G4Media.ro

Cum ar trebui să se protejeze cumpărătorii de autovehicule second hand? Enigmele…

Sursa Foto: Libertatea.ro

Cum ar trebui să se protejeze cumpărătorii de autovehicule second hand? Enigmele în cazul mașinii furate în urmă cu opt ani în Belgia în care a fost prins fostul ministru al muncii și un deputat PSD

În timp ce majoritatea mașinilor furate sunt dezasamblate pentru piese, în cazuri rare, infractorii pot vinde un vehicul așa cum este. Recent, o poveste a apărut în România, unde Marius Budăi, fostul ministru al Muncii, și Dan Șlincu, deputat PSD, au fost opriți la volanul unei mașini furate. Un expert în domeniul auto, Matas Buzelis de la carVertical, sugerează că furtul de vehicule este frecvent în toată Europa, iar cumpărătorii ar trebui să își ia măsuri de precauție atunci când achiziționează o mașină la mâna a doua.

Din Belgia în România: autoritățile au câteva enigme de rezolvat

Deputatul PSD susținea că a cumpărat Audi A6 în 2015 de la un bărbat din județul Galați – el ar fi fost al doilea proprietar al acestui vehicul în România. Timp de 8 ani, Șlincu a folosit mașina fără probleme, până când, recent, a fost oprit la graniță la întoarcerea din Republica Moldova.

Se pare că, în 2016, autoritățile belgiene au anunțat mașina ca fiind furată, iar de atunci aceasta a fost considerată dispărută. Ancheta este încă în desfășurare, prin urmare nu este clar cum a ajuns vehiculul în România sau cum a fost posibil să conducă o mașină furată timp de atâția ani.

Potrivit unei cercetări din 2019 a Eurostat, aproape 700.000 de mașini sunt furate anual în Uniunea Europeană. Belgia este una dintre țările în care furtul de mașini este foarte răspândit, cu 132 de vehicule furate la 100.000 de locuitori.

De-a lungul anilor, România a înregistrat o scădere a furturilor de mașini: de la 2.028 în 2016 la 1.448 în 2021. Cu toate acestea, sunt cifre mari, ceea ce sugerează că șansele de a primi o mașină furată sunt încă mari.

Adevăratul cost al neefectuării schimbului de date despre vehiculele furate

Mașinile furate sunt adesea aduse în altă țară, deoarece guvernele nu fac schimb de date despre vehicule. Potrivit lui Matas Buzelis, expert în domeniul auto la carVertical, mașinile furate sunt de obicei dezasamblate și vândute pentru piese. Cu toate acestea, nu este cazul în povestea menționată mai sus.

„Hoții de mașini încearcă adesea să facă o vânzare rapidă înainte ca un vehicul să fie anunțată dispariția. Schimbul de date despre furt între diferite instituții din diferite țări poate dura mult timp, iar cumpărătorii ar trebui să fie precauți atunci când dau mâna cu vânzătorul”, spune Buzelis.

În cazul în care autoritățile detectează că mașina este furată, cumpărătorul poate pierde nu numai acel vehicul, ci și toți banii pe care i-a plătit pentru el. Este cazul Audi-ului lui Dan Șlincu, care acum este luat de poliție.
Cumpărătorii trebuie să ia măsuri suplimentare pentru a evita mașinile furate

Acest caz particular a scos la iveală o problemă semnificativă – este posibil ca instituțiile să nu dispună de toate datele referitoare la vehicule, deoarece acestea trebuie procesate și trecute prin diverse sisteme și baze de date.

„Atunci când un nou proprietar încearcă să înmatriculeze o mașină furată, de obicei, acesta este momentul în care vehiculul respectiv este identificat ca fiind dispărut și poliția este implicată. Cu toate acestea, nu a fost cazul. Această poveste oferă, de asemenea, o lecție valoroasă pentru alți cumpărători: nu ar trebui să aibă încredere în vânzători fără minte și să ia măsuri pentru a se proteja prin inspectarea amănunțită a unei mașini, inclusiv prin verificarea VIN-ului. Se pare că, dacă cumpărătorii nu verifică singuri istoricul unei mașini, nimeni nu o va face”, explică Buzelis.

În lumea complexă a vehiculelor furate, un fapt rămâne de necontestat: impactul acestor infracțiuni depășește cu mult pierderile materiale. Aceasta servește drept o reamintire dură a faptului că comunitățile noastre nu sunt imune la furturile de mașini, subliniind necesitatea unei vigilențe constante și a unor măsuri de securitate inovatoare.

Cum să evitați să cumpărați un vehicul furat

Potrivit lui Buzelis, atunci când cumpără o mașină de ocazie de la un dealer sau de la un vânzător privat, cumpărătorii ar trebui să pună cât mai multe întrebări despre trecutul vehiculului. Vânzătorii autentici ar trebui să fie capabili să ofere informații detaliate.

Este important să se verifice dacă o mașină aparține de fapt proprietarului, verificând documentele de înmatriculare, înregistrările de întreținere și actele de asigurare. Cumpărătorii ar trebui să verifice, de asemenea, dacă un număr VIN din documente corespunde cu cele de pe caroseria unui vehicul. Un VIN este ștampilat în mai multe locuri pe o mașină și toate acestea ar trebui să corespundă.

Diferite platforme pentru istoricul vehiculelor permit utilizatorilor să introducă VIN-ul unei mașini și să verifice istoricul acesteia, inclusiv înregistrările de furt. Aceste informații sunt colectate de la agențiile de aplicare a legii, companiile de asigurări, atelierele auto și alte instituții din mai multe țări.

Deteriorările fizice pot însemna, de asemenea, că o mașină a fost furată, prin urmare, cumpărătorii ar trebui să inspecteze cu atenție încuietorile ușilor și alte părți ale caroseriei unui vehicul.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat cu G4Media.ro

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. Nu e nici o enigmă, se numește blat sau șmecherie.
    Și cu astea două treci frumos de RAR, de vreo raportare și orice alte probleme în țărișoara noastră.
    Și cred ca acei cumpărători de bună credință sunt cei care rămân fără mașini în cel mai scurt timp, restul cum am spus, au blat și șmecherie!

  2. Imi amintesc ca tot in Moldova a fost depistata o masina furata, care facea parte din flota autoritatilor romane. Moldova chiar merita sa intre in Schengen, spre deosebire de sora ei, romanica-mafioata.

  3. Buna ziua, 👋
    In esenta articolul ne spune ca „guvernele nu fac schimb de date despre vehicule”, insa „agențiile de aplicare a legii, companiile de asigurări, atelierele auto și alte instituții din mai multe țări”, dar si „Diferite platforme pentru istoricul vehiculelor” au acces la astfel de informatii… Altfel spus, structurile de stat responsabile de combaterea infractionalitatii transfrontaliere nu vor sau nu sunt capabile sa rezolve acest subiect.
    Am putea forta interpretarea spunand ca cei ce detin sau au acces la aceste informatii le „ascund” de autoritatile statului, ba chiar le intermediaza contra cost.
    RAR sau Politia Romana ar trebui sa poata, macar din cand in cand, sa compare o lista cu masinile inscrise deja in circulatie cu o lista cu cele furate la nivel EU. Cu un Excel se pot demasca rusinile in doar cateva minute. Dar cine are interesul?! Mai bine le tinem sub pres, ca par putine daca pica una la cate-un an (la vama, ca la intern…Dumnezeu cu mila).
    Cine stie cate or mai fi pe strazile noastre, unii soferi chiar stiind si avand grija sa nu iasa cu ele din tara.

    In contextul articolului si a notei de la finalul acestuia, intreb:
    @Redactia: Cum sa interpreteze cititorul nota de la finalul articolului? Ar fi titlul acestui articol de marcat cu „P”?
    @dl.expert Matas Buzelis: ati auzit vreodata sau credeti ca o masina furata intr-o tara EU ar putea fi inmatriculata intr-o alta tara, din vestul EU (Franta, Germania, Italia, Belgia, Olanda etc.)?
    @RAR, Politie si alte structuri de stat (teoretic) responsabile: de ce trebuie sa ne batem noi, cetatenii, capul cu astfel de probleme cand cumparam o masina SH?! Grija noastra este sa muncim si sa platim impozite din care dvs.sa fiti platiti si sa ne protejati.
    Va multumesc!