G4Media.ro

Culisele unei ordonanțe care a dus la demisia ministrului Educației. Cine este…

Liviu Dragnea si Kelemen Humor semneaza protocolul de colaborare intre PSD, ALDE si UDMR, miercuri, 21 decembrie 2016. Inquam Photos / George Calin

Culisele unei ordonanțe care a dus la demisia ministrului Educației. Cine este autorul real al noilor reguli de predare a Limbii române pentru minorități

Ordonanța care bulversează învățământul minorităților și a dus la demisia ministrului Educației a fost realizată de unul din grupurile de consilieri din jurul lui Liviu Dragnea, și nu de minister, au declarat pentru G4Media.ro surse din PSD. Potrivit surselor citate, ordonanța a fost moneda de negociere cu care Liviu Dragnea a încercat să-și cumpere susținerea guvernării de la UDMR. Paradoxal, ordonanța a avut efectul contrar și a dus la pierderea susținerii din partea Uniunii.

  • Copiii de până în clasa a IV-a care fac parte din minoritățile naționale învață de acum înainte materia Limba și literatura română de la profesorii de gimnaziu și liceu de Limba română, și nu de la învățătoare.
  • Măsura a intrat în vigoare cu începere din acest an școlar, după ce a fost aprobată de Executivul PSD-ALDE, prin Ordonanță, pe 23 august 2018, cu doar 20 de zile înainte să înceapă școala
  • Părinții și profesorii acuză că măsura nu le-a fost adusă în dezbatere și că profesorii de Română intră la clase fără să fi fost formați înainte cum să le predea copiilor de vârste atât de mici.

Grupul Popularilor Europeni a dat semnal Uniunii să se distanțeze de executivul PSD-ALDE, iar Dragnea a replicat cu această modificare, ale cărei implicații nu au fost pe deplin înțelese de liderul UDMR Kelemen Hunor, au declarat pentru G4Media.ro surse politice social-democrate.

De cealaltă parte, Balint Porcsalmi, președintele executiv al UDMR, a declarat pentru G4Media.ro: “nu cred că a fost răspunsul PSD, pentru că din informațiile pe care eu le am nici în PSD, nici în Guvern, nici în Parlament nu s-a discutat despre acest lucru. Noi, în august, știam că se pregătește această ordonanță, care a avut mai multe reglementări fără probleme, dar s-a introdus în ultimul moment această prevedere”.

Președintele executiv al UDMR a explicat cum a fost introdusă, tehnic, prevederea referitoare la minorități în ordonanța 9/2018: “Au existat mai multe variante ale Ordonanței de Guvern 9. Secretarul de stat pe minorități din Ministerul Educației a semnat primul proiect de Ordonanță. Pe 31 iulie a fost redactată prima variantă a OG și aceasta a fost semnată de dna Kovacs. Proiectul de OG a fost modificat, însă, în august. Există un șir de persoane care semnează o propunere de ordonanță, dânsa a semnat la începutul lunii august, dar în varianta respectivă semnată și de secretarul de stat propus de UDMR nu figura această prevedere, care a fost introdusă după, chiar înainte să plece la guvern. Nu e fals în acte, e uzual în ministere ca un act modificat să nu se mai întoarcă la secretarul de stat, ci să meargă direct la ministru”.

Din cauza schimbării modalității în care se face predarea Limbii române în școlile minorităților, UDMR a suspendat protocolul parlamentar cu PSD, iar Kelemen Hunor a cerut PSD-ALDE schimbarea ministrului educației, Valentin Popa.

O reacție a venit și de la elevii și tinerii din România, care au făcut front comun cu liceenii maghiari și au reclamat „sabotarea predării limbii române în școlile minorităților”. Consiliul Tineretului, Consiliul Național al Elevilor și Uniunea Liceenilor Maghiari “condamnă modul în care Ministerul Educației Naționale și Guvernul României au decis să reglementeze problema predării limbii române în învățământul primar, la clasele cu predare în limbile minorităților naționale”, au spus ieri tinerii.

Care sunt problemele aduse de Ordonanță, semnalate de asociațiile de elevi și tineri:

  • “vor exista probleme la constituirea normelor didactice ale cadrelor didactice care ar trebui să fie responsabile de predarea limbii române în clasele primare cu predare în limbile minorităților naționale”.
  • “din nomenclatorul specializărilor la nivel licență, lipsește specializarea «limba română ca limbă nematernă», iar absolvirea secției de Limba și literatură română nu asigură pregătirea profesională și psiho-pedagogică necesară în predarea limbii române pentru non-nativi” – problemă semnalată de Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca, unul dintre puținii actori din domeniul educațional care au salutat inițiativa Ministerului Educației Naționale, amintesc tinerii
  • “există premisele apariției unor dezechilibre bugetare la nivelul unităților de învățământ preuniversitar”
  • “ne temem de impactul negativ asupra persoanelor care în momentul de față predau limba română la respectivele clase. Tăierile salariale implicite ar putea conduce la demotivarea personalului, existând posibilitatea ca acesta să părăsească sistemul de învățământ în lipsa unei retribuții mulțumitoare”.

Sursa foto: Inquam Photos / George Calin

Citește și:

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

18 comentarii

  1. Cred ca ordonanta aceasta era f.f. buna. Maghiarii din România să invete limba română de mici copii. Astăzi sunt multi maghiari copiii și adulți care NU știu limba romana. Dacă nu vor să învete românește să plece in Ungaria.

    • păi nu ai priceput speța, ordonanța făcea imposibilă predarea limbii române către minorități (nu numai maghiare, ci și germane) – cerea ca orele de limba română, care înainte erau ținute de învățătorii de la clasă, să fie ținute de profesori de limba și literatura română. În primul rând acești profesori nu există ca să acopere toate clasele 1-4 vorbitoare de maghiară/germană, în al doilea rând profesorii nu sunt calificați pentru predarea la copii de vârstă preșcolară, învățător e altă meserie decât profesor, în al 3-lea rând profesorii de română nu știu limba maghiară sau germană, ceea ce face imposibilă predarea către copii de altă limbă. De fapt adevărata problemă se reduce la bani: prin OUG învățătorilor de clase primare li se lua un sfert de normă, li se micșorau salariile

    • PSD sunt prea prosti ca sa mai existe. Au luat profesori de 5-8 si i-au pus sa instruiasca la 1-4.

      Asa ceva e fara precedent.

    • ced ca tu, chiar daca te dai roman, nu esti in stare sa intelegi un text simplu in limba romana.
      Limba romana si logica este grele

    • Copii unguresti nu trebuie sa citește românește. El nu trebuie româna. Si nici România.
      Avem atatea milioane de oameni plecati in strainatate. De ce au plecat? Simplu, nu le-a convenit de ceea ce putea asigura tara asta.
      E un drept, libertatea de miscare, pe care il poti utiliza.
      Europa si nu numai, este deschisă.

    • Către zzz . Cred nu ced .Limba română si logica sunt-nu este.
      Esti maghiar măi zzz-învața să scrii corect limba romănă!
      Urmeaza-mi sfatul care l-am dat mai sus!

    • @Johnny, cel mai bine este ca, atunci când nu intelegi subiectul, sa te documentezi și apoi să comentezi. Oi fi ințeles speta, dar nu o pricepi!:)) Să-ți explic:
      Nu există școala pentru profesori (de limba romana, engleza etc.) pentru copiii maghiari din învățământul primar și nici nu va exista vreodată! Un absolvent de filologie/ limbi străine, în funcție de secție, nu învață doar romana cu 1-2 limbi străine în principal, dar și cel puțin 2-3 limbi străine în secundar. Daca acel profesor este calificat sa predea o limbă străină, non materna, unor nevorbitori, este cu atât mai calificat sa predea limba lui maternă unor nevorbitori de romana.
      Spre știință ta, copiii români învață limbi străine cu profesori, nu cu învățători ( nu mă refer aici la satele izolate unde nu sunt cadre didactice).
      Iar dacă un profesor roman poate preda limbi străine non materne copiilor romani din clasele 1-4, cu siguranta poate preda romana – limba lui materna-in învățământul primar maghiar!
      Problemele reale sunt altele: învățătorii maghiari nu știu romana și nici nu se chinuie sa o invete/predea; timpul pentru a găsi profesori calificați a fost foarte scurt, mai ales în zonele mai izolate/retrase; UDMR nu are niciun interes sa se învețe limba romana în școlile maghiare și în plus, că tot vin alegeri europarlamentare, le-a a făcut cadou învățătorilor maghiari mai multi bani pentru orele de romana.
      Așa se explică de ce PSDul este de nevotat pentru ardeleni. Toate aerele lui Dragnea de mare roman și patriot se dovedesc o butaforie de proasta calitate!

  2. Kelemen hotaraste singur ce e fals in acte si ce nu? Ce e uzual in ministere stie inca de cand era un parlit de secretar de stat descins din Mircurea Ciuc, in cadrul maretei includeri la guvernare a UDMR de catre CDR, in speranta ca UDMR va fi un factor de civilizatie. S-a dovedit ca UDMR a fost si va fi la fel de corupt si infractional ca restul GIO-urilor intitulate PSD ALDE etc. Dupa mareata guvernare CRD nu a mai existat frica de raspundere a ministrilor. Pana atunci se fura mai cu frica… si a venit tavalugul. Apoi a fost si direct ministru al culturii, vai de capul lui de mumie.

    • omule, ai probleme în a înțelege sensul unui text scris, îți spun altădată cum se definește sindromul ăsta. Fals în acte a făcut sau nu a făcut secretarul de stat care a modificat OUG DUPĂ ce ordonanța a fost avizată de UDMR și dusă la ministru la semnat. Deci fals în acte a făcut sau nu a făcut PSD-ul. Citește cu mare atenție articolul încă de câteva ori, vreo zece, așa, sau de câte ori e nevoie 🙂

  3. Asa arata tara condusa prin ordonante controversate si nu prin legi organice.
    Cum nu e fals in acte? adica fiecare scrie ce vrea in ordonante, si rezulta haos?
    Oare mai sunt multe alte ordonante similare?

  4. E paradoxal ca unul care violeaza sistematic limba romana, vorbeste celor de la UDMR despre limba romana !! UDMR-istii sunt academicieni, extraterestrii , pe langa zoaiele astea cu numele Popa !!
    El se da MARTIR in slijba limbii romane ! Neintelegerea vine din aceea ca aceleasi ore de limba romana la cxlasele I-IV ,vor fi predate de un profesor cu calificare mai inalta !
    De ca si cum nu pot si aia sa o rasoleasca, ca si cei de pana acum, dar pe bani mai multi ! Sau cum a rasolit-o toata viata nulitatea numita Popa !!

  5. Observatorii internaţionali sunt uimiţi de competenţa tehnică, pe probleme bugetare şi de normare-încadrare, demonstrată de asociaţiile noastre de elevi!

  6. Nu sunt de acord cu Ordonanța dată.
    Dar dacă trăiți ón Romania învățați maghiarilor limba română !

  7. Cat tambalau se face pe tema asta, dar nicio problema nu este ca intra in vigoare legile justitiei care vor distruge justitia (fapt care ii va afecta si pe romani, si pe maghiari, si pe romi si pe german), nicio problema ca se va cenzura facebook-ul, ca nu vom mai putea iesii in strada sa protestam. Toate aceste sunt ingradire ale drepturilor individuale la care UDMR contribuie din greu (au votat legile justitieie, si multe articole au fost scrise chiar de cei din UDMR). Ce nu inteleg cei de la UDMR este ca odata ce se va instaura Dragnistan, maghiarii vor fi primii care vor suferii.

    • Pai tocmai asta e interesul udmr-ului. Etnicii maghiari nu trebuie sa inteleaga limba romana, astfel incat sa poata face ei ce vor, si sa-si prosteasca votantii cum vor. Bine-nteles, prostia e de partea lor, sa nu credeti ca ungurii nu vor sa invete limba tarii in care traiesc pentru ca sunt destepti. Invatarea cere efort…

  8. Niste tradatori de neam si tara psd-istii astia !!!!!

  9. Nu sunt de acord cu ideea expusa de G4:

    „Liviu Dragnea a încercat să-și cumpere susținerea guvernării de la UDMR. Paradoxal, ordonanța a avut efectul contrar și a dus la pierderea susținerii din partea Uniunii.”

    Parerea mea este ca EXACT prin acest ” santaj” UDMR -ul o sa sustina remanierea lui Tudorel – Rudotel care a tradat (ca si Tariceanu) in lupta dusa impotriva statului //. (Maior e bine mersi in USA).