Cum a ajuns cel mai prost spital din țară să se laude cu heliport și eoliană nefuncționale
Primăria și Consiliul Local Hârșova au început din 2017 un proiect pentru realizarea unui heliport destinat spitalului din orașul situat în județul Constanța, investiție care se ridică la 700.000 de lei, finalizată în această toamnă. Pe heliport nu a aterizat încă niciun elicopter cu vreun pacient. Banii au provenit de la bugetul local al micuțului orășel constănțean. Heliportul nu a fost singura investiție majoră în unitatea medicală. În luna mai a primit punctajul cel mai slab dintre unitățile evaluate de specialiști în sănătate publică. Spitalul beneficiază și de o eoliană, și ea nefuncțională.
Investiția realizată la inițiativa primarului Viorel Ionescu, cu aprobarea Consiliului Local este una inutilă, dar și foarte caraghioasă. Deși suma de 700.000 de lei pare una mică prin comparație cu bugetul Primăriei Capitalei care se apropie de un miliard de euro, pentru Hârșova suma de 700.000 de lei este mai mare cu 100.000 decât întreaga sumă alocată în 2019 domeniul sanitar în orășelul constănțean.
Suprafața heliportului este de 400 metri pătrați, 20×20 metri, conform HCL nr. 56 / 26.04.2018, asta după ce inițial în 2017, platforma trebuia să aibă 600 de metri pătrați.
Nu are aparate medicale, dar are heliport
Deși de câțiva ani unitatea spitalicească din Hârșova nu are un computer tomograf sau aparate de rezonanță magnetică, din 2017, primarul Viorel Ionescu și consiliul local controlat de PSD au decis că spitalul are nevoie de heliport.
Lipsa dotărilor și chiar și a medicilor a transformat Spitalul din Hârșova într-unul periculos pentru pacienți. Unitatea spitalicească a ieșit pe ultimul loc, în luna mai, la evaluarea făcută de specialiștii în domeniu. Atunci, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) nu a acreditat Spitalul Orășenesc Hârșova din cauza condițiilor necorespunzătoare.
La evaluarea încheiată în luna mai de către ANMCS, spitalul orășenesc a obținut doar 25 de puncte din 100 și i-a fost acordat un interval de 24 de luni pentru a oferi pacienților măcar condiții sanitare minimale. S-a clasat pe ultimul loc la evaluare.
Primarul Viorel Ionescu și managerul unității spitalicești, Bogdan Zidaru, au considerat că de vină nu ar fi absența dotărilor din spital, ci faptul că imobilul este unul vechi și greu de amenajat. La acel moment, primarul Viorel Ionescu chiar se lăuda cu proiectul heliportului.
De ce este inutil helioportul din Hârșova
Heliportul din Hârșova nu poate fi util decât pentru un singur tip de cazuri. Pacienți din oraș sau din zonă care vor au nevoie să fie transportați la Constanța sau București. Asta pentru că la Hârșova nu pot fi aduși pacienți cu elicopterul pentru a fi tratați, pentru că unitatea nu are dotări să trateze pacienți în stare gravă.
Până acum, pacienții din Hârșova care aveau nevoie de tratament urgent erau luați cu elicopterul care ateriza pe stadionul din localitate. Această mică arenă se află la circa 300 de metri de spital. Heliportul se află la 50 de metri de intrarea în spital. Prin urmare, cu această investiție se câștigă maximum 250 de metri, iar pacientul este dus cu ambulanța și la heliport, așa cum era dus și la stadion.
Heliport lângă eoliană
Locul unde aterizează elicopterele a fost construit în apropierea Spitalului Hârșova, dar lângă o eoliană. Elicea a fost ridicată de fostul primar, Tudor Nădrag. Demn de Păcală este că elicopterele nu ar putea ateriza lângă eoliană, așa cum ne-a explicat un expert în aviație, din cauza curenților făcuți de elice.
Salvarea elicopterelor vine din faptul că nici eoliana, și ea destinată spitalului pentru a asigura energie unității, nu a funcționat niciodată.
Până la acest moment, așa cum ne-a precizat un reprezentant al Autorității Aeronautice, heliportul din Hârșova nu a fost avizat. Construcția sa nu a fost aprobată de această instituție de specialitate. ”Dacă a fost finalizat, probabil va fi verificat în perioada următoare și apoi se va lua o decizie privind omologarea sa. Desigur că trebuie respectate niște reguli, eu nu știu dacă le-au respectat, bănuiesc că da, altfel nu îl construiau”, ne-a declarat un director în cadrul instituției.
Primarul despre eoliană: Este nevoie de timp
Viorel Ionescu a susținut atunci când a fost întrebat de evaluarea negativă primită de spital că proiectul heliportului este unul care arată că se dorește schimbarea în bine a spitalului și că se fac investiții. ”Eoliana și alte investiții în spital sunt semnul că lucrăm la îmbunătățirea condițiilor din această unitate, dar este nevoie de timp”, explică acesta.
El susține că orice critică îi este adusă este una nedreaptă și motivată de interese financiare. Primăria Hârșova a semnat în această toamnă un contract de furnizare aparatură medicală pentru spital cu firma BPM Tehnologica din București. Valoarea contractului este de 4,6 milioane de lei. Firma BPM Tehnologica este deținută de Florin Bogdan Purcelea.
Proiectul a fost dat inițial preotului Iscru
Devizul general pentru cel de la Hârşova este de 698.081 lei, bani care au fost cheltuiți astfel:
– studiul financiar – 89.100 lei (fără TVA). Contract acordat prin cumpărare directă ABC Development Aviation S.R.L. București;
– proiectul tehnic – 47.710 lei (fără TVA) cumpărare directă atribuit tot la ABC Development Aviation;
– Construcția – 396.262,73 lei cu TVA. Firma Hercinic SRL a preotului Mădlin Iscru a primit contractul.
După ce DNA s-a autosesizat în cazul preotului Iscru cu sute de contracte atribuite prin cumpărare directă câștigate prin PNDL, din care 17 de la Primăria Hârşova, construirea heliportului a fost încredințată firmei DAF Trans 2000 SRL la preţul de 392.105,00 lei cu TVA.
Coafeză, director de spital
Imediat după ce a fost ales primar în 2016, Viorel Ionescu a numit ca manager al spitalului din subordinea primăriei o tânără, Alina Chivu, care avea specializarea de coafeză. A fost nevoie de o decizie a judecătorilor pentru a anula numirea acesteia. Însă, chiar și așa, Chivu a fost manager vreme de un an la Spitalul Orășenesc din Hârșova.
A urmat la conducerea spitalului un medic, Cristian Nicoară. Însă acesta, la fel ca succesorul său, medicul Vladimir Fricăţel, au fost repede schimbat de primar. Actualul manager al spitalului este Andrei Bogdan Zidaru, om de mare încredere al primarului, așa cum susțin consilierii locali din Opoziție. De asemenea, președinte al consiliului de administrație este Drumea Iani Cristian, membru ALDE.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
19 comentarii