus șpăgile cu adevărat serioase de la firmele farmaceutice și cele pentru experimente – acolo să vedeți bani de bani! Credeați că Burnei este singurul care face experimente pe pacienți? Mai verificați.

    Dacă s-ar face un audit al averilor somităților medicale ar ieși toți cu niște milioane de euro nejustificate. Sistemul de sănătate românesc este corupt în totalitatea sa. Spitalele românești sunt fabrici de cadavre și piramide de șpăgi.

    Așteptăm noul film Collective 2: Piatra Neamț. Cu puțin ghinion o să avem și Collective 3, 4, 5 și așa mai departe.

    • Asta e o privire în abis. E posibil ca în România să fie extrem de rari cei care fac ce au de făcut din datorie. Paradoxal, cu cât sunt mai educați, cu atât mai tranzacționiști. Dacă au studiat, TREBUIE să fie premiați zilnic pentru asta. Șpaga este tocmai premiul pe care îl merită, pt că a-și face pur și simplu datoria nu se poate concepe, nu le aduce nici o satisfacție. Chiar și bravii noștri intelectuali publici care se înghesuie să educe nația se plâng că nu sunt respectați și recunoscuți așa cum merită. Problema a ceea ce primesc în schimb este esențială. Vrem o țară ca afară, clar, dar „țările de afară” au fost construite de inși capabili să acționeze din datorie, nu pentru beneficiile pe care acțiunile lor bune trebuie să le aducă. Dacă imperativul moral occidental a fost „trebuie să fac binele”, la noi acesta a devenit „trebuie să fiu recunoscut/plătit cum se cuvine pentru binele pe care îl fac”.
      Nu prea are legătură cu comentariul dumneavoastră, dar ce ați scris dă de gândit.

    • Ceea ce scriu eu sunt fapte de notorietate. Toată lumea le cunoaște. Dacă cineva crede că Beuran era la prima astfel de „intermediere” a unor posturi este naiv sau complice. Nu întâmplător medicii, după ce a fost săltat de poliție, au amenințat că nu mai tratează pacienții, exact ca niște mafioți care amenință cu moartea – ÎNTR-UN SPITAL DE URGENȚĂ! De ce credeți că au făcut asta? – Pentru că îi legau de Beuran relațiile piramidale de subordonare. Și ei au fost aduși și făcuți oameni tot de Beuran. Și tot prin aceleași metode. Ei au amenințat că nu mai tratează pacienții, pentru că știau că toți se angajează în același mod și li s-a părut o mare „nedreptate” ce a făcut DNA – că s-a băgat în afacerile lor murdare zilnice. Lor nu le venea să creadă că ceva ce ei fac zilnic poate fi sancționat penal.

      Cât despre Burnei, reiese din probatoriu că a făcut zeci de experimente. Pot presupune că nu este singurul medic dintr-o țară de lumea a treia care face experimente pe oameni sau copii săraci care nu își cunosc drepturile și nu au bani să își apere drepturile. Experimente pe oameni se fac și în China sau Coreea de Nord. La Vaslui sau la Botoșani pe mamele minore analfabete puteți fi siguri că se întâmplă lucruri care nu respectă întocmai etica medicală.

      Cât despre subordonarea la BigPharma, asta este un fapt și mai de notorietate. Citiți ce averi au ciocoii din spitale din modestele lor lefuri de la stat. Citiți la ce simpozioane sunt „invitați” pe cheltuiala BigPharma. Chiar trebuie să fim toți idioți și retardați și să ne prefacem că nu știm adunarea și tabla înmulțirii?

      Toată lumea știe ce se întâmplă în spitalele din România, dar acceptăm tacit. Ne mirăm când spune cineva adevărul că ar putea fi cenzurat. De aceea se va metastaza acest cancer: pentru că oamenii s-au obișnuit cu ticăloșia, impostura și minciuna.

      Ne dăm ochii peste cap șocați când ard semenii în spitale, dar a doua zi uităm și punem șpaga în buzunarul halatului alb. Zâmbim. Ni se zâmbește. Și o luăm de la capăt.

      Cât despre marele film, mie mi se pare jignitor pentru victime să discuți ce succes fulminant are un film care se folosește de suferința lor CÂT TIMP LOR NU LI S-A FĂCUT DREPTATE.

    • Se poate ca scandalul politic – căderea capului Ponta and Co – a fost menit să acopere mașina de făcut bani privați care e sistemul medical public românesc?
      The Guardian este o trompetă sinistră de propagandă. Treaba lor e de a ține indignarea fidelilor la cote maxime, ca și cum fără ruși, chinezi sau est-europeni lumea ar fi perfectă… Cauzele reale, vinovații punctuali nu-i interesează. Pt ei arșii de la Colectiv, morții din spitale, ilustrează răul comunismului, al Estului, și tot așa, metonimic, încotro cer patronii.

  5. @Fabrici de cadavre. Piramide de șpăgi.
    Ma mir ca v-au publicat comentariul!
    G4MEDIA cenzureaza ce nu convine SISTEMULUI!
    „Dictatura începe printr-o comunicare perversă”: papa Francisc

    • Le publica, stai linistita, dar in alta baza de date.
      Nu ai nimic de oferit, poti sa fii altfel utila

  6. La fiecare intrare de supermarket suedez e cate un supravietuitor al tsunamiului, cu origini indiene si pasaport roman. Daca occidentalii nu ar fi asa impresionabili, nci supravietuitorii cu pricina, nici marii realizatori de filme de fusta-n cap nu ar mai avea ce manca. „Eram muci cand s-a dat cu artificii in cazemata, donnez moi cinq euro”

  7. O Tara fara justitie , este o tara de infractori.

  8. @ Ca să nu scrie despre dopajul din sport, Tolontan s-a apucat să scrie despre industria farmaceutică și să facă și documentare, pe care să le prezinte și festivalurilor de film, ? O fi verificat și la ANMDMR dacă ăia de la HexiPharma avea și autorizările stabilite de lege, ?