
Cum a ajuns bătălia pentru locul doi o cursă între trei candidați cu frâna de mână trasă
Bilanț de etapă la jumătatea campaniei electorale. Vă propun o perspectivă mai relaxată asupra evenimentelor recente din campania electorală. O primă observație: o parte dintre alegători intră de azi în vacanță și vor reapărea abia peste două săptămâni, după data de 4 mai, ziua alegerilor.
Pentru ei, campania s-a încheiat deja. Segmente întregi din electoratul activ fac punte între minivacanța de Paște și săptămâna următoare, compromisă de zilele libere de 1 și 2 mai. Unii pleacă din țară, alții se mută temporar între pensiuni. Atenția se îndreaptă spre miel, brânză, varză, grătare, șprițuri, reuniuni de familie – timp berechet să rumegăm, în tihnă, ultimele scandaluri politice.
Dacă privim campania ca pe o cursă de Formula 1, urmează două săptămâni în care concurenții se vor întrece pe o pistă cu tribune parțial goale. În pole-position, George Simion – călare pe calul său alb – se află la mare distanță de următorii clasați. Nimic nu pare să-i pericliteze în acest moment accesul în turul doi. Strategic sau nu, Simion și-a degajat terenul și păstrează un profil discret, suficient cât să evite valurile inutile. Sondajele îl plasează pe o tendință ușor ascendentă. Distanța față de pluton crește.
Cei trei competitori din urmă par să tureze motoarele pe loc sau, dimpotrivă, să frâneze brusc în plin avânt. În scandalul inundațiilor, fostul copilot Victor Ponta pare că și-a turnat apă în rezervor. Clasat până mai ieri pe locul doi, Ponta a pierdut viteză – dar e neclar cât de mult, în lipsa unor sondaje recente. Declarația sa privind salvarea Belgradului în detrimentul unor sate românești l-a aruncat în acvaplanare și l-a izbit de parapet cu toată forța.
Nicușor Dan a ieșit spectaculos în decor, odată ce tribunele USR au început să strige „Jos Lasconi!” și să-l susțină din proprie inițiativă. A fost momentul în care independentul Dan a pierdut controlul volanului, încurcat de cursa haotică a Elenei Lasconi și de rumoarea generată în interiorul USR. Rămâne de văzut dacă va reuși să se redreseze în următoarele două săptămâni și dacă sprijinul politic de care se bucură îl va încetini sau, dimpotrivă, îl va propulsa în turul doi.
În ceea ce-l privește pe Crin Antonescu, monopostul său a început să scoată fum după ce CNSAS a publicat o adeverință de necolaborare, din care reiese totuși că în 1988 a dat o declarație la Securitate despre un coleg fugit peste graniță – declarație care nu a fost încadrată, însă, la poliție politică. Marea problemă a lui Antonescu nu este scandalul în sine, ci uzura: pneurile sunt roase până la sârmă. Scandalul CNSAS adaugă doar la imaginea unui pilot obosit, din altă epocă, care apasă pedala de accelerație în gol. Combustibilul său politic pare epuizat.
Competiția pentru locul doi n-a fost niciodată atât de strânsă și imprevizibilă. E greu de anticipat care dintre cei trei – Victor Ponta, Nicușor Dan sau Crin Antonescu – va prinde manșa a doua, cu excepția cazului în care vom asista la un abandon (sau două). Lăsată din brațe de propriul partid, Elena Lasconi aleargă bezmetic pe pistă, fără nicio șansă reală.
De remarcat că, la jumătatea campaniei, Călin Georgescu tot nu a indicat pe cine susține. E posibil să nu o facă deloc în turul întâi și să-și păstreze mesajul pentru turul secund. Sau poate va tăcea până la final, preocupat de propriul dosar penal. În turul doi, ecuația devine și mai complicată. Potrivit unor sondaje, George Simion se luptă strâns cu Victor Ponta sau Crin Antonescu, dar câștigă confortabil dacă intră în duel cu Nicușor Dan.
Ar fi o premieră: un candidat călare câștigând la trap o cursă de mașini.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
19 comentarii