Cum a ajuns la Cannes un film indian vechi de aproape 50 de ani/ Manthan: filmul indian realizat de o jumătate de milion de fermieri
La mijlocul anilor 1970, o jumătate de milion de fermieri din statul Gujarat, în vestul Indiei, au contribuit cu câte două rupii pentru a realiza un film revoluționar, transmite BBC.
Manthan (The Churning), regizat de venerabilul producător de film Shyam Benegal, a devenit primul film finanțat de către public din această țară.
Filmul de 134 de minute, realizat în 1976, a fost o narațiune ficțională care spune povestea unei mișcări cooperative care a transformat India dintr-o națiune cu deficit de lapte în principalul producător de lapte din lume.
Filmul s-a inspirat din povestea lui Verghese Kurien – cunoscut sub numele de „Lăptarul Indiei” pentru că a revoluționat producția de lapte în țară. (Astăzi, India reprezintă aproape un sfert din producția mondială de lapte).
La aproape 50 de ani de la realizarea filmului, Manthan, restaurat impecabil, este prezentat în premieră mondială pe covorul roșu săptămâna aceasta la Festivalul de Film de la Cannes, alături de filme clasice de Jean-Luc Godard, Akira Kurosawa și Wim Wenders. Restaurarea filmului a fost o provocare, potrivit lui Shivendra Singh Dungarpur, cineast premiat, arhivist și restaurator.
Tot ceea ce a rămas din originalul Manthan a fost un negativ deteriorat și două copii decolorate. Negativul fusese devastat de ciuperci, lăsând linii verzi verticale pe multe secțiuni. Negativul sonor a fost distrus în întregime, ceea ce i-a obligat pe restauratori să se bazeze pe sunetul de pe singura copie care a supraviețuit.
Restauratorii au salvat negativul și una dintre imprimări. Aceștia au împrumutat și au digitalizat sunetul din copie și au reparat filmul.
Scanarea și curățarea digitală au fost efectuate într-un laborator din Chennai, sub supravegherea unui renumit laborator de restaurare a filmelor din Bologna, proiectul fiind supravegheat atât de Benegal, cât și de Govind Nihalani, cineastul său de lungă durată. Sunetul filmului a fost reparat și îmbunătățit în laboratorul din Bologna.
Aproximativ 17 luni mai târziu, Manthan a renăscut în calitate 4k. Benegal, unul dintre decanii cinematografiei indiene, spune că filmul rămâne foarte aproape de inima sa.
„Este minunat să vezi cum filmul revine la viață aproape ca și cum l-am făcut ieri. Arată mai bine decât prima copie”, spune cineastul în vârstă de 89 de ani.
Benegal povestește că, încurajat de Kurien, a produs mai multe documentare despre Operațiunea Flood – revoluția laptelui din India – și despre inițiativele de marketing rural. Când i-a sugerat lui Kurien să realizeze un film de lung metraj, spunând că documentarele ajung în principal la cei „convertiți la cauză”, Kurien a refuzat. Acesta i-a spus lui Benegal că nu există fonduri disponibile pentru realizarea filmului, având în vedere refuzul său de a accepta bani de la fermieri.
În cadrul modelului de cooperativă, micii fermieri aduceau și vindeau laptele dimineața și seara la o rețea de centre de colectare din Gujarat. Laptele era apoi transportat la fabricile de lactate pentru a fi transformat în unt și alte produse.
Kurien a propus ca centrele de colectare să rețină două rupii de la fiecare fermier, permițându-le tuturor să devină producători. Fondurile colectate au finanțat realizarea filmului. „Fermierii au fost de acord cu ușurință pentru că spuneam povestea lor”, spune Benegal.
Manthan s-a lăudat cu o distribuție stelară, cu Girish Karnad, Smita Patil, Naseeruddin Shah, Amrish Puri, Kulbhushan Kharbanda și Mohan Agashe în roluri cheie. Vijay Tendulkar, un proeminent dramaturg indian, a contribuit cu mai multe scenarii, iar Benegal a ales unul pentru film. Renumitul compozitor Vanraj Bhatia a realizat muzica.
În film, un medic veterinar de la oraș și echipa sa ajung într-un sat profund divizat din Gujarat cu planuri de a înființa o cooperativă de produse lactate. Pe măsură ce își începe activitatea, medicul veterinar este prins în politica tumultoasă a schimbării și se confruntă cu provocări din partea unui proprietar privat de lactate, a șefului satului și a unui lăptar local volatil.
„Manthan este o imagine microcosmică a politicii de transformare… Benegal oferă o critică socială strălucită a unei situații în care birocrații guvernamentali intră într-un sat și încearcă să schimbe perspectivele sociale și economice ale locuitorilor săi”, a scris Sangeeta Datta, autoarea volumului World Director Series: Shyam Benegal.
Banii au fost puțini, iar filmările de 45 de zile au fost o provocare. Nihalani își amintește că a folosit un „mozaic de diferite pelicule de film” pentru a filma. Echipa a trăit ca o familie unită în sat, unde mulți locuitori au jucat și în film. Distribuția nu și-a schimbat costumele pe tot parcursul filmărilor, astfel încât „să pară purtate în sat”, a declarat Datta.
Naseeruddin Shah, care și-a început cariera de actor cu Benegal și a devenit ulterior unul dintre cei mai cunoscuți actori indieni, își amintește că a trăit filmul în timpul realizării acestuia.
„Am locuit într-o colibă, am învățat să fac prăjituri din excremente de vacă și să mulg un bivol”, spune el. „Căram gălețile și serveam laptele la unitate pentru a obține fizicalitatea personajului”. Shah, care va prezenta filmul la Cannes, a purtat, de asemenea, aceeași cămașă de bumbac pe toată durata filmărilor.
Kurien a lansat filmul inițial în Gujarat, fiind primit cu entuziasm. „Filmul s-a descurcat cu brio, deoarece cel mai mare public a fost reprezentat și de producătorii filmului. În fiecare zi aveam această priveliște incredibilă de camioane pline de oameni care veneau de peste tot pentru a vedea filmul”, spune Benegal. În India au fost produse mai multe copii ale acestui film decât oricare altul, în formate de la 35 mm la 8 mm, Super 8 și, mai târziu, casete video. Manthan a fost difuzat pe scară largă în întreaga lume, inclusiv la Adunarea Generală a ONU, și a câștigat un premiu național în țară.
Succesul filmului Manthan i-a dat lui Kurien o altă idee. Folosind filmul pentru a propaga revoluția laptelui, el a distribuit copii de 16 mm în satele din întreaga țară, îndemnându-i pe fermieri să își înființeze propriile cooperative. Pentru ca viața reală să imite viața de film, a trimis echipe formate dintr-un veterinar, un tehnician în domeniul laptelui și un specialist în furaje pentru a distribui și a prezenta filmul fermierilor.
Benegal spune că Manthan „este un memento puternic al capacității cinematografiei de a genera schimbare”. De asemenea, filmul își păstrează o relevanță surprinzătoare și astăzi, întrucât explorează o serie de probleme care continuă să afecteze India contemporană.
Trenurile, care încă sunt cunoscute pentru întârzierile lor, sunt scena de deschidere a filmului. Un tren de pasageri, care îi transportă pe doctor și pe asistentul său, oprește într-o gară liniștită din sat. Localnicii, ușor întârziați, se grăbesc să coboare pe peron pentru a-și întâmpina oaspeții cu ghirlande.
„Ne pare rău”, îi spune un sătean fără suflare medicului veterinar. „Trenul a ajuns la timp”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank