Cu o lună înainte de aplicarea vinietei Oxigen, Firea spune că ar putea cere părerea bucureștenilor printr-un referendum: „Ideea mi-a venit acum încercând să înțeleg cum e mai bine să procedăm”
Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a declarat, luni, cu aproape o lună înainte de aplicarea vinietei Oxigen, că ar putea organiza un referendum pentru a-i consulta pe bucureșteni în legătură cu introducerea acesteia. Firea nu a spus clar dacă va organiza referendum, precizând că ideea i-a venit în timp ce dădea declarații presei.
„Dacă nu luăm acum și nu ieri măsuri pe toate palierele atât pentru a elibera pe cât posibil traficul din Capitală, cât și pentru a combate în mod real poluarea, nu știu practic unde se va ajunge, sau putem intui: un oraș paralizat în trafic și un oraș în care nu mai putem să respirăm. Așa cum am spus, în acești trei ani și câteva luni cred că s-au făcut foarte multe proiecte care contribuie împreună măcar la rezolvarea parțială a traficului sufocant și de asemenea la combaterea poluării. În primul rând, încercăm să-i determinăm pe cetățeni să folosească mai des transportul public în comun, pe care l-am modernizat, am achiziționat 400 de autobuze noi Euro 6 și suntem acum în procedura de licitație pentru 100 de tramvaie, 100 de troleibuze și 100 de autobuxe electrice. Din primăvară vor veni în București 130 de autobuze hibrid Mercedes. Iată că sunt motive suficiente pentru ca atât bucureștenii, cât și turiștii, măcar parțial, dacă nu total să folosească și transportul public în comun”, a declarat Gabriela Firea, fiind întrebată de măsurile pe care le va lua pentru a rezolva problema poluării din București.
Firea a spus că, pe de o parte, lumea cere măsuri pentru combaterea poluării, însă atunci când sunt luate, precum introducerea taxei Oxigen, apar petiții și critici.
„Eu înțeleg nevoia tuturor de a avea un autoturism personal, unele familii chiar două, chiar trei. Ceea ce este foarte bine. Problema este atunci când dorim ca în fiecare zi să le folosim toți. Aici intervine problema și trebuie să ne gândim că Bucureștiul este un oraș construit pentru un milion de cetățeni, nu este loc unde să construiești mai multe bulevarde, poduri, pasaje și oricum ar dura (…) Iar aceste discuții interminabile în ce privește poluarea iarăși nu aduc o rezolvare. Nimeni nu a combătut eficient și 100% poluarea în lume, dar se cere de la un singur primar ca el în 3 ani de zile să facă tot ceea ce nu s-a făcut 3 ani de zile”, a spus Firea.
În acest context, Gabriela Firea a vorbit despre varianta organizării unui referendum.
„Am văzut că se organizează petiții, acțiuni, chiar mitinguri împotriva vinietei Oxigen. Nicio problemă, noi putem să renunțăm și la program. Dacă asta își doresc bucureștenii, dacă asta ne dorim cu toții, să fim singurul oraș european în care să circulăm cu mașini non-Euro, Euro 1, Euro 2, nicio problemă. Eu fac ce spun cetățenii, dar să vedeți în ce ipocrizie trăim. Pe de o parte, de ce nu am curajul să iau măsuri și să eliminăm din trafic mașinile care ne omoară, pe de altă parte, atunci când le luăm, dar de ce le luăm și că îngrădim un drept constituțional la a folosi un bun proprietate privată. Să decidă cetățenii. Cetățenii și-au ales un primar, au ales majoritatea în CGMB și aceștia iau măsuri responsabile și în timpul unor dezbateri transparente, iar feedbackul a fost pozitiv, în sensul că cei mai mulți bucureșteni își doresc ca din traficul nostru să dispară autoturismele intens poluante, dar eu îmi iau doar partea negativă, adică mitinguri, petiții, jigniri ș.a.m.d. Nu știu, doriți, noi organizăm un referendum, dar este anormal să organizăm un referendum pentru ceva care europenii la care ne uităm au decis de mult, și anume poluatorul plătește”, a spus Firea.
Întrebată dacă într-adevăr vrea să organizeze un referendum sau e o idee ad-hoc, ea a răspuns: „Păi mi-a venit acum încercând să înțeleg cum e mai bine să procedăm. Trei ani de zile m-ați acuzat că nu luăm măsuri cu aceste rable. Când am luat măsura, mitinguri, petiții, jigniri, inclusiv partidele din opoziție îmi fac tot felul de probleme. Facem cum vrea toată lumea. (…) Vă spun sincer, mă gândesc la toate variantele și mă voi sfătui și cu colegii mei, pentru că orice faci nu este bine”.
Întrebată în continuare dacă mai este timp pentru organizarea unui referendum, Gabriela Firea a replicat: „Timp este. Bani avem?”
Context: Primăria București a amânat până în luna martie 2020 aplicarea taxei de poluare, cunoscută și ca vinieta Oxigen.
Gabriela Firea declara, în decembrie, că în ianuarie și februarie primăria va derula acțiuni de informare și conștientizare a populației în legătură cu efectele introducerii taxei de poluare. ”Vinieta se poate procura prin SMS, online, din benzinării. Vrem să ne asigurăm să proiectul e aplicabil”, a spus Gabriela Firea.
Consilierii generali ai Capitalei au adoptat în 24 octombrie 2019 proiectul conform căruia toate maşinile cu normă de poluare sub Euro 4 vor plăti vinieta „Oxigen” de acces şi circulaţie în Bucureşti, începând cu 1 ianuarie 2020.
Potrivit unui amendament adoptat la propunerea primarului general, Gabriela Firea, vinieta va fi introdusă şi pentru maşinile cu normă de poluare Euro 4, de la 1 ianuarie 2021.
Potrivit unui amendament adoptat la propunerea ALDE, începând cu 1 ianuarie 2022 va fi interzis accesul în municipiul Bucureşti pentru autovehiculele cu norme de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2.
De asemenea, începând cu data de 1 ianuarie 2024, va fi interzis în Capitală accesul autovehiculelor cu normă de poluare Euro 3.
Tot la propunerea ALDE au fost exceptate de la restricţiile din hotărâre: autovehiculele din categoria L1E şi L5E, precum şi autovehiculele care funcţionează cu GNL, GNC şi GPL (doar autovehiculele cu normă de poluare Euro 3).
Conform unui alt amendament, propus de primarul general, vor fi exceptate de la aceste restricţii atât autovehiculele special adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi, precum şi cele aflate în proprietatea persoanelor cu dizabilităţi, care posedă certificat de încadrare în grad grav de handicap, cu însoţitor, eliberat de Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, de pe raza municipiului Bucureşti.
Un alt amendament adoptat prevede că circulaţia autovehiculelor vizate de anumite restricţii, fără achiziţionarea vinietei corespunzătoare, precum şi circulaţia în interiorul ZACA, în intervalul restricţionat, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 la 2.000 de lei.
Astfel, din martie 2020, pentru vehiculele cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6, pentru cele electrice şi hibride, accesul în Bucureşti este permis fără restricţii pe toate arterele.
Maşinile Euro 3 pot circula în Bucureşti numai după achiziţionarea vinietei.
Pentru automobilele non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul este interzis în Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului, stabilită prin proiect în perimetrul delimitat de Piaţa Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărăşeşti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – şos. Pandurilor – şos. Cotroceni – Splaiul Independeţei – str. Ştirbei Vodă – str. Berzei – str. Buzeşti – Piaţa Victoriei. În restul Capitalei, maşinile non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 au drept de circulaţie pe bază de vinietă.
Cel mai mult vor plăti posesorii de autoturisme non-Euro, preţul vinietei în cazul acestora ajungând la 1.900 lei pe an.
Vinietele se pot achiziţiona pentru o zi, o lună, şase luni sau un an.
Circulaţia fără vinietă va fi sancţionată cu amenzi cuprinse între 1.500 şi 2.000 de lei.
Sumele încasate vor constitui venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiţii şi proiecte din domeniul protecţiei mediului şi al mobilităţii urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condiţiilor şi a calităţii aerului, se arată în proiectul de hotărâre.
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
29 comentarii