Culisele unei ordonanțe care a dus la demisia ministrului Educației. Cine este autorul real al noilor reguli de predare a Limbii române pentru minorități
Ordonanța care bulversează învățământul minorităților și a dus la demisia ministrului Educației a fost realizată de unul din grupurile de consilieri din jurul lui Liviu Dragnea, și nu de minister, au declarat pentru G4Media.ro surse din PSD. Potrivit surselor citate, ordonanța a fost moneda de negociere cu care Liviu Dragnea a încercat să-și cumpere susținerea guvernării de la UDMR. Paradoxal, ordonanța a avut efectul contrar și a dus la pierderea susținerii din partea Uniunii.
- Copiii de până în clasa a IV-a care fac parte din minoritățile naționale învață de acum înainte materia Limba și literatura română de la profesorii de gimnaziu și liceu de Limba română, și nu de la învățătoare.
- Măsura a intrat în vigoare cu începere din acest an școlar, după ce a fost aprobată de Executivul PSD-ALDE, prin Ordonanță, pe 23 august 2018, cu doar 20 de zile înainte să înceapă școala
- Părinții și profesorii acuză că măsura nu le-a fost adusă în dezbatere și că profesorii de Română intră la clase fără să fi fost formați înainte cum să le predea copiilor de vârste atât de mici.
Grupul Popularilor Europeni a dat semnal Uniunii să se distanțeze de executivul PSD-ALDE, iar Dragnea a replicat cu această modificare, ale cărei implicații nu au fost pe deplin înțelese de liderul UDMR Kelemen Hunor, au declarat pentru G4Media.ro surse politice social-democrate.
De cealaltă parte, Balint Porcsalmi, președintele executiv al UDMR, a declarat pentru G4Media.ro: “nu cred că a fost răspunsul PSD, pentru că din informațiile pe care eu le am nici în PSD, nici în Guvern, nici în Parlament nu s-a discutat despre acest lucru. Noi, în august, știam că se pregătește această ordonanță, care a avut mai multe reglementări fără probleme, dar s-a introdus în ultimul moment această prevedere”.
Președintele executiv al UDMR a explicat cum a fost introdusă, tehnic, prevederea referitoare la minorități în ordonanța 9/2018: “Au existat mai multe variante ale Ordonanței de Guvern 9. Secretarul de stat pe minorități din Ministerul Educației a semnat primul proiect de Ordonanță. Pe 31 iulie a fost redactată prima variantă a OG și aceasta a fost semnată de dna Kovacs. Proiectul de OG a fost modificat, însă, în august. Există un șir de persoane care semnează o propunere de ordonanță, dânsa a semnat la începutul lunii august, dar în varianta respectivă semnată și de secretarul de stat propus de UDMR nu figura această prevedere, care a fost introdusă după, chiar înainte să plece la guvern. Nu e fals în acte, e uzual în ministere ca un act modificat să nu se mai întoarcă la secretarul de stat, ci să meargă direct la ministru”.
Din cauza schimbării modalității în care se face predarea Limbii române în școlile minorităților, UDMR a suspendat protocolul parlamentar cu PSD, iar Kelemen Hunor a cerut PSD-ALDE schimbarea ministrului educației, Valentin Popa.
O reacție a venit și de la elevii și tinerii din România, care au făcut front comun cu liceenii maghiari și au reclamat „sabotarea predării limbii române în școlile minorităților”. Consiliul Tineretului, Consiliul Național al Elevilor și Uniunea Liceenilor Maghiari “condamnă modul în care Ministerul Educației Naționale și Guvernul României au decis să reglementeze problema predării limbii române în învățământul primar, la clasele cu predare în limbile minorităților naționale”, au spus ieri tinerii.
Care sunt problemele aduse de Ordonanță, semnalate de asociațiile de elevi și tineri:
- “vor exista probleme la constituirea normelor didactice ale cadrelor didactice care ar trebui să fie responsabile de predarea limbii române în clasele primare cu predare în limbile minorităților naționale”.
- “din nomenclatorul specializărilor la nivel licență, lipsește specializarea «limba română ca limbă nematernă», iar absolvirea secției de Limba și literatură română nu asigură pregătirea profesională și psiho-pedagogică necesară în predarea limbii române pentru non-nativi” – problemă semnalată de Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca, unul dintre puținii actori din domeniul educațional care au salutat inițiativa Ministerului Educației Naționale, amintesc tinerii
- “există premisele apariției unor dezechilibre bugetare la nivelul unităților de învățământ preuniversitar”
- “ne temem de impactul negativ asupra persoanelor care în momentul de față predau limba română la respectivele clase. Tăierile salariale implicite ar putea conduce la demotivarea personalului, existând posibilitatea ca acesta să părăsească sistemul de învățământ în lipsa unei retribuții mulțumitoare”.
Sursa foto: Inquam Photos / George Calin
Citește și:
- DOCUMENT Elevii și tinerii din România fac front comun cu liceenii maghiari și “condamnă sabotarea predării limbii române în școlile minorităților”
- UDMR a suspendat protocolul parlamentar cu PSD: Nu se poate discuta de colaborare parlamentară până nu se rezolvă problema predării limbii române
- Scandalul predării Limbii române în școlile minorităților ia amploare: Părinții cer abrogarea OUG și demisia ministrului Educației
- Probleme tot mai mari între PSD și UDMR: Liviu Pop răsucește cuțitul în rana educației pentru elevii minoritari
- Învăţătorii de la clasele minorităţilor naţionale nu mai au voie să predea Limba română. Forumul Democrat al Germanilor din România consideră măsura discriminatorie şi o va ataca la CNCD
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
18 comentarii