G4Media.ro

Cum ar arăta traficul în Capitală, cum s-ar circula cu STB-ul și…

Cum ar arăta traficul în Capitală, cum s-ar circula cu STB-ul și ce pasaje s-ar ridica în viitor în București. Ce propun candidații Burduja, Firea, Piedone și Nicușor Dan pentru transport în programele electorale pentru Primărie

În sondaje, când sunt întrebați ce îi deranjează în oraș, bucureștenii pun pe primul loc, de ani de zile, traficul. „Aglomerația” este confirmată și de statistici. La o populație de 1,7 milioane de locuitori, conform ultimului recensământ din 2021, Capitala are 1,4 milioane de mașini înmatriculate, o spun datele INS disponibile din 2020. Ceea ce înseamnă, cu aproximație, că revine o mașină la fiecare om. Cu o asemenea densitate de mașini și cu infrastructura de la nivelul actual, candidații la primăria Capitalei în 2024 sunt chemați să ofere soluții.

G4Media a extras din programele electorale ale candidaților principali la funcția de primar al Bucureștiului, la alegerile din iunie 2024, ce promisiuni au pentru descongestionarea traficului.

„Planul pentru București” al candidatului PNL Sebastian Burduja, „Programul pentru guvernare locală 2024-2028” al Gabrielei Firea, „Proiecte pentru următorul mandat” al actualului primar Nicușor Dan și „Contractul cu cetățenii Bucureștiului” al lui Cristian Popescu Piedone, sunt programele ce se regăsesc mai jos.

Cum arată însă infrastructura rutieră și de transport în comun și alternativ a Bucureștiului înainte de alegerile din 2024? În ultimii ani, Bucureștiul și-a adăugat la infrastructura rutieră 4 pasaje noi, la care și-au adus contribuția sectoarele – unul în nord-est, Pasajul Doamna Ghica, două în est la ieșirea spre Autostrada A2, și unul în sud, pe Bulevardul Metalurgiei. Câteva transformări sunt și la calitatea mai bună a transportului în comun. Tot recent, începând din 2022, s-a înnoit parcul auto cu noi tramvaie Imperio, noi troleibuze Solaris cu autonomie și autobuze electrice. Acestea au crescut confortul, au scos din uz alte vehicule poluante sau uzate, dar nu au redus timpul petrecut în trafic. În materie de piste de biciclete, situația Bucureștiului este proastă, s-au mai construit doar 1,6 km care se adaugă la 33 km existenți.

Programe electorale ale lui Nicușor Dan. Gabriela Firea, Cristian Popescu Piedone și Sebastian Burduja: elemente comune și diferențe

Cristian Popescu Piedone promite ca transportul în comun să fie gratis pentru toți bucureștenii și spune și din ce bani se va finanța STB după ce va dispărea biletul de 3 lei/90 de min. Piedone este candidatul care nu promite nicio construție nouă de infrastructură. În viziunea lui Piedone, Bucureștiul va fi Smart, cu traficul de pe pasaje, benzi de transport public și treceri de pietoni monitorizate video și cu sisteme de cântărire pentru traficul greu, cu sistem de semaforizare prioritizat cu tehnici AI pentru reducerea timpului în trafic.

Sebastian Burduja vine cu propunerea ca oamenii să fie încurajați să lucreze de acasă, prin facilități pe care le oferă angajatorilor care introduc telemunca. În materie de noi construcții pentru descongestionarea traficului, Burduja spune că va construi o Eurogară, la 1,3 km de Podul Grant, conectată cu Gara de Nord printr-o rețea urbană.

De departe, cel mai prolific program în materie de noi construcții se află la Gabriela Firea. Trei linii de metrou, un aeroport în Sudul Capitalei (deja anunțat de primarul Sectorului 4, Daniel Băluță) și 3 pasaje noi în cartierele Colentina și Berceni, în estul și sudul Capitalei, sunt pe primele locuri la propunerile Gabrielei Firea ca soluții de trafic pentru București.

În programul lui Nicușor Dan, accentul cade pe „transportul în comun”. El vrea să cumpere alte 25o de tramvaie noi, 22 de troleibuze, panouri digitale de informare în 968 de stații. Totodată, vrea extinderea rețelei de tramvai în Piața Unirii, și către periferie pe București – Ploiești până la centrul comercial, pe București – Târgoviște până la centrul comercial.

În materie de infrastructură, Dan propune să repare 5 pasaje rutiere care au nevoie urgentă de reabilitate și să continue construcția drumurilor radiale care unesc centura, autostrada A0 de București. Toate propunerile pe care le-a enumerat actualul primar sunt și cele pentru care sunt pornite deja proiecte sau există șanse de a obține fonduri din PNRR.

Mai jos vă prezentăm fiecare program pe rând, în ordinea în care au fost lansate:

„Contractul lui Cristian Popescu Piedone cu cetățenii Bucureștiului”, candidat PUSL la Primăria Capitalei

Piedone promite gratuitate pe mijloacele de transport în comun ale STB pentru toți bucureștenii, iar pierderea încasărilor din bilete va fi compensată prin câștigarea banilor din publicitate. „Fondurile cheltuite de PMB pentru susținerea gratuității transportului în comun de suprafață vor fi obținute prin cedarea, prin licitație publică, a spațiilor stațiilor STB, al exteriorului și al interiorului tuturor celor 2000 de vehicule STB, pentru afișaj publicitar conform normelor legale în vigoare”, se arată în programul său electoral.

Ca să fie sigur că folosesc transportul în comun, Piedone spune că bucureștenii vor primi un card pe care trebuie să-l valideze de 10 ori pe lună, în caz contrar el își va pierde valabilitatea. „Scopul acestei măsuri este de a încuraja cetățenii domiciliați în București să renunțe la deplasarea cu autoturismele personale, în favoarea utilizării mijloacelor de transport în comun. Traficul rutier ar fi mai puțin aglomerat la orele de vârf, iar gradul de poluare din Capitală s-ar reduce semnificativ”, scrie el.

Piedone mai vrea benzi speciale destinate transportului în comun, înlocuirea întregii semnalizări rutiere și toaletarea copacilor de pe arterele de circulație. Totodată, candidatul PUSL vrea să reevalueze modul de implementare a sensurilor unice în raport cu eficiența. Vrea impunerea, în zonele cunoscute ca mari aglomerări de vehicule, a unor perimetre fixe și a unui orar clar de livrare a mărfii, „în scopul reducerii efectelor asupra fluenței traficului rutier”.

În materie de semaforizare, Piedone propune un sistem de „undă verde” și reactivarea dispeceratului unic pentru gestionarea traficului.

Pentru biciclete, extinderea rețelei de piste de bicicliști și semaforizare pentru această categorie, parcări inteligente cu 500 de locuri în zona Piața Unirii, ca la Amsterdam și Haga, piste velo încasetate pe Splaiul Dâmboviței, ca pe Malul Cibinului, Sibiu.

Iar pentru promenadă, Zona Uranus să fie prima zonă „Shared space” prin închiderea perimetrului prin bloarzi retractabili în perioada weekendului.

„Planul pentru București” al lui Sebastian Burduja, candidatul PNL la PMB

Subiectul traficului din București este tratat de Sebastian Burduja în capitolul „Bucureștiul conectat” în care propune 7 măsuri scurte. Primul loc îl ocupă construcția unei „eurogări”. Aceasta va deveni Gara principală a Bucureștiului și va fi construită la 1,3 km de Gara de Nord, cu care va fi conectată. Existența acestei gări ar duce la creșterea mobilității, spune el. Tot pentru „conectarea Bucureștiului”, Burduja vrea reluarea discuțiilor pentru finalizarea Canalului Dunăre-București.

În materie de trafic „eficient”, Burduja vrea eliberarea primei benzi de circulație prin desființarea parcărilor și interzicerea staționării mașinilor.

În privința transportului în comun, candidatul PNL promite facilități pentru angajatorii care implementeză telemunca, ca să nu se mai regăsească mașini în trafic. După cum zice în planul său, el va da prioritate investițiilor în transportul în comun.

Al șaptelea punct este „Un oraș pentru oameni”, în care spune la modul general că va crea noi zone pietonale, cu expoziții de artă și evenimente culturale în aer liber.

Aici poate fi găsit programul electoral al lui Sebastian Burduja.

„Program de guvernare locală 2024-2028”, al Gabrielei Firea, candidat PSD și fost primar al Bucureștiului în 2016-2020

Trei linii de metrou, un aeroport în Sudul Capitalei (deja anunțat) și 3 pasaje noi în cartierele Colentina și Berceni, în estul și sudul Capitalei, sunt pe primele locuri la propunerile Gabrielei Firea ca soluții de trafic pentru București.

În programul său electoral „Program de guvernare locală 2024-2028”, Gabriela Firea propune construcția de 3 noi linii de metrou, una în interiorul orașului și două care să ajungă în Ilfov. Acestea ar trebui să străbată de la vest la est Bragadiru-Afumați și de la nord la sud Voluntari-Berceni.

Întrucât metroul este administrat de Guvern și nu de primar, Firea scrie între paranteze că se poate realiza în parteneriat cu CJ Ilfov, Metrorex și primăriile de sector.

Urmează supralărgiri de drumuri: 6 benzi pe Șoseaua Alexandriei, 4 benzi pe Șoseaua Măgurele, finalizarea lucrărilor la Prelungirea Ghencea și continuarea podului Ciurel care să facă legătura cu Centura București.

Arterele care să lege Bucureștiul de Ilfov ocupă un loc major în programul său, finalizarea celor 10 drumuri radiale, legătură între cartierul Giulești-Sârbi și centura Capitalei, etc.

În privința transportului în comun, fostul primar al Bucureștiului vorbește despre modernizarea parcului auto, refacerea căilor de rulare a tramvaielor și, ca o constantă, prelungirea liniilor STB în localitățile din județul Ilfov.

Aici găsiți programul integral al Gabrielei Firea.

„Proiecte pentru viitorul mandat”, programul lui Nicușor Dan pentru 2024-2028

În programul lui Nicușor Dan, accentul cade pe dezvoltarea transportului în comun. El vrea să cumpere 25o de tramvaie noi, 22 de troleibuze și să cumpere panouri digitale de informare în 968 de stații. Totodată, el vrea reabilitarea a 50 km de linii de tramvai, extinderea rețelei de tramvai în Piața Unirii, pe București – Ploiești până la centrul comercial, pe București – Târgoviște până la centrul comercial.

În privința infrastructurii, Nicușor Dan propune repararea/reabilitarea a 5 mari pasaje rutiere: Pod Basarab, Pasaj Obor, Pasaj Lujerului, Pod Băneasa, Pasaj Victoriei. Toate propunerile pe care le-a enumerat sunt și cele pentru care deja sunt pornite proiecte sau există posibilitate de a obține fonduri din PNRR.

Alte proiecte ale lui Nicușor Dan ca soluții de trafic:

  • Terminarea lucrărilor din Prelungirea Ghencea, două benzi pe sens, tramvai și parcare. Am arătat în secțiunea 6c că exproprierile sunt terminate și că am semnat contractul cu o companie privata pentru terminarea lucrărilor.
  • Terminarea studiilor de fezabilitate și începerea lucrărilor la cele 9 drumuri radiale menționate în secțiunea 6c (sub rezerva finanțării din Programul de Transport).
  • Realizarea sistemului de semaforizare inteligentă pentru 544 intersecții conectate la un sistem central.
  • Extinderea sistemului de parcare cu plată la toate spațiile publice din interiorul inelului central.
  • Modernizarea sistemului de iluminat pentru 200 de treceri de pietoni.
  • Aprobarea noului Plan de Mobilitate Urbană Durabilă și menținerea unui model de transport funcțional prin actualizarea permanentă a datelor cuprinse în acesta.
  •  Aprobarea masterplanului pentru dezvoltarea rețelei de piste de biciclete în București
  • Construirea Podului Calicilor, a unei promenade și a unei piste de biciclete de-a lungul Dâmboviței între Piața Unirii și Podul Izvor.

Site-ul de campanie al lui Nicușor Dan.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Singurul program realist care presupune și sursele de finanțare (nu Invenții și alte fantasmagorii) este al lui Nicușor Dan. Este singurul care știe cu adevărat ce face, restul propaganda ca sa pună mâna pe Pușculița Bucureștiului și s-o devalizeze (burduja are exemplul tatălui de la Bancore, firea este mâna in mâna cu mafia Imobiliara și tot ce o interesează este propria imagine, iar Piedone de-a așteaptă sa-si aducă tot clanul si la primăria Capitalei sa sugă bugetul pe toate părțile).

  2. Chiar e doar o pierdere de timp sa citim ce propun toti oamenii varanului! Promisiunile lor valoreaza fix zero, ca si pana acum.
    Machete de spitale, Romania educata, atragerea de fonduri, cresteri de pensii si salarii, vrajeala ieftina, poate mai pune botul careva!
    Singurii credibili raman Nicusor Dan si Dreapta Unita.

  3. N-am vazut nici un candidat care sa spuna: parcarile asa zise ‘park and ride’ de la marginea bucurestiului, construite cu 50 milioane de euro s-au dovedit inutile pt ca sutn GOALE! Haideti sa construim parcari in zonele mai CENTRALE, de exemplu: Piata Romana, Piata Victoriei etcsau in cartierele aglomerate. Sunt praf toti

    • Mai multe parcări în centru nu ar face decât să aglomereze și mai mult centrul iar bulevardele au o capacitate limitată oricâte pasaje și parcări ai face.
      Oamenii trebuie încurajați să-și lase mașinile la park and ride prin oferirea unui transport în comun de calitate. Dacă un număr suficient de mare de oameni va folosi transportul în comun bulevardele și parcările din centru vor fi mai libere pentru cei care chiar n-au de ales și trebuie să folosească mașina.

  4. E o problema ciudata cu transportul in comun si masinile. De ex, daca vreau sa merg de la lujerului la mihai bravu, oricat de aglomerat ar fi traficul, fac cu cel putin 20 min mai putin cu masina decat cu stb/metrou. La fel si de la stadionul giulesti la piata sudului, sau de la 13 sept pana in pipera. Din pacate nu ma pricep la asta insa mai putine stopuri/rosu mai scurt pt transportul public sigur ar ajuta. Efectiv masinile au mai multa prioritate la semafoare decat transportul public.

  5. Nu credeti ca lumea s-a saturat de promisiuni de peste 33 de ani ? Inafara de Nicusor Dan care chiar a inceput lucruri si chiar face si ar fi facut mai mult daca nu lasa primaria in groapa doamna Firea, toti sunteti o apa si-un pamant si tot faceti parte din aceleasi grupuri de interese