Cum a devenit înghețata Ben & Jerry’s parte a rezistenței anti-Trump: Arome dedicate refugiaților, homosexualilor și grupărilor care se opun Casei Albe
Producătorul american de înghețată Ben & Jerry’s este cunoscut de mult timp pentru activismul său politic, compania introducând constant diferite arome care susțin multe din cauzele progresiste pe care le promovează. De la arome ce sărbătoresc diversitatea la cele dedicate refugiaților și imigranților, firma înființată în 1978 de către Ben Cohen și Jerry Greenfield s-a situat de peste patru decenii în avangarda mișcării liberale din Statele Unite.
Astăzi, producătorul ce își are cartierul general în Burlington (Vermont) continuă să fie unul care pune cauzele progresiste în centrul acțiunilor și produselor sale, despre care afirmă că sunt parte a rezistenței împotriva politicilor președintelui Donald Trump. Strategia sa a dat naștere, așa cum era de așteptat, și unor controverse puternice, vocile critice acuzând Ben & Jerry’s că provoacă discuții politice doar pentru a-și spori cifra de afaceri.
În luna august a acestui an, cei de la Ben & Jerry’s (compania a fost vândută în 2000 conglomeratului olandezo-britanic Unilever) au anunțat lansarea unor noi arome de înghețată inspirate de mișcarea antifascistă. Producătorul din Vermont a afirmat că o parte din banii proveniți din vânzările înghețatei realizate „cu ingrediente adevărate” vor fi donate organizațiilor care se opun fascismului. Decizia lor a fost salutată de cei din mișcarea Antifa, controversata mișcare antifascistă criticată pentru tacticile sale violente.
Lansarea acestor arome venit la doar câteva luni după ce Ben & Jerry’s au prezentat o înghețată anti-Trump numită „PeCAN Resist!” despre care susținătorii au afirmat că transformă „activismul politic în ceva delicios.”
La momentul respectiv, compania din Vermont a afirmat că noua aromă sărbătorește grupurile care „rezistă politicilor regresive și discriminatorii ale administrației Trump și construiește un viitor care să valorizeze incluziunea, egalitatea și justiția pentru persoanele de culoare, femei, comunitatea LGBTQ, refugiați și imigranți.”
„PeCAN Resist!” este o înghețată de ciocolată cu bucăți de ciocolată albe și negre, pecan, nuci și migdale acoperite cu ciocolată – un amestec divers ales în mod deliberat. Acesta este disponibil la magazinele Scoop Shops participante din întreaga Americă și pe pagina de internet a celor de la Ben & Jerry’s la prețul de 6.99 dolari pentru o pintă (circa un litru).
Ca parte a aceleiași campaniei, cei de la Ben & Jerry’s au anunțat că vor dona 25.000 de dolari către patru organizații non-guvernamentale care militează pentru valori progresiste: Color Of Change (care urmărește eliminarea practicilor care împiedică avansul persoanelor de culoare), Honor the Earth (care promovează energia regenerabilă și justiția de mediu în comunitățile indigene), the Women’s March (care încurajează comunitățile de femei să producă schimbări sociale transformatoare) și Neta (o platformă media independentă realizată de oameni de culoare ce trăiesc în orașele aflate de-a lungul graniței dintre Texas și Mexic).
Designul cutiei de înghețată a fost creat de către artista și activista Favianna Rodriguez, iar textul său afirmă: „Bine ați venit în rezistență. Împreună, PeCAN Resist! Îi onorăm și stăm alături de femei, imigranți, oameni de culoare și milioane de activiști și aliați care rezistă cu curaj atacului președintelui împotriva valorilor noastre, umanității și mediului. Sărbătorim diversitatea națiunii noastre glorioase și ne ridicăm lingurițele în solidaritate pentru toți americanii.”
Simultan, o petiție lansată pe pagina companiei Ben & Jerry’s le solicită suporterilor „să se alăture rezistenței.” Până ieri, documentul fusese semnat de peste 46.000 de persoane, iar strategia a fost rezumată de un comentator care a afirmat: „Mulțumită celor de la Ben & Jerry’s, puteți consuma acum cantități obscene de grăsimi saturate și, în același timp, puteți să-i rezistați lui Trump.”
De altfel, lansarea „PeCAN Resist!” nu a fost singura dată când compania a luat atitudine în chestiuni politice și sociale. De-a lungul celor patru decenii de funcționare, cei de la Ben și Jerry’s au folosit înghețata, iaurtul înghețat și sorbetul pentru a pleda pentru schimbare. Aroma „Chubby Hubby” a fost schimbată în „Hubby Hubby” în 2009, după ce căsătoria între persoane de același sex a fost legalizată în Vermont, statul în care a fost fondată compania. „Chocolate Fudge Brownie” a devenit „Food Fight Fudge Brownie” pentru a susține etichetarea produselor care folosesc organisme modificate genetic, iar „EmpowerMint” a fost lansată în 2016 pentru promovarea drepturilor de vot și pentru a atrage atenția asupra acuzațiilor de suprimare ale votului în Carolina de Nord.
În 2018, înainte de alegerile pentru Congresul american, Cohen și Greenfield (cei doi fondatori ai firmei originale) au prezentat șapte arome pentru candidații progresivi care au candidat împotriva unor republicani.
Într-un videoclip care înfatisa mai mulți bărbați pregătind înghețată într-o bucătărie, Cohen a spus că susține „candidați progresiști extraordinari care îl pot opri pe Trump și pot schimba Congresul.”
Printre arome s-au numărat „Lauren’s Calling” sau „Underwood for the Greater Good,” cu aromă de plăcintă cu mere, caramel și pecan, completată cu o prăjitură Girl Scout, produs dedicat lui Lauren Underwood, o democrată care a candidat pentru Congres într-un district din apropiere de Chicago.
Un altul a fost „Ammar-etto American Dream,” realizat cu cafea – „pentru că acest candidat va zgudui sistemul” – biscotti și amaretto, în onoarea candidatului Ammar Campa-Najjar (California).
Iar Grand Slam Homer, creată ca omagiu pentru candidatul JD Scholten, a fost produsă cu caramel din porumb, „pentru a simboliza angajamentul său față de fermierii din Iowa și comunitatea rurală,” a spus Cohen. (Dintre cei trei, doar Underwood a câștigat alegerile din luna noiembrie a anului trecut, devenind cea mai tânără femeie de culoare din Congres).
Controverse
Existența companiei nu a fost lipsită de controverse, generate tot de activismul politic și social al companiei și liderilor săi. De exemplu, fondatorii săi, Ben Cohen și Jerry Greenfield, au fost arestați în timp ce protestau în afara Capitolului din Washington DC în aprilie 2016, în timpul marșului Democracy Awakens ce a atras atenția asupra implicării banilor în politică.
De asemenea, în urmă cu doi ani, compania a provocat reacții de indignare din partea multor clienți din Australia, după ce le-a interzis să comande două cupe din aceeași aromă până când căsătoria între persoane de același sex nu devenea legală în țară.
„Interzicem două cupe din aceeași aromă și îi încurajăm pe fanii noștri să ia legătura cu parlamentarii lor pentru a le spune că a sosit momentul – să legalizeze căsătoria între persoane de același sex! Dragostea vine în toate aromele!” a scris compania pe site-ul său.
În acel moment, mulți clienți s-au declarat nemulțumiți din cauză că Ben & Jerry’s „ar fi politizat în mod nepermis” tabieturile lor alimentare.
Lansarea aromei „PeCAN Resist!” a fost înconjurată si ea de controverse puternice, după ce s-a aflat că cel puțin una dintre organizațiile care urmau să primescă banii din vânzarea înghețatei, Women’s March, are în frunte persoane care susțin mișcarea BDS, de boicotare a Israelului, și pe pastorul Louis Farrakhan, conducătorul grupării naționaliste de culoare Nation of Islam. Criticii, inclusiv Centrul Simon Wisenthal, le-au indicat pe Tamika Mallory și Linda Sarsour ca fiind două personaje care au pus constant sub semnul întrebării legitimitatea Israelului de a exista și au postat mesaje tweet de susținere a lui Farrakhan.
Decizia celor de la Ben & Jerry’s de a dona bani pentru Women’s March a promovat indignare în Israel, unde compania are o franciză dezoltată și unde președintele Trump este foarte popular. Criticii au cerut boicotarea celor de la Ben & Jerry’s și alegerea produselor companiei Haagen-Dazs.
Brand comercial sau politic?
Vorbind despre lansarea aromei „PeCAN Resist!” cu doar o săptămână înaintea scrutinului din toamna trecută din Statele Unite, revista Forbes a scris atunci că firma din Vermont a făcut „o declarație îndrăzneață.”
Revista a notat că reacțiile pe canalele de media socială au fost puternic polarizate, așa cum este și discursul politic actual din Statele Unite, iar două hashtag-uri principale, #resist și #boycottbenadnjerrys, au dominat răspunsurile internauților.
Vocile conservatoare au cerut imediat boicotarea companiei, un utilizator de Twitter rezumând opinia multora afirmând: „Oamenilor nu le place ca agendele politice să le fie băgate pe gât.”
Tactica companiei legată de lansarea aromei „PeCAN Resist!” pare însă să fi funcționat. La cinci zile de la lansare, acțiunile celor de la Ben & Jerry’s erau în creștere cu 4,74%, ceea ce sugerează că eforturile lor progresiste „pot duce în cele din urmă la profituri mai bune.”
De altfel, analiștii cred că luările de poziții politice și sociale ale celor de la Ben & Jerry’s (și de la alte companii americane, precum Starbucks) ridică o întrebare legitimă: Este o afacere bună să te implici politic? Iar răspunsul, în ciuda unor riscuri evidente, pare să fie un da categoric.
De exemplu, un studiu realizat de către Harvard Business Review a confirmat că firmele mari, așa cum este Ben & Jerry’s, Nike sau Starbucks, au capacitatea de a rezista la un PR negativ generat de controversele politice, iar declarațiile făcute de liderii companiilor reprezintă un factor avantajos pentru afaceri.
Ancheta a dezvăluit că 38% dintre americani cred că directorii firmelor mari au responsabilitatea de a vorbi despre problemele politice/sociale importante care au legătură cu brandul lor, iar 40% dintre cei chestionați au afirmat că e mult mai probabil să cumpere de la o companie pe care o știu că se aliniază valorilor lor. Prin comparație, 45% dintre respondenți au spus că nu vor cumpăra produse de la o companie cu care nu sunt de acord.
Concluzia, în opinia celor de la Forbes, este că „deși prezentarea unei declarații politice puternice poate provoca nemulțumirea publică și boicot pe termen scurt, nu pare că există motive de îngrijorare pentru companiile care doresc să devină politice.” Luările de poziție politice și sociale duc la creșterea publicității și la crearea unei baze de susținători care împărtășesc aceleași valori, lucru care va favoriza compania pe termen lung. „Atâta timp cât liderii companiilor cunosc foarte bine cine sunt clienții lor,” aceștia pot vorbi în siguranță, fără sa se teama pentru consecințele pe termen scurt pentru cifra de afaceri sau pentru viitorul firmei lor.
Exemplul care confirmă cel mai bine această teorie este cel al companiei Nike, cel mai mare furnizor de pantofi și îmbrăcăminte sportivă din lume, precum și un producător major de echipamente sportive, care a reuşit să-şi crească valoarea de piaţă cu 5% în urma campaniei aniversare Just Do It în care a decis să folosească unul dintre cei mai controversați jucători de fotbal american. Colin Kaepernick, fostul conducător de joc al echipei San Francisco 49ers, a apărut în campania publicitară prin care compania cu sediul în Oregon a sărbătorit cea de-a 30-a aniversare a faimosului slogan.
Kaepernick este jucătorul care în urmă cu doi ani a început să protesteze împotriva nedreptăților rasiale și a brutalității poliției, îngenunchind în timpul intonării imnului național al Statelor Unite, înainte de începerea partidelor. Mesajul campaniei Just Do It, suprapus peste chipul în alb-negru a lui Kaepernick, a fost: „Crede în ceva. Chiar dacă aceasta înseamnă să sacrifici totul.” Decizia celor de la Nike de a-l folosi a stârnit reacții imediate printre americani, mulţi dintre ei decizând să boicoteze produsele companiei. Date ulterioare au susținut însa ideea că Nike a făcut un pariu financiar câștigător pe termen lung și a decis că boicotul declanșat merită toate riscurile.
Surse: benjerry.com, Forbes, Washington Times, People, Facebook
Foto: G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
19 comentarii