G4Media.ro

Cum a ajuns cel mai prost spital din țară să se laude…

Cum a ajuns cel mai prost spital din țară să se laude cu heliport și eoliană nefuncționale

Primăria și Consiliul Local Hârșova au început din 2017 un proiect pentru realizarea unui heliport destinat spitalului din orașul situat în județul Constanța, investiție care se ridică la 700.000 de lei, finalizată în această toamnă. Pe heliport nu a aterizat încă niciun elicopter cu vreun pacient. Banii au provenit de la bugetul local al micuțului orășel constănțean. Heliportul nu a fost singura investiție majoră în unitatea medicală. În luna mai a primit punctajul cel mai slab dintre unitățile evaluate de specialiști în sănătate publică. Spitalul beneficiază și de o eoliană, și ea nefuncțională.

Investiția realizată la inițiativa primarului Viorel Ionescu, cu aprobarea Consiliului Local este una inutilă, dar și foarte caraghioasă. Deși suma de 700.000 de lei pare una mică prin comparație cu bugetul Primăriei Capitalei care se apropie de un miliard de euro, pentru Hârșova suma de 700.000 de lei este mai mare cu 100.000 decât întreaga sumă alocată în 2019 domeniul sanitar în orășelul constănțean.

Suprafața heliportului este de 400 metri pătrați, 20×20 metri, conform HCL nr. 56 / 26.04.2018, asta după ce inițial în 2017, platforma trebuia să aibă 600 de metri pătrați.

Nu are aparate medicale, dar are heliport

Deși de câțiva ani unitatea spitalicească din Hârșova nu are un computer tomograf sau aparate de rezonanță magnetică, din 2017, primarul Viorel Ionescu și consiliul local controlat de PSD au decis că spitalul are nevoie de heliport.

Lipsa dotărilor și chiar și a medicilor a transformat Spitalul din Hârșova într-unul periculos pentru pacienți. Unitatea spitalicească a ieșit pe ultimul loc, în luna mai, la evaluarea făcută de specialiștii în domeniu. Atunci, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) nu a acreditat Spitalul Orășenesc Hârșova din cauza condițiilor necorespunzătoare.

La evaluarea încheiată în luna mai de către ANMCS, spitalul orășenesc a obținut doar 25 de puncte din 100 și i-a fost acordat un interval de 24 de luni pentru a oferi pacienților măcar condiții sanitare minimale. S-a clasat pe ultimul loc la evaluare.

Primarul Viorel Ionescu și managerul unității spitalicești, Bogdan Zidaru, au considerat că de vină nu ar fi absența dotărilor din spital, ci faptul că imobilul este unul vechi și greu de amenajat. La acel moment, primarul Viorel Ionescu chiar se lăuda cu proiectul heliportului.

De ce este inutil helioportul din Hârșova

Heliportul din Hârșova nu poate fi util decât pentru un singur tip de cazuri. Pacienți din oraș sau din zonă care vor au nevoie să fie transportați la Constanța sau București. Asta pentru că la Hârșova nu pot fi aduși pacienți cu elicopterul pentru a fi tratați, pentru că unitatea nu are dotări să trateze pacienți în stare gravă.

Până acum, pacienții din Hârșova care aveau nevoie de tratament urgent erau luați cu elicopterul care ateriza pe stadionul din localitate. Această mică arenă se află la circa 300 de metri de spital. Heliportul se află la 50 de metri de intrarea în spital. Prin urmare, cu această investiție se câștigă maximum 250 de metri, iar pacientul este dus cu ambulanța și la heliport, așa cum era dus și la stadion.

Heliport lângă eoliană

Locul unde aterizează elicopterele a fost construit în apropierea Spitalului Hârșova, dar lângă o eoliană. Elicea a fost ridicată de fostul primar, Tudor Nădrag. Demn de Păcală este că elicopterele nu ar putea ateriza lângă eoliană, așa cum ne-a explicat un expert în aviație, din cauza curenților făcuți de elice.

Salvarea elicopterelor vine din faptul că nici eoliana, și ea destinată spitalului pentru a asigura energie unității, nu a funcționat niciodată.

Până la acest moment, așa cum ne-a precizat un reprezentant al Autorității Aeronautice, heliportul din Hârșova nu a fost avizat. Construcția sa nu a fost aprobată de această instituție de specialitate. ”Dacă a fost finalizat, probabil va fi verificat în perioada următoare și apoi se va lua o decizie privind omologarea sa. Desigur că trebuie respectate niște reguli, eu nu știu dacă le-au respectat, bănuiesc că da, altfel nu îl construiau”, ne-a declarat un director în cadrul instituției.

Primarul despre eoliană: Este nevoie de timp

Viorel Ionescu a susținut atunci când a fost întrebat de evaluarea negativă primită de spital că proiectul heliportului este unul care arată că se dorește schimbarea în bine a spitalului și că se fac investiții. ”Eoliana și alte investiții în spital sunt semnul că lucrăm la îmbunătățirea condițiilor din această unitate, dar este nevoie de timp”, explică acesta.

El susține că orice critică îi este adusă este una nedreaptă și motivată de interese financiare. Primăria Hârșova a semnat în această toamnă un contract de furnizare aparatură medicală pentru spital cu firma BPM Tehnologica din București. Valoarea contractului este de 4,6 milioane de lei. Firma BPM Tehnologica este deținută de Florin Bogdan Purcelea.

Proiectul a fost dat inițial preotului Iscru

Devizul general pentru cel de la Hârşova este de 698.081 lei, bani care au fost cheltuiți astfel:
– studiul financiar – 89.100 lei (fără TVA). Contract acordat prin cumpărare directă ABC Development Aviation S.R.L. București;
– proiectul tehnic – 47.710 lei (fără TVA) cumpărare directă atribuit tot la ABC Development Aviation;
– Construcția – 396.262,73 lei cu TVA. Firma Hercinic SRL a preotului Mădlin Iscru a primit contractul.

După ce DNA s-a autosesizat în cazul preotului Iscru cu sute de contracte atribuite prin cumpărare directă câștigate prin PNDL, din care 17 de la Primăria Hârşova, construirea heliportului a fost încredințată firmei DAF Trans 2000 SRL la preţul de 392.105,00 lei cu TVA.

Coafeză, director de spital

Imediat după ce a fost ales primar în 2016, Viorel Ionescu a numit ca manager al spitalului din subordinea primăriei o tânără, Alina Chivu, care avea specializarea de coafeză. A fost nevoie de o decizie a judecătorilor pentru a anula numirea acesteia. Însă, chiar și așa, Chivu a fost manager vreme de un an la Spitalul Orășenesc din Hârșova.

A urmat la conducerea spitalului un medic, Cristian Nicoară. Însă acesta, la fel ca succesorul său, medicul Vladimir Fricăţel, au fost repede schimbat de primar. Actualul manager al spitalului este Andrei Bogdan Zidaru, om de mare încredere al primarului, așa cum susțin consilierii locali din Opoziție. De asemenea, președinte al consiliului de administrație este Drumea Iani Cristian, membru ALDE.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii

  1. Ce se mai fura, neicusorule! Primarii din provincie, de nu-i ia nimeni în vizor, pentru că tunurile sunt pe greii politicii, fură milioane de euro. Am fost odată în Delta și un localnic povestea cum a ajuns primarita din localitatea Chilia Veche să fie la al treilea mandat și milionara în euro, cu vile la București și în țară. Și dacă vezi Chilia, e o paragină. Ar trebui DNA-Ul să-i ia în calcul și pe salaiasii de pe margine că nu-ți vine să crezi ce au în conturi!

    • DNA in teritoriu e o gluma proasta. Sunt mana in mana cu autoritatile locale. Se fac ca ii ancheteaza ani buni si de fapt nu se intampla nimic. In multe localitati averile alesilor au crescut ca Praslea cel Vounic, dar nimeni nici o sesizare. In general, umbla vorba prin targuri, ca nu exista lucrari de abilitare, proiectevla nivel local fara spaga de rigoare pentru domn’ primar si gasca lui.

    • … si in chiar rarele cazuri in care un procoror „face” un dosar (fie ca-l impinge co’stiinta fie ca-l impinge cineva) si ajunge-n instanta, „rezolva” coana joistitia. Care, de asemenea, la nivel local/regional (de la judecatorii si pana la curti de apel) este „decat” o unealta a potentatilor. p*litruci si/sau antrepreneuri-de-succesuri.

    • Exact. Cercul se inchide complet in instantele din teritoriu si toata lumea doarme linistita. Prostii sufera, dar nu inteleg si ii voteaza din nou pe hoti. Asta e Romania…

  2. WTF?! Pe cat de aberant, pe atat de trist..
    Tupeul, aroganta si nesimtirea „mai marilor” nostri au atins cote de neimaginat! Trist este ca tot cetateanul de rand are de suferit si trist este ca cei ramasi in tara s-au resemnat si accepta lucrurile astea drept normale.

  3. Mda..ar trebui multa insa DNA ul este de multa vreme în moarte clinica sau poate..partaș la tot ce inseamna jaf în Romania..tara pu..ii..analfabeti ministri…deputati..senatori..cu bac ul luat la 50 de ani..șmenari..camatari..popi afaceristi..numai botox si jmecherie prin ministere..asf..sau orice loc caldut la stat..multumim partidului…MUIE PSD.

  4. daca te vei duce cu scandal impotriva acestui primar, sau a vreunui acolit de-al sau director de spital/scoala/etc, oamenii se vor uita urat la tine: bine, bah, ca esti tu dastept. pur si simplu oamenii vor un prost de-al lor sa ii conduca, asta e… nu vorbesc de harsova, in particular. ci de Romania urbana, suburbana si rurala.

  5. De 30 de ani, mii de primari care nu au nici un fel de viziune prapadesc miliarde de € pe proiecte fanteziste si nimeni nu ii trage la raspundere.
    Este nevoie de o reforma administrativa, de desfiintarea primariilor cu cateva sute/ mii de locuitori care nu fac altceva decat sa prapadeasca banii in proiecte tampite de genul asta.

  6. A paradit si asta un mizilic, nici macar 100.000 de euro si sariti pe el !
    Țoapa Firea a aruncat multe milioane de euro numai pe Catedrala nesimțirii neamului, fântânile chici au costat peste 18 milioane de euro, milioanele de beculețe cu siguranță au costat milioane bune, iar voi va luati de saracul asta

    • Hieuolience d-astea se tot „cumparau” in vremea dublu-puscariasului/sinucigasului-ratat. Pana la destinatie (otoritaturi-locale, de regula) ajungeau sa coste de 7-8 ori pretul pt care se plateau taxe vamale.
      Pe de alta parte, inmulteste „mizilicul” asta cu 2-3.000 si vei avea dimensiunea risipei nationa-la’e. Anuale.

  7. Domnule Păvălașc, nu pun la îndoială buna dumneavoastră credință, poate că o aveți, dar ca jurnalist ați intrat pe un domeniu pe care nu-l stăpâniți, AVIAȚIA și aberați. Nu mușcați până nu știți ce mușcați, pentru că poate durea. Vă dau telegrafic câteva informații și dacă doriți să străluciți, ofer și consultanță.
    1. Atât spitalele slab echipate și fără medici, care trimit pacienți, cât și spitalele de urgență, care primesc pacienți, au nevoie de heliport pentru a putea folosi elicopterul.
    2. Stadioanele nu sunt heliporturi, nu sunt îndeplinite condițiile de siguranță aeronautică și în ultimii ani administratorii stadioanelor interzic aterizarea elicopterelor pe gazon și accesul în incintă a ambulanțelor. Trendul este de a construi heliporturi la spitale: Oradea, Beiuș, Bistrița, Suceava, Siret, Iași, Botoșani, Cahul, Chișinău, Bălți, Miercurea-Ciuc, Sf. Gheorghe, Tg.-Mureș, Slobozia, Bacău, Dr. Tr. Severin, Spitalul Universitar de Urgență București, Spitalul de Copii Marie Curie, Spitalul Metropolitan, Cluj-Napoca…
    3. Prin utilizarea unui heliport aflat în curtea spitalului se evită dificultățile create de căderile masive de zăpadă, ambuteiaje, etc.
    4. Asta cu ”expertul în aviație” care spune că elicopterul nu poate ateriza din cauza curenților făcuți de elicea eolianei, nu va ieșit. Acea elice este învârtită de vânt, nu ea generează vânt. Eror!!!
    5. Nici ideea cu reprezentantul AACR care zice că heliportul nu a fost avizat, nu este profi. Nu! Notăți-vă, vă rog, numărul Avizului AACR: 10.184/09.07.2018.
    6. Heliportul Spitalului Orășenesc Hârșova a fost proiectat conform reglementărilor aeronautice, va fi autorizat de AACR și va funcționa.
    Să fiți sănătos și să nu fiți nevoiți să beneficiați, niciodată, de serviciile elicopterelor SMURD!

    • Referitor la: „4. Asta cu ”expertul în aviație” care spune că elicopterul nu poate ateriza din cauza curenților făcuți de elicea eolianei, nu va ieșit. Acea elice este învârtită de vânt, nu ea generează vânt. Eror!!!”

      In primul rand „error” sau „eroare”, in functie de ce limba preferi. In al doilea rand este evident pentru oricine ca turbina respectiva nu genereaza vant. Dar este la fel de adevarat ca genereaza turbulente, ceea ce este si mai grav.

      Aeronavele nu au neaparat o problema sa aterizeze in conditii de vant, mai ales daca este constant. In schimb turbulentele sunt de evitat, motiv pentru care se pastreaza distante suficiente intre avioane la aterizare, de exemplu.

      Din acelasi motiv se lasa distanta intre turbinele eoliene, ca sa nu fie afectate reciproc de turbulente si sa se produca defectiuni. Alternativ, se pot pune si mai dens. Dar pe urma, in functie de directia din care bate vantul, sunt inchise temporar unele dintre turbinele care ar putea afecta sau sunt afectate de alte turbine in acele conditii.

      Referitor la aviatie, studii din domeniu recomanda sa fie pastrata o distanta de cel putin 6 ori diametrul turbinei intre o turbina eoliana si aeronave.

      Nu stiu ce diametru are turbina respectiva, dar cautand o turbina cu putere similara, de 50kW, am gasit una cu diametrul de 18m. Asadar helioportul ar trebui sa fie amplasat la cel putin 108m de o astfel de turbina, sau sa fie oprita cand heliportul este utilizat.

      „5. Nici ideea cu reprezentantul AACR care zice că heliportul nu a fost avizat, nu este profi. Nu! Notăți-vă, vă rog, numărul Avizului AACR: 10.184/09.07.2018.”

      Hmm. Am o banuiala. Nu cumva tu ai fost cel responsabil de avizare? Asa s-ar explica de ce ai venit aici sa combati cu manie proletara.

    • @Vlad
      Turbina aia e o morisca cu palele mai mici decat inaltimea grajdului pe langa care e inaltata.
      Daca au mai mult de 4 metri, mare minune… Poate sa satisfaca nevoile de alimentare cu energie ale unei gospodarii taranesti. Mai mult ca sigur nu afecteaza elicopterele, si daca ar fi asa, la dimensiunea aia tot nu face vreo paguba opriea ei.

      Din ce se vede in imagine, primarii hrasoveni au gasit o cale cum sa scoata niste bani de la buget, cel national sau cel european, nu conteaza si ne servesc niste gogosi.
      Totusi, ala e spital sau statie de elicoptere? La dotarea pe care o are spitalul, heliportul se putea construi la fel de bine si pe malul Dunarii sau pe camp.

    • @InApaSeVedeInvers

      N-as fi atat de sigur. Stiu ca par mici aceste moristi, dar ochiul are obiceiul sa ne pacaleasca. Cele care sunt montate pe campuri in ferme eoliene sunt enorme ajung si la 167m diametru, dar multa lume nu isi da seama de marimea reala de la distanta. Fata de ele intr-adevar aceasta instalatie este o „morisca”, dar este aproape imposibil sa fie atat de mica cat zici tu si sa aiba 50kW.

      O usa de casa are in general in jur de 2m inaltime asa ca, pentru a face o estimare pe baza pozei din articol, am luat ca unitate de masura usa „grajdului”, sau ce naiba o fi cladirea aia. Am rotit o pala sa fie paralela cu ea, am facut mai multe copii ale usii, au incaput mai mult de 3 usi pe verticala una peste alta pe lungimea unei pale, sa zicem 3,5 usi.

      Asadar ar o pala ar avea lungimea in jur de 3,5 usi x 2m = 7 metri raza. Deci diametrul „moristii” ar fi de aproximativ 14 metri. Cam acelasi ordin de marime cu cei 18 metri pe care ii gasisem eu la o turbina de 50kW.

      Intre timp am gasit o alta turbina de 50kW la 19.2 metri, deci nu e ceva exceptional un astfel de diametru pentru puterea asta. Dar, intr-adevar, cautand exact puterea celei de la Harsova, 55kW, am gasit si turbine cu diametrul rotorului mai mic, cu diametrul de 16 metri sau 14.5 metri. Pentru cea de 14.5 metri aeronavele ar trebui sa pastreze o distanta de 87 metri fata de ea.

      Oricum, pe langa discutia cu turbulentele, e problematic si faptul ca e un obstacol in sine, chiar daca e oprita, si introduce riscuri suplimentare pentru ca trebuie ocolita.

  8. In poza nu se vede decit o parcela de pamint nivelata. Probabil ca acesta este „helioportul”?
    Si asta a costat 392 000 lei?! Probabil au folosit lopeti de 10 000 bucata!

    Sa intelegem ca si aparatura medicala ce urmeaza a fi cumparata este „evaluata” la fel?

  9. O COAFEZA DIRECTOR DE SPITAL?!? Deci, da, deci investitiile astea care tin de „Absurdistan” sunt niste floricele simpatidce fata de enormitatea asta DIRECTOR DE SPITAL CU SPECIALIZAREA COAFEZA!

  10. Vlad
    Ce voiam sa subliniez este ca sunt multe raportari false in activitatea acestor primari din colturi de tara uitate de lume.
    Eolienele din zona – pe unele dintre ele le-am atins cu palma la modul propriu si le-am vazut inainte de a fi inaltate- au palele elicei de 50m. Ceea ce face cam 150 m la varf.
    Acea „eoliana” de mici dimensiuni – nu conteaza ce declara pentru votantii lui primarele – nu poate fi o problema pentru un pilot de elicopter.
    Este insa o problema fiindca este o cheltuiala inutila si in consecinta este un FURT din banii nostri.
    Escrocherie se cheama.
    Culmea e ca acesti primari si-ar putea exersa talentul pentru a obtine finantari mai utile nu doar „sa demonstreze ca se doreste schimbarea in bine” cum zice acest smecher.
    Daca dorea schimbarea in bine facea ceva ca sa aduca niste medici mai calificati niste dotari pentru spital.
    Cu banii astia putea sa faca locuinta buna pentru un medic pe care sa-l convinga sa se impamanteneasca.
    Intre timp elicopterul aterizeaza bine-mersi pe imas ca de-aia e elicopter (nu se sperie de prajina moristii) iar pentru energie electrica de siguranta folosea un grup electrogen cu motor diesel – oricum zona are probleme cu excedentul de putere instalata de la eoliene si cne.